Een paar quotes:
- Brevet vliegen is afhankelijk van het weer.........
- Hmmm dit is geen zwever dit is een Hotliner..
- Trimmen van een kist hoort volgens mij absoluut thuis in het brevet programma.
- 3 maanden voorwaardelijk brevet
Toont eigenlijk aan hoeveel gevoelens en interpretaties er mogelijk zijn.
Mee eens dat trimmen, zwaar weer ervaring, maar ook grondstart etc... zaken zijn die een vlieger moet beheersen voordat die persoon kan vliegen.
Feit is dat als er in de brevet eisen niet iets over wordt gezegd, dan hoort het niet thuis bij de eisen voor het brevet vliegen :teacher:
In de situatie van zweefvliegtuig/hotliner vind ik persoonlijk dat je met die ene kist 2 typen brevetten kan vliegen, dus dan is zowel electrozweef als motor brevet bruikbaar, want KNVVL is daar niet duidelijk in. Daar denken anderen anders over, en dus krijg je de oeverloze discusies van wat is een electrozwever.
Via vage definities als: "als het op een zwever lijkt" (wel eens een moderne electro pylon gezien? :roll: ), of "als er een klapschroef op zit" (wel eens een mustang van Rob Bulk gezien? :roll: ) hebben we nu het redelijk objectieve "als de fabrikant zegt dat het een electrozwever is"
Bij zelfbouw ben je zelf fabrikant, dus mag je waarschijnlijk kiezen :lol:
Net als bij een rijbewijs zegt een brevet alleen maar dat je (van de KNVVL) onder alle omstandigheden met alle vliegtuigen MAG vliegen. Het betekend niet dat je de vaardigheid hebt dat je onder alle omstandigheden met alle vliegtuigen KAN vliegen. Hier ligt spanningsveld bij de meeste clubs.
Als club kan je wel bepalen dat iets als ervarings eis hoort bij de opleiding (voor je brevet mag vliegen).
Moeilijker is om gebrevetteerden duidelijk te maken dat ze met brevet nog geen ervaren vlieger zijn en (eventueel met hulp van instructeur) nog verder moeten leren.
Bij ons heb ik er voor gestreden dat er KNVVL brevet wordt afgenomen strikt zoals het staat beschreven. Niets meer, niets minder. Geen eigen interpreties graag.
Als je de brevetregels onvoeldoende vind als club en je wilt daar iets aan doen, dan heb je aanvullende "clubregels", maar geen aangepaste KNVVL regels.
Aanvullend (als clubeis) vonden we het belangrijk dat je een grondstart moet kunnen. Moet je dus wel gedaan hebben bij het lessen, maar hoeft niet bij examen (want KNVVL zegt daar niets over)
Na het halen van het brevet laten verstandige mensen met een nieuw type kist (voor het eerst rolroeren of laagdekker bijvoorbeeld) zich adviseren door een instructeur. Voor domme mensen hebben we dit verplicht gesteld :teacher: :lol: .
Zo heb je toch een beetje balans tussen "bestuurlijke aansprakelijkheid" (zo snel mogelijk brevet) en "behoud van de club" (zo lang mogelijk controlle houden.