Brevetvliegen & electro, een lastige combinatie

prop-er

Forum veteraan
Van 't weekend een discussie gehad met bestuursleden van de club. Ik ben nu een jaar lid, en 't word onderhand tijd om het brevet te halen.

Ik heb het al eens geprobeerd met de easystar, zonder al te veel succes.

Nadelen ven de easystar is dat hij te langzaam vliegt en te windgevoelig is. Zelfs met 100 watt aan boord, is een mooie looping niet te doen. Laat staan twee achter elkaar.

Iedereen op de club is het er over eens, ik kan vliegen. Toch moet er altijd iemand naast me komen staan voor de begeleiding. (verantwoordelijkheid & verzekeringskwestie)

Bij het afvliegen is men ultra streng. De figuur dient exact en juist gevlogen te worden. Geen uitzonderingen.

Ik sta nu voor de keuze om een toestel te kopen / bouwen waarmee ik zelfs met een beetje wind, goede kans van slagen heb. Ik heb zelfs met de gedachte gespeeld om maar een tweedehands Robbe charter oid aan te schaffen (brandstofmotor).

Maar jongens, het moet met electro toch ook gewoon kunnen lukken? Ik zoek iets snels, wendbaar en toch soepel te vliegen. Ik vind de originele GWS Formosa een goede kandidaat, omdat deze ontworpen is als F3A trainer. Niet te zwaar, heeft aan 150 -200 watt genoeg voor vertikaal, en niet windgevoelig.

Hebben jullie andere suggesties?

(Electrozweefbrevet geeft volgens het bestuur slechts recht op het vliegen met electro-zweefmodellen. Dit was wel de makkelijkste optie geweest)

Als je al kan vliegen, is zoiets dan niet iets? Lijkt me sterk genoeg voor veel aerobatics

Vreemd dat jij geen 2 loopings achter elkaar gevlogen krijgt. Met de diverse Easystars in de club is het vrij eenvoudig om meerdere loopings achter elkaar te vliegen. Akkoord het gaat niet vanuit een horizontale vlucht, maar je moet iets aanduiken en dan gaan de loopings vanzelf. Als dat aanduiken het probleem is voor het wel of niet slagen dan vraag ik mij daadwerkelijk af of ze niet tever doordraven in deze. Feitenlijk is vanuit horizontale vlucht een looping maken zonder aanduiken alleen weggelegd voor overpowerde kunstvlucht toestellen. Normale toestellen hebben niet genoeg vermogen om rond te komen zonder aanduiken.

Erg mooi, en goed geschikt. Ik wil echter niet boven de 150-200 watt uitkomen. Mede vanwege het feit dat het meeste spul dat ik heb liggen op dit vermogen is uitgelegd.

Het scheelt natuurlijk enorm in de kosten als je geen nieuwe motor, regelaar en accu's hoeft aan te schaffen.

Theo, mijn ervaring met de easystar is dat aanduiken vrijwel geen snelheidswinst oplevert. Alsof er ingebouwde luchtremmen op zitten.

Twee loopings gaan wel, maar wat is de straal van de looping?

Bij mij nooit meer dan 1,5 meter. Een looping duurt bij mij een seconde.

Bij twee loopings achter elkaar, is de tweede "altijd" scheef. Het gaat zo snel dat er vrijwel geen mogelijheid is te corrigeren.

In het ideale geval vlieg ik het liefst een echte F3A looping. Mooi, groot, soepel en gracieus. En mooi de tijd om te reageren en corrigeren.

tja, een F3A looping is idd heel mooi, maar hoeveel mensen ken jij in de meeste clubs die zo een looping machtig zijn, dan zou de rest allemaal moeten zakken voor hun brevet.

Het gaat er om dat je weet wat je moet doen om een looping te maken. Daarnaast vraag ik mij af wat een looping eigenlijk in een brevet programma te zoeken heeft. Ik zie liever dat men het model overtrekt en dan weer hersteld. Dat is meestal een manier die niet aangeleerd wordt en waarop vele beginners vroeg of laat hun model op verspelen.

gws formosa vliegt heel goed, mijne met AXI 2212/34. Je kan er alle figuren mee doen.
Al ben ik niet zo gecharmeerd over de kwaliteit van de bouwdoos, vliegeigenschappen zijn wel ok.

Ik kan met mijn easystar met standaard motor en 7 NiCad cellen perfect loopings draaien, een klein beetje aanduiken en je trekt toch een redelijk ruime looping, je hoeft toch niet full-up te geven. Als dat lichtjes aanduiken al niet mag, dan vraag ik me af waar ze mee bezig zijn op jullie club. Maw, met bv een schaal tigermoth, eender welke trainer ala Charter enz zal je er nooit in slagen een brevet te halen. Toch wel raar systeem bij jullie. Dan bewijs je gewoon dat je meer power hebt, niet dat je beter kan vliegen.

Precies dat je wel nog even moet werken aan je loopings, zelfs met een easystar gaat dat behoorlijk en ruim. Een looping is niet full-up trekken.

kurt zei:
Een looping is niet full-up trekken.
Ben ik et niet mee eens. :P Mijn picojetje ramd er met gemak 5 korte loops doorheen met full up zonder scheef te gaan. Maar ik neem aan dat je met een wing niet mag/kan afvliegen ofzo?

Electro + geen club vind ik nog altijd een makkelijkere combinatie. ;) Geen bemoeial die een jaar lang over je schouder staat mee te snuiven. :lol: (niet slaan!)

Hey Sven, zoals Gerard al aanhaalde: een kort lusje achterover is in mijn ogen geen fatsoenlijke looping. Dat is toch wat ruim gevlogen, liefst rond :wink: en als het kan met een beetje constante snelheid (als het model dit toelaat).
Jouw manier van loopen noem ik meer de vleugels testen op sterkte :D

Freakazoid zei:
Electro + geen club vind ik nog altijd een makkelijkere combinatie. ;) Geen bemoeial die een jaar lang over je schouder staat mee te snuiven. :lol: (niet slaan!)
Jouw mening over clubs is ondertussen nu echt wel bekent. Ga nu niet weer zitten stoken.

De loops zijn vrij rond en constant met die pico, en ik stook niet, zoiets heet een grapje. :roll:

picojet moet ook erg goed werken voor het afvliegen. Als hij rond de 800 gram zit is hij ook haast niet windgevoelig.

Moet je bij brevet vliegen eigenlijk dingen doen met het richtingroer? Dan zit je wel meteen vast met zon picojetje natuurlijk.

prop-er zei:
Iedereen op de club is het er over eens, ik kan vliegen. Toch moet er altijd iemand naast me komen staan voor de begeleiding. (verantwoordelijkheid & verzekeringskwestie)
Bij het afvliegen is men ultra streng. De figuur dient exact en juist gevlogen te worden. Geen uitzonderingen.
Andere club misschien?

Hallo allen,

Dit is m'n eerste reactie op deze fantastische forum :zon:
Aanleiding is het interressante draadje. Ik ben namelijk ook in dezelfde situatie geweest. Een half jaar fanatiek gelesd met het lesvliegtuig van de club. Tomato met een Irvine brandstofmoter en 2 zenders aan elkaar gekoppeld. Tussentijds een Taxi 3 electric version van Graupner aangeschaft met Genius 40A en Graupner compact 440 met aluminium spinner met prop van 13 inch * 10 inch. Accu bestaand uit 3 x 11.1 V 2100 maH van TARABAT (parallel geschakeld). Daar ook de lucht mee in gegaan. :wink:
Dit alles in een niet electrisch-vliegen vriendelijk omgeving. (maw er is geen enkel electrisch vlieger in de club op 1 na die een electrisch zwevertje in het verleden op lied) Dus kwestie van doorzetten. Uiteindelijk vond iedereen dat ik examen kon doen met m'n electrieken toestel. Helaas was het winderig en druilerig weer. En maar 2 accu packs; bij me. Vol vermogen en dan een pietsie te lang. Resultaat 1 vlucht ging. 2 vlucht was mijn controller doorgebrand... Naweeen van een kortsluiting dat ik veroorzaakt had bij eerste keer aansluiten van de controller. :oops: Echter toch nog een maandje mee kunnen vliegen. Maar nu was door de loopings en turns and overshoots toch iets te veel van de gehandicapte controller gevraagd. :roll:
Uiteindelijk heb ik met de lestoestel van de club mijn examen gehaald. Daarbij viel het me op dat brandstoftoestellen wat makkelijker te sturen zijn omdat die meer vermogen hebben t.o.v. electrisch. Ze zitten strakker in de lucht omdat de brandstofmoter de vliegtuig er harder aan trekt. Ik ben blij met m'n brevet maar het was toch mooier als ik het met mijn electrieken toestel had kunnen realiseren. :?

Groetjes,
electrisch vliegen doe je met spanning.

Back