Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... ik dacht... laat ik eens er een rem op zetten... ecalc. Scorpionbrommer... op 6S... tegen de 12k... kijken wat dat aan wattjes zou opleveren... wel... dat was omgerekend minder dan 1,2 pk.
    Toch...als ik de proptabellen van tante Hanno kijk... presteert het steeds nog beter met 5% nitro... dan de tante Hanno op 10% nitro...

    Overigens draaide die Scorpion wel een zeer hoog rendement. Vliegtijd was op 6S een luttele 5 minuten vol gas...
    Dat geeft ook rust... want een gebroken gas aansturing... hield het ding met een nogal volle tank... het moet 20 minuten zijn geweest... ohwee
     
  2. Oliesjeik

    Oliesjeik

    Lid geworden:
    12 sep 2010
    Berichten:
    2.315
    Locatie:
    Cruquius
    Leerzaam, dank
     
  3. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik ben met een HP 25 VT bezig.
    Deze heb ik uit elkaar gehaald. Dat is redelijk simpel.
    Alleen heb ik het idee dat de distributie as er niet uit gaat/kan.
    Heeft iemand daar ervaring mee?
    Ik wil de motor namelijk ultrasoon reinigen maar dan haal ik het liever uit elkaar. Ik ben anders bang dat er vocht achter blijft.

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De konings-as... Vocht kan geen kwaad. Dat drijf je weg weg wd40 en/of opwarmen in de oven... dan dampt vocht weg als een raket. Gewoon op zo een 120 graad...
    Kan zijn dat je hem moet drijven... met een doorn, en dan goed stutten op een dop
    aan de keerzijde kan zijn dat het met spiebanen zit... of een spie... vanwege timing...
    Alles goed schoon zie je meer...

    Kom je er niet uit... dan naar deze figuur mailen...

    http://www.deutec.at/modellflug/spe...triebsanleitungen/HP-Betriebsanleitungen.html

    http://www.deutec.at/modellflug/spezielles/modellbau-technik/motorenbau/4T/HP-Motoren-4T.html
     
    Beton vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Opvallend op die site is de demontage van onderdelen.
    Ziet de koningsas niet uitgebouwd.
     
    Beton vindt dit leuk.
  6. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Bedankt!
    Leuke site. Inderdaad viel mij ook op dat de koningsas er nog in zat.
    Ik denk dat ik hem dan maar laat zitten.
    Koningsas. Die naam was erg ver weg:hammer:

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Hier een foto van mijn laatste aanwinst. Is 1 van de 4 motoren van een Boeing 747 die was gebouwd voor een jubileum van de KLM. Erg blij mee.




    16124619180946169695457851457743.jpg 1612461947597732316399962055145.jpg 16124619685093141846066151531332.jpg 16124619962485939551614732458955.jpg
     
    HansH, AHoogendijk, Beton en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat cool!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja. Heb er meer voor betaald dan mijn bedoeling was.... Maar wist de herkomst van de motor toen de verkoper vertelde wie hij was. Deze Boeing is van een clublid. Inmiddels uitgerust met 2 turbines. Motoren zijn mee gegaan met de ( Kevin Newton) restaurateur van de Boeing naar CuraƧao als aandenken toen hij daar heen verhuisde. 1 is bij een ander clublid terecht gekomen.

    Die heb ik nu.



    Grappig hoe klein de wereld soms is
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2021
    Peter Houweling en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Heel gaaf:thumbsup:
    Dat filmpje is ook super!!
    Uit welk jaar is dat?

    Jan
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja heel gaaf.

    Uit 1994

    Hier is hij op onze club in 2013. Met de turbines

     
    Beton vindt dit leuk.
  12. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Op Marktplaats mag dan een hoop rotzooi staan (zag bijvoorbeeld een OS Max AX 75 te koop staan met een carburateur met air bleed schroefje:hammer:van een eerder genoemde handelaar) maar er zijn gelukkig ook nog leuke dingen te vinden.
    Zo vond ik voor weing deze eerste Generatie HP 61 van einde jaren 60. Dus al weer meer dan 50 jaar oud.
    Een apparte motor met dat lange carter en de uitlaat aan de verkeerde kant.
    Maar het mooiste vind ik de carburateur met een apparte lucht en brandstof regeling. Wel gekoppelt aan elkaar uiteraard.
    Ondertussen bijna versleten door er mee te spelen:D

    Het is ook nog een echte venturie van vorm.
    Was in die tijd de sterkste 10 cc motor las ik.

    Jan
     
    HansH, jef, MicropropSport en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    En een veer systeem voor de uitlaat. Vele malen beter dan boutjes. Ivm werking van het materiaal. Door de veerspanning blijft de druk gelijk. Wat leuk te zien.

    Toen wist men al hoe het moest.

    Gaaf blokje!

    De carburateur is ook een mooi stukje techniek!
     
    Beton vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... theoretisch.... want in de praktijk zet je zomaar tot tegen de 100 kilo spanning op je uitlaat verbinding met boutjes, maar maar iets van 5 kilo max met veren.
    En dan rammelt de boel gauw stuk.

    Er zal ongetwijfeld een reden zijn waarom veren eigenlijk vrijwel niet meer toegepast worden voor een dergelijke bevestiging.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooooie vondst Jan!
    En niet mishandeld. Ik heb twee van die Hirtenbergers. Maar dan conventioneel... en de uithouders zijn met een betonboor bewerk om een vliegtuig aan een motor verankerd te krijgen ipv omgekeerd...

    Missen de mooie veer uitlaatjes...

    Of veren nu beter zijn dan boutverbindingen weet ik niet.
    Of de aansluiting morsigger was?
    Veer koppeling zag je ook bij OPS en Rossi. Uitlaat rond buisstuk... er overheen de uitlaat mof met teflon ring een een spiraalveer rondom de koelmantel.

    Het HP systeem is eigenzinning. De gietstukken prachtig.
    De lengte van de as heb ik nooit begrepen. Maakt de motor kwetsbaarder zou je zeggen en ook lastiger in te bouwen? Maar kan een 'gedachte' zijn uit het lijn bestuurde gebeuren.
    De motor is immers vroeg-RC....

    Gasregeling echt een schitterend uurwerkje. Hele leuke vondst Jan!

    Zja....die 91 VR mag er ook wel wezen!
    25K rpm potentieel. En dan 4 screamers op een 747... inclusief hallucinerende castorwalm... spectaculair!
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2021
    Beton en Cnn vinden dit leuk.
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Wat Bas zegt. Veel Rossi motoren hebben het. Alle duurde RC auto motoren. Veel high performance 2 takten ook. Denk aan crossmotoren. Weg racers. 4 takten ook trouwens. De ducati 1098R zat vast met veren. Sommigen met een rvs flens op de cilinder waar de voorpijp met veren op komt. Sommige rechtstreeks met veren. Alle losse uitlaat buisjes zitten met veren vast op mijn akra. Tot de dempers aan toe.


    20210205_102309.jpg Screenshot_20210205-102209_Gallery.jpg Screenshot_20210205-102142_Gallery.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ennnn... Ook wel bij auto's... maar daar altijd de voorkeur voor flexpijp...
    Veren corrosie gevoelig, blijft er zooi troep aan hangen... breken dan vroegtijdig.
    Motorfietsen staan veelal braaf gestald...
    en met een beetje mazzel blijft er ook iets aan hangen... een mooie dame bijvoorbeeld...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja dat klopt bas. Veren bij de voorpijp. Daar zitten de bouten dan door. Conische pakking vaak. Voor het bewegen van de motor in zijn rubbers mogelijk te maken. Geen trekveren bij de conische aansluiting. Lompe spiraalveer waar een bout door gaat. Maar zullen inderdaad wel bij Italiaanse schoonheden ook wel trekveren worden toegepast op flenzen. Mooi systeem. Nauwe passingen. Hel als er vuil of corossie tussen komt. Bij titanium altijd speciaal vet er tussen. Anders bakt het aan elkaar vast.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Rotax uitlaatsystemen op onze vliegtuigen zitten ook met veren, we missen er af en toe wel eens 1 :rolleyes:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... daar valt nog wel wat aan af te dingen, want AL die "duurdere RC automotoren" hebben geen van alle het gewicht van de demper aan die montage hangen. en Je zegt het zelf al: bij die Duc (en bij mijn oude 900SL ook trouwens) hing het uitlaat systeem wel met veren aan elkaar, maar was de voorpijp toch echt met een flens aan de kop getrokken, en nergens hin het gewicht van de uitlaat aan de uitlaatmond.
    Dat, OF er zit een flexpijp o.i.d. aan.

    Bij model vliegtuigmotoren hangt er vrijwel altijd een 100 tot 150 gram aan uitlaat aan die boutjes, en DAN werken veren minder. Krijg je microbeweging tussen demper en cylinder, en gaat het pasvlak naar de haaien.

    Zelfs bij De MAN B&W LMC(e) en de Sulzer RTA en dergelijke zitten daar nog steeds flexibele stukken tussen.
     

Deel Deze Pagina