Brevetvliegen & electro, een lastige combinatie

interessant die voorschriften :!: ,
Leuk om te weten wat men allemaal uiit te mouw dient te schudden volgens de laatste reglementeringen en zo vermijdt men dat "brokkenpiloten" het andere ervaren piloten in de lucht niet te moeilijk maken.
Vraagje, wat gebeurt er indien er zich een crash in de lucht voortdoet tussen 2 planes, hoe zit het met schaderegeling of telt hier de regel " ieder voor zich" (wat eigen schade betreft aan toestel?)

Crazyuki (waar blijft je voornaam...... 8) )

Doorgaans valt een luchtbotsing onder het hoofdstuk, risico van het vak (hobby)...
Je neemt alletwee deel aan het vliegen, daar zitten risico's aan, dat weet je van tevoren.
Als je in de boks sport zit, moet je ook niet klagen na een blauw oog of gescheurd oor.

Meestal keert de verzekering wél uit als:
Je model bij het neerstorten schade veroorzaakt aan een auto, huis of geparkeerde modellen, of iemand treft.
Meestal ook als jij je zender aanzet en iemand anders crasht daardoor.

Maar de ervaringen met verzekerings maatschappijen lopen wijd uiteen.
Vertel ik iets nieuws.....? :evil:

Mij eigen ervaringen zijn dat mijn verzekering de schade betaalde aan de dakbeplating van een boerderij, nadat een model van mij er op was gekletterd.
Ik in een ander geval beurde ik ALLE onkosten (incl een beperkte urenvergoeding) van de reparatie van een model, wat forse schade opliep vanwege het aanzetten van een zender op mijn frequentie.

Helaas heb ik nooit geld gezien van een total loss agv (opgespoorde) zenderstoring tijdens een (commercieële) modelbouwtentoonstelling in Rosmalen. Zowel de veroorzaker als de organisator van het geheel bleken NIET verzekerd. Ben daar altijd pissig over gebleven...als ik die lui nóg ooit een hak kan zetten zal ik het niet laten.

Freakazoid zei:
...Maar ik zie dat et brevet programma in principe gewoon is wat een gemiddelde vlucht inhoud. Gelukkig geen F3A toestanden. :D Loops, rolls, achtje, paar rondjes, landing met en zonder power, en gewoon veilig handelen.

Mooi samengevat Sven. Dit is de bedoeling wat het brevet eigenlijk wil testen.

Beste Richard,

Mijn naam is Kurt :D
aangenaam en bedankt voor je antwoord, toen ik indertijd bij een club was aangesloten waren de regels niet anders en dit blijkt nu nog hetzelfde te zijn

Beste Richard :lol:
Mijn naam is Harm Jansen, en ik meen mij te herrinneren mijn eerste vlucht met u te hebben gehad ( of in iedergeval de instructeur van delta Oss) Ik was na zeggen , een natuur talent :lol:
Ik zit nu bij rmvc cumulus daar deze club veel dichter in de buurt is :lol:

Even onn topic.
Ik dacht dat een drieslagen spin een gecontroleerde stall was?
En dat het de bedoeling was van deze manouvre om daar dan weer heel uit te komen...
Maar dat zal ik dan wel verkeerd begrepen hebben!

In iedergeval, dan kan ik het bevret makkelijk halen, want ik kan alles al.
Nu nog wachten op een mooi weertje :cry:

Groeten Harm Jansen

Harm,

Een tolvlucht, ook wel vrille, ook wel spin genoemd is een volledig overtrokken manouvre, je komt er in door vlak tegen de stall volledig rudder uitslag te geven plus vol hoogteroer. Dit is een algemene manier die bij de meeste modellen werkt, er zijn énkele uitzonderingen.

De meeste kisten vallen dan over één vleugel weg in een spin. De verticale snelheid is in een spin in principe niet hoog, maar de rotatiesnelheid wel. Het model is een goede spin steeds volledig overtrokken.

Stoppen doe je hem door alles los te laten, het model zal zich (99% van de gevallen) herstellen door in een duikvlucht over te gaan. Ja, het is zaak hem daar met beleid uit te trekken, door dat te lomp te doen kun je idd het model alsnog crashen door de vleugels te overbelasten.

Het is bij modellen helemaal geen gevaarlijke manouevre, mits tijdig gestopt 8O en goed opgevangen.
Bij zwevers gebruiken we het zelfs om bvb uit een wolk te komen, mocht je er onverhoopt in terecht komen.

Een spiraalduik maak je door het gas dicht te trekken en een bocht in te zetten, zónder aan het hoogeroer te trekken. Het model gaat dan met een forse verticale snelheid naar beneden.
Een verkeerd gevlogen spiraalduik (omdat de snelheid fors oploopt) kán potentieel gevaarlijker zijn als een vrille. In de sportvliegerij kun je met een Cessna zover gaan dat de vleugels eraf scheuren.
In de spiraalduik heb je dus een hoge snelheid en ben je totaal NIET overtrokken!
Het is de zaak de spiraalduik niet TE steil te maken dus!
Maar ALLE modellen kunnen een spiraalduik maken!

In het nieuwe KNVvL BVM kun je onder http://www.modelvliegsport.nl/Informatiemap/bijlagen/bvm/BVMAnnex2Instructie.pdf een basis instructie syllabus vinden.
Dit heb ik in opdracht voor de KNVvL geschreven in de hoop dat clubs ermee aan de gang gaan en de instructie naar een hoger peil tillen.

De vraag is al een aantal maal gesteld of er ook geen theorie "cursus" (simpel en leesbaar) geschreven kan worden, voor algemeen gebruik.
Ik ben mezelf daar over aan het beraden, maar als ik de diverse fora doorlees is daar een enorme behoefte aan, de meest elementaire zaken zijn vaak niet bekend.

Ik moet eerst moed verzamelen er aan te beginnen, maar het zal zeker komende winter worden.

Richard, daar staan we allemaal al lang op te wachten en ik denk dat jij daarvoor dan ook de aangewezen persoon bent vanwege je ervaring en opleiding.

Hallo Wartexx,

Je mag inderdaad ook een spiraal draaien als jou model zich niet in een spin laat vallen.
Een tip, als je het model helemaal hebt uitgehongert op het hoogste punt, de knuppel vol in de hoek en even een schot gas op de motor, dan lukt het vaak toch nog.

groeten Peppie

Back