Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zomaar 'roeg' van het net... Het OS FS Car motortje...
    Bron van inspiratie... meer natuurlijk op het wildeweideweb aan te treffen!
    Zo op mijn kamerbreedebeeldscherm... lijkt de 'flans' verlijmd.
    Het wordt ook niet heet waarschijnlijk... heeft ook nooit gedraaid.
    Beste lijm is Brutus's scheepsmotorlijm... etc... of drup inspiratie.

    https://www.rctech.net/forum/offroa...47677-os-fs26s-c-4-stroke-development-84.html
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2023
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar is er inderdaad nog geenéén van uit elkaar gevallen terwijl ik aan boord was, nee...

    Stevig spul...
     
  3. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Heeft iemand van jullie ervaring met een RCGF70 cc twin . ik Sta op het punt om er één te bestellen
     
  4. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Niet echt iets voor modelvliegtuigen, maar toch:

     
    Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo een heb ik ook... maar dan zonder boorkop...
     
    Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel een heerlijk werkplaatsje met mooie lastafel…
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    oplichter actief op marktplaats !!!
    wees gewaarschuwd, er worden 2 motoren aangeboden, een OS FR5 300 en een 3W 150
    allen zijn valse advertenties en zijn gekopieerd van ebay.... ik heb het adres achterhaald en ben onaangekondigd aan de deur geweest en ik was blijkbaar te groot voor de vertwijfelde (niet nederlandse) verkoper :D
    ga er niet heen want de kans is groot dat je beroofd word
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Eindelijk een OS FS 60 type 1 gevonden:yes:
    Type 2 en 3 had ik al.
    20230419_214614.jpg

    Met een laag serienummer.
    20230419_214622.jpg

    Het eerste wat mij opviel is dat ik geen carterventilatie nippel kon vinden.
    Die zit bij type 2 en 3 op het achterdeslel zoals hier onder getoond.
    20230419_142100.jpg

    Na even kijken blijkt er gewoon een opening in de cilinder te zitten. Zie hieronder. De verdikking in de cilinder zit er nog wel bij type 2 maar er is geen gat in gemaakt.

    20230419_141448.jpg

    Nooit geweten.
    Zal een lekker vette bende gegeven hebben maar toen was men niet anders gewent denk ik:D
    Je moet dus geen carter van een type 2 gebruiken op een type 1 want dan heb je dus geen carterventilatie...

    Jan
     
    jef, MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Is dat niet het gaatje om de zuigerpen uit te nemen? Of… staat het stevig te briesen met een omwenteling?
     
  10. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik dacht daar eerst ook aan maar je hebt bij deze constructie helemaal geen opening nodig want je kan de voorkant met de krukas er zo afhalen dan kan de zuiger er uit.
    En je voelt het inderdaad blazen of zuigen als je een vinger er op het gaatje houdt en de motor draait.

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Laatst een Magnum XL 52 van een clubgenoot gekregen.
    Zag er nog best aardig uit.
    20230225_214115.jpg
    Echter zat de motor wel vast.
    Dus warm maken met de föhn om hem los te maken.
    Echter voelde en klonk het zo naar dat ik daar mee gestopt ben.
    Dus uit elkaar halen.
    Ik heb nog nooit zo'n bonk roest gezien:(
    Bij navraag bleek de motor in het water te hebben gelegen...

    20230226_164606.jpg
    De nokkenas waar de stoters er op gezeten hebben.

    20230226_164532.jpg
    Een krater in de nok.

    20230226_130233.jpg
    Een nokkenas lager.

    20230225_222203.jpg
    De krukas, nokkenas en lagers.
    Niet gek dat het vast zat en nogal naar voelde met draaien:confused:

    20230225_214752.jpg
    Water nog boven de zuiger....
    De motor stonk ook erg bij het demonteren:eek:

    20230225_213952.jpg

    Zo zag het er uit.

    De zuigerpen ging er eigenlijk redelijk makkelijk uit.
    De cilinder en zuiger zagen er eigenlijk nog best goed uit!!
    Alles ontroest en schoon gemaakt en met andere lagers weer in elkaar gezet.
    Het voelt allemaal wel redelijk goed aan. Ik denk dat de motor wel zal lopen.
    Ik kan me echter niet voorstellen dat het noch heel lang zal mee gaan.
    De tanden van de distributie zijn zowel op de krukas als de nokkenas aangetast door de roest en ook de nokken zijn natuurlijk niet best.
    Maar een motor in een staat als dit demonteren vind ik, alhoewel het zonde is dat het zo aangetast is, wel erg leuk.
    Het blijft altijd spannend wat je tegenkomt bij het demonteren van een motor:D

    Jan
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja maar… een vloek en een zucht en een toefje gemopper, daar wordt je toch blij van?
    Poetsen, starten, lopen!
     
    Beton vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou je nog wel eens kunnen verrassen: meestal is die pitting niet zo heel erg diep, en ruwe oppervlakken houden goed olie vast.
    Het zou me helemaal niks verbazen als dat ding nog jáááááren draait alsof er niks aan de hand is.
    Zolang de lagerpassingen nog maar goed zijn...
     
    MicropropSport, Beton en Fuel Monkey vinden dit leuk.
  14. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Voor mijn OS Max H80 R/C een originele uitlaat klep gevonden:yes:
    20230428_080801.jpg

    En hij loopt ook nog:)



    Loopt erg netjes stationair en pakt goed op. Ik was echt verast hierdoor.
    Wel natuurlijk veel kabaal:D

    Jan
     
    Bruno van Hoek, jef en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Smoorklep! Leut! Knottert lekker mooi!
    Ik heb em dus met uitlaat, en dan vervalt het ‘smoordeel’,
    maar òf ik daar nu gereguleerd de smoor in heb? :D
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2023
  16. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ondertussen heeft de Magnum XL-52 met de roest aan de binnenkant ook gelopen.
    Liep eigenlijk prima.

    Maar heb nog niet heel veel vertrouwen dat het lang goed zal gaan.
    Als ik een geschikt model heb zal ik het eens proberen.

    Jan
     
  17. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Niet zo lang geleden kwam ik deze motor tegen.
    20230421_171017.jpg 20230421_171116.jpg

    Een OPS 20-4 OHC.
    In eerste instantie niet een hele mooie motor naar mijn idee.
    Maar de achterkant wordt al weer erg leuk:yes:
    20230421_171200.jpg

    En onder het kleppendeksel al helemaal:D
    20230421_171218.jpg

    Maar voor een 20 cc motor is hij wel erg groot. Kijk maar in vergelijking met een 20 cc OS max:oops:
    20230422_153100.jpg

    En zwaar:eek:
    20230422_153135.jpg 20230422_153218.jpg

    De verkoper had vermeld dat de motor soepel draaide.
    Dat bleek helaas niet het geval want er zat weer flink roest in.
    Maar dat is op te lossen.
    Vervelender is dat er een scheur in het big end van de drijfstang zit. Maar dat is nou eenmaal het risico van een 2e hands motor.
    20230421_180906.jpg

    Bijzonder is ook dat het big end lager bestaat uit 22 losse naaldjes. Met pincet weer in elkaar gezet.
    20230421_223100.jpg

    Al met al ben ik toch weer erg blij met deze motor:)
    Ik zie ze zelden en dat maakt het toch weer bijzonder.
    Op zich niet gek want volgens mij is het nooit een echt succes geweest wat ik gezien het formaat en het gewicht kan begrijpen.

    Jan
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wel PLENTY koeloppervlak, prima geschikt voor benzine... :D
     
    Mugen MRX-3, MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    Hier ook lekker aan de knutsel met een vrijwel nieuwe Saito FA-200ti :)
    Wat een leuk motortje is dat zeg

    475B6CEC-46EA-4622-AB3B-C33B2B7267AC.jpeg 7A0D07D3-A7B1-42B0-BCB9-AA7752765327.jpeg 11AB837A-50BB-4FFD-9E8D-580D34513319.jpeg BFCB055D-423A-484A-9230-B5D7BDDDC721.jpeg
     
    ramses, MicropropSport, jef en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Huhhh… hebbie een 200Ti?
    Dat ding klinkt zo geweldig!
    Geheel jafloers

    De OPS is al weer een oude.
    OHC op een fraaie manier uitgewerkt.
    Ik verbaasde me altijd over het leutige loodgieterswerk van het inlaat kanaal.
    De motor is cross-flow, en dat werd in motortermen als optimaal beschouwd…
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2023

Deel Deze Pagina