brushess gimbals

Ik weet het hopeloos verouderd maar toch.
Wie weet een compacte goeie betaalbare servo gimbal voor de Naza lite?
Roll en pitch.

Is maar net hoe je hem monteert ;)

Nadeel is alleen dat er niet zo'n hele grote camera op past

Laatst bewerkt door een moderator:
Effe zitten spelen met de gimbal , pan tilt is echt wel leuk.
Dit was op manual/acro mode , ik geef toe dat je voor zulke opnames best op Gps kan vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mannen (en vrouwen :rolleyes:), bij deze mijn eerste post op het modelbouwforum.

Even heel kort:
Ik heb een Quadcopter (DJI NAZA F450) gebouwd voor een PWS, hier ga ik een aantal natuurkundige proeven mee uitvoeren. Nu dat ding er toch is, vind ik het ook wel heel gaaf om filmpjes te gaan maken, en een gimbal mag dan natuurlijk niet ontbreken.

Deze gimbal heb ik zelf gemaakt met onze 3D printer, het ontwerp is deels zelf ontworpen en deels gebaseerd op een ander ontwerp.

Resultaat is er nog niet, want één van de twee motoren heeft de reis uit Engeland niet overleefd :( Die verwacht ik ergens volgende week weer terug te hebben.

Ben benieuwd Ben, nog een firmware tip voor de Naza V2?

Update 4.0 schijnt goed te werken, geen ervaring mee.
Bij de Phantom zit ik op 3.16, werkt probleemloos.
Bij de flip heb ik nog de oude Naza M die nog geen update heeft gehad omdat alles werkt zoals het hoort.
Duss... 4.0 lijkt me wel wat.
Zit er trouwens al in bij jou of niet?

Geen idee, ben druk met orders en kan de tijd nog niet vinden :(

Update 4.0 schijnt goed te werken, geen ervaring mee.
Bij de Phantom zit ik op 3.16, werkt probleemloos.
Bij de flip heb ik nog de oude Naza M die nog geen update heeft gehad omdat alles werkt zoals het hoort.
Duss... 4.0 lijkt me wel wat.
Zit er trouwens al in bij jou of niet?

Tarot T2-D v.s. Zenmuse H3-2D

Eindelijk kon ik dan eens de Zenmuse naast de Tarot Gimbal houden om zo eens een vergelijk te maken. Ik heb het al vaker gezegd... Vertaald het prijsverschil tussen beide zich terug in de meerprijs van de Zenmuse? Lees mee en oordeel zelf...

De grootste verschillen zijn als volgt:
  1. Zenmuse heeft slechts 1 kabel aan de buitenzijde waar alles mee gedaan wordt. Zo loopt de bediening (tilt), voeding vd GoPro alsmede de Video over deze ene kabel! Bij de Tarot heb je hier een separate (los mee te bestellen) mini USB kabel voor nodig die de voeding vd GoPro alsmede de Video levert gecombineerd met een voedingskabel en daarnaast nog een Tlt/Roll bedien kabel.
  2. Bij de Zenmuse 'connect' je de GoPro via de grote connector aan de achterzijde. Dit maakt de verbinding aanzienlijk robuster dan bij de Tarot. Deze verbindt (mits je Video out wilt) via de separate USB kabel. Bij het plaatsen van de GoPro in de Tarot dien je dan ook met je vinger de USB connector tegendruk te geven zodat deze niet afbreekt (zit met 1 schroefje vast).
  3. Met de GoPro in de Zenmuse is de microSD kaartsleuf nog normaal toegankelijk. Je kunt de GoPro dus gewoon laten zitten als je de SD kaart eruit wilt hebben. Bij de Tarot kun je er met de separate video out kabel niet bij daar deze voor je kaartslot zit.
  4. De Tarot biedt je de mogelijkheid om zowel de tilt als de rol vanaf de zender te bedienen. Dit is bij de Zenmuse niet mogelijk. Deze biedt alleen de mogelijkheid de tilt te bedienen.
  5. De luchtbrug van de Tarot is gebaseerd op de betere wiredemper systemen. De Tarot 'hangt' letterlijk op (dus niet onder) de rubbers. De Zenmuse 'hangt' letterlijk aan de rubbers. Hierdoor staan ze altijd 'iets' onder spanning. Let wel, mijn eerste vliegresultaten laten geen verschil zien in demping. Bij beide systemen is geen trilling/jello aanwezig!
  6. Instellingen: De Tarot biedt veel instel mogelijkheden. Hoewel hij af fabriek goed afgerelegd is geeft je dit wel de vrijheid een en ander naar wens in te stellen. Bij de Zenmuse is het simpel… alleen de Tilt is instelbaar.
  7. Qua vliegen… Mijn 1e indruk met de Zenmuse is gelijk aan die van de Tarot. Beide systemen werken af fabriek perfect.

Mijn mening?
Wil je eenvoud, gewoon iets wat werkt op basis van plug & play? Neem dan de Zenmuse. Wil je flexibiliteit en nog wat geld over houden om met je partner uitgebreid te gaan eten in een goed 4 sterren restaurant en je ook nog wat punten scoort... ga dan voor de Tarot!

Laatst bewerkt:
Leuk zo'n vergelijking...je benoemt ook het bedienen vd roll,wanneer gebruik je die dan?
De voordelen vd Zenmuse die je beschrijft kan ik beamen 8),er is best over nagedacht.. Zelf vind ik het plug en play erg makkelijk (kan ik ook niks verkeerd in/afstellen..hahaha)
Waar ik wel aan moest wennen is dat als je iets te wild vliegt de gimbal even uitschakelt...maar ook dat is een voordeel dat hij zichzelf beschermd!
Verder eet ik eigenlijk nooit in een 4sterren restaurant,hou ik meer over voor de hobby!..(en ik ben al zo'n knappe verschijning dat ik dat ook niet nodig heb bij de dames 8))

Grtz. Goser

Hebben jullie ook het probleem met de zenmuse dat als je de copter meer dan geschat 50 graden uit het horizontale vlak kantelt dat de zenmuse zich dan uitschakelt en als dat iets te lang duurt schakelt hij niet meer van zelf in.Dan moet je de spanning er af halen en dan de spanning er weer op dan doet hij het weer Is lastig als je copter op de tafel al aangesloten hebt, en je draagt hem naar het veld onder een verkeerde hoek b.v in een verticale positie dan moet je hem weer opnieuw uit en inschakelen

Hebben jullie dat ook ?

Is mij nog niet gebeurt dat ik hem opnieuw moest opstarten...(wel al vaker gelezen op rc groups).De Naza is begrenst op 35gr (GPS/Atti mode...) ...dan gaat ze eventjes out, 8) dat had ik wel in het begin..kwas gewend met de heks (F550) te vliegen,ik heb de gimbal onder het quadje gehangen (F450) en dat vloog gewoon even anders..hahaha ;)
Wat je zegt met haar op tafel aansluiten snap ik niet helemaal....:confused:ik zet haar neer waar ik ga vliegen,zender aan,gopro aan...dan pas de stroom er op..sec of 2 staat de gimbal strak!
Misschien ligt het daar aan en start je niet goed?...of je bent iets te wild bezig met de dame 8)

Laatst bewerkt:
In de vergelijking kan je ook mee nemen dat je de Tarot overal onder kan hangen en de zenmuse heeft een naza nodig.

Ik vind ze allebei mooi!!!

Back