Brevetvliegen & electro, een lastige combinatie

Kan je niet afvliegen als elektro-zwever?

Gewoon stijgen, 3 minuten zweven, landing en klaar.

Vreemd dat bij elektro-ZWEEF brevet nooit is gedacht een een paar overshootjes.

Let op: Er bestaat geen "elektro" brevet. Het is "elektro-ZWEEF" of "motor". En in die motorkist zit naar keuze een verbrandingsmotor of elektromotor.

Voor zover ik weet zijn is het motor brevet bedoeld als 'veiligheids-brevet' ,

Door het vliegen van een aantal figuren toon je als vlieger aan dat je het model ten alle tijden onder controle hebt. Hierbij is ook je gedrag in de pits en op de start/landings baan van belang.

Om die reden is het niet nodig om de figuren 'perfect' te vliegen, daarvoor heb je de RC3/Rc2/F3A wedstrijden. Om die reden mag een looping best een ei zijn, als ie maar wel veilig en op de juiste plek wordt gevlogen. Idem met de andere figuren, als je weinig vermogen hebt, en daar toch veilig mee kan vliegen, en dit ook aan de examinatoren duidelijk kan voorvliegen, dan zou je gewoon je brevet moeten kunnen halen.

Er loopt op dit forum nog een andere discussie over brevetten: Want, je kan dan afvliegen met een licht electo kistje, dat wil niet zeggen dat je dan ook meteen veilig met een zware kist met veel vermogen kan vliegen.

Gezond verstand blijft altijd belangrijk.

Winfred

Precies. brevet geeft aan dat je veilig vliegt met een bepaald vliegtuig. moeilijker vliegtuigen doe je in kleine stappen.

Bij onze club moet je met ieder type dat nieuw voor je is (1e rolroer, 1e laagdekker, 1e schaal enz...) overleggen met een instructeur. Die beslist of je zomaar de lucht in mag, of met wat aanwijzingen, of even wat aanvullende lessen.

Klopt, vandaar dat wij in Sittard 5 verschillende vormen van brevetten hebben. (sorry, maar ik kan ze nu niet zo direct allemaal opnoemen)

Alleen denk ik dat de stelling van de brevetten nu nog niet goed is. En dan bedoel ik niet alleen bij ons op de club, maar over het algemeen.

Sommigen behalen hun brevet met een leuke rolroertrainer en komen de dag erna aan met een Extra 300 en gaan dan daarmee vliegen. Als je er iets van zegt dan krijg je te horen dat ze hun brevet hebben en dus kunnen vliegen.
Helaas uit zich dat vrijwel altijd in diverse crashes en het regelmatig verliezen van hun model. Al deze crashes komen dan op rekening van storing door onbekende oorzaak, terwijl het eigenlijk een gemis aan ervaring en kennis betrefd.

Het was mij ook al eens opgevallen dat nieuwe zenders van beginners meer "storing" hebben dan oude zenders van ervaren vliegers.

Hallo allen,

Bij onze club hebben we 3 brevetten: brandstof, electrisch en zwevers. Dit is gebaseerd op de breveteisen van de KNVVL. Zover ik begrepen heb zijn ze aflopend overlappend qua bevoegdheid, dus als je een brevet hebt voor brandstof dan mag je ook electrisch en zwevers vliegen maar niet anders om. Dus bij brevet voor zweefvliegen mag je niet electrisch of brandstof vliegen.

Inderdaad is het handig als je als nieuw brevethouder met een ervaren clublid overlegd hoe je met je tweede toestel de lucht in gaat. Mijn 2e is een laagdekker en dat vliegt toch een tikkie anders dan een hoogdekker zoals de Taxi.

Groetjes, mrBacon

Dit is dan een clubsysteem, want bij KNVvL is er geen "electrisch" brevet.

Bij jullie club mag je met dat "electrisch'" brevet dus wel de nieuwste 5kg F3A met 2kW vliegen, maar nog niet een taxi met een 4cc-tje.

http://www.modelvliegsport.nl/ downloads, Sectie 8 Brevetten.

8.1.3. Indeling categorieën:
A-MOTOR: RB modelvliegtuigen met zuigermotoren (twee- en viertakt, wankel) of elektromotoren.
A-JET: RB modelvliegtuigen met jetmotoren (jet, fan en turboprop).
A-ZWEEF: RB zweefvliegtuigen.
A ELEKTROZWEEF: RB zweefmodellen met elektromotor.
A-HELIKOPTER: RB helikopters.
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen land- of watermodellen. Het aantal motoren ter is vrij. Het
pulse-jet type is uitgesloten

Bouw een Planck. geloof me, die loopings zijn nooooit meer een probleem.

Positieve, negatieve loppings, u zegt het maar! :lol:

Harold zei:
http://www.modelvliegsport.nl/ downloads, Sectie 8 Brevetten.

Het pulse-jet type is uitgesloten[/i]

Daar mag dus iedereen zomaar mee beginnen............................Gelukkig dat het zoveel kabaal maakt en daardoor dus niet meer is toegestaan. Wil je snel van je vlieglocatie af dan moet je regelmatig met dit soort motoren op je veld gaan vliegen.

Ik heb inmiddels een Formosa aangeboden gekregen.

Ik hoop met dit toestel, in combinatie met een forse aandrijving, de figuren gewoon mooier te kunnen vliegen, ook met een beetje wind.

Ik hoop dat een volgende brevetvliegsessie de betreffende bestuursleden mijn verrichtingen met enige sympathie zullen beoordelen...

Het is ten slotte in ieders voordeel dat beginners zo snel mogelijk zelfstandig gaan vliegen, zodra ze hebben bewezen veilig te kunnen vliegen.

Dan heb je dus nog nooit zo een pulsjet motor gehoord.
De club waar ik nu lid van ben was een van de clubs in Limburg waar het Pulsjet vliegen een grote hype was. Vooral in de begin jaren 70 was het Jean Quadvlieg die hier heel veel tijd in de ontwikkeling van die motoren stak. De piloten toendertijd waren Walter Tonecker en Jo Hönges. Toendertijd beide piloten in de trend van het kan niet snel genoeg gaan.
Het dorpje waar ik geboren ben is ongeveer 3 kilometer verwijderd van dat veld en als ik dan op de zondagmorgen in de kerk zat hoorde ik regelmatig die motor over de preek heen. Ik zat dan natuurlijk weer op het puntje van de bank om zo snel mogelijk weer naar dat vliegveld te fietsen om naar het vliegen te kijken.

nu AUB weer :ontopic:

bij mij wel

veel succes met je formosa, ik heb er ook weer bijna eentje klaar, nog wat schilderen en ontvanger een mooi plaatsje geven en die kan volgende week de lucht in

Harold,
ff terugkomend over de A-brevetten. Als je A-brevet voor motor hebt gehaald mag je dan ook met een zwever of moet je dan daarvoor ook een brevet halen?

Nog een ander vraagje over de A-jet brevet. Ik dacht erover om in de niet al te verre :| toekomst een MIG-15 van alfa models aan te schaffen. Dit is een klein schuim toestelletje met een impeller. Volgens mij valt tie onder A-motoren brevet. Of valt dit kistje onder A-jet brevet?

Stookt t ding kerosine, kost paar € duizend en probeert t door de geluidsbarieere te gaan?

Nee?
Dan gewoon A-motor.

Ja Op laatste voorwaarde?
Dan wil ik t gelijk weten hoe.. ;)
Als de electro jets de kerosine jets gaan overtreffen, (yeah! :D)
dan zullen ze t eens opnieuw moeten gaan regelementeren..

Niek zei:

ik denk niet dat dit ooit zal gebeuren, tenzij ze ooit de turbines verbieden...

misterBaconOnWings zei:
Harold,
even terugkomend over de A-brevetten. Als je A-brevet voor motor hebt gehaald mag je dan ook met een zwever of moet je dan daarvoor ook een brevet halen?

Nog een ander vraagje over de A-jet brevet. Ik dacht erover om in de niet al te verre :| toekomst een MIG-15 van alfa models aan te schaffen. Dit is een klein schuim toestelletje met een impeller. Volgens mij valt tie onder A-motoren brevet. Of valt dit kistje onder A-jet brevet?

Nee, wij hebben op onze club geen getrapt systeem. Officieel moet je dus voor elk soort een apart brevet hebben.
Voor een motorvlieger is het niet zo lastig om z'n zweef of elektrozweefbrevet te halen lijkt me.

Jet brevet is voor turbine zoals Niek noemt.

kurt zei:
Niek zei:

ik denk niet dat dit ooit zal gebeuren, tenzij ze ooit de turbines verbieden...

Daarom willen ze geen electrojets meer op de jetmeetings, ze zijn gewoonweg sneller dan die turbinebakken.

Back