Hallo Bart,
... de microschakelaars omdraaien, met het centrale contact aan de kant van de L298N
Het eerste schema van Bart heb ik "even" opnieuw getekend zoals Max in de post hierboven volgens mij heeft bedoeld, dus met de micro-schakelaars omgedraaid. En dan krijg je het schema als hieronder:
Dit zou best eens kunnen werken! Opmerking vooraf: (de pulse-breedte van) het servo-signaal S bepaalt volgens mij welke kant de servo motor op dient te bewegen. Even een gedachtenexperiment:
Als M0 = D0 = 1 en M1 = D1 = 0, dan is de status van motor M zich volgens de tabel hierboven "forward". Als op de mechanische eindstand van "forward" dan Micro-switch S1 wordt bediend, dan wordt D1=1 en op dat moment is D0 = 1 en D1 = 1 en de motor status verandert van "forward" naar "brake" en alles blijft in deze toestand staan.
Als vervolgens via (de pulse-breedte van) het servo-signaal S aan het Servo board wordt verteld om de draairichting van de motor om te draaien, dan zal M0 = D0 = 0 moeten worden, en omdat via Micro-switch S1 ingang D1 dan nog steeds aan 5V hangt, dus D1 = 1, zal de motor status nu van "brake" naar "reverse" veranderen (D0 = 0 en D1 = 1). En nu komt het cruciale deel: Micro-switch S1 zal omschakelen door de "reverse" beweging van 5V (een logische "1") op D1 naar de spanning die op M1 staat en als het goed is, is M1 = 1 want de motor moest "reverse" draaien. M.a.w. deze overgang zou goed moeten gaan. Een praktische test zal dit uitwijzen.
Eenzelfde verhaal voor het bereiken van de mechanische eindstand voor de "reverse" motor toestand, waarbij nu Micro-switch S0 zal moeten schakelen van M0 = D0 = 0 naar D0 = 1 en de motor status zal veranderen van "reverse" naar "brake.
Een paar vragen heb ik toch:
1) in de tabel staat "1/PWM" om de motor "speed regulated" te laten draaien (duty cycle van het PWM signaal zal de draaisnelheid van de motor bepalen, neem ik even aan). Werkt het ook als "1/PWM" = 1, oftwel met op D0 of D1 ingang een constante spanning van 5V? Geeft dit dan de grootste draaisnelheid van de motor?
2) dient op het L298N 5AD board niet ook VT aangesloten te worden? Ik bedoel: als ik naar het schema van het L298N IC kijk zijn er "enable" signalen die wel "hoog" dienen te zijn om de motor te laten draaien.
3) zou een omschakeling van 5V op D1 (of D0) via micro-switch S1 (of S0) naar het "1/PWM" signaal M1 (of M0) dat uit het servo board komt een vervelende sprong in draaisnelheid van de motor geven?
Inderdaad even hersens laten kraken. Heb ik iets gemist?
Clear skies and many happy landings,
Jurgen