Bruder CAT D10T

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier wat over de bulldozer heb gepost, dus zal het hier maar even updaten.
Heb vorige week de bulldozer getest in de tuin aangezien die al kon rijden was ik wel benieuwd of die ook wat grond kon duwen, wat dus helaas niet lukte omdat de bulldozer veel te licht was en de rupsen eigenlijks niet geschikt zijn voor een bulldozer maar ik wou niet opgeven dus ik dacht als ik de bulldozer nu eens vol plak met metaal zodat er flink wat gewicht in kwam, daarna gelijk weer de tuin in gegaan om hem te proberen en nu duwde hij wel wat grond weg helaas geen vol dozerblad maar ja dat mocht de pret niet drukken dus nog even lekker bezig geweest in de tuin tot de servo's het begaven dus servo's als rij motoren was ook geen oplossing, nu had ik nog 2 rb motoren liggen maar die krijg ik niet in de bulldozer kwijt vanwege ruimte gebrek, toen ben ik maar een beetje gaan speuren op google voor een oplossing en toen kwam ik op eens de nieuwe bruder bulldozer tegen, dus kon het niet laten om die te bestellen.
Gister kreeg ik een leuk pakketje met daar in de bulldozer dus gelijk de bulldozer naast de oude gezet en de 2 rb motoren er bij gepakt en die passen er net in, dus dit word het nieuwe bulldozer project alleen dan een groter type.
Vandaag ben ik alvast begonnen met de bulldozer uit elkaar te halen en morgen ga ik de rb motoren er in bouwen.

Hier wat foto's.

Foto-3JXLAOZK.jpg

Foto-3P6TJNL4.jpg

Foto-6A8KCKMK.jpg

Foto-WVZI3CQP.jpg

Foto-BQBM48FQ.jpg

Foto-VNANKLNF.jpg

Foto-TBUCWNKY.jpg

Met vriendelijke groet Mark

Hallo Mark,

Mogelijk een tip :

Modelcraft Haakse transmissiemotor 1:1 in de Conrad online shop

Je zou in de Caterpillar D6R deze haakse overbrengingen kunnen gebruiken, zodat je de motoren in de lengte richting in de body kan plaatsen.

Of de motoren van CTI gebruiken die CTI nu ook gebruikt voor de nieuwe Bruder Caterpillar D10T

www.cti-modellbau.de - Fahrantrieb Kettendozer

Succes met de bouw van de beide bulldozers.

P.S.
Nog even een tip wat betreft het schuifblad van de Caterpillar D10T, die kantelt niet voldoende voorover, waardoor bij het schuiven het schuifblad zich niet makkelijk in het zand graaft.
Het is raadzaam om dit schuifblad iets verder voorover te kantelen.

En ja, of de rupsen voldoende grip hebben, betwijfel ik, want bij de 1:1 bulldozers zit maar 1 kam per rupsplaat, die beduidend hoger is dan van een rupskraan.
Ik denk dat je de bulldozer best met 5kg ballast kan verzwaren voor een betere grip. (loodaccu + ballast)

Hallo Mark,

Mogelijk een tip :

Modelcraft Haakse transmissiemotor 1:1 in de Conrad online shop

Je zou in de Caterpillar D6R deze haakse overbrengingen kunnen gebruiken, zodat je de motoren in de lengte richting in de body kan plaatsen.

Of de motoren van CTI gebruiken die CTI nu ook gebruikt voor de nieuwe Bruder Caterpillar D10T

www.cti-modellbau.de - Fahrantrieb Kettendozer

Succes met de bouw van de beide bulldozers.

P.S.
Nog even een tip wat betreft het schuifblad van de Caterpillar D10T, die kantelt niet voldoende voorover, waardoor bij het schuiven het schuifblad zich niet makkelijk in het zand graaft.
Het is raadzaam om dit schuifblad iets verder voorover te kantelen.

En ja, of de rupsen voldoende grip hebben, betwijfel ik, want bij de 1:1 bulldozers zit maar 1 kam per rupsplaat, die beduidend hoger is dan van een rupskraan.
Ik denk dat je de bulldozer best met 5kg ballast kan verzwaren voor een betere grip. (loodaccu + ballast)

Bedankt voor de tips.

Het schuifblad moet ik dan nog maar even een oplossing voor vinden, en ja de rupsen zit ik nog over te twijfelen om er zelf met styreen 1 kam per rupsplaat op te lijmen en dan kijken of dat sterk genoeg is, of op zoek naar andere rupsen met 1 kam.
Ik denk dat dat inderdaad ook wel moet om de bulldozer te verzwaren, zal eens kijken of dat ook uit te reken is van het gewicht van 1:1 naar de bruder schaal.

Vandaag weer even met de bulldozer bezig geweest, heb de cabine van binnen wat op ge leuk't de schakelaars rood gemaakt de hendels zwart en de tekst op de vloer zwart gemaakt plus een machinist er in gezet.
En heb vandaag de 2 rb 35 motoren geplaatst heb er wel wat voor moeten aanpassen omdat de as van de motor niet in het midden van de motor zit heb ik besloten om hem naar onderen te zetten zodat het sprocket lager komt te staan zodat er meer ruimte tussen rups en bulldozer komt zodat er nog ruimte is voor 1 kam per rups plaat net zo als het 1:1.

Hier wat foto's van vandaag.

Foto-CZHPVDLS.jpg

Foto-MDRK3UOW.jpg

Foto-TCXZGXW8.jpg

Foto-CIXSCPAZ.jpg

Vandaag maar weer even met de caterpillar bezig geweest en hij kan sinds vandaag rijden.
Kreeg vandaag de naven binnen die ik in de sprocket heb gemaakt zodat ze op de motoren konden bevestigd worden.
En voor de rest heb ik 2 cti rij regelaars plus een achter uit rij pieper van cti er op gezet en de bedrading ge soldeert en voor zien van krimpkous.

En nu maar eens kijken wat ik met het blad ga doen en hoe ik die ga aan sturen.

Hier wat foto's en een filmpje.

Foto-WI6AJCQY.jpg

Foto-K8H8XEAD.jpg

Foto-TNQE43A8.jpg

Foto-IX8ZJALF.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Mark,

Nou, de bulldozer rijdt mooi rustig zeg, ik ben benieuwd hoe het gaat in de potgrond of zand.

1 opmerking :
Nu moet je nog wel even op het voorste rollenwagenwiel een kettingspanner zetten, want de ketting staat nu wel heel erg slap
en zal in het zand snel van de achter rollenwagenwiel aflopen bij het schranken.

Ga je nog CTI cilinders bestellen om het schuifbord te heffen, c.q. te laten zakken ??

Vraagje :
Moet ik dit topic opsplitsen in een topic voor de CAT. D6R en een topic voor de CAT. D10T ?
Dan worden beide topics wat overzichtelijker.

Hallo Mark,

Nou, de bulldozer rijdt mooi rustig zeg, ik ben benieuwd hoe het gaat in de potgrond of zand.

1 opmerking :
Nu moet je nog wel even op het voorste rollenwagenwiel een kettingspanner zetten, want de ketting staat nu wel heel erg slap
en zal in het zand snel van de achter rollenwagenwiel aflopen bij het schranken.

Ga je nog CTI cilinders bestellen om het schuifbord te heffen, c.q. te laten zakken ??

Vraagje :
Moet ik dit topic opsplitsen in een topic voor de CAT. D6R en een topic voor de CAT. D10T ?
Dan worden beide topics wat overzichtelijker.

Hallo Piet,

Ja inderdaad hij rijd lekker rustig, ben zelf ook benieuwd hoe die het gaat doen in de potgrond of zand.

Klopt de ketting staat heel erg slap als die op de grond staat valt het niet heel erg op maar als ik hem op til zie je hem hangen, zal er morgen wel even een foto van maken, ik denk dat er zelfs wel een schakel tussen uit kan maar er moet inderdaad even een kettingspanner op daar maar eens een mooie oplossing voor bedenken.

Ik ga inderdaad nog de cti cilinder's bestellen ik wou ook nog kijken of cti 2 korte cilinder's heeft om het blad te kunnen kantelen.

Ik zit er ook nog aan te denken om er een beier geluid's module in te zetten voor het motor geluid.

Je mag de topics wel opsplitsen dan word het inderdaad wat overzichtelijker.

vandaag nog even met de bulldozer bezig geweest, en een foto gemaakt van de rupsen hoe slap ze hangen heb het voorlopig opgelost door er 1 ketting schakel tussen uit te halen.

Ik ergerde me ook aan de 2 zwaailampen en de airco op de rolbeugel dus die er ook maar af gehaald, en omdat ik best wat plastic uit de bulldozer gezaagd had kon ik daar mooi een stuk van gebruiken om het gat in de rolbeugel mee op te vullen.

Hier wat foto's met het verschil van de rupsen met 1 schakel minder.

Foto-664YLBBE.jpg

Foto-RJU3OZX4.jpg

Foto-UAKVC8D7.jpg

Vandaag even met de bulldozer bij m,n ouders geweest om er wat gewicht in te zetten en om hem daarna even te testen in de tuin.
De bulldozer zit nu op een gewicht van 5 kilo, en in de tuin schoof die het blad mooi vol met grond het enigste nadeel was dat het blad nog los beweegt dus zich snel in de grond drukte en de bulldozer niet verder kwam, dus nu maar snel de cti cilinders bestellen.

Heb de bulldozer thuis ook nog even getest op het laminaat en dan drukt die 4 kilo aan gewichten weg, ik had zelf niet verwacht dat die met deze rupsen wat zou weg drukken maar dat valt me niks tegen.

Morgen maak ik wel even een filmpje.

waar heb je dat biepje vandaan?

En voor de rest heb ik 2 cti rij regelaars plus een achter uit rij pieper van cti er op gezet en de bedrading ge soldeert en voor zien van krimpkous.

En nu maar eens kijken wat ik met het blad ga doen en hoe ik die ga aan sturen.

[ Met vriendelijke groet Mark

Die achteruit-bieper is ook te krijgen als 5 tonige hoorn en
2 tonige hoorn. Die laatste 2 zijn momenteel niet op
voorraad.

Pas nog emailcontact gehad met Chris van RC-Point en er is een hele
lading nieuwe spullen onderweg.

De 5 tonige stond voor mij al in backorder en heb gezegd dat er ook een 2 tonige gereserveerd moest worden als die bij de zending zit.

Vandaag weer even met de bulldozer bezig geweest, heb er een frame in gemaakt voor alle elektronica, waar straks de beier usm geluidsmodule op komt plus de regelaars voor de cti cilinders zodat het allemaal hoog en droog zit in de bulldozer.

Heb ook nog de rolbeugel netjes gemaakt zodat die gespoten kan worden.

Ben ook nog even met het gewicht in de bulldozer bezig geweest hier en daar wat bij geslepen zodat het gewicht beter in de bulldozer paste, hij weegt nu alleen geen 5 kilo meer maar zit nu op 4,5 kilo hier door drukt de bulldozer ook geen 4 kilo meer maar nog maar 3 kilo, nu wil ik proberen dat de bulldozer 6 tot 6,5 kilo gaat wegen om rond de 5 kilo te kunnen drukken.

Hier wat foto's en filmpje's.

Foto-CBOEYLZG.jpg

Foto-EQHWY4XI.jpg

Foto-GYJJXAWL.jpg

Mooi plekje gemaakt voor de achteruit rij pieper.

Foto-TO4US4XJ.jpg

Foto-GGND6OWO.jpg

3 kilo aan het weg drukken over het laminaat.

En even op het terras aan het spelen met wat grond.

Hallo Mark,

Nou, dat schuiven in het zand gaat best goed !

Misschien een tip :
Als ik jou was zou ik een aluminium of een stalen strip aan de onderkant van het schuifbord zetten, want ik denk deze nu snel zal afslijten op de betonvloer, stenen en tegels.

Succes met de (af)bouw van de CAT D10T

Back