brushless met 1 of 2 lipo accu, kan dat?

Peter,

De regelaar is eentje voor een heli (herkenbaar aan de 'govener mode' instelling, die trouwens 'uit' moet staan in een boot)

85A in een boot van 130 cm is niet veel, maar op 6S zou het moeten kunnen.
Wat waarschijnlijk niet zal kunnen, is de boel permanent belasten (dus een setje Lipo's achter elkaar leegvaren) zonder dat de regelaar warm zal worden, helemaal zonder waterkoeling.

De assemblage van de goedkope(re) Chinese regelaars is om te huilen; vaak heeft minder dan 30%(!) van de Fets contact met het koellichaam:
De foto's zijn van een 100A Mystery en zijn representatief voor alle regelaars, die ik sindsdien onder handen heb gehad; de doffe plekken hebben contact gehad met het koellichaam:
full

Als jouw regelaar een dubbele print bevat, dan moet de onderste laag via het grijze siliconenvelletje tussen de printen z'n warmte afgeven aan de bovenste laag, die op zijn beurt maar voor minder dan 30% contact heeft met het koellichaam:
full

Je kunt er natuurlijk op wachten dat dit bij de eerste de beste piekstroom bij het aanvaren fout gaat, helemaal, omdat jouw regelaar maar een alu plaatje als koellichaam lijkt te hebben en geen koellichaam met ribben.

Tenzij je de regelaar openmaakt (krimpkous en koellichaam eraf) de fets vlak schuurt en ze met koelpasta vlak op een waterkoeling zet:

full

Hier twee identieke regelaars, de gele zoals 'ie uit de verpakking komt en eentje die is vlakgeschuurd en van waterkoeling is voorzien:
full

De watergekoelde exemplaren werken al jaren uitstekend.

Daar jij nog in de garantieperiode zit, zou ik (nog) niet aan de regelaar gaan prutsen met waterkoeling, maar eerst eens afwachten hoe 'ie presteert.

De plaatsing, zonder watergekoeld te zijn, in een kleine afgesloten radiobox, is van een ongekende stupiditeit, de warmte kan nergens heen...

De programmeerkaart lijkt ook specifiek voor een heli, met een supersoft start in een boot kun je niet zo heel veel, om eens wat te noemen...

Denk erom, dat je een aparte ontvangeraccu of een aparte UBEC voor de ontvanger en servo stroom nodig hebt, want de regelaar levert deze stroom niet (opto).

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zorg alleen wel dat zekerweten je achteruit uit staat in deze boot, ook niet een heel klein beetje! er zit namelijk een flexas in, met de huidige draairichting word hij in elkaar gedraaid, als je de andere kant op gaat draaien dan draait de flexas uit elkaar met alle gevolgen van dien.

jeetje pompebled,

Man, wat een geweldig leerzaam verhaal.
Je zou willen dat jij mijn buurman was..... kon ik regelmatig even bij je langs.
Ik ga denk ik zelf maar een goede regelaar kopen, die speciaal geschikt is voor mijn boot.
Ik kan een hoop leerzame stof uit jou verhaal halen en dat helpt mij enorm.
Makkelijker is er een nitro motor in te bouwen. hahaha

wat Furiousnl schreef is ook zo. flex as en als je achteruit vaart zet de as uit en loopt alles vast.

je schrijft trouwens (terecht) dat het ongekend dom is om de regelaar in een kleine afgesloten radio box te steken.

Ik heb hem al expres tegen de zijkant, zodat hij nog extra warmte kan afstaan aan de wand.
Maar je zit met een beperkte ruimte.
Zou denk ik al helpen als je er koelsleuven tegen zou plakken.
Maar je kan hem inderdaad ook van water koeling voorzien.

je schrijft...
Denk erom, dat je een aparte ontvangeraccu of een aparte UBEC voor de ontvanger en servo stroom nodig hebt, want de regelaar levert deze stroom niet (opto).

dat was trouwens de reden dat de vorige ontvanger er uit knalde.
Die kreeg zijn spanning van de regelaar en dat was met 22,2 volt wat te veel voor de ontvanger.
Nu een eigen 6 volt voeding pakket gegeven.
zie foto's.
full
full

Hallo Peter,

Ik zie op de foto een blauw geanodiseerd randje aan de regelaar, als je daar ruimte hebt om een messing pijpje in dat profiel te klemmen (met wat warmtegeleidende pasta), dan heb in ieder geval een rudimentaire waterkoeling zonder de regelaar open te hoeven maken...
Idee misschien?

Oja, ik zou de regelaar gewoon buiten de radiobox plaatsen, als het goed is zal er amper water in de boot komen en als de regelaar vrij van de bodem zit zal er niks mee gebeuren (behalve dat 'ie z'n warmte beter kwijt kan aan het grotere volume lucht in de boot).

Wat betreft een regelaar op 6S met BEC gebruiken; dat kan over het algemeen niet, tenzij de gebruiksaanwijzing van de regelaar het expliciet vermeldt.

Meestal zal er echter in staan, dat je de rode kabel naar de ontvanger uit de regelaarstekker moet verwijdern en een aparte ontvangervoeding moet gebruiken, omdat de BEC van een regelaar z'n overtollige warmte ook afstaat aan het koellichaam.

Bij gebruik van méér dan 4S wordt de hoeveelheid warmte die de schakeling moet vernietigen zó groot, dat de regelaar zelf thermisch in de knoei komt en af zal schakelen of stuk gaan.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Jan,

In voor mij begrijpelijke taal zeg jij......

de regelaar kan je met 6s te veel stroom aan de ontvanger geven.
Ik heb dus inderdaad een aparte voeding voor de ontvanger en dus kan de rode draad die van de de regelaar komt en naar de ontvanger gaat er af gehaald worden.
Volgens de man die dit zo in elkaar gezet heeft komt er geen voeding
van de regelaar richting de ontvanger.
dat kan ik ook testen.
want als ik de accu niet aansluit naar de ontvanger en de 6s lipo's aansluit, dan werkt de ontvanger niet.
dat betekend dus dat er geen stroom van de regelaar richting de ontvanger gaat. toch??

goed idee om een messing pijpje om de regelaar te buigen en vast te zetten met warmtegeleidende pasta. strak plan.....

Peter

Jan,
In voor mij begrijpelijke taal zeg jij......
de regelaar kan je met 6s te veel stroom aan de ontvanger geven.
Peter
Hallo Peter,

Niet helemaal...
De BEC schakeling maakt van de (maximaal 4S) 5V voor de ontvanger en servo.
De rest van het voltage (14,8 - 5 = 9,8V) wordt door de schakeling in warmte omgezet (als het een lineaire schakeling is) en daaraan zit een bovengrens.
Als je die overschrijdt, door 6S aan de BEC aan te bieden zal die oververhit raken en de rest van de regelaar meenemen (of domweg er geen stroom meer aan kunnen leveren omdat 'ie is stukgegaan).

Het is dus niet zo dat je regelaar teveel 'stroom' (je bedoelt Voltage) aan je ontvanger kan geven, alleen het BEC deel moet er op berekend zijn.

Ook een externe UBEC heeft een maximaal voltage waarbij 'ie z'n werk kan doen, deze gaat bijvoorbeeld tot 5S:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 3A UBEC w/ Noise Reduction

Ze zijn er echter ook voor hogere voltages:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5A (8-40v) SBEC for Lipo

Groeten, Jan.

de leverancier schrijft het volgende.

Heb even overleg gehad met de leverancier, heb ook het mailtje doorgestuurd.
S'middags terug gebeld door leverancier met de mededeling dat we de prop. terug moeten brengen naar 70mm en eigenlijk het liefst nog kleiner.
Echter deze is niet aanwezig, wel de 70mm en die komt als alles meezit vandaag of morgen binnen.
Ook is door CPV aangegeven dat de boot eigenlijk ingericht is voor 3 tot 4 lammellen (14,8volt) alles daarboven moet de prop drastisch naar beneden.

Hallo Peter,

Da's logisch; je kunt een 4S set-up niet ongestraft naar 6S brengen zonder de andere componenten in de aandrijftrein daar op aan te passen, anders krijg je brokken (of fik).

Groeten, Jan.

Ik ben er wel achter dat electra niet echt gemakkelijk is.
De combinatie snel willen varen, lipo en brushless is niet makkelijk om tot elkander te brengen.
Is het een goed, dan geeft het ander weer een probleem.
Je kan er heel veel geld in kwijt, om alleen maar te kunnen varen.
Ik ben nu bezig met een speedboot met nitro motor.
Dan kan je in elk geval varen zolang er benzine in het tankje zit.
hahaha

Ik zal van de week wat foto's sturen, waarop je de boot kan zien.

Peter

mijn nieuwe boot

27 cc met speciale carburator.
top moet over de 70 km liggen.
eerst nu maar eens varen om te kijken hoe hij vaart.
full
full
full
full
full

Back