Brushless aandrijving en werkschepen: voor elkaar gemaakt, of niet? (praktische tips, ervaringen, po

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Indoorvlieger, 18 feb 2013.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Filmpie...

    Zo hier de montage van wat vaarbewegingen...
    Je hoort het lawaai van de achterliggende snelweg... een koekoek... en het turbine geluid van de e-motoren....

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Raf, vraag me toch af hoe je dat doet met de verwachte stromen. De meeste spanningsregelaars gaan maar tot een paar ampere. Of doe je dat met je accu opstelling? D.w.z. afwijken van de standaard 12V of 6V keus

    Gr.
    Pim
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hqllo pim

    ik heb Nmh cellen dus ik kan met 1.2 volt verschil regelen
    en een paar amp regelaars ?????die van mij kan 60 amp aan
    ik gebruik de roxxy serie van robbe
    robbe Modellsport
    en voor de kleinere ;otoren
    robbe Modellsport

    en deze lopen mooi zonder problemen ook langzaam

    gr raf
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb nog even mijn eerdere conclusies bijgesteld...
    Gr Bas
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb gisteren proefgevaren met een Dickie Tug met afgetopte 55mm drieblads prop en een brushless setje: 17-polige 2822 1100Kv outrunner en een Turnigy Trackstar autoregelaar.
    Ik ben erg onder de indruk: Als de motoren nét draaien kan je de sticker op de bell goed zien (en bijna lezen!) en de regeling is behoorlijk lineair tot volgas. Wat overigens op 2S LiPo waaaay over de top is... Die boot gaat er dan, met een kilootje lood er in, als een halve speedboot vandoor. Halfgas is het vaarbeeld schitterend! Motor bleef koel.
    Ik heb nu 2x LiFePo besteld, net wat minder spanning dus net wat lagere snelheid, en verder zal het met losse boot veel halfgas varen worden... Ik heb in ieder geval goed vermogen over!

    Overigens had ik ook 750Kv motoren besteld, maar die lopen ruimschoots minder mooi op lage toeren; er zitten minder magneten en spoelen in, en de magneten zijn veel krachtiger dus deze motoren springen pas op 1/3 gas met een flinke zwieper aan. Waarschijnlijk prima voor vliegerig spul, maar totaal niet geschikt voor (schaal)boten.

    Regelaar wordt wel een beetje warm met zo veel halfgas varen; aan de warme kant van handwarm na een minuut of 7 af en aan klooien. Dat moet ik dus nog wat in de gaten blijven houden en mogelijk de koeling een handje helpen.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep, de NTM heeft 10 polen. Gaat een beetje de heli kant uit. De 1100 kv 14 polen = vliegtuig, want daar wil je ook goed kunnen terugregelen. 8-10 polen is heli.
    Bij heli draait de motor het merendeel van de tijd op constant toerental op een hoog koppel. Thrust etc wordt dmv instelhoeken bladen geregeld. Zit je de motor niet te regelen als bij een scheepsmodel.

    Zolang je de stijger met RC-vaargasten onderuit kan trekken, is dat extra vermogen perfect.

    Zouden eigenlijk eens een meet-meeting moeten opzetten :) Wat verbruikt nou wat.

    Zou je een 100A regelaar hebben genomen, dat heb ik nu, wordt het niet warm. Regelen gaat dan steeds vergelijkbaar met wat je noemt bij de 18A regelaar. Als je regelaar warm wordt trek je behoorlijk amperes voor dat ding.
    Lood er uit, kilo Headway cellen er in :)

    Bij mijn modelletje moet alleen de extra weerstand van reductie en rest aandrijving eerst overwonnen worden.
    Bij die hele lage toerentallen stottert het dan iets als je het helemaal uitmelkt. Maar de stuwkracht is dan toch nihil aan de prop. Maar het grijpt het geheel naar tevredenheid gecontroleerd aan. Doet het niet onder voor een geborstelde motor.

    Helaas kan ik die 1100kv motor niet inschatten, omdat ik belangrijke gegevens van de motor niet aantref.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2013
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dat is mooi Diede!

    Heb je bewust gezocht naar een motor met zoveel polen, of is het een toevalstreffer?

    Ik heb een paar EZ-run autoregelaars en de grotere versies hebben een minifan op het koellichaam, als je niet veel hoeft te koelen is dat misschien een optie in de sleper.

    In mijn Dickie heb ik zo'n fan boven de 540 (borstel)motor, ook na drie uur volgas (wandelvaren rondom de stad) wordt er niks overmatig warm.

    Ik ben benieuwd naar een filmpje.

    Groeten, Jan.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Veelvoud van de brushless buitenlopers voor vliegtuigen heeft 14 polen.
    Vliegen met minder polen is geen probleem.

    Een van m'n zwevers heeft een twee polige binnen loper. Duidelijk minder goed regelbaar in de lage toerentallen, maar wordt daarmee ook warm. Staat de motor op een aan/uit schakelaar op de zender. De regelaar is daarmee ook een verkapte schakelaar geworden.
    In een elektrokist een 14 polige, waarmee je 80% van de tijd op 1/3 gas vliegt, bij optimale koeling van motor en regelaar... en goede controle bij lage toeren hebt. :)
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    17 polig is een typevaudtje, aantal magneetpolen moet veelvoud van twee zijn. Het aantal statorspoelen is altijd een veelvoud van drie.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2013
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Die 1100Kv heeft zelfs 17 polen.
    [edit] dat moeten er dan waarschijnlijk 16, of 18 zijn. Dit is wat er op de HK site staat... ik zal thuis wel even het bijbehorende blaadje er bij pakken[/edit]
    Ik heb géén gestotter bij aanlopen of heel langzaam draaien, hij is werkelijk schitterend te regelen vind ik.
    Lood er uit en dikke accu's er in doen we maar niet, want ik heb dat lood (daklood) netjes onderin de romp geduwd, in de vorm van de kiel, dus lager dan dat krijg ik het niet ;-) Maar met 3600mAh aan LiFePoPower moet ik toch ook best wel een tijdje kunnen varen, denk ik.

    @Jan: We zullen het op een halve toevalstreffer houden, van die 2822 motoren was er een 14-polige maar die was 1400Kv en deze 17-polige 1100Kv. Ik had me al wel wat ingelezen en begrepen dat meer polen ook meer koppel en soepelere regeling betekende - ik had al méér dan eens jouw opmerkingen over 2-vs 4-polige inrunners gezien - maar ben voornamelijk gegaan voor de lagere Kv's. En dus ook naast de pot gepiest met die 750Kv motoren, die dus duidelijk te weinig polen hebben.

    Grappig genoeg heb ik ook nog een stel "screamers" liggen van 3850Kv, ook buitenlopers, maar deze draaien wél prima op lage toeren rond. (stotteren op hoge toeren op de Turnigy Marine Esc 50A, die die toerentallen, 38000tpm op 3S, blijkbaar niet aan kan...) Dat had ik van die motoren niet verwacht, net als ik niet verwacht had dat die 750Kv motoren het zo slecht deden.

    Ik zal kijken of ik binnenkort nog tijd heb voor een filmpje maken met die Dickie.
     
  11. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hallo,

    Die oranje Turnigy motoren in combinatie met autoregelaars ook van HK zijn inderdaad geen slechte combinatie bij hoogtoerige KV motoren. Wel merk ik dat de motoren met minder KV minder lawaai maken en beter te regelen zijn met deze Hobbyking Brushless Car ESC 30A.

    Zelf heerlijk gevaren het weekend met de Turnigy 910 KV D3536 motor.
    Zeer goed te regelen in het laagtoerige gebied en geen enorm gillend geluid.

    Vermogen meer dan zat want op 1/2 van de stick ziet het er zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Trekkracht voluit moet ik nog een keer goed testen maar 3/4 stick zat ik op ongeveer 2,5 kg.

    Gr.
    Pim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    17 staat idd niet voor het aantal Polen... de motor heeft er 14 :)

    'smooi Pim! Ziet er goed uit!
     
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik ben dan wel benieuwd waar die 17 voor staat... Motortje doet het in ieder geval prima.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik gok op het aantal windingen per spoel. Winding kan bestaan uit aantal of veel (litze) parallel gewikkelde draden. Telt toch als 1 draad.
     
  15. Viper_gts

    Viper_gts

    Lid geworden:
    13 dec 2006
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Mechelen
    Heren,

    Ik ben bezig met de restoratie van een Graupner Weser brandweerboot.
    ik ben met het gedacht aan het spelen deze om te bouwen naar brushless,
    echter heeft deze boot 3 motoren en zit ik wat vast in het uitrekenen van het
    vermogen. daar deze boot origineel met een lood accu was ga ik ballast moeten
    leggen om de vaarlijn te respecteren.

    Dus de motoren gaan een extra gewicht moeten duwen daarom was ik aan het spelen met de D3536 910kv die ik hier ook kon terugvinden, maar is dit niet overkill voor 3 stuks te leggen ?

    Ook is de vraag op hoeveel V zet ik dan best de setup ? daar er ook een pomp in komt
    die ik in 6v of 12v versie kan kopen.

    Ik hoor graag jullie advies.

    Mvg,
    Vipe
     
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Vipe,

    Wat voor propjes zitten er onder de Weser, en hoe groot is hij?
    Gebaseerd op mijn ervaringen met de 2822 1100KV motoren denk ik dat 3536 motoren behoorlijk overkill zijn, mijn bootjes gaan met de 2822 motoren al als de brandweer - en dat zijn sleepboten, die helemaal niet gebouwd zijn om te planeren...

    @jan en de rest: Geen Dickie sleepboot, maar mijn Libeccio die ik met twee van dezelfde motoren (op 35mm drieblads props) heb uitgerust. Vol vermogen heb ik een planerende sleper:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Viper_gts

    Viper_gts

    Lid geworden:
    13 dec 2006
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Mechelen
    hey setsunakaede ,

    ik dacht 32,5 mm/M4 props weet het niet zeker maar dat kon ik terugvinden op de site. de boot zelf is 1080 mm lang.

    Greetz
     
  18. containerschipcaan

    containerschipcaan

    Lid geworden:
    9 okt 2010
    Berichten:
    25
    Locatie:
    rosmalen
     
  19. containerschipcaan

    containerschipcaan

    Lid geworden:
    9 okt 2010
    Berichten:
    25
    Locatie:
    rosmalen
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die kastjes zijn nimmer geleserd geworden geweest... MP-Jet + brushless voor een uitstekend rendement :) Bovendien muisstil...
    Gr Bas
     

Deel Deze Pagina