Brandstof motoren

Yo! Dat maak al heel veel uit.
Nu de stilte aanpakken.
Harder? Is eigenlijk al nagenoeg schaal!
Denk dat het wel kan, maar dan moeten er op de hek trim platen worden gezet. Tegendruk, en geeft ook een rompverlenging.
Zou ik je even laten adviseren door de speedboat mannen.

Ik vrees toch dat dit veel vaker varen wordt! Top!
 
Je reactie op gewichtsverdeling was juist Brutus.
Daar moet ik nog iets aan doen.
Ik moet heel eerlijk zeggen, dat dat zwaartepunt-dingetje op deze video een stuk minder ernstig lijkt, en ik zie op die hele korte stukjes eigenlijk nog geen echte problemen.
Advies: Als je zulk vlak water hebt als in de video, laat de boot eens war langer rechtuit lopen (je hebt ruimte zat) dan heb je wat meer de tijd om e.e.a. goed te beoordelen, want om heel eerlijk te zijn zag ik op deze video eigenlijk geen enkele reden om gas terug te nemen.
Maar, super tevreden.
Doelstelling gehaald

:D Dát kun je wel stellen, ja... bootje loopt ontzettend mooi hoog en stabiel.
Zwaartepuntsverschuiving hele kleine stapjes tegelijk. MISCHIEN moet het wat naar voren, maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat het erg meevalt, en mijn eerste instinct zou zijn om heel geleidelijk aan het gas wat hoger te zetten.
Als je zender het heeft, zou ik flink expo op het roer zetten, dan kun je op hoge snelheden wat makkelijker corrigeren.

En moet het met unusual eens zijn: geluid past uitstekend bij de boot...

Om kort te gaan, WOW!
 
Zoals je in het begin hoort was ik zelf enorm onder de indruk.
Haha... volgens mij schrók je behoorlijk...

En dan nog als laatste opmerking: Ik heb wel eens een paar niet heel erg overtuigende videootjes gezien van die Toyan tweepitter in vierwielaangedreven Crawlers, maar DIT... Dit is werkelijk de eerste YT die ik zie van een Toyan die iets doet waar ik van onder de indruk ben!
En ik kijk véél motorvideootjes...

Proficiat!
 
Je draagt wel bij aan het uiteindelijke resultaat Brutus.
Je tip voor een tweede motorpolie gaf de doorslag tot succes.
En de motor doet het boven verwachting goed.
 
Toch nog één dingetje. Nodig is het niet, maar het zou de boot wat makkelijker vaarbaar kunnen maken: Porobeer een lichtere koppelingsveer te vinden (of als dat niet gaat, probeer kleine gewichtjes in de koppelingsschoenen).
Daarmee komt het aangrijpingspunt wat lager in het toerenbereik te liggen, en wordt het acceleratiegedrag wat minder "alles of niets". Ik heb de indruk dat nu de koppeling wat laat aangrijpt, waardoor je ten eerste bij lagere snelheden wat erg veel op een slippende koppeling vaart, maar wat meer is: nu is er reeds redelijk wat toeren (en DUS vermogen) aanwezig op het moment dat de koppeling volledig gaat grijpen, waardoor de boot wat aggressief overgaat van slippende koppeling naar volledige aangrijping.
Maak je dat aangrijpingspunt wat vroeger, dan valt hoogstwaarschijnlijk de boot wat makkelijker in de hand te houden. Acceleratie wordt wat rustiger, en je "hoort" ook beter wat de boot doet.
 
Toch nog één dingetje. Nodig is het niet, maar het zou de boot wat makkelijker vaarbaar kunnen maken: Porobeer een lichtere koppelingsveer te vinden (of als dat niet gaat, probeer kleine gewichtjes in de koppelingsschoenen).
Daarmee komt het aangrijpingspunt wat lager in het toerenbereik te liggen, en wordt het acceleratiegedrag wat minder "alles of niets". Ik heb de indruk dat nu de koppeling wat laat aangrijpt, waardoor je ten eerste bij lagere snelheden wat erg veel op een slippende koppeling vaart, maar wat meer is: nu is er reeds redelijk wat toeren (en DUS vermogen) aanwezig op het moment dat de koppeling volledig gaat grijpen, waardoor de boot wat aggressief overgaat van slippende koppeling naar volledige aangrijping.
Maak je dat aangrijpingspunt wat vroeger, dan valt hoogstwaarschijnlijk de boot wat makkelijker in de hand te houden. Acceleratie wordt wat rustiger, en je "hoort" ook beter wat de boot doet.

Dit is precies waar het om gaat.
Maar moet wel bekennen dat ik begrensd ben in mijn skills tav. metaalbewerking.
Vond mij zelf al een hele piet wat ik met deze boot heb gedaan.
Ik leer wel elke dag:-)
 
Ik weet niet wat voor materiaal die koppelingsschoentjes zijn, maar als het bijvoorbeeld aluminium is. boor je in elk schoentje een gaatje dwarsover (wel zorgen voor symetrische plaatsing) en tik je daar een stalen pen in (vastzetten met loctite). Dan worden de schoentjes een tikkie zwaarder en komen ze wat eerder naar buiten.
Maar een iets minder strakke veer kan ook.
Vond mij zelf al een hele piet wat ik met deze boot heb gedaan.
Nou, daar kan ik alleen maar mee instemmen: als dit je eerste brandstofboot is, dan is hij HÉÉL goed gelukt!
 
De riemspanner, tussen nokkenas en krukas, liep niet echt soepel en deze ter inspectie verwijderd.
Een van de lagers had besloten om zich zelfstandig te demonteren en vond het klaarblijkelijk goed zo.
Vandaag nieuwen besteld.

Maar nu de hulplijnen inschakelen :

In de manuel laten ze de timing zien, maar een zichtbaar punt,op de getande polie punt zit op een andere positie dan op de afbeelding.
Hoe controleer ik dit ?
P_20230810_140721.jpg
P_20230810_140543.jpg
P_20230810_140604.jpg
 
In de manuel laten ze de timing zien, maar een zichtbaar punt,op de getande polie punt zit op een andere positie dan op de afbeelding.
Hoe controleer ik dit ?
In het bovenste dode punt moeten de nokken OF van de tuimelaars af staan, OF nagenoeg symetrisch onder de tuimelaars staan. In dat laatste geval (bovenste dode punt met de kleppen allebei open) moeten de tuimelaars zo parallel mogelijk staan (beide kleppen "even ver open"). Nokkenas poelie één tandje skippen als dat niet zo is, en kijken of het beter word of niet. Zo ja, OK, zo nee, dan de andere kant uit skippen.
 
Enkelvoudige nokkenas? Dus OHC?
Andere wiel een slave?
Beide wielen staan vierkant op de tekening. De borging in het onderste quadrant, rechts. 90 graad.
De borgpen zit vast aan het nokken wiel, en zal de as een inkeping gefreest hebben. Zou de zaak haaks moeten staan.
Zou met de riem dan ook zo moeten uitkomen.
Eventueel met een dunne stift kan je bdp verkennen, en zien of de marker klopt op de krukas.

De riemtussen nokkenas en krukas bepaald de timing. Die moet strak passen. De nokkenas sleept bij een auto de nokken assen. Daar tussen zit nimmer een spanner.
Zo heeft het dan een vaste afstand op de getande riem.
 
Enkelvoudige nokkenas? Dus OHC?
Andere wiel een slave?
Yup... ondanks het uiterlijk van een DOHC, is het onderhuids in principe een simpel tuimelaar-machientje met de nokkenas zo hoog dat er geen stoterstangen meer nodig zijn.
De nokkenas sleept bij een auto de nokken assen. Daar tussen zit nimmer een spanner.
Zo heeft het dan een vaste afstand op de getande riem.
Dat is hier ook zo, de motor draait in het aanzicht zoals geplaatst door Taylorcraft, kloksgewijs, en trekt rechtsstreeks aan de nokkenas-poelie, de spanner en het loze wiel zitten in het krachtvrije deel van de riem.
Een in elkaar gelopen spannerwiel-lager (wat tevens de fan aandrijft) kan duiden op te weinig riemspanning.
Meestal moet je zo'n riem na een paar draaiuren naspannen, waarna hij verder wel goed op spanning blijft.
 
En weer een leermoment.
Nu is er alleen geen mogelijkheid om het spanwiel aan te spannen.
Er zal dus een nieuwe riem moeten komen?

Wat heeft zich vermoedelijk voor gedaan?
Het zijn ZZ lagers en het dunne draadringetje , die het afdekplaatje op zijn plaats moet houden, is uit het lager gelopen /gesprongen.
Dit is tussen het motorblokje en de spanner terecht gekomen met als gevolg een remmend effect op de vrij mee lopende ( nou ja, niet echt vrijlopend, maar aangedreven door de gladde buitenkant van de riem) semi spanrol.
 
???? Is daar géén spanmogelijkheid? Dat lijkt mij heel stug. Maar als jij het zegt, moet ik dat aannemen.
Toch is er wel iets wat je kunt doen: je kunt die spanrol opdikken (de draaibank pakken, of iemand vragen met een draaibank, om een nieuwe rol te maken), met bijvoorbeeld 0.1 mm meer diameter, of meer als dat nodig is.

Ik denk niet dat je een nieuwe riem nodig hebt.
 
Ik ben net zo verbaasd als jij over geen mogelijkheid tot spannen van de riem.
Het is een statische uitvoering.
Ik heb recent een draaibank(je) gekocht en moet deze klus zelf dus kunnen klaren.
Gekocht om de riemschijven en de koppelingsklok af te kunnen draaien.
Ben nog lerende
 
Lager met zelfde buiten diameter, maar ruimere binnnendiameter.
Bout er door en via de asspeling, met ringen om te klemmen op de binnenmaat aanzetten?
 
Back
Top