brandstof vliegen voor weinig...

Ik maak het mezelf graag wat moelijker dan standaard noodzakelijk ;-)

En vergeet niet dat het zonder romp vrij lastig is dingen netjes mee te nemen..
Je moet alles met veel meer bandjes en pieletjes vastzetten.. Zeker weten dat het niet loskomt, en in iets bewegends vast gaat zitten..

Nog een reden dat ik dingen erg graag in de romp wegbouw

Maar, laat je mijn "in het frame" filosofie een beetje gaan, kan het makkelijk.
Gewicht is no problemo iig
Jouw .30 heli is zo'n beetje net zo zwaar als mijn .50..

Jouw .30 heli is zo'n beetje net zo zwaar als mijn .50..

En het grappige is, dat ondanks een andere motor (.55 hyper versus .37 SZ) het verbruik zich toch ongeveer richt naar het vliegend gewicht, met zo ruwweg ongeveer 100 ml per 8 minuten...

Groet, Bert

Een raptor 30 met een rompombouw staat bekend om warme (te hete) motoren .
Daar krijg je straks met mooi weer wel meer last van .
Kijk eens of je een quick UK alu fin kan vinden , die koelen een stuk beter dan de standaart TT fin , dat is echt bagger !

Dat die koeling slecht was, daar was ik al achter, en ik was al even aan het zoeken naar die aluminium fan van ThunderTiger zelf, maar weet niet of die nu zoveel beter is....

Zal mijn licht eens laten schijnen over die QuickUK fan, QuickUK op zich heb ik niks dan goeds over gehoord....

Heb je toevallig een linkje of zo?

EDIT: laat maar, al gevonden.... wel prijzig, maar hij is al in bestelling....

Bedankt.

Groet, Bert

Ik heb vroegahh van mijn rap 90 ook de fin vervangen door de Quk , en t was een wereld van verschil kwa koeling/temperaturen .
Zeker met een romp is t een aanrader .
En voor t geluid met t standaart dempertje , haal eens een stuk siliconenslang en zet dat op t uiteinde , dat scheelt heel veel geluid , hoe langer hoe stiller .
Succes met t project , leuk om te lezen .

Owja , ik las iets over elastiekjes ??
Die lossen erg snel op , zeker met warm weer , zoek een oude binnenband en knip reepjes ervan , sterker , en veel langer bruikbaar , en in alle breedtes te maken .
Of natuurlijk t beroemde klittenband !

Die binnenband is een goeie... maar eerlijk gezegd, die elastiekjes krijgen niet echt de kans gaar te raken, want de neus moet er iedere keer dat ik de ontstekingsaccu wil balanceren voor weg, dus pak hem beet om de week of om de twee, drie vliegmiddagen... Dan check ik ze ook even... Ze blijven overigens mooi vetvrij, dus oplossen valt wel mee.

Aan de uitlaat heb ik zo'n deflector-tuitje, maar heb nog niet zonder gevlogen, dus geen idee hoe luid hij zonder dat tuitje is.

Ik heb de foto van die Quk fan bekeken, en ik geloof zonder meer, dat die hopen meer lucht wegduwt vergeleken met het flutfannetje wat TT bijlevert....

Groet, Bert

Over t deflectortuitje , wat ook silicone is ,even een stuk langere slang , neem anders eens een stukje tuinslang om te testen , dan merk je wel verschil .

Ik zal dat eens proberen, van die slang....

Thanks!

Groet, Bert

Ik heb dat eens geprobeerd, van die slang, maar het lijkt er eerder érger van te worden: het geluid wordt wat meer "schetterend", niet zachter, en ook niet prettiger voor het gehoor.

Ik zit er nu eerder aan te denken dat deflectortuitje weg te halen, eens kijken hoe hij dan loopt....

EDIT: helaas nog geen echte vliegtesten (kort hoover-hopje achter huis) maar zonder deflector heb ik niet alleen de indruk van een (iets) stillere heli, maar ook van een ietsjes vrijer lopende motor....

Eens kijken of ik daar zometeen tijd voor een rondje op het veld voor heb....

Maar ik denk wél, dat het een kliederboel in de romp gaat geven vanwege dat het korte stompje van de demper ternauwernood door de romp steekt....

Mischien een héél kort stukje schuin afgesneden slang om de ergste troep buiten te houden...

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Bert, dat ik nog met de autos reed gaf zoon tuutje ook een iets gesmoorde motor en temperaturen een graad of 5 hoger..

Kan je geen uitlaat vinden die wat ''opener'' is en misschien dan een tuutje gebruiken om de zooi uit de romp te houden?

Ben juist terug van vliegen "zonder tuutje" en qua geluid maakt het in de lucht niets uit, maar de motor gaat zonder dat tuutje (dus zonder die tegendruk) absoluut beroerder lopen.

Kan dat niet goed verklaren: de eerste 15-20 seconden na opstijgen loopt de motor haarscherp en superkrachtig, om daarna steeds erger te gaan sputteren en ontstekingen over te slaan....

Geen idee waar het van komt.

Voordeel was wel dat ik nu op het landingsgestel kon zien hoe de olie uit de motor komt, en dat is toch wel een beetje donker....

Eerst maar eens dat tuutje er weer op, en die QuickUK koelfan afwachten....

Groet, Bert

Ja... maar welke kant uit?

Word hij te warm of blijft hij te koud?

Het gekke is: mét tuitje neem ik aan dat de motor heter loopt, en liep hij goed... Maar ik ben een beetje benauwd dat hij dan te heet loopt.

Zonder tuitje, loopt hij volgens mij koeler, maar gaat hij, na een seconde of 15~20 (waarvan ik denk dat dat de tijd is die de motor nodig heeft om van zijn stationair loop op te warmen naar belaste bedrijfstemperatuur) raar lopen.

Het tegenstrijdige is: hij blijft koeler maar gaat raar lopen, en hij gaat raar lopen na de "opwarmfase"

Ik ben al een hele tijd aan het puzzelen (samen met Student) wat er nu precies gebeurt in het inwendige van het blokje m.b.t. olie/brandstof-separatie, olieophoping bij stationair, etc etc, en ik dacht dat we een aardig beeld hadden, maar dit is weer een nieuwe...

Hopelijk zeer binnenkort een nieuwe koelfan met veel hogere luchtopbrengst, en dan ben ik heel benieuwd wat hij gaat doen als de tegendruk hersteld is en tóch de temperatuur gedaald is... m.a.w: wat is hier de verstorende factor: de tegendruk (veranderde spoeling) of de temperatuur (dikkere olie).

Het kan ook zijn, dat de .32 uitlaat in standaard vorm domweg niet geschikt is voor een .37 motor...

Ik weet het niet, en ik hoop er nog tijdens dit leven achter te komen... ;)

Groet, Bert

even buiten de PM ;-)

Mijn heli vloog in den beginne, met de carb nog volledig fout, grotendeels op een rijke middennaald.
hoofdnaald stond faliekant mis.

gevolg, hij deed een climbout van een paar tellen best goed. tot hij iets langer duurde, dan was de opgehoopte brandstof in het carter verstookt, en sprong hij opeens naar een arm loopgedrag.

ging ik rondjes vliegen, zat ik blijkbaar ook meer in de hoge naald. eerste paar tellen vloog het goed, en opeens zwakte hij af, wat later te verklaren viel toen ik mijn edele vingertjes verschrikkelijk aan de motor brandde.
na de hoge climbout was dat een stuk minder het geval.. maar dan heeft ie nog een stukje te vliegen voor ik kan voelen..
en mijn koeling werkt best goed ;-)

Je had het er al over dat hij stationair een beetje olie op lijkt te hopen.
die eerste tellen lijken dan een beetje te duiden op het wegdraaien van wat er teveel in het carter zit.
maar blijkbaar kan de carb daarna niet meer voldoende toevoeren om de motor goed te laten lopen, dus gaat ie arm draaien.

je vermelde ook dat er 6 klikjes versteld was, zonder invloed.. dat is erg veel zonder invloed..
mijn motor was 1 klik genoeg om van een rokende stoomboot een nette rookpluim te geven. 1 klik verder begon hij tegen arm te zitten.. bijna geen rook.

restrictie in de carb?
ik heb het zelf wel eens gepresteerd om een grasspriet in mn sproeier te krijgen. tussen de barrel in verfrommeld, spoeier in geslagen. vraag me niet hoe, ik weet alleen dat ik hem eruit heb moeten pielen...

Nou, waar ik een beetje op blijf hangen, (m.a.w. wat er niet klopt in het hele verhaal) is dat als het tuitje de tegendruk verhoogt, moet het de tankdruk ook verhogen, en het moet de luchtdoorstroming verminderen.
M.a.w. MET tuitje rijk, zonder tuitje arm....

Het gekke is, dat hij nu na die 20 seconden opeens zich gaat gedragen alsof hij olie ophoopt, terwijl ik het tegenovergestelde zou verwachten...

Het andere gekke is, dat met tuitje hij "koud" loopt zoals hij zonder tuitje warm loopt, en vice versa.

Als hij zonder tuitje "koud" doet alsof hij schraal is, zou ik verwachten dat hij "warm" helemaal schraal zou lopen....

Ik moet weer even helemaal terug naar de situatie waarin hij nog goed liep, mét tuitje....

EDIT: die 6 klikjes hadden wel invloed, in die eerste 20 seconden liep hij duidelijk anders... na die 20 seconden begon hij weer te hikken en te reutelen...

En dan eerst maar eens aan die koeling werken....

Groet, Bert

Wat dacht/denk je van een paar procent nitro te gaan toevoegen ??
T ligt er ook erg aan welke brandstof/olie je nu gebruikt , veel helimotoren vinden t ook niet lekker om zonder nitro te draaien .
Nitro is ook koeling .

Door Nitro kun je de motor rijker zetten, verder voegt het niks toe.
Maar idd. De Os carb. is wel gebasseerd op een fors aandeel nitro.

:D dat was nu net de hele bedoeling van de ombouw naar vonken, om van die Nitro af te komen...

Ik weet nog niet wat dit precies is, maar ik geloof niet dat het een kwestie van teveel of te weinig brandstof is, maar meer een kwestie van dat er in het blok iets plaats vind qua olie ophoping o.i.d.....

Dat, of de tegendruk is zodanig veranderd dat de spoeling niet goed verloopt....

Ik kom er nog wel achter....

Overigens: ik draai nu 2% Nitro...

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Zo vliegt hij werkelijk:

[media=youtube]ZILV99xf6wQ[/media]

Helaas liep bij het erop volgende vluchtje toch iets niet helemaal zoals het moest in de motor, dus.... balen.... het filmpje is iets minder scherp, maar dit is wat er gebeurde....

[media=youtube]wn1qG7ncalk[/media]

Geen stress, de heli is ondanks de ontzettend slechte uitgangspositie voor een AR, heel aan de grond gekomen, en heeft ook wel weer gevlogen, maar er is iets goed mis in het motortje... vermoedelijk is de zuigerveer naar zijn grootje....

Maar we hebben wél weer een hoop geleerd...

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Back