Brushed ESC accelereerd niet.

Hoi,

ik heb twee Tamiya TEU101 BK regelaars in mijn raceauto's. De ene doet het feilloos, de andere houd af en toe even in bij het accelereren. Dit begon bij de laatste race vorig seizoen op Rucphen, maar toen gebeurde het maar 2x over de hele dag, beide keren bij het wegrijden uit de pits met een vers volgeladen accu. Afgelopen zondag gebeurde het vaker, maar ook steeds bij het wegrijden met vers geladen 2S lipo. Als ik langzamer gas geef rijd hij wel goed, maar als ik in één keer volgas geef doet'ie dat dus niet bij volle accu. Na een paar rondjes rijden gaat het wel goed. Ik heb twee theorieën:
- Iets is versleten en houdt niet van de hoge 2S accuspanning.
- Er zit een soldeerverbinding niet goed, en als de regelaar warmer is (na een paar rondjes) is de verbinding wel goed. Dat zou zomaar kunnen, want ik heb andere draden aan de regelaar gesoldeerd.

Ergo, ik ga alle solderingen nalopen. Ik blijf graag met de 101 rijden omdat deze nogal bullitproof is gebleken en ik alles (ontvanger, servo, transponder, fan) op 2S heb draaien, dus BEC wil ik niet (maakt de servo langzamer). Ik heb er geen problemen mee om er nieuwe onderdelen (FETs?) op te solderen als dat een logische oplossing zou zijn.

Tips en ideeën zijn welkom!

Dank,

Hugo
 
Laatst bewerkt:
De solderingen nalopen en eventueel door solderen kan nooit kwaad maar ik ben bang dat daar de oorzaak niet zit. Mijn vermoeden is dat de stroom die de motor trekt als je heel snel vol gas geeft heel even net iets te veel is voor de regelaar. De beveiliging in de regelaar grijpt dan in door de motor even af te knijpen om de stroom binnen de perken te houden.
Als je een paar ronden hebt gereden is de accuspanning gedaald en zal de stroom die de motor kan trekken dus ook lager zijn. Op dat moment blijft hij binnen de grenzen van de regelaar en zal die regelaar niet inhouden. Met andere woorden hier zal weinig of niets aan te doen zijn behalve een regelaar kiezen die meer stroom aan kan of een motor die iets minder nodig heeft. :wink:
Deze regelaar bedoeld is voor 6S NiCd of NiMH accu's. De maximale spanning daarvan is bijna 9V als de accu net van de lader komt. De maximale spanning van een 2S LiPo is 8,4V en dat is minder. De spanning van je LiPo zal dus ook niet de oorzaak zijn.

Nog een waarschuwing. Je hebt de servo (stuur servo neem ik aan) ook op de accu staan, dus op 8,4V. Ik hoop dat je een HV servo hebt gebruikt want een gewone standaard servo zal absoluut behoorlijk snel de geest geven met die hoge spanning. Daar zijn ze echt niet voor gemaakt. Normale (of standaard) servo's werken met een voedingsspanning van rond de 5V met als absolute maximum 6V. Wil je een "snelle" servo hebben dan moet je dat niet proberen te verkrijgen door de servo op een hoge spanning te laten werken.
Je kan het vergelijken met een lamp. Als je een 12V/24Watt lamp hebt en je wilt dat die meer licht gaat geven dan kan je hem op 16V laten branden. Je hebt dan een lamp van 32Watt die duidelijk meer licht geeft maar wel veel sneller kapot zal zijn. Je kan beter een lamp met meer vermogen nemen.
 
Dank voor je uitleg. Ik denk dat het ook zoiets is, al vraag ik me wel af waarom het ineens begint en sterker wordt. Op Rucphen zou het aan de vertanding kunnen liggen, daar reden we met de extreem lange 27/55 overbrenging. De rest van het seizoen max 25/55, dat scheelt ongetwijfeld in de stroom. De andere auto die ik met zo'n regelaar en dezelfde Carson Cup Motor race is een M-chassis, die overbrenging is ook korter. Maar afgelopen zondag reed ik op de binnenbaan 24/58, echt een stuk korter.

Zou het kunnen zijn dat de overbeveiliging 'slijt'? Dat die eerder schrikt dan vroeger, door slijtage? En weet je toevallig of die beveiliging in de FETs zelf zit, of dat dit een apart circuit is (lijkt me sterk)? Een paar verse FETs zijn er zo op gesoldeerd...

Maak je over de rest geen zorgen, de onderdelen zijn speciaal uitgekozen op hun specs, waaronder de eigenschap dat ze direct op 2S mogen. Ik gebruik bijvoorbeeld deze servo:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Digital_Metal_Gear_Servo_4_2kg_34g_0_05s.html
Meer dan sterk genoeg voor een Top Stock TT-01, en ook voor de M-chassis auto's. En echt supersnel!

Dank,

Hugo
 
Alles "slijt" maar de ontwerpers zullen de onderdelen in de regelaars zo kiezen dat normaal gesproken die "slijtage" geen of nauwelijks invloed zal hebben op de werking.
(Technische mode aan.) De schakel Fets zullen volledig open gaan als de spanning op de stuuringang bijvoorbeeld 4V is. In een regelaar kunnen ze bijvoorbeeld maximaal 6,5V op de stuuringang krijgen. Ze zullen dus altijd helemaal open gaan. Zou de spanning die nodig is door de "slijtage" iets hoger worden dan nog is er niets aan de hand en gaan ze helemaal open. (Technische mode uit.)

De "slijtage" zal nooit het zelfde zijn voor elke regelaar. Dat de ene er wel en de andere geen last van heeft is dus heel goed mogelijk. Wie weet zal je met die andere regelaar over een aantal maanden of jaren ook het zelfde krijgen. Maar hoeveel verschillen zitten er tussen de motoren en de aandrijving? Het is ook heel goed mogelijk dat de regelaar die "problemen" geeft het ook zwaarder te verduren heeft.

De meting van de maximale stroom kan op verschillende manieren gebeuren. Vaak is het een heel lage weerstand waar de stroom door gaat en waarover de spanning wordt gemeten. Voor die weerstand wordt soms zelfs een stukje printspoor gebruikt.
Er zijn ook zogeheten Sense Fets die een extra uitgang hebben waar een spanning op komt te staan die evenredig is met de stroom door die Fet. Via deze uitgang kan de stroom door die Fet gemeten worden. De computerchip zal die spanning(en) meten en de software zal op basis van die metingen bepalen of er te veel stoom loopt of niet.

Jij zal zelf geen onderdelen kunnen vervangen die jouw "probleem" zal oplossen. De computerchip vervangen zal je misschien wel kunnen (het solderen en zo) maar hoe krijg je daar de juiste software in? En het zal niet helpen. Een Fet of Fets vervangen zal ook niet helpen, de oorzaak zit daar vrijwel zeker niet.
 
Dat is erg jammer. Ik heb hem net gekocht, tweedehands maar toch. Ik ga maar zoeken naar een goede goedkope regelaar zonder BEC systeem. Ik vind mijn systeem zo wel netjes en simpel.

Dank,

Hugo
 
Ik heb een Sanwa, maar ik kan er zeker een elco bijschakelen. Ik snap niet hoe dat zou helpen?

Hugo
 
Een elko is een soort accu met een kleine lading. Als door het optrekken de spanning op de ontvanger te ver zakt (dipje) kan er van alles gebeuren, de elko verzorgt op dat moment even de spanning waardoor de ontvanger niet in de war raakt.
 
Net even geprobeerd. Eerst wegrijden zonder de elco, en wat denk je, foutloos. Toch na een paar keer een kleine hickup bij het accelereren, maar veel minder dan zondag. Dan de elco erbij, ik had een 1000uF / 35V bij de hand. Dat maakt geen verschil, hij blijft goed accelereren, en dan af en toe verslikt hij zich toch even. Alsof hij vergeet te accelereren, en dan schiet hij toch ineens in actie. Vreemd.

[EDIT]Op de kap na dezelfde auto als zondag, nu met ietsje minder grip want de straat buiten is nat. Het miezert hier. En ik moet zo met de hond...[/EDIT]

Hugo
 
En toen gebeurde er iets heel vreemds... Ik vond een TEU-015BK regelaar in mijn zoons auto. Die rijd toch nooit, dus over gezet. Rijden, probleem opgelost. Maar ik wil de BEC daarvan niet, omdat ik een HV servo heb en de BEC een begrenzing heeft die notoir gevoelig is. Dus pluskabel van de ESC naar de ontvanger onderbroken, en aan de pluspool van de voeding gezet. De ESC zou hier volgens mij niks van moeten merken. Maar dat gebeurt kennelijk wel, want het probleem is dubbel zo hard weer terug! Ik snap er niks van. Andere motor aangesloten, zelfd probleem. Andere ontvanger aangesloten, zelfde probleem. Servo afgekoppeld, misschien stoort die toch op hoog voltage, zelfde probleem. Ik snap het niet, jullie wel?!? In mijn andere auto zitten dezelfde ESC (de 101), zelfde ontvanger, zelfde servo, enz...

Dank,
Hugo
 
Dat zou betekenen dat er toch iets met de ontvanger aan de hand is. De vraag is wat? Welke ontvanger gebruik je?
Even een wilde gok, misschien is er een probleem met de pulshoogte die uit de ontvanger komt? Normaal gesproken is die bij de moderne ontvangers ongeveer 3V. Maar wat als die even groot is als de voedingsspanning? Hoewel onwaarschijnlijk is dat mogelijk! Dan krijgt de regelaar een puls van ongeveer 8V. Veruit de meeste regelaars zijn gemaakt voor een puls van maximaal 5V. Wie weet wordt de ingang van de regelaar wel iets "overstuurd" waardoor stoorinvloeden problemen kunnen geven? We weten allemaal dat die stoorinvloeden het sterkst zijn wanneer de motor veel vermogen moet leveren. Bij fel optrekken dus!
 
Ik snap wat je bedoeld, maar ik vrees dat het in de ESCs ligt. Ik heb de 101 uit mijn andere auto, dus ook zonder BEC, in deze gezet. Geen probleem. Ik heb inmiddels alle combinaties geprobeert met motoren, ESCs en ontvangers. De originele probleem-101 heeft nog steeds problemen, maar niet ernstig. De 101 uit de andere auto doet het goed in alle mogelijke situaties. De 105 in originele vorm doet het goed in iedere situatie, de 105 met onderbroken plusdraad (BEC gebypassed) faalt ernstig in iedere situatie.

Ik denk dat er iets met de 105 en de BEC is dat ik niet snap, maar dat niks met het originele probleem te maken heeft. Ik denk dat er iets stuk of versleten is in de eerste 101, en de tweede is gewoon goed. Ik kan voor weinig aan nieuwe 101's komen, ik denk dat ik er daar één van probeer. Ik heb de 105 met BEC hersteld als backup ESC liggen.

Hugo
 
@Roelof; ik zie je post nu pas. Nee, ik heb de plusdraad tussen de ESC en de ontvanger onderbroken, en de plusdraad van de ontvanger direct aan de plus van de accu geknoopt. De plus van de BEC hing dus los. De hele auto werkt direct op 2S, de componenten zijn daarvoor geschikt en in mijn andere auto zitten dezelfde componenten en daar werkt alles naar behoren.

Hugo
 
@Ernst Grundmann; ik heb vannacht liggen denken over je signaal voltage theorie. Ik bedacht me ook dat het probleem er is sinds Rucphen; mijn eerte race in de BEC-loze opstelling. Ik denk dat ik je theorie snap, en het volgende heb ik bedacht:

De ontvanger is goed op de 8,4V, maar stuur een signaal uit op datzelfde voltage. Zonder BEC dus. Met BEC op het BEC voltage van 6 volt.
- De probleem-101 vindt dat te hoog, marginaal, zodra de piek weg is werkt hij goed.
- De andere 101 vindt het geen probleem. Waarschijnlijk net iets andere tolleranties op de onderdelen, tests door anderen laten zien dat de 'factory tollerances' op de 101 niet erg klein waren.
- De 105 is een modernere gevoeligere ESC, en die heeft er er veel last van.

Ik heb geen geavanceerde meetaparatuur, maar ik heb een testopstelling bedacht die ook de oplossing zou kunnen zijn. Ik ga hopelijk vanavond een snoertje tussen ontvanger en ESC snoer maken met twee weerstanden erin. Deze moeten het voltage tussen ontvangersignaal en ESCsignaal delen ten opzichte van de negatieve pool. Ik wil tussen de min en het ESC signaal een weerstand zetten van drie maal de waarde van die tussen de twee signalen. Ergo, het signaalvoltage op de ESC zou 3/4 van dat op de ontvanger moeten worden. Bij vol pack is dat 6,1V, bij erg leeg pack nog steeds 4,8.

Tot zover de theorie, ik hoop dat ik nog geschikte weerstanden heb liggen. Als dat zo is, of wanneer ik die bemachtigd heb, meld ik het resultaat.

Dank,

Hugo
 
Goed idee om het even te proberen met een spanningsdeler. Maar het zou mooi zijn als je een manier zou hebben om die puls te kunnen bekijken. Al hij gewoon ongeveer 3V is gaat mijn idee natuurlijk niet op. Als je er dan een spanningsdeler tussen zet zou de puls juist te laag kunnen worden.
Maar nogmaals de vraag, welke ontvanger gebruik je? Wie weet is er te achterhalen hoe hoog de pulsen uit die ontvanger zijn.
 
De ontvanger heeft intern een BEC voor zijn eigen electronica en zal dan ook op die spanning de puls uitsturen.
 
Na een poos zoeken heb ik geen specificaties kunnen vinden waarin staat hoe hoog de uitgangspulsen zijn. Dat wordt ook maar zelden opgegeven, als je dat wilt weten moet je meten. ;)

De ontvanger heeft intern een BEC voor zijn eigen electronica en zal dan ook op die spanning de puls uitsturen.

Dat klopt dus totaal niet! Het is een stokpaardje van me, er wordt te pas en te onpas de afkorting BEC gebruikt voor iets wat geen BEC is!
BEC staat voor Battery Eliminator Circuit. Dat is een stukje elektronica wat de spanning van de aandrijfaccu aanpast aan wat de ontvanger en servo's nodig hebben. Toen de elektrische aandrijving voor vliegtuigen steeds meer mogelijk werd was het gewicht van vooral de accu's een probleem. Ergens was een slimmerik die het idee kreeg om de energie voor de besturing ook uit de aandrijf accu te halen. Dat spaart een extra accu (battery in het Engels). Dat spaart het gewicht van die accu uit! Bij vliegtuigen is dat nogal belangrijk!

De fabrikanten van de motorregelaars zagen "brood" in dat idee en gingen dat stukje elektronica in hun regelaars inbouwen en zo ontstond de afkorting BEC. Met die regelaars had je geen extra accu voor de besturing meer nodig.
Dit idee werd al veel eerder gebruikt in bijvoorbeeld boten met een elektrische aandrijving. Al in 1976 toen ik mijn eerste boot bouwde had ik al een spanningsregelaar gemaakt om de besturing (ontvanger en servo) van energie uit de aandrijfaccu te voorzien. Dat was niet om gewicht te sparen maar om geen extra accu (DEAC noemde we die toen) te hoeven kopen. Die dingen waren toen best duur!

In elke ontvanger zit één of meerdere spanningsregelaars om delen van de ontvanger van de juiste spanning te voorzien. De meeste zo niet alle moderne 2,4GHz zenders en ontvangers maken gebruik van zendt en ontvangst chips die voor WiFi ontwikkeld zijn. Die chips maken vrijwel zonder uitzondering gebruik van 3,3V als voedingsspanning! Dus voor het ontvangst deel zal er altijd een spanningsregelaar in de ontvanger zitten die de ingangsspanning omlaag brengt en stabiel houdt op 3,3V.
De rest van de elektronica, bijvoorbeeld de computer en pulsversterkers hebben een eigen spanningsregelaar die meestal ook op 3,3V is, dus zullen de pulsen voor de servo's ook 3,3V hoog zijn! Het kan ook zo zijn dat de pulsversterkers een eigen spanningsregelaar hebben die 5V levert en dan zijn de pulsen aan de uitgang van de ontvanger dus 5V.
En dan zijn er ook ontvangers waar de pulsversterkers direct op de voedingsspanning zijn aangesloten zodat de pulsen even hoog zijn als de voedingsspanning.
De reeds genoemde spanningsregelaars zijn allemaal regelaars die maar een heel geringe stroom kunnen leveren. De 3,3V regelaar voor het ontvangstdeel zal vaak niet meer dan 0,1A kunnen leveren. De regelaar voor de computer en eventueel de pulsversterker zal misschien 0,2A kunnen leveren. Dat zelfde geldt voor een eventuele 5V regelaar. Dat zijn dus allemaal interne spanningen waar je buiten de ontvanger niet bij kan komen.

In de auto tak van de modelbesturing zijn er ook ontvangers waar een extra spanningsregelaar in zit waar je via een aparte aansluiting de aandrijfaccu op kunt aansluiten. Die extra spanningsregelaar mag je inderdaad een BEC noemen want dat is het ook werkelijk.
Die extra spanningsregelaar kan voldoende stroom leveren om alle servo's die je op de ontvanger kunt aansluiten van voldoende energie te voorzien. Voor de interne elektronica van de ontvanger wordt deze regelaar niet of hooguit indirect gebruikt. Dat heeft met voorkomen van storingen te maken! Die stroom zal in de meeste gevallen iets van 1A of 1,5A zijn. Dit is voor de meeste van die ontvangers voldoende omdat het vaak maar 2 tot maximaal 4 kanalen zijn. De meeste auto's hebben slechts één (stevige) servo voor het stuur en dan is 1,5A vrijwel altijd voldoende.

Dus alle spanningsregelaars een BEC noemen is helemaal fout en zaait verwarring. Alle BEC's zijn spanningsregelaars maar niet alle spanningsregelaars zijn BEC's! Een 747 is een Jumbo Jet maar niet alle Jumbo Jet's zijn 747's. ;)
 
Ernst, je hoeft het mij niet uit te leggen maar een BEC is in de modelbouw een algenene benaming geworden voor een spanningsregelaar.
 
Back
Top