De Russische handleiding laten vertalen kan natuurlijk, maar het omgaan met een dieseltje is niet zo moeilijk. De Nederlandse gebruiksaanwijzing zou er ongeveer zo uit hebben moeten zien:
Brandstof: inlooppeut is 25% wonderolie voor kogellager motoren; 35% ether en 40 % petroleum. Motoren met glijlager hebben liever 30% wonderolie, ten koste van het petroleumgehalte. Als je er aan kunt komen, 1 tot 2 % amylnitriet, Diesel Ignition Improver of iets dergelijks toevoegen. Starten wordt dan wat gemakkelijker, en de motor loopt iets gelijkmatiger.
Prop: voor de MK 17 een 8x4 of 8x6. Na inlopen een 7x6 voor lijnbesturing.
Starten: monteer de motor stevig op een bok, in een model of een inloopplankje wat je dan weer stevig op een tafel of een workmate bevestigt. Monteer een tankje achter de motor, met de toevoerbuis op ongeveer de zelfde hoogte als de sproeierbuis. Gebruik een vingerbeschermer.
Ga er in 1e instantie van uit dat de compressie ongeveer goed is afgesteld, tenzij je er zelf aan hebt staan schroeven of dat een ander heb zien doen! Draai de sproeiernaald 2 tot 3 slagen open.
Doe je vinger op de venturi en draai aan de prop totdat je ziet of voelt dat de peut de motor bereikt. Doe 3 druppels peut in de venturi, of bij een horizontale venturibuis, zuig 3x aan. Sla de motor een aantal malen door de compressie totdat hij soepel aanvoelt. Draai de prop zo dat de zuiger de cilinderpoort afsluit, en spuit een beetje peut tegen de zuiger. Start nu de motor door de prop krachtig door de compressie te slaan!
Meestal is het niet zo gemakkelijk, dus dan geldt het volgende lijstje:
Als de prop zeer gemakkelijk door de compressie gaat maar er gebeurt verder niets, is of te weinig peut in de motor, of de compressie te laag. Doe eerst een nieuwe prime in de venturi en wat peut tegen de zuiger, en probeer opnieuw. Helpt dit niet, verhoog de compressie dan met een achtste draai aan de compressieschroef, prime de motor en probeer opnieuw. Zo nodig herhalen.
Krijg je een lel op je vinger(beschermer), dan is de motor te nat en/of de compressie te hoog. Draai de prop zo dat de uitlaatpoort vrij is, en blaas in de cilinder. Probeer opnieuw. Als je nog steeds een lel krijgt, verlaag dan de compressie met een kwart slag aan de compressieschroef. Blijf de motor door de compressie slaan totdat je een tik hoort en de compressie opeens is verlaagd. De tik is van de contra zuiger die door de druk van de compressie in de motor omhoog wordt geduwd. Prime de motor en probeer opnieuw. Zo nodig herhalen.
Als de motor loopt, luister dan goed. Een onregelmatige loop betekent dat de compressie laag is, een 'zwaar' geluid wat steeds erger wordt betekent dat de compressie te hoog is. Een motor die aanslaat op de prime maar na een seconde of twee uitgaat, krijgt niet genoeg peut. Veel gespetter uit de uitlaat betekent dat de motor te rijk staat. Experimenteer met de compressie en de sproeiernaald totdat de motor optimaal loopt. Geef dan ietsje minder compressie en ietsje meer peut, dan loopt de motor minder snel warm.