Harm,
Een tolvlucht, ook wel vrille, ook wel spin genoemd is een volledig overtrokken manouvre, je komt er in door vlak tegen de stall volledig rudder uitslag te geven plus vol hoogteroer. Dit is een algemene manier die bij de meeste modellen werkt, er zijn énkele uitzonderingen.
De meeste kisten vallen dan over één vleugel weg in een spin. De verticale snelheid is in een spin in principe niet hoog, maar de rotatiesnelheid wel. Het model is een goede spin steeds volledig overtrokken.
Stoppen doe je hem door alles los te laten, het model zal zich (99% van de gevallen) herstellen door in een duikvlucht over te gaan. Ja, het is zaak hem daar met beleid uit te trekken, door dat te lomp te doen kun je idd het model alsnog crashen door de vleugels te overbelasten.
Het is bij modellen helemaal geen gevaarlijke manouevre, mits tijdig gestopt 8O en goed opgevangen.
Bij zwevers gebruiken we het zelfs om bvb uit een wolk te komen, mocht je er onverhoopt in terecht komen.
Een spiraalduik maak je door het gas dicht te trekken en een bocht in te zetten, zónder aan het hoogeroer te trekken. Het model gaat dan met een forse verticale snelheid naar beneden.
Een verkeerd gevlogen spiraalduik (omdat de snelheid fors oploopt) kán potentieel gevaarlijker zijn als een vrille. In de sportvliegerij kun je met een Cessna zover gaan dat de vleugels eraf scheuren.
In de spiraalduik heb je dus een hoge snelheid en ben je totaal NIET overtrokken!
Het is de zaak de spiraalduik niet TE steil te maken dus!
Maar ALLE modellen kunnen een spiraalduik maken!
In het nieuwe KNVvL BVM kun je onder
http://www.modelvliegsport.nl/Informatiemap/bijlagen/bvm/BVMAnnex2Instructie.pdf een basis instructie syllabus vinden.
Dit heb ik in opdracht voor de KNVvL geschreven in de hoop dat clubs ermee aan de gang gaan en de instructie naar een hoger peil tillen.
De vraag is al een aantal maal gesteld of er ook geen theorie "cursus" (simpel en leesbaar) geschreven kan worden, voor algemeen gebruik.
Ik ben mezelf daar over aan het beraden, maar als ik de diverse fora doorlees is daar een enorme behoefte aan, de meest elementaire zaken zijn vaak niet bekend.
Ik moet eerst moed verzamelen er aan te beginnen, maar het zal zeker komende winter worden.