Brandstof motoren

Ook ik heb er nog een paar.
Gaan in modellen uit die tijd.
Ergens uit de vorige eeuw?...?.....
dsc02836-jpg.260953
260954

Wie kan mij er iets over vertellen?
grt,Paul.
Je weet inmiddels dat het een Jaguar 2,5 cc is.
Ik heb nog een recensie en een advertentie opgeduikeld uit de tijd dat het ding hier in Nederland net op de markt kwam (september1954) en daarbij, van een half jaar later, de Jaguar Junior van 0,8 cc:
full

full

full
 
Wat was het voordeel van twee gloeipluggen?

Daar is men het tot op de dag van vandaag nog steeds niet over eens, of het nu werkelijk verschil maakte, maar er werden voordelen geclaimd van hoger vermogen, betere stationairloop, redundancy en dergelijke.
Of dat allemaal waar was laat ik aan anderen over, ik weet het serieus niet....
 
Wat was het voordeel van twee gloeipluggen?

De gedachte erachter is waarschijnlijk een snellere en vollediger verbranding omdat op 2 punten het mengsel aangestoken wordt .
Sommige auto en (cross)motormerken hebben het principe ooit ook toegepast en misschien Alfa nog altijd met de Twin-Spark modellen ,
dit waren natuurlijk wel bougie's en geen glow-pluggen maar het principe is hetzelfde .
Of het al dan niet beter was daar moet ik Brutus in bijtreden :weetnie: , waarschijnlijk zal het met de huidige 2- en 4- takt techniek al achterhaald zijn anders had het wel meer toegepast geweest .

Groeten Jef
 
Geweldig wat een kennis zit hier....:koud:
Ik vond de jaguar best wel op de Webra motoren lijken.
Staat niets ingegoten op het motorhuis,
De 2 pluggen kan zijn oorsprong hebben in de Echte vliegtuigtechniek.
Daar past men ook 2 bougies toe,dit om bij uitval van 1,toch een betrouwbare loop te hebben.
Wellicht waren de toenmalige gloeipluggen nog niet zo betrouwbaar...
Ga in mijn tekeningenarchief zoeken naar modellen uit die tijd.....:)

Grt,Paul.
 
  • Like
Reactions: jef
Ik vind het een schitterend idee om hier foto's van oude motoren te tonen. En heel frappant dat er ook hier weer onmiddellijk Sovjet-motoren opduiken. De KMD/MK17/RITHM werden in zo grote hoeveelheden, meestal honderdduizenden, exemplaren gebouwd dat ze nu natuurlijk overal ter wereld opduiken. Er is een periode geweest dat elke 12-jarige jongen in de Sovjet/unie een MK17 kreeg om mee te experimenteren. Dat 90% van de gloednieuwe MK17's compleet waardeloos is maakte niets uit.
Hieronder een MK17 die ongeveer 500 maal in waarde is vermeerderd... :p
unk01.jpg
 
Laatst bewerkt:
Degene die deze "handleiding" heeft geschreven weet in de verste verte niet waar hij het over heeft...
Helemaal met je eens, een diesel met methanol laten lopen????? Knap als je die aan de gang krijg, alleen als de compressie heeeel hoog is misschien. Helaas krijg je dan meer detonatie dan ontbranding en de motor kan (zal) daardoor snel kapot gaan.
 
Weet er niet zo veel over te vertellen, vooral leuk omdat er een Nederlandse handgeschreven vertaling bij zit.

Als je die handleiding scant en hier plaatst, kan ik wel eens aan mijn Russische assistent vragen of hij het kan vertalen?
 
De Russische handleiding laten vertalen kan natuurlijk, maar het omgaan met een dieseltje is niet zo moeilijk. De Nederlandse gebruiksaanwijzing zou er ongeveer zo uit hebben moeten zien:
Brandstof: inlooppeut is 25% wonderolie voor kogellager motoren; 35% ether en 40 % petroleum. Motoren met glijlager hebben liever 30% wonderolie, ten koste van het petroleumgehalte. Als je er aan kunt komen, 1 tot 2 % amylnitriet, Diesel Ignition Improver of iets dergelijks toevoegen. Starten wordt dan wat gemakkelijker, en de motor loopt iets gelijkmatiger.
Prop: voor de MK 17 een 8x4 of 8x6. Na inlopen een 7x6 voor lijnbesturing.
Starten: monteer de motor stevig op een bok, in een model of een inloopplankje wat je dan weer stevig op een tafel of een workmate bevestigt. Monteer een tankje achter de motor, met de toevoerbuis op ongeveer de zelfde hoogte als de sproeierbuis. Gebruik een vingerbeschermer.
Ga er in 1e instantie van uit dat de compressie ongeveer goed is afgesteld, tenzij je er zelf aan hebt staan schroeven of dat een ander heb zien doen! Draai de sproeiernaald 2 tot 3 slagen open.
Doe je vinger op de venturi en draai aan de prop totdat je ziet of voelt dat de peut de motor bereikt. Doe 3 druppels peut in de venturi, of bij een horizontale venturibuis, zuig 3x aan. Sla de motor een aantal malen door de compressie totdat hij soepel aanvoelt. Draai de prop zo dat de zuiger de cilinderpoort afsluit, en spuit een beetje peut tegen de zuiger. Start nu de motor door de prop krachtig door de compressie te slaan!

Meestal is het niet zo gemakkelijk, dus dan geldt het volgende lijstje:
Als de prop zeer gemakkelijk door de compressie gaat maar er gebeurt verder niets, is of te weinig peut in de motor, of de compressie te laag. Doe eerst een nieuwe prime in de venturi en wat peut tegen de zuiger, en probeer opnieuw. Helpt dit niet, verhoog de compressie dan met een achtste draai aan de compressieschroef, prime de motor en probeer opnieuw. Zo nodig herhalen.
Krijg je een lel op je vinger(beschermer), dan is de motor te nat en/of de compressie te hoog. Draai de prop zo dat de uitlaatpoort vrij is, en blaas in de cilinder. Probeer opnieuw. Als je nog steeds een lel krijgt, verlaag dan de compressie met een kwart slag aan de compressieschroef. Blijf de motor door de compressie slaan totdat je een tik hoort en de compressie opeens is verlaagd. De tik is van de contra zuiger die door de druk van de compressie in de motor omhoog wordt geduwd. Prime de motor en probeer opnieuw. Zo nodig herhalen.
Als de motor loopt, luister dan goed. Een onregelmatige loop betekent dat de compressie laag is, een 'zwaar' geluid wat steeds erger wordt betekent dat de compressie te hoog is. Een motor die aanslaat op de prime maar na een seconde of twee uitgaat, krijgt niet genoeg peut. Veel gespetter uit de uitlaat betekent dat de motor te rijk staat. Experimenteer met de compressie en de sproeiernaald totdat de motor optimaal loopt. Geef dan ietsje minder compressie en ietsje meer peut, dan loopt de motor minder snel warm.
 
Geweldig wat een kennis zit hier....:koud:
Ik vond de jaguar best wel op de Webra motoren lijken.
Staat niets ingegoten op het motorhuis,

Grt,Paul.

Er zitten waarschijnlijk ook dezelfde personen achter beide motoren. En bijna alle motoren zijn in te delen in "periodes" waarin men heel goed naar de concurrentie keek om zo snel mogelijk een vergelijkbare motor te kunnen verkopen.

Mvg,

Jo
 
Naast de aanbeveling om "Rinusolie" te gebruiken is deze motor een 2.5cc en geen 3.5cc. En het gebruik van een stok om de motor te starten is een 100% garantie op schade of letsel... Ook schitterend dat men door middel van de compressieschroef het toerental kan regelen waarbij men vooral aandacht moet hebben dat de schroef niet te ver uit gedraaid mag worden.
 
  • Like
Reactions: jef
Onder het motto wie het kleine niet eert...
Een OS Max 10 R/C met vlinderklep op de uitlaat.
Vanaf 1964 op de markt....



Afgelopen zaterdag laten lopen en tot mijn eigen verbazing liep het best goed en loopt het stationair verrassend goed met die vlinderklep.
Wel lekker veel herrie.



Laten lopen op 10% Klotz en 10 wonderolie en 5% nitro.

Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer enkele avonden per week minstens 1 dieselmotor te laten lopen op mijn trouw (minstens 40 jaar oud) testbankje. Heel af en toe denk ik er aan om een foto of een filmpje te maken.

MVVS 10cc diesel:

ED racer 2.48

PAW .15 TBRS

Oliver Tiger MKIV

Mvg,

Jo
 
Back
Top