Brushed naar brushless

Ik heb mij amax torche/ hsp brontosaurus weer van de zolder gehaald.

Nu heeft deze standaard een brushed motortje die ik graag zou willen upgraden naar een brushless motortje.

Op Internet al wat combo setjes gezien maar wat is nu een redelijk brushless setje voor deze monster truck?

Dus met name hoeveel kv / turn motor welke esc? En niet te vergeten welke type batterij.

Ik heb nu zelf 2 nimh pack's 1 van 1800mah (standaard) en 1 van 38000mah extra.

Ik hoef geen snelheden van 80km plus te halen maar harder als 30km/u zou niet verkeerd zijn. Om het wat meer een fun factor te geven.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb zelf 3 combo's op het oog.

- Hobbypower Racing 60A -SL ESC hobbypower 13T 3100kv brushless
viewImage

- SkyRC Leopard 60A ESC 10T 3930KV Brushless Motor Toro Program Card Combo
s-l1000.jpg

- Turnigy TrackStar Waterproof Brushless Power System 3520KV-80A
25140.jpg

Qua prijs klasse schelen ze niet veel van elkaar.

Nu is de vraag zijn er mensen bekend met deze combo's? En wat zou voor mijn truck een geschikte keuze zijn. En kan ik de huidige (1800 +3800)NiMh baterijen gebruiken, of beter overgaan op een lipo battery en welke keuze?

Laatst bewerkt:
Mijn keuze is gevallen op de sky Leopard 3930 10T brushless combo.

Nu is deze geschikt voor 2s lipo. Welke zouden jullie adviseren?

Met name hoeveel mah en c waarde? Dacht zelf dat ik met een 20c 4000mah wel voldoende zou hebben.

Gevens van de esc is 60a continu en 90a burst.

Dus zou ik met een 20c 4000mah lipo wel genoeg hebben of kan ik beter richting een 4500/5000mah lipo battery gaan?

Ik zou een hogere c-waarde nemen.
Ik heb meerdere accu's. Maar rij met deze set in mijn traxxas rustler meestal met de turnigy 5800 30-60c. Doen het zeer goed.
Neem in elk geval een accu met 150A zou ik zeggen. Dan zit je sowieso save en heb je genoeg vermogen.

Edit:
Ik zie dat de hsp brontosaurus exact hetzelfde is als de maverick strada MT.
Deze hebben een accuhouder. Met een dikke accu kan de accuhouder niet meer dicht. Ik zou de hoogste van de standaard accu opmeten en deze dan opzoeken.

Edit:
Ik zou sowieso voor de trackstar kiezen. De andere motoren zijn namelijk 380size en de Trackstar 540. Hierdoor kan de trackstar meer kracht geven welke wel nodig zal zijn in zo'n zware monstertruck.
Ik heb deze set ook in mijn strada gehad. En dat ging wel :)

Laatst bewerkt:
Ik zou een hogere c-waarde nemen.
Ik heb meerdere accu's. Maar rij met deze set in mijn traxxas rustler meestal met de turnigy 5800 30-60c. Doen het zeer goed.
Neem in elk geval een accu met 150A zou ik zeggen. Dan zit je sowieso save en heb je genoeg vermogen.

Edit:
Ik zie dat de hsp brontosaurus exact hetzelfde is als de maverick strada MT.
Deze hebben een accuhouder. Met een dikke accu kan de accuhouder niet meer dicht. Ik zou de hoogste van de standaard accu opmeten en deze dan opzoeken.

Edit:
Ik zou sowieso voor de trackstar kiezen. De andere motoren zijn namelijk 380size en de Trackstar 540. Hierdoor kan de trackstar meer kracht geven welke wel nodig zal zijn in zo'n zware monstertruck.
Ik heb deze set ook in mijn strada gehad. En dat ging wel :)

Nu dat je het zeg zij het idd 380 motoren denk datik dus voor de trackstar ga inderdaad.

Contact gehad met verkoper van de Turnigy trackstar . Helaas zijn de verzendkosten iets te hoog waardoor het niet veel scheelt met andere motoren.

Mijn oog is nu op de set van hobbywing gevallen.

Hobbypower Racing 60A ESC:
- Output: Continuous current 60A, burst current 380A.
- Input: 4-9 cells NiMH/NiCd or 2-3 cells LiPo.
- BEC Output: 6V/1.5A.
- Resistance: 0.0007 Ohm.
- Motor Supported: Sensorless Brushless Motor
- Suitable Brushless Motor:
With 4-6 cells NiMH/NiCd or 2 cells Lipo: On-Road≥5.5T, Off-Road≥8.5T;
With 6-9 cells NiMH/NiCd or 3 cells Lipo: On-Road≥8.5T, Off-Road≥13T;
- Suitable Car: 1/12, 1/10 on-road or off-road cars / trucks for normal race or sportful race.
- Size: 31.5mm(L) * 27.5mm(W) * 24mm(H).
- Weight: 32g(Without wires)

Hobbypower 10T 3900KV Motor:
Shaft diameter : 3.17mm
Size : 36*50
Weight : 170g
Max Amps: 56A
Resistance: 0.0155
IO(A) : 1.9
Max Power : 500W
Input :2-3S Lipo battery or 6-9cells NiMH/NiCd

Die motor is waarschijnlijk ook een 380 motor.
De,5 versies zijn echte 540 motoren, dus de 10,5 13,5 etc.
En de LiPo inderdaad ruim bemeten, dan gaat hij langer mee omdat hij niet op zijn limiet loopt, en als u wel een zwaardere/grotere auto koopt later hebt u de LiPo's alvast.

Die motor is waarschijnlijk ook een 380 motor.
De,5 versies zijn echte 540 motoren, dus de 10,5 13,5 etc.
En de LiPo inderdaad ruim bemeten, dan gaat hij langer mee omdat hij niet op zijn limiet loopt, en als u wel een zwaardere/grotere auto koopt later hebt u de LiPo's alvast.
Na vraag gedaan en dit is echt een 540 motor. Die gingen tot minimaal 9T begreep ik van verkoper.

"This item is a brushless 60A ESC & 10T motor,
the motor size is 540.
best regards"

Betreft de lipo welke zou dan beter geschikt zijn 30c-60c 5800mah? Ivm de burst van 380A.

Gr

De burst is vrij ruim bemeten en kan vaak maar kort geleverd worden door de ESC, dus daar zou ik mij niet zo zorgen maken, alleen om de continue, en die dan ruim nemen.
De buitendiameter in een 540 motor inderdaad door de heatsink die ze om en 380 motor hebben gemaakt, net als bij de setjes uit uw eerdere post.

De burst is vrij ruim bemeten en kan vaak maar kort geleverd worden door de ESC, dus daar zou ik mij niet zo zorgen maken, alleen om de continue, en die dan ruim nemen.
De buitendiameter in een 540 motor inderdaad door de heatsink die ze om en 380 motor hebben gemaakt, net als bij de setjes uit uw eerdere post.
Een 540 motor heeft toch een diameter van 36cm en de 380 28cm als ik het goed heb?

De buitendiameter is inderdaad zoals een 540 size maar de binnen rotor is kleiner zoals een 380 formaat. Deze motoren worden veel sneller heet, niet doen dus! Ineens iets meer uitgeven aan degelijk gerief, heb je later meer plezier van dan uiteindelijk altijd je motor om zeep te helpen.

Contact gehad met de verkoper van de trackstar? Je bedoelt met Hobbyking?

Verzenden is 6 eu...
Je heb gelijk €5,65 geeft die nu aan qua verzendkosten. Van de week had ik een keuze qua verzendkosten/ opties. Hiervan was de goedkoopste 15euro... de duurste 34euro (FedEx, ups,registered airmail etc...)

Weet ook niet waarom het nu goedkoper is? Denk omdat er nu staat from EU stock warehouse? En toen worldwide denk ik..

Maar betrteft de turnigy trackstar heb ik deze op het oog

Turnigy TrackStar Waterproof 1/10 Brushless Power System 4250KV/80A

zal deze dan ook op advies van jullie bestellen. Nog verder gekeken op google en inderdaad zij de andere motoren 380 met een behuizing van de 540 motor.

Nu maar is kijken voor een geschikte lipo battery, nog ideeën welke keuze ik zou kunnen nemen?

Klopt. Van internationaal warehouse is het een stuk duurder en moet je ook invoerkosten en rechten betalen.

Ik zou wel voor de 3520 kv versie gaan. Doordat het een best grote en zware monstertruck is wordt de motor anders te snel warm en je hebt alle koppel nodig.

Gr

Het gekke is dat de 4250 goedkoper (20euro) is dan de 3520kv motor. Via de EU warehouse.

Maar om de motor niet te warm te laten worden zou ik toch evt de tandwiel kunne veranderen toch?

De Turnigy trackstar 3520kv met esc is besteld. Was een foutje op de website waardoor ik blijkt een andere prijs kreeg te zien..

Nu maar op zoek naar een geschikte lipo battery

Ik denk dat dat te maken heeft met de summersale die nu op hobbyking is

Back