Brushless aandrijving en werkschepen: voor elkaar gemaakt, of niet? (praktische tips, ervaringen, po

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Indoorvlieger, 18 feb 2013.

  1. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    @Bas,.

    Bedankt voor je heldere uitleg om de as te verschuiven...:thumbsup:
    Heb het vandaag bij die van mij gedaan,.

    [​IMG]
    Links is origineel, de rechter is verplaatst,

    Heb ik door middel van dit busje gedaan wat ik even snel naar 5mm geboord heb,
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja netjes Vincent! Koud kunstje niet? Mooi steuntje/stutje gestoken! Perfect hoor!

    Tip: Als je een brushless hebt, zou je in theorie de schroefas helemaal door kunnen laten lopen en daar de rotor/bel aan kunnen monteren. Wel opletten dat dan voor passende asdiktes wordt gekozen. En zou er een afstandshouder tussen moeten zitten om bijkans enig water bij de motor weg te houden. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan :)... als het maar mooi oogt...

    Gr Bas
     
  3. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Dat rechtstreekse gebeuren zal er voor ons niet inzitten Bas, De motoren moeten nog 1:3 vertraagd worden,.

    Mvg Vincent,
     
  4. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Mooi werk Vince, mag je voor mij ook een keer doen :D

    Bas, aan je gegevens is duidelijk is te zien hoe laag de efficiency is van je brushed motor is, minder dan 70% terwijl een brushless op minstens 90% zit en dus minder A's verstookt..
    Afname in belast motortoerental ligt dus op ongeveer 13%, zit ik dus met mijn 10% die ik altijd neem niet heel ver vandaan. Ik heb natuurlijk wel altijd brushless motoren die wat langer hun toerental vasthouden.
    Ik mis nog de gegevens van je testboot om mijn eigen berekeningen na te gaan.
    LxBxT, schaal, gewicht origineel, snelheid origineel, vermogen origineel?

    Dat van direct op de as ga ik zeker een keer gebruiken, heb al een bootje in m'n hoofd waar dat precies in kan :) Als het goed is komt er no way water bij je motor aan de motorkant van de as..heb ik in ieder geval nooit last van gehad.
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2013
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Spijker op de kop Pim! Voor een ieder die mee leest :)
    Verder vreet dit boxje energie... het lawaai maakt dat duidelijk... Tandwielen zijn van de Universal Getriebe van Graupner. Niet de beste kast. Maar altijd nog efficienter dan bij een direct drive borstelmotor. (mogen we hopen)
    Zou nog iets kunnen verbeteren door er kogellagers in te zetten. Zijn nu bronzen busjes. 1,5A per motor vrijloop met de schroefassen. De schroefassen lopen mooi licht op kogellagertjes. In betere kastjes is mogelijk nog fractioneel toerenwinst te halen. Het koppel van de brushless is onbetwist beter.
    De opstelling in de boot is zo dat de motoren eenvoudig te wisselen zijn met brushless.

    Brushless is een andere wereld. Met de logger had ik 1A gemeten op de vrijlopende brushless met reductie.

    Ik zal het een en ander meten van de FL-8. In de paperassen steekt nog ergens een datablad met het vermogen. Uit mijn hoofd 2x 1000PS en top 26 knoop. (8,2 km/h schaal). Dus zit al op 120% snelheid. Daarboven oogt het zot.

    Verwacht ook hier geen schaal schip, maar een Robbesiaanse impressie van het echte.
    Technische informatie was toen classified :) voor dit schip...

    Prima, da's mooi. Ben benieuwd wat voor bootje je in je hoofd hebt. (Bangkok-kanalen-racer met V8)
    Dat water bij de motor? Zekere voor het onzekere...

    40% slip... ik het echt beter verwacht... Kijken wat dat is bij 8 km/h...

    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2013
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die 90% word bereikt bij kwaliteitsspul als Kontronik, Neu, Plettenberg, Torcman, Lehner, RS en consorten. En dan nog zal het rendement in 'ons' werkgebied lager liggen, dus verkijk je niet op 90%. Hetzelfde geldt voor de 70% van borstelmotoren.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Eigenlijk 'moet' je de efficiency van accu tot prop belichten... zoals Gerben dat doet bij F5B?
    Hier slechts naar wat de motor in zijn optimum verstuwd...

    In deze draag ik de 'verliezen' waardig, wegens mooi vaarbeeld :D

    Voor de komende 3 schroefs vraag ik mij af of ik het Kv niet te laag heb gekozen. Kv980, en op +1100 had moeten gaan zitten... Eerst maar proberen... Kan altijd nog 1x middenmotor upgraden...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2013
  8. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hier gebeuren nu wel heel veel testen met kleine schroeven maar hoe zit het met een sleperschroef van zes a tien cm .Moet men dan ook een vertraging steken of zijn er daar al andere traag draaiende brushless motoren voor ontwikkeld . Ik heb dezelfde vraag dit weekend gesteld in Dortmund op de stand van Graupner omdat de overbekend speed motoren verdwijnen uit hun aanbod . Graag een vervanger voor de SPEED 900BB AUB . Eerst stond deze man nog te zoeken met een glimlach in zijn dokumentatie , dan naar zijn laptop , en uiteindelijk met een lang gezicht kwam zeggen dat ze dit over het hoofd hebben gezien en ze voorlopig geen oplossing hiervoor hebben . Hij ging het voorleggen aan de direktie !!!!!
     
  9. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Graupner zal niks meer doen, Zijn failliet....
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Graupner maakt een doorstart... in afgeslankte vorm. Toekomst zal het leren.

    Wat de testjes betreft heb je gelijk. Grote props zijn nog niet aan bod gekomen. Traag draaiende brushless terloops.
    Meestal zijn dat motoren om vooral grote luchtschroeven rond te sleuren bij hoge spanningen. Hangen daar al weer horegre prijskaarties aan. Biedt een reductiekast ook financieel uitkomst.

    Het is al heel wat dat ik nu zelf serieus live kan gaan meten met materiaal dat ontwikkeld is voor de modelvliegsport. Snelheid, ampere toerental, live is aflezen op mijn zender.
    En heeft Pim een inschatting opgezet die ergens op lijkt. Maar met zulke meetresultaten in het veld nog zelfs verbetert kan worden?

    Het grootste probleem is de waterschroef. Daar is weinig over bekend.
    Geen van de fabrikanten geeft een vermogensgrafiek met de grenswaarden waarbinne een propeller goed presteerd, stuwkracht levert. Statisch en in de vaart gemeten.
    De prestatie van de schroef hangt van zoveel factoren af.
    Zo goed als dat in kaart is gebracht bij luchtschroeven, je online een inschatting kan maken voor een power-setup voor een modelvliegtuig, zo schraal is dat verhaal in deze tak van sport.

    Pas als Raboesch je zou willen helpen bij het meten van iedere type schroef (moet je als consument ook nog raad weten met de uitkomsten).
    Kost het een behoorlijke slok tijd om een -de lading dekkende- meting(en) te verrichten. Of met een beperkte set, voorspellingen de doen voor andere afmetingen etc...

    Het lijkt me wel leuk te doen, maar dan moet ik wel iemand of een clubje naast je hebben met een goede theoretische achtergronden... Zou je het met een mbf-team kunnen aanpakken.

    Gr Bas
     
  11. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Volgens mij hadden ze daar bij SMG IJmond een mooie tank voor? Stromingstank met schroef erin gemonteerd. Simpel te bouwen en je kan er elke schroef en motor in testen als je wilt. Alleen de invloed van je (model) scheepsromp is er dan niet in meegenomen en dit zal toch wel een behoorlijk effect hebben op je schroefstraal, zeker met de huidige moderne volle achterschepen, die ook als model steeds meer gebouwd worden.

    Toch moet ik zeggen dat je meetresultaten en mijn berekeningen niet ver uit elkaar liggen en de verschilen die er zijn zullen voornamelijk aan de rompeffecten liggen en niet zo zeer de slip die je hebt gemeten. Puur omdat hier wel een behoorlijke constante voor te vinden is.

    Nee, niets van dat, dat is niet mijn stijl;). Meer een snel marine bootje a-la P.Burghoorn stijl uit de jaren 30, waarschijnlijk een Jan van Amstel-klasse mijnenveger.
    Superslanke romp en mooie klassieke 40 mm 4 blads schroefjes met directe brushless aandrijving, lijkt me geweldig om mee te varen! We gaan het zien, is nog een wens en voorlopig nog niet de tijd ervoor.

    GR.
    Pim
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2013
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jaja.. zo'n kreng als in een James Bond film... (live and let die)

    Nee, dit idd wel wat anders Pim... mooi scherp (museum) scheepje. Prachtig!

    De slip... ja... zekers de zog effecten + dat hogere snelheid 'exponentieel' meer vermogen vraagt. Geen planeerromp.
    Maar ik ga weer even een proefvaartje uitzetten.
    Dan constante baantjes trekken bij verschillende snelheden.
    Kunnen we dat nog even goed vergelijken.

    Dan eens even de drieschroever gaan prepareren. Assen maken, ben dan nog wel even zoet voordat dat allemaal kuis op stand staat.
    Zal ik ook nog even de vliegtuig e-motor op de aanloopstromen uitlezen, vol en natuurlijk in de lage toeren. Kijken wat nu die aanloopstroom inhoud. Plaats ik hier die data. 300 grams motor. +3,5 kg trekkracht met luchtschroef op 6S lipo Kv400. Motortje van HK. Ik zet hem dan op 12 tot 13v... toertjes meten...

    Overigens kon ik de kleine Planet-Hobby motortjes met de 100A regelaar goed afregelen. Viel niet tegen. Op de uitgaande as van de reductie zat ik op iets van 300 rpm. Houd je hem dat tegen op de bel, gaat het motortje hikken tot je het weer loslaat (geen vermogen tuurlijk)

    Tot zovers even...
    Gr Bas
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Pim,
    Ik heb de gegevens van de Hohwacht II uit de mappen. Vergelijkbare romp. (Het type schip heeft zoveel functies gehad, de opbouw vele gedaantes...)

    Als Flugsicherungsboot/Küstenwachboot:
    Lengte 29m, breedte 4,6m, 77 ton, 2x 1.000 PS bij 1.500rpm (MB 820 BB) en 23kn

    Als Weser Patrol beschreven:
    Lengte 28,5, breedte 4,7, diepgang 1,5m, 60 ton, 2x 800 PS, 25kn

    Geen waterlijn gegevens.

    'Model' 1:25... rest zal ik zo meten... tekening uitgraven... anders toch de witte schicht onder de lat...
    Okay... ze votes...
    Lengte WTL: 1090mm, BWL 190 mm, Grootste diepte 70 mm

    Door de iets te zware 10A accu ligt het model 5 mm dieper....

    Impressie van een (betere) SMB tekening...


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik heb m'n BB900's vervangen door BL motoren (840kV). Kan je alleen nog niet vertellen of het werkt, moet er nog mee gaan varen.
    Staan nu vertraagd 3,3:1. Heb ook nog de mogelijkheid om een 2,5:1 vertraging te maken.
    Kamara is voorzien van een Jeti sensor voor het meten van spanning en stroom.
    Resultaten zal ik uiteraard hier kenbaar maken.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -edit-

    De bewuste configuratie... :)
    [post362]

    Ik had beloofd dat ik nog even een Turnigy Air 5055A zou doormeten.
    De motorspecificaties staan goed omschreven bij HK, en heb ik vorig jaar voor mijn elektrovlieguig ingevoerd in eCalc.ch om een schatting te kunnen maken voor vermogen en vliegduur.
    Is een forse knaap. 290 gram... die buurt, Ø van 5 cm.
    Vrijloop 1.4A, kv 400, 5S en 6S Lipo geen probleem. 1400Watt
    Bij 13.2v (m'n vaaraccu) is dat een theoretisch toerental van 5280. Prijsje rond de 37 USD meen ik.

    Dit waren de waarden onder belasting van een vliegtuigprop op 6S lipo.
    Hier wordt 987,5 Watt ingaand vermogen getrokken...


    [​IMG]

    De motor maar eens aangesloten aan de 100A brushless bootregelaar.
    Gemeten op die iets minder nauwkeurige Jeti 75 MUI stroom/volt sensor (goed genoeg)
    Op de accu's zat nog 13,1/13,2 volt Kwam in toeren iets lager uit 5160 rpm.
    Kv in deze iets lager dan 400 specificatie. Mij bekend dat de motor minder doet dan in theorie.

    Vrijloopstroom 1,2A ook netjes. Bij 6S lipo is die waarde hoger.

    Toerental van zo 224 rpm, de startstroom is dan laag, nabij 0,1 A.
    Blokkeer je daar de motor, dan heeft deze geen vermogen en gaat dan swingen op de polen, schokende beweking, linksom/rechtsom.

    Enige 'lawaai' is dan de fan van de rotor en de lagering.

    Mooie loop (dat had Raf al meegemaakt).

    Deze motor als direct drive?
    Voor de FL-8: Nadeel de dikke motoras, Ø 6 mm, dus zou iets met de propmenemer op de 'rotor' kunnen aanvangen, zo maken dat deze aanknoopbaar is met de navy cardan.
    Gewicht? Twee motoren, 600 gram, stevig, maar daar zit ik nu met de Speed 600 en reductiekastjes ook in die buurt. Motor komt echter een stuk lager te liggen, gunstig voor het zwaartepunt. Diameter motor... zou net kunnen passen, krap aan? Grappig :)

    Motorrendement tussen 70 en 82% Maar... HK geeft geen zuivere specificaties op. Fractie beter dan de borstel op reductie 3:1

    Een net iets lager Kv zou het nog weer interessanter maken voor direct drive. Maar ik zie de lage Kv vooral bij prijziger motoren zoals Scorpion.
    Met deze Turnigy motoren zou de FL-8 veel te snel varen, tussen 7 en 8A trekken. (met eCalc). Dat trok ik ook met de RS550PF van Mabuchi.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    vandaag de zinnia eens haar benen laten strekken op 12 volt
    nouw ik moet zeggen het ging vooruit
    de boeg kwam uit het water en de romp begon zelfs een beetje te planeren
    ze lag heel losjes op het roer en ze rolde meer dan voldoende daar ze nog geen kim kielen heeft
    maar power zat er genoeg in dat kunnen de andere beamen
    straks eens kijken hoeveel ze uit de accu getrokken heeft
    gr raf
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb nieuwe brushlesjes binnen gekregen van Lindinger. Joker 3530-14
    Ik zal nu eerst nog even proefvaren met de Speed 600 14,4 voor de vermogensregistratie van de Robbe FL-8.
    Dan de boel omzetten naar de 1.000kv Planet-Hobby motortjes op de bestaande reductiekastjes 3:1. Komen er kogellagers in de kastjes te zitten ipv bronzen busjes. Het kv van de Speed 600 zit net iets onder dat kv. Voldoende voor een mooi vergelijk dacht ik zo.
    Ik verwacht dat de winst minimaal zal zijn, wel meetbaar. Maar als het rustiger loopt is dat toch ook een winstje... :)
    Gr Bas
     
  18. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Proefvaart!

    Mannen,

    Vorige week zaterdag dus de eerste proefvaart van mijn sleper. :D
    Jongens, jongens wat een plezier! :thumbsup:
    Het vermogen is dermate hoog dat de riemen gingen slippen dus gelijk een betere en stevigere motorfundatie gemaakt. Alles getest op vol vermogen in bad en werkt nu naar behoren. Op de WSD nog een laatste (hoop ik) test.

    Wel had ik nog steeds problemen met de Graupner 18A regelaars. Een contact was duidelijk niet goed (genoeg) gesoldeerd en leverde storing. Dit luistert bij 'brushless' motoren heel erg nauw. Daarnaast was het probleem dat hij niet meteen van vooruit naar achteruit en andersom regelde.
    Ondertussen nieuwe regelaars binnengekregen van Hobbyking en deze doen dit wel. Ook zijn de motoren mooi af te regelen op de lage toeren, kan zelfs de schroef zien draaien!

    [​IMG]


    [​IMG]


    Nog even de motorgegevens:

    Motor: Turnigy D3536
    KV: 910 rpm/V
    Toerental motor: 9800 tpm bij 12V (onder belasting)
    Gewicht: 102g
    Max. stroom: 25,5A
    Max. spanning: 15V
    Max. vermogen (25,5A-15V): 335W
    Efficientie: 88%
    Asdiameter: 5 mm
    Motordiameter: 35mm
    Motorlengte: 52mm
    Overbrenging: 1 op 3
    Schroeven: 55 mm 4 blads, 49 mm spoed
    Toerental schroeven: +/- 3300 tpm
    Verbruik voor schaalsnelheid: 3,8 A op twee motoren voor 40 W en 4,2 km/u
    Regelaar: Hobbyking Brushless Car Esc 30A w/Reverse

    Gr.
    Pim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik denk dat de gegevens van de regelaars ook wel handig zijn gezien de goede resultaten die je ermee hebt geboekt. ;)

    En alvast veel plezier op de WSD, hopelijk werkt alles nu naar behoren.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Daarmee trek je de complete steiger met RC-vaarders het open water in :)

    En wat verbruikt een motor in de vrijloop met de hele unit? De riemen en pod-mechaniekjes zullen ook wel wat energie vragen.
    De 25,5A is dat 1 motor of beiden? Ik kom op 11A uit per motor... bij 14,5v... als je in theorie alles in directe lijn had staan 1:3 op de prop. En krijg ik ook een hoger toerental.
    15v? Dat is bij een volle 4S accu? Meestal maar kort, zakt de spanning snel naar +14v. (Hogere spanning, beter rendement.) Allemaal exact krijg ik het niet, omdat Turnigy niet zuiver is met specificaties.

    88% rendement haal je niet met deze motor. Die gaat tot iets van 82% Maar het zal in de buurt van -80% liggen. Niets mis mee. Is iets onderbelast, bijkans nimmer heet. Het lijkt me een heel goed set-uppie.
    Trekt de motor +25A dan is het verhaal anders.

    Ik hoop straks nog even mijn meting te kunnen doen, laat ik van de week nieuwe reductiekastjes laseren uit kunststof.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2013

Deel Deze Pagina