De 4de Bruder op rij, (Schaeff, Deutz, Scania) en voorlopig de laatste.
Daarna kan ik terugkeren naar vorige ombouwen, en de ervaringen gebruiken in de 'moeilijkere' modellen.
Dit keer een Cat D5 dozer, heb er iets langer moeten achter zoeken gezien een ouder model, maar uiteindelijk toch gevonden. Een model met rupsbanden met vaste schakels, en een schep die om te beginnen met 1 servo werkend gemaakt kan worden. Later kan hier eventueel nog een extra servo bijkomen om links/rechts te kantelen.
Met de ervaring van het Schaeff HR16 kraantje (micro servo's i.c.m. rubber rupsen), stond vast dat hier standaard-size servo's zouden komen voor de aandrijving. Het zijn gelagerde metal-gear servo's geworden, met alu servo schijfjes voor meteen een degelijke en loodrechte bevestiging/aandrijving.
De D5 was (in vergelijking met de 'profi series') in een 10-tal minuten gedemonteerd. De aandrijving is tamelijk straight-forward. 'Daar' moesten de servo's komen, en 'zoveel' ruimte was nodig. Na wat meet- pas- en dremelwerk zaten de servo's op hun plaats met o.a. 3 draadstangen, 2 nylon blokjes,... Geen lijm, dus achteraf nog makkelijk te demonteren voor eventuele aanpassingen. Het exact afkorten van de draadstangen, kleurtje geven aan de witte blokjes, ... gebeurt achteraf.
De ombouw van de servo's verliep zonder problemen:
geen nokje af te vijlen, maar makkelijk een pennetje uit een metalen tandwiel te trekken,
en geen weerstandjes ter vervanging, maar gewoon de potmeter mechanisch losgekoppeld, en buiten de behuiding gebracht, dus achteraf nog makkelijk bij te regelen mocht het nulpunt buiten het trimbereik van de zender vallen. Op deze manier zijn beide servo's zelfs nog terug te bouwen naar origineel, en hou ik enkel een gaatje in de behuizing over.
De servo's vallen breder uit dan de originele onderkant, dus de rupswielen zijn daarom ingekort.
Opnieuw de dremel 'zwevend' vastgezet boven een vlakke plaat, en met een hulpring (gezien de wielen geen vlakke onderkant hebben (fake boutjes)) als referentievlak, de velgen afgevlakt, en de binnenkant van de ribbes (die tegen de servoschijfjes moeten komen) ingekort tot de correcte spoorbreedte. Het draagvlak voor de rupsen blijft gelukkig nog nét voldoende.
Bij de volgende update zullen de wielen bevestigd worden aan de servoschijfjes, en kan de D5 dan in principe de eerste meters afleggen.
Daarna kan ik terugkeren naar vorige ombouwen, en de ervaringen gebruiken in de 'moeilijkere' modellen.

Dit keer een Cat D5 dozer, heb er iets langer moeten achter zoeken gezien een ouder model, maar uiteindelijk toch gevonden. Een model met rupsbanden met vaste schakels, en een schep die om te beginnen met 1 servo werkend gemaakt kan worden. Later kan hier eventueel nog een extra servo bijkomen om links/rechts te kantelen.
Met de ervaring van het Schaeff HR16 kraantje (micro servo's i.c.m. rubber rupsen), stond vast dat hier standaard-size servo's zouden komen voor de aandrijving. Het zijn gelagerde metal-gear servo's geworden, met alu servo schijfjes voor meteen een degelijke en loodrechte bevestiging/aandrijving.
De D5 was (in vergelijking met de 'profi series') in een 10-tal minuten gedemonteerd. De aandrijving is tamelijk straight-forward. 'Daar' moesten de servo's komen, en 'zoveel' ruimte was nodig. Na wat meet- pas- en dremelwerk zaten de servo's op hun plaats met o.a. 3 draadstangen, 2 nylon blokjes,... Geen lijm, dus achteraf nog makkelijk te demonteren voor eventuele aanpassingen. Het exact afkorten van de draadstangen, kleurtje geven aan de witte blokjes, ... gebeurt achteraf.
De ombouw van de servo's verliep zonder problemen:
geen nokje af te vijlen, maar makkelijk een pennetje uit een metalen tandwiel te trekken,
en geen weerstandjes ter vervanging, maar gewoon de potmeter mechanisch losgekoppeld, en buiten de behuiding gebracht, dus achteraf nog makkelijk bij te regelen mocht het nulpunt buiten het trimbereik van de zender vallen. Op deze manier zijn beide servo's zelfs nog terug te bouwen naar origineel, en hou ik enkel een gaatje in de behuizing over.
De servo's vallen breder uit dan de originele onderkant, dus de rupswielen zijn daarom ingekort.
Opnieuw de dremel 'zwevend' vastgezet boven een vlakke plaat, en met een hulpring (gezien de wielen geen vlakke onderkant hebben (fake boutjes)) als referentievlak, de velgen afgevlakt, en de binnenkant van de ribbes (die tegen de servoschijfjes moeten komen) ingekort tot de correcte spoorbreedte. Het draagvlak voor de rupsen blijft gelukkig nog nét voldoende.
Bij de volgende update zullen de wielen bevestigd worden aan de servoschijfjes, en kan de D5 dan in principe de eerste meters afleggen.
Laatst bewerkt door een moderator: