Bruder | Cat D5

De 4de Bruder op rij, (Schaeff, Deutz, Scania) en voorlopig de laatste.
Daarna kan ik terugkeren naar vorige ombouwen, en de ervaringen gebruiken in de 'moeilijkere' modellen.

d_1317.gif

Dit keer een Cat D5 dozer, heb er iets langer moeten achter zoeken gezien een ouder model, maar uiteindelijk toch gevonden. Een model met rupsbanden met vaste schakels, en een schep die om te beginnen met 1 servo werkend gemaakt kan worden. Later kan hier eventueel nog een extra servo bijkomen om links/rechts te kantelen.

Met de ervaring van het Schaeff HR16 kraantje (micro servo's i.c.m. rubber rupsen), stond vast dat hier standaard-size servo's zouden komen voor de aandrijving. Het zijn gelagerde metal-gear servo's geworden, met alu servo schijfjes voor meteen een degelijke en loodrechte bevestiging/aandrijving.

De D5 was (in vergelijking met de 'profi series') in een 10-tal minuten gedemonteerd. De aandrijving is tamelijk straight-forward. 'Daar' moesten de servo's komen, en 'zoveel' ruimte was nodig. Na wat meet- pas- en dremelwerk zaten de servo's op hun plaats met o.a. 3 draadstangen, 2 nylon blokjes,... Geen lijm, dus achteraf nog makkelijk te demonteren voor eventuele aanpassingen. Het exact afkorten van de draadstangen, kleurtje geven aan de witte blokjes, ... gebeurt achteraf.

full

De ombouw van de servo's verliep zonder problemen:
geen nokje af te vijlen, maar makkelijk een pennetje uit een metalen tandwiel te trekken,
en geen weerstandjes ter vervanging, maar gewoon de potmeter mechanisch losgekoppeld, en buiten de behuiding gebracht, dus achteraf nog makkelijk bij te regelen mocht het nulpunt buiten het trimbereik van de zender vallen. Op deze manier zijn beide servo's zelfs nog terug te bouwen naar origineel, en hou ik enkel een gaatje in de behuizing over.

full

De servo's vallen breder uit dan de originele onderkant, dus de rupswielen zijn daarom ingekort.
Opnieuw de dremel 'zwevend' vastgezet boven een vlakke plaat, en met een hulpring (gezien de wielen geen vlakke onderkant hebben (fake boutjes)) als referentievlak, de velgen afgevlakt, en de binnenkant van de ribbes (die tegen de servoschijfjes moeten komen) ingekort tot de correcte spoorbreedte. Het draagvlak voor de rupsen blijft gelukkig nog nét voldoende.

full

full

Bij de volgende update zullen de wielen bevestigd worden aan de servoschijfjes, en kan de D5 dan in principe de eerste meters afleggen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mits donatie van een €499 wil ik gerust mijn verslagje stopzetten hoor...

Update aan de wielen:
Het center heb ik uitgeboord zodat hier nét het boutje van de servohevel doorkan, een grotere diameter had ik niet kunnen boren omdat alle 'vlees' dan weg zou geweest zijn, gevalletje 'op het randje':
full

Om de alu servoschijfjes gecenterd te houden heb ik 2 hulpringen gemaakt, uit een restantje elektriciteitsbuis, heel toevallig ideaal van wanddikte:
full

Resultaat: het servoschijfje waar het hoort te zijn:
full

Voor de definitieve bevestiging vul ik ofwel de holtes in de wielen op met lijm, en draai dan 4 schroefjes door het servoschijfje in de lijm, ofwel worden het 4 boutjes doorheen alles, maar dan zie je langs buiten uiteraard 4 kopjes zitten. Ik begin waarschijnlijk met de eerste methode, en mocht het niet lukken/houden, dan maar met de boutjes er helemaal doorheen.

Mits donatie van een €499 wil ik gerust mijn verslagje stopzetten hoor...

Gewoon doorgaan, niets van aantrekken wat anderen zeggen !
Je eigen koers varen en zelf bepalen hoeveel geld je wilt uitgeven voor een bepaald project.

Bovendien is zelf bouwen is mooier dan kan en klaar kopen en meestal veel goedkoper.

Succes met de verbouw van de CAT D5

wat ik enkel eerder met de link bedoelde is dat die enkel de aandrijfmotor met vrtraging heeft wat er in past
de rest moet je toch zelf maken aanpassen
ik zeg niet dat je de hele dozer moet aanschaffen

Het mooie weer heeft ons even afgeleid naar de andere hobby, maar hier toch even de tussenstand, en een impressie van de eerste rijtest. De test is gedaan met een piepklein ontvanger-accupakketje (4 celletjes samen de grootte van 1 AA cel), dus misschien dat een volwaardig AA-pakketje, of zelfs 6V accu nog dat beetje extra zou geven (eerder naar power dan naar snelheid). Volgend punt op de agenda: de schep werkend maken. En zijkanten tussen de rupsen terug monteren.

Dankzij de naar buiten gebrachte potmeters, in plaats van door weerstandjes te vervangen, is het nulpunt van de servo's nu haarfijn af te stellen, nog voordat ik de trim's van de zender hoef aan te raken.

dat rijd toch super
nu afwachten wat ze doet met wat grond voor t blad
wat voor zender gebruikt u en de sticks heeft elke rups nou 1 stick ??
succes met het uitdokteren van blad mechanischme

Besturing werkt nu inderdaad op 2 sticks, (linkerstick op en neer, en rechterstick op en neer). De schep op en neer wil ik met de 2-standenschakelaar op de zender doen (100% op en 100% neer is voldoende). En als ik de schep ook links/rechts wil draaien, wil ik deze op de (proportionele) draaischakelaar zetten.
Dan heb ik de links-rechts beweging van beide sticks niet in gebruik, zodat ik ook niet per ongeluk de schep bedien, terwijl ik enkel wil rijden.

Dat was het probleem met mijn Schaeff hr16 graafmachine. Daar had ik meer kanalen, en dus ook een deel van de kraanarm op de sticks staan. Als je dan de sticks voor- en achteruit wilt bewegen om te rijden, terwijl je de sticks links-rechts in een vaste positie moet zien te houden, dan verlies je al snel je lading onderweg. Servo's keren terug naar hun neutrale positie, spindels met eindeloopsschakelaars daarentegen zouden hierin handiger zijn. Of je zou een zender moeten hebben met per kanaal één stick zonder veertjes...

ik heb zelf een rc brudeer gehad maar die had ook blad op neer volledig en werkte kl...
je kan beter geleidelijke standen nemen gedoseerd dmv servo
ik kon de mijne goed verkopen en ik was niet te spreken over de servo als aandrijving en de zender was een stuurwielzender linker rups was t gas geef hendeltje en de stuurwiel de rechter rups en een schakelaar voor t blad vol omhoog of helemaal laag nou dat werkt niet lekker als je n mooi vlak stukje wilt schuiven

Dan was jouw probleem niet de dozer, maar een absurde keuze van zender.
En zoals je hierboven ziet, kan het uitstekend met servo's op de rupsen.

Cor

tja had er toen 2 van ebay duitsland gekocht maar toen ik bij een mede modelbouwer vroeg wat er aan te doen was wilde hij en zn zoon beide hebben dus hupsakee weg ermee
ga nu zelf bruder maken met cti en servonaut parts erin en andere zender

Stuurwielzender is inderdaad niet ideaal voor zoiets, het zal wel werken, maar comfortabel te besturen is nog iets anders.

Zelf wil ik de d5 enkel binnen gebruiken, op tapijt of tegels, om 'propere' lading te verzetten (heb nog wel een emmer maiskorrels liggen). Daarmee zou ik de laagste stand van de schep rakelings tegen de vloer willen afstellen, we zien later nog hoe zoiets uitkomt. Met de servostekker te verwisselen kan die makkelijk op de proportionele links-rechts beweging van een stick gezet worden. Dan test ik ook nog eens de extra rubbertjes die bij de d5 zaten, om op de rupsen te klikken, nu heb ik geen problemen met grip, maar bij het duwen van een lading misschien wel.

@Markioo: aha, iemand ervaren in de d5 sector :), zien we van het project ook een verslagje verschijnen? zoniet, plaats hier dan gerust eens een foto ter vergelijking. Waarschijnlijk wil jij hem wel als echt grondverzet gaan gebruiken dan?

@Markioo: aha, iemand ervaren in de d5 sector :), zien we van het project ook een verslagje verschijnen? ......
Waarschijnlijk wil jij hem wel als echt grondverzet gaan gebruiken dan?

tja had er toen 2 van ebay duitsland gekocht maar toen ik bij een mede modelbouwer vroeg wat er aan te doen was wilde hij en zn zoon beide hebben dus hupsakee weg ermee

ga nu zelf bruder maken met cti en servonaut parts erin en andere zender

Tja, maar geen bouwverslag van Markioo....

Besturing werkt nu inderdaad op 2 sticks, (linkerstick op en neer, en rechterstick op en neer). De schep op en neer wil ik met de 2-standenschakelaar op de zender doen (100% op en 100% neer is voldoende). En als ik de schep ook links/rechts wil draaien, wil ik deze op de (proportionele) draaischakelaar zetten.
Dan heb ik de links-rechts beweging van beide sticks niet in gebruik, zodat ik ook niet per ongeluk de schep bedien, terwijl ik enkel wil rijden.
Misschien wat een late reactie... maar ik was plots zo onder de indruk van het idee :-)
(ben nu rap zelf op zoek naar een brudertje om mee te "spelen": dozer,bobcat,...)

mits wat mixen zou je perfect alles op 1 stick kunnen zetten (bij mij mode 2 dus alles op links) ivm het rijden.
gewoon "gas" geven zou dan de beide servos aansturen. "rudder" links rechts zou 1 van de servos uitschakelen. Achteruit kan dan evengoed natuurlijk met de omgekeerde mix van beide servos.

dan is de rechterstick helemaal over voor de bediening van de klep en de hoogte.
Komt net goed uit denk ik ;)

Back