brushess gimbals

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door brandjeee, 2 apr 2013.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,

    ik experimenteer al een tijdje met servo gimbals, maar wil toch overstappen naar wta minder trillingen en een brushless gimbal voor onder een 450size quad.
    deze moet een mobius camera + eventueel een go pro kunnen dragen. het liefst zo klein, compact en licht mogelijk natuurlijk... maar welkeentje is daar nu geschikt voor? je komt er tegen tussen de 70 en 300euro...
     
  2. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Hallo, ik ben momenteel ook op zoek naar een goedkope gimbal. Puur voor de fun, ben niet van plan om echt professionele beelden te gaan maken. Het is voor een GoPro hero 3 black. Ik vlieg met een DJI F550 (nieuw model met E300 15A), met naza V2 + GPS. Gestuurd door een FrSky Taranis. Nu is er een vraag waarmee ik al even zit, op de Naza V2 zijn 2 poorten (F1 en F2) voor het aansluiten van een gimbal zodat deze te besturen is met de zender. Is dit mogelijk met alle gimbals? Wil dit zeggen dat je aan een gimbal alleen genoeg hebt? daarmee bedoel ik dus zonder extra gyro of iets dergelijk. Ik neem aan dat je ook afzonderlijke modules hebt die aan de gimbal hangen waardoor deze niet meer dient te worden aangesloten op de naza maar rechtstreeks op de ontvanger? Ik hoop alvast dat iemand me kan verder helpen met deze vragen en eventueel een geschikt voorstel kan doen van een goedkope, bruikbare gimbal
     
  3. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Gisteren een oude RC auto gevonden waarna ik een leuk idee kreeg. Met 1 van de servo's zelf een gimbal in elkaar knutselen (niet gestabiliseerd, maar zodat ik de camera kan richten in de lucht). Ben ik enkele uren gaan 3D-tekenen, enkele proto-types geprint en getest om uiteindelijk tot een zeer goed werkend dingetje te komen. Zeer tevreden van! :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Werking:


    Tijdens het vliegen:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. kris12

    kris12

    Lid geworden:
    8 jun 2014
    Berichten:
    18
    Hallo,

    Ik heb al een tijdje problemen met mijn Tarot Go Pro Gimball, zie dit filmpje: [media=youtube]vtC5DmFvVfo[/media]

    De firmware update naar v1.5 is wel gelukt, alleen voor de motor firmware wil niet. Dan disconnect hij na 1 a 2 seconden weer. Iemand die mij misschien kan helpen? Alvast bedankt.

    Mvg Kristiaan

    0610424836
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Heeft iemand ervaring met de Tarot 2D gimbal en 4S batterijen? Er wordt geadverteerd dat deze van 7.2 tot 14.8 volt input verdraagt. Dit lijkt dan verdacht veel op de nominale waarden van 2S tot 4S. Echter wordt een 3S aangeraden. Dus geen idee of het geladen voltage van een 4S (16.8v) gewoon kan op deze gimbal.
     
  6. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik heb hem op mijn f550 met 4s aangesloten via een 12 volt bec voor de zekerheid;)
     
  7. SjaakZwart

    SjaakZwart

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zou het niet doen. Ik heb er een 12V ubec tussen gezet.
     
  8. Avionics

    Avionics

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Hooglanderveen
    Hallo, Na veel lezen op het forum blijf ik toch zitten met de vraag. Er zijn zoveel gimbals, Is er een gimbal welke goed werkt in combinatie met meerdere type camera's?

    Bijv. werkt een DYS nex 5 gimbal ook goed met een gopro erop.
     
  9. sniperx

    sniperx

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    816
    Locatie:
    Deventer
  10. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ik zou niet inzien waarom dit niet zou werken.. In het slechtste geval past enkel het plaatje niet dat over de lens wordt geschoven en dan moet je daar iets anders voor voorzien (ik denk dan plaatje laten frezen/3D printen). Verder lijkt het mij een gimbal die nogal zwaar is. Ze zeggen "about" 230 gram. Dus dat kan in de werkelijkheid gerust nog wat meer zijn. Om iets te hebben om te vergelijken: de zenmuse 2axis weegt 230 gram met de gopro en batterij inclusief. Gewicht is zeker niet onbelangrijk, maar het budget natuurlijk ook niet :)
     
  11. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Ik vlieg met zo'n combinatie. Ik heb wel voor de bevestiging onder de F550 een speciale constructie laten printen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De klitteband bevestiging past ook netjes om de sj4000, alleen is de sj4000 iets lichter. Afhankelijk van wat voor firmware er op de controller staat (zie ik even niet staan wat dat is) moet je dus nog wat bijstellen.

    Filmpje met zo'n type gimbal, cheap china controller met Alexmos er op en SJ4000:
    [URL=" hoger - YouTube[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Ik moet er wel bij vertellen: De eerste controller had dus geen firmware. Ben eerst aan het stoeien geweest om er Martinez V3 firmware op te krijgen. Vervolgens door een brak stekkertje de controller verkeerd aangesloten:oops: en dus geroosterd. 2e bordje kwam met alexmos en werkte meteen perfect.

    Alleen tijdens de laatste vlucht weer problemen met een gimbal die raar deed, bleek uiteindelijk een motor kaduuk. Het gaat dus niet altijd vanzelf.

    Ik ben nu een walkera G-3D aan het overwegen.
     
  13. sniperx

    sniperx

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    816
    Locatie:
    Deventer
    erg gaaf, waar heb je het gehaald?
     
  14. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Allemaal ebay, bij de goedkoopste aanbieder:cool:
     
  15. rovelra

    rovelra

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Kerkrade
  16. bzb

    bzb Guest

    zit ook een beetje te pielen met me eerste gimbal. als ik de pitch naar onderen beweeg, begint hij bij een graad of 45 te hikken, welke afstelling in simple bgc heeft daarmee van doen?
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het volgende: ik probeer op mijn 2e F550 de gimbal een beetje fatsoenlijk af te stellen via Basecam, maar helemaal lekker loopt het nog niet. De grootste ergernis is dat hij te vaak scheef hangt. Ik heb al een beetje lopen rotzooien met motor power e.d. maar het resultaat blijft uit. Wat raden jullie aan? Ik kan ook nog wat sleutelen aan de PID instellingen, maar heb geen idee of dat wat uithaalt:p Advies graag:)
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Wat zijn je instellingen nu? Heb je zo'n frame me veel trilling?
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik zal vanavond een print screen maken:) De gimbal zit op een F550 met dji setup, trillingen valt goed mee, alles gebalanceerd enzo. Ik heb nog een andere 550 met bijna dezelfde gimbal (net een andere versie, werkt ook alleen samen met andere software op pc) en die is wel goed. Coptertje afstellen is een peuleschil, maar met die gimbal wil het niet vlotten:p
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Van de week erg weinig tijd gehad, maar zie bijlage voor de instellingen. De motor power staat vrij hoog momenteel, maar als ik deze op 100 en 75 zet heb ik hetzelfde probleem, dus bij snelle bewegingen (voornamelijk over de Yaw-as viel me op) gaat hij scheef hangen en blijft even scheef.

    Misschien toch die PID instellingen aanpassen? Voor mij een beetje onbekend terrein zo'n gimbal instellen...

    Ik had kort geleden per ongeluk "use defaults" gedrukt (zonder write daarna) en heb zo de oude instellingen gewist. Daarna is de ellende echt begonnen, daarvoor was het alleen finetunen....
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina