Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, dat zijn die Toyan machientjes.
    Zien er goed uit, maar wat ik er van op youtube gezien heb, overtuigt me niet: baggervet lopend en dan maar juichen over dat een onbelast draaiend motortje "wel 10000 toeren" doet...
    Heel mooi gemaakt, dat wel, maar je kunt de kleppen niet eens stellen voor zover ik kan zien, al kan ik dat fout hebben natuurlijk, maar ik zie een bovenliggende (vetgesmeerde) nokkenas die middels twee tuimelaars zonder stelbouten de kleppen bedient.
    Luchtgekoeld, met motoraangedreven fannetje, maar als ik dat zo zie, kan dat fannetje de boel net koelen als het onbelast loopt.
    Naar mijn mening is dat leuk voor op een houten blokje als vitrine-ding, maar of het ook echt daadwerkelijk geschikt is om met een acceptable levensduur zinvol vermogen te ontwikkelen, ik betwijfel het.
    Er schijnt ook een watergekoelde versie te zijn, en daarvan verwacht ik meer en bruikbaardere prestaties.
    En ik vind ze behoorlijk aan de prijs, als dat tenminste US dollars zijn.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ze gemaild wantver zijn inderdaad watergekoelde torretjes en daar heb ik interesse in.
    Er word niet heel veel getoond over de opbouw van het motortje.
    Er bestaat ook een vonkenversie op benzine en ik heb gevraagd of die watergekoeld te krijgen is.
    Als ze hem voor een leuk bedrag verkopen wil ik hem wel eens testen in een bootje.
    Meer dan 9 a 10000 rpm heb je toch niet nodig voor een runabout met starre as.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Veerbaasde me ook al over het een en ander technisch. Neem een Saito, en je geld is goed besteed...

    OPS had vroeger een schitterende 30cc OHC motor met tandriem...

    Ik acht het een pressepapier!

    Bootje krijg je wel aan het varen... maar olie in de natuur wordt niet gewaardeerd...

    Oogt strak omdat het CNC is (daluurtarief, vast en zeker!).
    Alles uit stukken aluminium zonder gietwerk vervaardigd.
    Duidelijk wel een enthousiaste ondernemer om zoiets te willen maken...

    Je mag hopen dat de metallurgie op orde is.
    Wellicht is het dat niet op orde en is het puur een gadget. En dat is een markt voor nitwits...

    Nokkenas in aluminium... op vet gesmeerd is een kort leven.
    Dat had lagerbrons moeten zijn.
    Alu is prima lagermateriaal, maar wel met oliefilm onder druk.
    Bijkans binnen de kortste keren kuis versleten.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2020
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Elke vraag die ik de chinezen stel word vaag beantwoord.
    En op de vraag of ook de luchtgekoelde een waterpomp heeft, want op de foto zijn ze gelijk, gelijke belt, pully's, word niet echt geantwoord.
    Ik vind het concept leuk, compacte 3,5 cc viertakt, electrisch startend op benzine en watergekoeld.
    Leuk voor een mahoniehouten bootje.
    En die olie in het water, ik woon niet in Nederland, moet je kijken hoeveel bomen er in Duitsland opgestookt worden om huizen te verwarmen en hoeveel bruinkool er afgegraven wordt om de electriciteit op te wekken omdat de schone kerncentrales dicht gaan.
    Dan maken die paar druppies olie niet uit.
    Die drijven trouwens toch naar Nederland, kunnen jullie daar binnenkort weer voor boeten.

    GJ
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Stikstof-verbindingen concentreren zich voornamelijk boven de tweede kamer...
    wordt tegen gehouden door de Noordzee en grote wateroppervlaktes... de zogenaamde 'Oewal of Oewater'
    zitten geen Smith micro-siejipsch in om de meten of de sikstofverbindingen radioactief vanuit Rusland worden aangevoerd
    of door een scheet van een varken-couleur-locale, en via buizenpost in het Haagse pluche aanbelanden,
    en de Tweede Kamer luxe-kippen van de leg doen brengen...

    Whoeha v3.06! :confused::D
     
    hobbyist vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Overigens... per gisteren deze weer terug in archief :)
    Terug geruild tegen de Saito 30 'open rockers'... Mijn buurman, uut ene deurp, anderhalve Hunnebedd'nmijl'n veurderup...
    bouwt samen met dochterlief een Junior Ben Buckle... Span 1500 mm, voor twee kanalen...
    1,5 meter? Vanwege de landelijke 'bouwhokophokplicht' afstands-DIN-norm!

    Ja... want ik had er wel spijt van. Was welliswaar in handen van een kunner...
    Maar is nooit op de Delta gekomen, wat het plan was.
    'Een te mooie originele motor voor een ragkist met een te kort leven'...
    Goed argument, begrijp ik volkomen!
    Het Appje begon met... 'zeg Bas'... stilte... en dan de rest :)


    Happy The Man... van Picco komaf...


    IMG_5503.jpg


    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2020
    Beton, jef en Jack Zeeman vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's toch wel weer echt een Italiaans juweeltje....
     
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Enkele OPS .60 en .40 motoren die uit een bak motoren komen die ik onlangs op een zolder gevonden had van een modelbouwer die naar het rusthuis (pekeshuis in t vlaams) verhuisd is .
    Zitten alle 4 los en blijken nog een goede compressie te hebben , op één van de 10 cc's staat een TS carbu , dat zal waarschijnlijk niet origineel zijn ?

    DSCN7093.JPG

    DSCN7094.JPG

    Groeten Jef
     
    Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee... niet origineel.

    Eerste is ASP en Supertigre...
    Tweede zijn Perry’s.

    Er ‘hoort’ een schuifcarburateur op.
    Vast lastig af te stellen. Bijkans daarom de andere...

    Zwaar en robuust gelagerd.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt me dat geen van die carburateurs origineel is? Ik zie wat lijkt op een OS carb, een ST, en twee Perry's? (of wellicht een K&B op die achterste .40?)

    EDIT: Bas was me voor...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Die schuifcarburateurs van ops zijn de beste carburateurs die er zijn in de methanol wereld. Juist erg simpel afstellen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zou ik ook zeggen! Maotorjes gaan ook van hand tot hand...
    verliest met wat, komt er weer iets anders op...
    Dit zijn erg mooie van OPS. Heb ook nog wat schuifcarbs liggen voor de HB motoren.
    Dat zij ook vliegtuigcarbs met een mooi hevelmechanisme voor servo-aansluiting...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    En ops is herkenbaar aan zijn abc. Na ingelopen te zijn lijkt het alsof de zuiger in bdp vastloopt dan is hij nog goed.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hihi, dat zijn de tweetakten van ASP ook :D :D :D
     
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En ook Picco! MVVS...
    Klempassing. Goed ingelopen, goed afgesteld.... lange levensduur...

    Gut.... wat zijn we het weer met elkaar eens :D Haha...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  16. Jack Zeeman

    Jack Zeeman

    Lid geworden:
    26 dec 2013
    Berichten:
    69
    En dit gebeurd er wanneer hij niet goed is ingelopen.
    Zuiger van een Rossi 7.5
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Beton vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Overtoeren, verkeerde olie, te veel aan nitro... afstelling... is altijd wel stuk te krijgen. Zet een verkeerde afstelling reso op een OS... en in een flits is het bloemetjesbehang gestript van de zuigerwand. Alleen de Zangereres Zonder Naam lukt het ook bij spakwerk... betonpeelingsmuziek nader tot zandstralen... haha...
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Regelmatig gezien bij de 3,5cc automotortjes.
    Niet goed inlopen, te rijk of te arm en dan was het vermogen er gewoon niet.
    Of steeds op hetzelfde toerental inlopen, op de een of andere manier werkt dat ook niet.
    Ik ging met de automotortjes altijd gewoon rijden en dan zo afstellen dat ie net niet gaat tweetakten, ook geen extra olie toevoegen.
    Ik deed een seizoen met een motor en het jaar erop was het een regenmotor maar zat ie nog wel steeds muurvast bovenin als is koud was.
    Vliegtuigmotortjes liepen we in op de paal.
    Ook net niet tweetakten en varieren in toerental.
    Na 15 minuten lopen, 2 a 3 tankjes, gingen ze het vliegtuig en en gewoon vliegen, wel nog steeds net niet tweetakten.
    En de motoren hebben jaren gelopen zonder merkbaar vermogensverlies of lastiger starten.
    Auto en bootmoren waren altijd, Novarossi, Rossi of Picco.
    Vliegtuigmotoren Rossi, OS of Irvine.

    GJ
     
  19. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    20200330_100117.jpg

    Spaar ze allemaal;)
     
    Beton vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Opvallend... allemaal op de zuigerpen, zo lijkt...
    Heeft iets met de stand van de poorten van doen.
    Hoge staat van tuning...
    dan kan een motor abrupt van draairichting veranderen heb ik eens vernomen?
    Dan is de zuigerpen de zwakste schakel...
     

Deel Deze Pagina