Brandstof motoren

Wel... ik dacht... laat ik eens er een rem op zetten... ecalc. Scorpionbrommer... op 6S... tegen de 12k... kijken wat dat aan wattjes zou opleveren... wel... dat was omgerekend minder dan 1,2 pk.
Toch...als ik de proptabellen van tante Hanno kijk... presteert het steeds nog beter met 5% nitro... dan de tante Hanno op 10% nitro...

Overigens draaide die Scorpion wel een zeer hoog rendement. Vliegtijd was op 6S een luttele 5 minuten vol gas...
Dat geeft ook rust... want een gebroken gas aansturing... hield het ding met een nogal volle tank... het moet 20 minuten zijn geweest... ohwee [emoji39]
 
Ik ben met een HP 25 VT bezig.
Deze heb ik uit elkaar gehaald. Dat is redelijk simpel.
Alleen heb ik het idee dat de distributie as er niet uit gaat/kan.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik wil de motor namelijk ultrasoon reinigen maar dan haal ik het liever uit elkaar. Ik ben anders bang dat er vocht achter blijft.

Jan
 
De konings-as... Vocht kan geen kwaad. Dat drijf je weg weg wd40 en/of opwarmen in de oven... dan dampt vocht weg als een raket. Gewoon op zo een 120 graad...
Kan zijn dat je hem moet drijven... met een doorn, en dan goed stutten op een dop
aan de keerzijde kan zijn dat het met spiebanen zit... of een spie... vanwege timing...
Alles goed schoon zie je meer...

Kom je er niet uit... dan naar deze figuur mailen...

http://www.deutec.at/modellflug/spe...triebsanleitungen/HP-Betriebsanleitungen.html

http://www.deutec.at/modellflug/spezielles/modellbau-technik/motorenbau/4T/HP-Motoren-4T.html
 
Bedankt!
Leuke site. Inderdaad viel mij ook op dat de koningsas er nog in zat.
Ik denk dat ik hem dan maar laat zitten.
Koningsas. Die naam was erg ver weg:hammer:

Jan
 
Hier een foto van mijn laatste aanwinst. Is 1 van de 4 motoren van een Boeing 747 die was gebouwd voor een jubileum van de KLM. Erg blij mee.



16124619180946169695457851457743.jpg
1612461947597732316399962055145.jpg
16124619685093141846066151531332.jpg
16124619962485939551614732458955.jpg
 
Ja. Heb er meer voor betaald dan mijn bedoeling was.... Maar wist de herkomst van de motor toen de verkoper vertelde wie hij was. Deze Boeing is van een clublid. Inmiddels uitgerust met 2 turbines. Motoren zijn mee gegaan met de ( Kevin Newton) restaurateur van de Boeing naar Curaçao als aandenken toen hij daar heen verhuisde. 1 is bij een ander clublid terecht gekomen.

Die heb ik nu.



Grappig hoe klein de wereld soms is
 
Laatst bewerkt:
Op Marktplaats mag dan een hoop rotzooi staan (zag bijvoorbeeld een OS Max AX 75 te koop staan met een carburateur met air bleed schroefje:hammer:van een eerder genoemde handelaar) maar er zijn gelukkig ook nog leuke dingen te vinden.
Zo vond ik voor weing deze eerste Generatie HP 61 van einde jaren 60. Dus al weer meer dan 50 jaar oud.
Een apparte motor met dat lange carter en de uitlaat aan de verkeerde kant.
Maar het mooiste vind ik de carburateur met een apparte lucht en brandstof regeling. Wel gekoppelt aan elkaar uiteraard.
Ondertussen bijna versleten door er mee te spelen:D
Het is ook nog een echte venturie van vorm.
Was in die tijd de sterkste 10 cc motor las ik.

Jan
 
En een veer systeem voor de uitlaat. Vele malen beter dan boutjes. Ivm werking van het materiaal. Door de veerspanning blijft de druk gelijk. Wat leuk te zien.

Toen wist men al hoe het moest.

Gaaf blokje!

De carburateur is ook een mooi stukje techniek!
 
En een veer systeem voor de uitlaat. Vele malen beter dan boutjes. Ivm werking van het materiaal. Door de veerspanning blijft de druk gelijk. Wat leuk te zien.

Toen wist men al hoe het moest.
Nou... theoretisch.... want in de praktijk zet je zomaar tot tegen de 100 kilo spanning op je uitlaat verbinding met boutjes, maar maar iets van 5 kilo max met veren.
En dan rammelt de boel gauw stuk.

Er zal ongetwijfeld een reden zijn waarom veren eigenlijk vrijwel niet meer toegepast worden voor een dergelijke bevestiging.
 
Mooooie vondst Jan!
En niet mishandeld. Ik heb twee van die Hirtenbergers. Maar dan conventioneel... en de uithouders zijn met een betonboor bewerk om een vliegtuig aan een motor verankerd te krijgen ipv omgekeerd...

Missen de mooie veer uitlaatjes...

Of veren nu beter zijn dan boutverbindingen weet ik niet.
Of de aansluiting morsigger was?
Veer koppeling zag je ook bij OPS en Rossi. Uitlaat rond buisstuk... er overheen de uitlaat mof met teflon ring een een spiraalveer rondom de koelmantel.

Het HP systeem is eigenzinning. De gietstukken prachtig.
De lengte van de as heb ik nooit begrepen. Maakt de motor kwetsbaarder zou je zeggen en ook lastiger in te bouwen? Maar kan een 'gedachte' zijn uit het lijn bestuurde gebeuren.
De motor is immers vroeg-RC....

Gasregeling echt een schitterend uurwerkje. Hele leuke vondst Jan!

Zja....die 91 VR mag er ook wel wezen!
25K rpm potentieel. En dan 4 screamers op een 747... inclusief hallucinerende castorwalm... spectaculair!
 
Laatst bewerkt:
Nou... theoretisch.... want in de praktijk zet je zomaar tot tegen de 100 kilo spanning op je uitlaat verbinding met boutjes, maar maar iets van 5 kilo max met veren.
En dan rammelt de boel gauw stuk.

Er zal ongetwijfeld een reden zijn waarom veren eigenlijk vrijwel niet meer toegepast worden voor een dergelijke bevestiging.


Wat Bas zegt. Veel Rossi motoren hebben het. Alle duurde RC auto motoren. Veel high performance 2 takten ook. Denk aan crossmotoren. Weg racers. 4 takten ook trouwens. De ducati 1098R zat vast met veren. Sommigen met een rvs flens op de cilinder waar de voorpijp met veren op komt. Sommige rechtstreeks met veren. Alle losse uitlaat buisjes zitten met veren vast op mijn akra. Tot de dempers aan toe.


20210205_102309.jpg
Screenshot_20210205-102209_Gallery.jpg
Screenshot_20210205-102142_Gallery.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ennnn... Ook wel bij auto's... maar daar altijd de voorkeur voor flexpijp...
Veren corrosie gevoelig, blijft er zooi troep aan hangen... breken dan vroegtijdig.
Motorfietsen staan veelal braaf gestald...
en met een beetje mazzel blijft er ook iets aan hangen... een mooie dame bijvoorbeeld...
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ja dat klopt bas. Veren bij de voorpijp. Daar zitten de bouten dan door. Conische pakking vaak. Voor het bewegen van de motor in zijn rubbers mogelijk te maken. Geen trekveren bij de conische aansluiting. Lompe spiraalveer waar een bout door gaat. Maar zullen inderdaad wel bij Italiaanse schoonheden ook wel trekveren worden toegepast op flenzen. Mooi systeem. Nauwe passingen. Hel als er vuil of corossie tussen komt. Bij titanium altijd speciaal vet er tussen. Anders bakt het aan elkaar vast.
 
Wat Bas zegt. Veel Rossi motoren hebben het. Alle duurde RC auto motoren. Veel high performance 2 takten ook. Denk aan crossmotoren. Weg racers. 4 takten ook trouwens. De ducati 1098R zat vast met veren. Sommigen met een rvs flens op de cilinder waar de voorpijp met veren op komt.
Nou... daar valt nog wel wat aan af te dingen, want AL die "duurdere RC automotoren" hebben geen van alle het gewicht van de demper aan die montage hangen. en Je zegt het zelf al: bij die Duc (en bij mijn oude 900SL ook trouwens) hing het uitlaat systeem wel met veren aan elkaar, maar was de voorpijp toch echt met een flens aan de kop getrokken, en nergens hin het gewicht van de uitlaat aan de uitlaatmond.
Dat, OF er zit een flexpijp o.i.d. aan.

Bij model vliegtuigmotoren hangt er vrijwel altijd een 100 tot 150 gram aan uitlaat aan die boutjes, en DAN werken veren minder. Krijg je microbeweging tussen demper en cylinder, en gaat het pasvlak naar de haaien.

Zelfs bij De MAN B&W LMC(e) en de Sulzer RTA en dergelijke zitten daar nog steeds flexibele stukken tussen.
 
Back
Top