Bouwverslag Brewster 339D Buffalo in schaal 1:5

Bedankt voor de leuke reacties :)

Weer verder met het ontwerp voor de Brewster B.339 Buffalo. De vele foto's die ik van Gerard Casius heb gekregen zijn een waardevolle bron van informatie.
De canopy is nu eindelijk naar mijn zin :)

Mvg,

Bart

a14256143-64-04%20B3...%20NPC%20personel%20Maurenbrecher%20en%20Te%20Roller%20%20in%20the%20Brewster%20factory%20Maurenbrecher%20via%20Casi.jpg


a14256145-45-05%20B3...%20Sgt%20de%20Waardt%201VlG%20V%20via%20G%20Casius.jpg


a14256147-90-07%20B310.%20Deibel%20Luchtvaartdag%20Medan%209%20august%201941%20via%20G.Casius.jpg


a14256149-127-09%20B396%207ocl%20grnd%20view%20Newark%20NJ%20USA%20via%20G.Casius.jpg


a14256151-75-19%20B398%20Brewster%20-3-%20B-339C%20Buffalo%20met%20vdg%20Rothcrans%20%20-Deibel%20via%20Patist.jpg


a14256153-46-35%20B3119%20Brewster%20B395D%20Buffalo%20via%20G.%20Casius.jpg


a14256155-229-40%20B3119%20Newark%20airshow%209ocl%20grnd%20NX341B%20via%20G.Casius.jpg


a14256157-45-48%20B3151%20crash%20Vdg%20Oberman%20Semplak%20Schellekens%20via%20G.Casius.jpg


a14256159-110-CAD%20%2852%29.jpg


a14256161-158-CAD%20%2853%29.jpg


a14256163-56-CAD%20%2854%29.jpg


a14256165-146-CAD%20%2855%29.jpg


a14256167-76-CAD%20%2856%29.jpg


a14256169-134-CAD%20%2857%29.jpg


a14256171-214-CAD%20%2858%29.jpg


a14256173-48-CAD%20%2859%29.jpg
 
Fantastisch tekenwerk, Bart! Ook mooie (constructie)foto's en bouwtekeningen ...
En gefeliciteerd met de nieuwe woning!

Clear skies and happy landings,
Jurgen
 
Bedankt voor je leuke reactie Jurgen :)

Stukje bij beetje komt de Buffalo tot leven. Vandaag een 'vloer' gemaakt onder het achterste gedeelte van de beglazing. Via een modelbouwer en Buffalo gek uit Finland (Jukka) had ik een .stl bestand gekregen voor het instrumenten paneel. Deze heb ik geschaald naar 1/5 en even in mijn 3d model gepast. Het paneel is niet gelijk aan het paneel was gebruikt is in de Nederlandse Buffalo dus uiteindelijk zal ik hiervoor zelf een paneel tekenen.
Nu de romp zo ver gereed is ga ik verder met de vleugel. Hiervoor heb ik goed referenties. Een originele tekening, de profielen, een tekening met maten en diverse foto's. Eerder had ik al laten zien dat ik zoveel mogelijk van de originele tekeningen heb 'overtrokken' in Rhino. Aan de hand van de maten welke aangegeven staan in de maten tekening heb ik kaders gemaakt. De lijnen van de tekening zijn daarna geschaald en in 3d georiënteerd zodat de 3d curves gemaakt kunnen worden. Met dit resulterende framewerk kan dan de vorm worden gemaakt. Ik ga het originele profiel gebruiken met een instelhoek van één graad.
Verder ben ik nog bezig geweest met het raam aan de onderzijde van de romp.
Volgende keer verder met ailerons en flaps.

Mvg,

Bart


Vloer onder achterste gedeelte van de cockpit:

a14259667-138-CAD%20%2860%29.jpg


a14259669-180-CAD%20%2861%29.jpg




Jukka's panel:

a14259671-148-CAD%20%2862%29.jpg




Hier een fabrieksfoto van een Nederlandse Buffalo:

a14259709-115-Panel.jpg




Bovenaanzicht op de tekening van de vleugel:

a14259673-62-CAD%20%2863%29.jpg




Hier in 3d georiënteerd en geschaald, 3d curves al gemaakt:

Vorm van de vleugel gemaakt met curve network:

a14259677-74-CAD%20%2865%29.jpg




Foto's als deze zijn erg interessant in de fase van het project:

a14259711-64-Wing%20%281%29.jpg




Vleugel profiel:

a14259679-164-CAD%20%2866%29.jpg




Vleugeltip:

a14259681-180-CAD%20%2867%29.jpg




Fabrieksfoto. Let op het middendeel:

a14259715-76-Wing%20%284%29.jpg




Vleugel vorm gereed:

a14259683-206-CAD%20%2868%29.jpg




Takelen van de vleugel:

a14259713-178-Wing%20%283%29.jpg




Begint al op een Buffalo te lijken:

a14259685-85-CAD%20%2870%29.jpg




De éérste Nederlandse Buffalo wordt in de fabriek geassembleerd:

a14259707-107-10%20B396%20assemblage%20290141%20via%20G.Casius.jpg




Onder raam:

a14259687-143-CAD%20%2871%29.jpg


a14259689-200-CAD%20%2872%29.jpg
 
Mooi Bart.
Enig idee wanneer er een ‘proef’ kitje beschikbaar komt?
LG maak ik zelf wel. ( met behulp van jou tekening )
Heb er nog een brommertje voor liggen.
Hoeveel ruimte motorschot tot propeller?

CE2827A0-FAA7-4C24-9431-EC98696DFD2D.png
 
Mooi Bart.
Enig idee wanneer er een ‘proef’ kitje beschikbaar komt?
LG maak ik zelf wel. ( met behulp van jou tekening )
Heb er nog een brommertje voor liggen.
Hoeveel ruimte motorschot tot propeller?

Bekijk bijlage 404826

Proef kit is nog ver weg . . . . ben nog bezig met het 3d model. Alles hangt natuurlijk af van de hoeveelheid beschikbare tijd.
Afstand motorschot naar prop zal ongeveer 125mm worden.

Mvg,

Bart

Afstand motorschot naar prop.jpg
 
Hmmmm, ik heb minimaal 140 mm nodig en dan zuigt de carb vanuit de romp, of 170mm met carb voor het brandschot.
Wachten wel af, alles is inwendig pas te maken zonder afbreuk te doen aan schaal nauwkeurigheid.
 
Laatst bewerkt:
Weer verder met het ontwerp van de Buffalo. Deze keer is de staart aan de beurt. Voor dit onderdeel aan referenties geen gebrek, diverse foto's en zelfs enkele originele tekeningen.
Het bleek toch aardig lastig om de juiste vormen te modeleren. Veel proberen en van nul af weer beginnen.
Hier onder een foto verslag met enkele screenshots uit Rhino3d.

Foto van het hoogte roer van de Buffalo uit Finland :

a14347619-85-CAD%20%2873%29.jpg


a14347621-37-CAD%20%2874%29.jpg




Originele tekening, let op de hoek van de rand van de beplating:

a14347625-1-CAD%20%2875%29.jpg




Het modeleren begint met een frame van lijnen:

a14347629-245-CAD%20%2877%29.jpg




Met deze lijnen kun je dan een 'surface' maken.

a14347633-136-CAD%20%2878%29.jpg


a14347635-98-CAD%20%2879%29.jpg


a14347637-232-CAD%20%2880%29.jpg


a14347641-10-CAD%20%2881%29.jpg




Het horizontale gedeelte van de staart is zo ver gereed:

a14347643-212-CAD%20%2882%29.jpg




Het begin van het verticale gedeelte:

a14347645-254-CAD%20%2883%29.jpg


a14347647-8-CAD%20%2884%29.jpg


a14347657-169-CAD%20%2888%29.jpg




Soms wil het niet lukken het onderdeel samen te voegen tot een gesloten deel. Dit komt dan vaak doordat de randen niet op elkaar aansluiten. Met 'Edge Analysis' kun je eenvoudig het probleem gebied vinden en herstellen met 'join naked edges'.

a14347659-202-CAD%20%2889%29.jpg


a14347661-31-CAD%20%2890%29.jpg




Het verticale deel zo ver gereed:

a14347665-219-CAD%20%2891%29.jpg


a14347667-213-CAD%20%2892%29.jpg




Staart bijna gereed, alleen de fairing naar de tailcone ontbreekt nog:

a14347669-47-CAD%20%2893%29.jpg




Hier is de fairing duidelijk zichtbaar:

a14347653-93-CAD%20%2886%29.jpg




En deze wordt weer op dezelfde manier gemodelleerd:

a14347673-122-CAD%20%2895%29.jpg


a14347675-116-CAD%20%2896%29.jpg


a14347677-142-CAD%20%2897%29.jpg


a14347679-104-CAD%20%2898%29.jpg


a14347681-152-CAD%20%2899%29.jpg




Hier het complete plaatje tot nu toe:

a14347683-86-CAD%20%28100%29.jpg


a14347685-144-CAD%20%28101%29.jpg


a14347687-106-CAD%20%28102%29.jpg


a14347689-100-CAD%20%28103%29.jpg



Volgende keer verder met het landingsgestel, dit wordt een leuke uitdaging.

Mvg,

Bart
 
Bedankt Ray, leuk dat jullie ook gebruik gaan maken van Rhino.

Ook al is het ontwerp nog in de begin fase ben ik alvast begonnen met het verzamelen van de benodigde spullen. Voor dit toestel ga ik eens het S-Bus systeem van Futaba proberen.

Mvg,

Bart

As koppeling voor het maken van een RDS aileron aansturing:

a14364163-217-Hardware%20%281%29.jpg


a14364165-3-Hardware%20%282%29.jpg


a14364167-41-Hardware%20%283%29.jpg




Futaba servo's en ontvangen, regelaar van Castle:

a14364169-3-Hardware%20%284%29.jpg




5.5inch lichtgewicht wielen van Du-Bro:

a14364171-120-Hardware%20%285%29.jpg




Warbirdpilot:

a14364173-98-Hardware%20%286%29.jpg




Hardware voor het landingsgestel:

a14364175-140-Hardware%20%287%29.jpg
 
Je laat er geen gras over groeien! :)

In jouw geval wel handig om het te hebben: incorporeren in het ontwerp, neem ik aan.


jan.
 
De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het ontwerp van de flap en aileron.
Via een modelbouwer uit Finland heb ik goede foto's gekregen van de flap waar het scharnier goed zichtbaar is. De flap heeft een lang piano scharnier met enkele stevigere scharneren op een aantal plaatsen.
De aileron is wat lastiger, ik heb het nu zo schaal als mogelijk getekend maar wellicht dat ik hier later toch van ga afwijken mocht het zo niet lekker werken met het RDS systeem.
Het 3d model is nu best ver gereed maar de motorkap is nog niet helemaal naar mijn zin, deze zal ik nog aanpassen voordat ik aan het landingsgestel ga beginnen.

Mvg,,

Bart

Fabrieksfotos gekregen van Gerard Casius:

a14376669-171-scan0011.jpg


a14376559-154-scan0010.jpg




Foto's uit Finland via Jukka:

a14376555-118-2.png


a14376557-55-6.png




Uitsparing voor de flap in het paars:

a14376677-9-CAD%20%28104%29.jpg




Flap:

a14376679-35-CAD%20%28105%29.jpg


a14376681-19-CAD%20%28106%29.jpg




Uitwerken van de aileron op basis van fabriekstekeningen:

a14376683-110-CAD%20%28107%29.jpg


a14376685-104-CAD%20%28108%29.jpg


a14376687-193-CAD%20%28109%29.jpg




Met de commando's curve network en sweep two rails wordt de vorm van de neuslijst gemodeleerd:

a14376689-136-CAD%20%28110%29.jpg


a14376691-8-CAD%20%28111%29.jpg


a14376693-210-CAD%20%28112%29.jpg




Hier wat screen shots van de uitsparing in de vleugel.

a14376695-220-CAD%20%28113%29.jpg


a14376697-38-CAD%20%28114%29.jpg


a14376699-240-CAD%20%28115%29.jpg


a14376703-54-CAD%20%28117%29.jpg




De motorkap is nog niet helemaal naar mijn zin en zal worden aangepast:

a14376701-172-CAD%20%28116%29.jpg
 
Bedankt voor de leuke reacties :yes:

Inmiddels heb ik motorkap opnieuw gemodelleerd, kost wat tijd maar het resultaat mag er zijn.

Mvg,

Bart


De foto's van Gerard Casius zijn een waardevolle bron van informatie:

a14384307-117-1.jpg


a14384309-71-2.jpg


a14384313-161-4.jpg




De ''oude cowl''

a14384317-25-CAD%20%28119%29.jpg


a14384315-239-CAD%20%28118%29.jpg




Hier een enkele screenshots van het aanpassen van de cowl:

a14384319-47-CAD%20%28120%29.jpg


a14384321-128-CAD%20%28121%29.jpg


a14384323-122-CAD%20%28122%29.jpg


a14384325-84-CAD%20%28123%29.jpg




En bovenstaande was nog steeds niet helemaal naar mijn zin, na veel trial&error is dit het resultaat:

a14384327-78-CAD%20%28124%29.jpg


a14384329-104-CAD%20%28125%29.jpg


a14384331-240-CAD%20%28127%29.jpg


a14384333-234-CAD%20%28128%29.jpg


a14384335-196-CAD%20%28129%29.jpg


a14384337-218-CAD%20%28130%29.jpg


a14384339-4-CAD%20%28131%29.jpg
 
Back
Top