Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Dat is geen boxer maar een flat twin.
    En een viertakt dus dat is net even anders:D
    Maar ook weer erg mooi!!

    Jan
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    en dus de reden dat dat ding eigenlijk wel twee carburateurs "MOET" hebben...
    Je krijgt het wel aan het lopen met één carb (een Harley loopt tenslotte óók... :p ) maar je krijgt beide cylinders nooit 100% gelijk.
    Met twee carburateurs is dat, toegegeven, ook best wel lastig en een hoop werk, maar het kán tenminste.
     
    Beton vindt dit leuk.
  3. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Ik kreeg een Simprop catalogus in mijn bezit van 1982 en daar staan tot mijn verbazing Saito motoren in.
    En ook de eerste flat twin van Saito. De 80.
    Met 1 carburateur....
    Ik heb de 90 flat twin en die heeft al 2 carburateurs en dat zal natuurlijk zijn redenen hebben.
    Maar natuur bijzonder dat we het er net over hebben en dat ik dan dit tegen kom...

    20241218_205809.jpg

    20241218_210022.jpg

    Jan
     
    Bertus, MicropropSport, brutus en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij hebben ze er ook maar ooit één van gehad, daarna hadden ze al snel door dat het OF een Boxer moest zijn, OF een flat twin met 2 carburateurs...
     
    Beton vindt dit leuk.
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Die Capri is ook wel mooi.....:)
     
    Beton en brutus vinden dit leuk.
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  7. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    De Fox 120 boxer uit elkaar gehaald.
    Vond het toch weer een aardige constructie dus een paar foto's.

    20250106_192553.jpg

    20250106_193956.jpg

    De krukas bestaat uit 2 delen.
    Ik had verwacht dat het big end deelbaar zou zijn zoals bij Ross maar in dit geval dus niet.
    De drijfstang van de voorste cilinder kan dus niet zomaar vervangen worden.

    Jan
     
    MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een constructiewijze die ik NIET verwacht had...
     
    Beton vindt dit leuk.
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.940
    Locatie:
    Hulshout België
    Waarschijnlijk een perspassing , eigenlijk het principe zoals de meeste 2takt krukassen , daar heb je een pers voor nodig om deze uit en in elkaar te persen , daarna terug centreren met de meetklokjes

    DSCN5958.JPG
     
  10. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Ook het zuigerveer slotje is anders dan ik gewend ben. Evenals het borgringetje van de zuigerpen.

    20250107_185738.jpg

    Jan
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat principe heb ik volgens mij wel eens eerder gezien in modelmotoren, kan me niet herinneren welke, maar in grotere tweetakten is het principe vrij gebruikelijk.
     
    Beton vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina