Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Je weet inmiddels dat het een Jaguar 2,5 cc is.
    Ik heb nog een recensie en een advertentie opgeduikeld uit de tijd dat het ding hier in Nederland net op de markt kwam (september1954) en daarbij, van een half jaar later, de Jaguar Junior van 0,8 cc:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    jef, Demaic en Beton vinden dit leuk.
  2. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Mooie spullen en verhalen!!:koud:
    Ik zag wat Fox motoren voorbij komen.
    Ik heb ook nog de Fox 78 RC uit 1971 met 2 pluggen en uitlaatklep.





    Jan
     
    Cnn, MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat was het voordeel van twee gloeipluggen?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar is men het tot op de dag van vandaag nog steeds niet over eens, of het nu werkelijk verschil maakte, maar er werden voordelen geclaimd van hoger vermogen, betere stationairloop, redundancy en dergelijke.
    Of dat allemaal waar was laat ik aan anderen over, ik weet het serieus niet....
     
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    De gedachte erachter is waarschijnlijk een snellere en vollediger verbranding omdat op 2 punten het mengsel aangestoken wordt .
    Sommige auto en (cross)motormerken hebben het principe ooit ook toegepast en misschien Alfa nog altijd met de Twin-Spark modellen ,
    dit waren natuurlijk wel bougie's en geen glow-pluggen maar het principe is hetzelfde .
    Of het al dan niet beter was daar moet ik Brutus in bijtreden :weetnie: , waarschijnlijk zal het met de huidige 2- en 4- takt techniek al achterhaald zijn anders had het wel meer toegepast geweest .

    Groeten Jef
     
  6. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Geweldig wat een kennis zit hier....:koud:
    Ik vond de jaguar best wel op de Webra motoren lijken.
    Staat niets ingegoten op het motorhuis,
    De 2 pluggen kan zijn oorsprong hebben in de Echte vliegtuigtechniek.
    Daar past men ook 2 bougies toe,dit om bij uitval van 1,toch een betrouwbare loop te hebben.
    Wellicht waren de toenmalige gloeipluggen nog niet zo betrouwbaar...
    Ga in mijn tekeningenarchief zoeken naar modellen uit die tijd.....:)

    Grt,Paul.
     
    jef vindt dit leuk.
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Dit is nog een mooie motor , de Super Cyclone uit 1940 , kon geleverd worden met dual of single plug (spijtig genoeg niet van mij , foto's van het www)
    Super Cyclone 1940 tekening.jpg

    Super Cyclone dual plug.jpg Super Cyclone single plug.jpg

    Groeten Jef
     
    classicracer, beemstra en Demaic vinden dit leuk.
  8. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik vind het een schitterend idee om hier foto's van oude motoren te tonen. En heel frappant dat er ook hier weer onmiddellijk Sovjet-motoren opduiken. De KMD/MK17/RITHM werden in zo grote hoeveelheden, meestal honderdduizenden, exemplaren gebouwd dat ze nu natuurlijk overal ter wereld opduiken. Er is een periode geweest dat elke 12-jarige jongen in de Sovjet/unie een MK17 kreeg om mee te experimenteren. Dat 90% van de gloednieuwe MK17's compleet waardeloos is maakte niets uit.
    Hieronder een MK17 die ongeveer 500 maal in waarde is vermeerderd... :p
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2017
  9. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Degene die deze "handleiding" heeft geschreven weet in de verste verte niet waar hij het over heeft...
     
    MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat een briljant machientje....

    Ik zou zoiets niet in de vitrinekast kunnen laten staan... Zoiets MOET bij mij vliegen....
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Helemaal met je eens, een diesel met methanol laten lopen????? Knap als je die aan de gang krijg, alleen als de compressie heeeel hoog is misschien. Helaas krijg je dan meer detonatie dan ontbranding en de motor kan (zal) daardoor snel kapot gaan.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je die handleiding scant en hier plaatst, kan ik wel eens aan mijn Russische assistent vragen of hij het kan vertalen?
     
  13. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Amersfoort
    De Russische handleiding laten vertalen kan natuurlijk, maar het omgaan met een dieseltje is niet zo moeilijk. De Nederlandse gebruiksaanwijzing zou er ongeveer zo uit hebben moeten zien:
    Brandstof: inlooppeut is 25% wonderolie voor kogellager motoren; 35% ether en 40 % petroleum. Motoren met glijlager hebben liever 30% wonderolie, ten koste van het petroleumgehalte. Als je er aan kunt komen, 1 tot 2 % amylnitriet, Diesel Ignition Improver of iets dergelijks toevoegen. Starten wordt dan wat gemakkelijker, en de motor loopt iets gelijkmatiger.
    Prop: voor de MK 17 een 8x4 of 8x6. Na inlopen een 7x6 voor lijnbesturing.
    Starten: monteer de motor stevig op een bok, in een model of een inloopplankje wat je dan weer stevig op een tafel of een workmate bevestigt. Monteer een tankje achter de motor, met de toevoerbuis op ongeveer de zelfde hoogte als de sproeierbuis. Gebruik een vingerbeschermer.
    Ga er in 1e instantie van uit dat de compressie ongeveer goed is afgesteld, tenzij je er zelf aan hebt staan schroeven of dat een ander heb zien doen! Draai de sproeiernaald 2 tot 3 slagen open.
    Doe je vinger op de venturi en draai aan de prop totdat je ziet of voelt dat de peut de motor bereikt. Doe 3 druppels peut in de venturi, of bij een horizontale venturibuis, zuig 3x aan. Sla de motor een aantal malen door de compressie totdat hij soepel aanvoelt. Draai de prop zo dat de zuiger de cilinderpoort afsluit, en spuit een beetje peut tegen de zuiger. Start nu de motor door de prop krachtig door de compressie te slaan!

    Meestal is het niet zo gemakkelijk, dus dan geldt het volgende lijstje:
    Als de prop zeer gemakkelijk door de compressie gaat maar er gebeurt verder niets, is of te weinig peut in de motor, of de compressie te laag. Doe eerst een nieuwe prime in de venturi en wat peut tegen de zuiger, en probeer opnieuw. Helpt dit niet, verhoog de compressie dan met een achtste draai aan de compressieschroef, prime de motor en probeer opnieuw. Zo nodig herhalen.
    Krijg je een lel op je vinger(beschermer), dan is de motor te nat en/of de compressie te hoog. Draai de prop zo dat de uitlaatpoort vrij is, en blaas in de cilinder. Probeer opnieuw. Als je nog steeds een lel krijgt, verlaag dan de compressie met een kwart slag aan de compressieschroef. Blijf de motor door de compressie slaan totdat je een tik hoort en de compressie opeens is verlaagd. De tik is van de contra zuiger die door de druk van de compressie in de motor omhoog wordt geduwd. Prime de motor en probeer opnieuw. Zo nodig herhalen.
    Als de motor loopt, luister dan goed. Een onregelmatige loop betekent dat de compressie laag is, een 'zwaar' geluid wat steeds erger wordt betekent dat de compressie te hoog is. Een motor die aanslaat op de prime maar na een seconde of twee uitgaat, krijgt niet genoeg peut. Veel gespetter uit de uitlaat betekent dat de motor te rijk staat. Experimenteer met de compressie en de sproeiernaald totdat de motor optimaal loopt. Geef dan ietsje minder compressie en ietsje meer peut, dan loopt de motor minder snel warm.
     
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Er zitten waarschijnlijk ook dezelfde personen achter beide motoren. En bijna alle motoren zijn in te delen in "periodes" waarin men heel goed naar de concurrentie keek om zo snel mogelijk een vergelijkbare motor te kunnen verkopen.

    Mvg,

    Jo
     
    beemstra vindt dit leuk.
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.740
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ook leuk, "rinus"olie:rolleyes:
     
  16. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Naast de aanbeveling om "Rinusolie" te gebruiken is deze motor een 2.5cc en geen 3.5cc. En het gebruik van een stok om de motor te starten is een 100% garantie op schade of letsel... Ook schitterend dat men door middel van de compressieschroef het toerental kan regelen waarbij men vooral aandacht moet hebben dat de schroef niet te ver uit gedraaid mag worden.
     
    jef vindt dit leuk.
  17. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Laatst bewerkt: 6 nov 2017
    MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  18. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    Leuk die kleintjes!

    Ter lering en vermaak nog een paar plaatjes.

    vecco-001.jpg
    enya21.jpg supertigre20.jpg thundertige15.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik probeer enkele avonden per week minstens 1 dieselmotor te laten lopen op mijn trouw (minstens 40 jaar oud) testbankje. Heel af en toe denk ik er aan om een foto of een filmpje te maken.

    MVVS 10cc diesel:


    ED racer 2.48


    PAW .15 TBRS


    Oliver Tiger MKIV


    Mvg,

    Jo
     
  20. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW

Deel Deze Pagina