Bruder Liebherr wiellader ombouw

Dag heren,jaja,ik heb de kriebels weer te pakken (na een hele tijd modelvliegen,wat ik nog steeds heel graag doe)

En dus begin ik aan een 2de poging om de wiellader van Bruder om te bouwen.
De 1ste poging was/is ook gelukt,maar was/is zoooo slordig gedaan dat ik gewoon nog een helemaal nieuwe maak. En deze keer mooi afgewerkt en met Alu/messing delen.

Foto's heb ik op het moment nog niet,ben nog volop bezig met de 4wiel aandrijving,door middel van 4 RB 35 motoren.

Verder bied ik mijn excuses aan aan Nicolas en aan Speedy,omdat ik plots niets meer van me liet horen en dat hoort dus niet... Deze 2 heren hebben mij namelijk heel hard geholpen!

Deze keer komt er ook zo'n motortje in voor de bak te bedienen. Dezelfde als Nicolas heeft.
Daarom wou ik vragen of Nicolas aub eens wat foto'tjes van die motor zou kunnen maken als ook van de hele "bak besturing".

Alvast bedankt.

Gr.Senne

Hij rijdt al door de woonkamer...
Morgen ga ik de 7 of 8 (ben nog aan twijfelen) cellen solderen en installeren in het achterste gedeelte. Dan heb ik ineens ook wat contragewicht zodat ik ook iets zwaars kan heffen zonder om te kantelen.

Foto's volgen morgen waarschijnlijk.

Dan,waarschijnlijk vrijdag,ga ik L ijzers halen bij de doe het zelf-zaak. Deze komen in de grote open ruimte boven de achterste banden. Deze zorgen voor versteviging en tegelijk voor een mooi glad oppervlak om alle electronica mooi te kunnen inbouwen.

Ik heb net door de woonkamer gereden op 6 cellen,dat ging echt heeeell traag,leek juist of de accu leeg was,terwijl hij volledig vol was. Dus ik denk dat ik toch maar voor 8 cellen ga,dan zit ik wel goed denk ik.

Gr.

Ok,het worden dus 10 cellen,heb ik lekker veel kracht. vanmiddag ga ik wat aluminium halen om hem te verstevigen.

Is ook wel beter om gewoon 12V te gebruiken i.p.v. 9,6V. Is n.l. meer voor te krijgen lijkt mij.

1 cel is 1.2v dus 12/1.2 = 10 cellen. Dat wou ik ook gaan doen. 8 cellen zou ook perfect moeten gaan maar dan is hij niet zo snel... Ik ga nu de accu solderen en dan naar de doe het zelf zaak.

Ziezo,de 10 cellen zijn geinstalleerd,en ook de on-off switch is geplaatst in de cabine.
Wat een verschil zeg,deze tegenover mijn vorige. Bij deze zijn alle kabeltjes mooi samengebonden en vastgemaakt tegen de boden of zijwanden. Ik heb zelfs nog wat plaats over. Ik zit er ook aan te denken er later een geluidsmodule in te bouwen. Zou wel moeten lukken denk ik.

Ik ga nu wat foto's maken,dan post ik ze hier. Hopelijk is er dan WEL een beetje belangstelling ;)

BruderWielladerombouw003.jpg

BruderWielladerombouw016.jpg

Nu de herarm en bak.

Ja die bruder modellen kun je mooie ombouwen tot radiografische modellen .
Hoe ga je de hem laten zwenken met een servo of op een andere manier?
Ga je de bak hydrolisch laten werken ?
Ik ben aan een kniktrekker bezig en wil hem hydrolisch laten zwenken,maar zover ben ik nog niet eerst maar eens mijn aandrijfassen klaar zien te maken. succes met je bouw groeten keesp:D:D

hallo senne,
ben je me vergeten dan
ik heb toch ook zo'n bruder en ja ook het zelfde motortje
en het komt van bij lemo solar , en kost toch wel 80 euro hoor + datje het moet aansturen door een regelaartje van THOR het kleintje dacht ikke.
Daar ik nu een hydrauliche liebherr wiellader heb ligt de oude uit elkaar en heb ik de hefarm alklaar uit alu zoalsje kan zien op onze site. kijk maar daar zieje het motortje ook zitten.
of
als jullie foto's willen dan hoor ik het wel.

welkom bij RC Scaletrucks
en klik maar op de gele liebherr daar zie je de bouw ervan.

hej senne;)
misschien eens n idee om wat schuim in de bandjes te doen? zodat ze wat steviger zijn? groetjes wesley

@ Keesp

De knikbeweging doe ik door middel van een 13kg servo. Meer dan kracht genoeg.
Hij wordt niet hydraulisch,maar allemaal met servo's,en motoren.

@Fabi

Nee,ik ben je juist niet vergeten,maar ik vond het onbeleefd van me om plots niets meer te laten horen.
Over dat motortje,ik denk toch dat ik hem ga laten kippen met een omgebouwde servo. Zou 6.5kg volstaan voor te kippen ? Hij zou dan ook gaan heffen met 2 omgebouwde servo's van 6.5kg/stuk,dan heb ik een hefkracht van 13 kg,met een korreltje zout is dat grofweg 10 kg hefvermogen,zou toch volstaan volgens mij of niet ?

@ Wesley

Er komen schuimpjes in wat ze als isolatie gebruiken rond verwarmingsbuizen. Dit trukje heb ik geleerd van Nicolas.

Gr.

Ohja,dan nog een vraag; Als je de servo's ombouwt,kun je dan ook de snelheid regelen of is het alleen grofweg links en rechts draaien ?

Edit: Heb zelf net een overtollig 9 gram servotje omgebouwd,je kunt de snelheid perfect regelen. Mooi dus!

Laatst bewerkt:
servo

Hallo Senne,

Ik haalde in het verleden ( voor kranen op werkschepen ) de popmeter uit de servo en zette een draadeind in de meenemer voor de servohorn.
De draden van popmeter vanaf de print verlengen en dan een popmeter met een arm aan de mast zodat de popmeter blijft werken en gewoon de onvanger kan worden aangesloten.
Een lange moer in een buisje solderen en deze in de goeie lengte op het draadeind draaien.
De lengte van de arm op de popmeter is afhankelijk van de slag van je arm.

Robert

Bedankt voor de raad,maar ik blijf de "originele" manier van servo's ombouwen hanteren. Ik vind het namelijk best makkelijk zo.

Weet er iemand nu een antwoord op mijn vragen van post #12 ?
(de vragen over de servo's(kracht))

nee echt geen idee wat de kracht zo kunnen zijn
maar alsje de sterkere neemt moet er toch wel wat kracht in zitten
maar hoe krachtig weet ik echt niet.
sorry.

nee echt geen idee wat de kracht zo kunnen zijn
maar alsje de sterkere neemt moet er toch wel wat kracht in zitten
maar hoe krachtig weet ik echt niet.
sorry.

Daarvoor hoef je je niet te excuseren hoor,maar zou je eens kunnen kijken wat de kracht van jouw hef motor is ? In kg,als het kan. Dan kan ik 2 servo's nemen wat samen op ongeveer dezelfde kracht uitkomen,dan zit ik wel goed.

Gr.

Hallo Senne,

Bij een 6,5kG servo is de stelkracht 6,5kG bij een armlengte van 1cm.
Ik mag aannemen dat jouw arm waar de bak aan zit langer is, dus is de kracht lager.
Bij 10cm nog maar 650gram (met twee servos 1,3 kg).
Daarnaast trekken de servos continu stroom om een volle bak omhoog te houden, waardoor deze nog wel eens flink heet kunnen worden.
Is een servo trouwens niet een beetje te snel voor de hef- en kipbeweging??

Hallo Senne,

Bij een 6,5kG servo is de stelkracht 6,5kG bij een armlengte van 1cm.
Ik mag aannemen dat jouw arm waar de bak aan zit langer is, dus is de kracht lager.
Bij 10cm nog maar 650gram (met twee servos 1,3 kg).
Daarnaast trekken de servos continu stroom om een volle bak omhoog te houden, waardoor deze nog wel eens flink heet kunnen worden.
Is een servo trouwens niet een beetje te snel voor de hef- en kipbeweging??

Dag,ik bouw de servo's om,zodat het eigenlijk motoren zijn. Dus ik kan de snelheid perfect regelen en eventueel begrenzen als het te snel gaat.

Maar ik zet de servo's niet meteen op de arm, ik plaats de servo's aan de binnenkant van de voortrein,met aan de servo-armpjes 2 aluminium staafjes,dit systeem dus,maar dan zonder "motor" maar met een omgebouwde servo:

f_hefarm0i_a0d0m_f452c0f5.jpg

(foto is van Nicolas)

Zouden 2 servo's van 13 kg dan volstaan voor een volle bak zand omhoog te krijgen ?

Gr.

Back