Brushless motor voor sleper

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door petebost, 15 aug 2017.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Hebben de HMBC adviseerders geen vergelijkbare set-up in één van hun eigen boten?
    Dat scheelt enorm veel zoekwerk.

    Groeten, Jan.
     
    petebost vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Misschien een rare vraag Peter, maar wil je echt met de boot gaan slepen? Dan zou het lonen om er flink wat vermogen in te zetten. Om met de losse boot te varen heb je niet veel vermogen nodig. Als de originele set up heet wordt dan lijkt het er op dat de boel niet soepel draait. Een Decaperm moet een 65 mm schroef wel kunnen trekken. Al eens naar de schroefas en koppeling gekeken? Ik heb ook gehad dat door corrosie aan de as, de boel zwaar ging lopen. Daarom de boel schoon gemaakt en een RVS as gemonteerd. Daarna geen problemen meer. Heb bij mijn ouste scheepje (zie avatar) de borstelmotor vervangen door een brushless exemplaar. Gelukkig in het laagtoerige gebied goed regelbaar, maar veel te veel vermogen. Is nu op volle kracht net een speedboat met een boeggolf net zo hoog als de steven. Wel spectaculair, maar met een hoger stroomverbruik dan bij het borstelmotortje. In mijn beide slepers liggen sinds 2012 Bühler borstelmotoren. Draaien op 12 Volt en gebruiken bij vollast 1 Amp. Ik moet nog zien welke brushless motor daar qua verbruik tegen op kan. Voor motor, regelaar en accu is dat een investering van 100 Euro. Geen idee of een brushless set veel goedkoper zal zijn. Maar als je met de tijd mee wilt is er niets tegen brushless natuurlijk. In verschillende bouwverslagen worden ze genoemd, meestal met een riemvertraging. Het mooist zou zijn om een langzaamlopende buitenloper direct op de schroefas te monteren. Zelf wil ik een test gaan doen met een 750 KV 28-36 motor van Hobby K. aan een 60 mm schroef in een straalbuis. Als accu een 7,2 Volt 4 Ah Nimh pakket. Denk dat op 12 Volt het toerental en stroomsterkte te hoog worden en de regelaar kan die spanning net niet aan. Ben bang dat het 7,2 V accupakketje te kort gaat schieten en begint misschien ook de koppeling te protesteren. De tijd zal het leren. Succes met het inblazen van nieuw leven in je oudere sleper. Gr. Klaas.
     
    petebost vindt dit leuk.
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Klaas,

    Een 60 mm prop aan zo'n klein buitenlopertje kan alleen als de prop een hele lage spoed heeft, anders zal de motor zoveel stroom trekken dat het NiMH pakket het behoorlijk warm/benauwd zal krijgen en de vaartijd in minuten gemeten kan worden...

    Om een 60 mm prop zonder thermische problemen rond te krijgen moet je minstens een Ø42 mm buitenloper nemen met voldoende can lengte voor voldoende koppel, zoals deze:
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aerodrive-sk3-4250-500kv-brushless-outrunner-motor.html
    Bij het lage Voltage zou ik in plaats van een amechtig NiMH pakket te pesten een 2S Lipo nemen met een hoge capaciteit en C-waarde.

    Groeten, Jan.
     
    petebost vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Jan, Bedankt voor de waarschuwing. Op de schroeven zit niet veel spoed. Zal eens meten hoeveel Amp. het trekt. Gr. Klaas.
     
    petebost vindt dit leuk.
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Van een Amerikaanse bootjevaarder deze motor/regelaar combi doorgekregen:
    Motor: Tekin ROC 412 https://www.amainhobbies.com/tekin-...ss-rock-crawler-motor-500kv-tektt2604/p659194
    Regelaar: https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-tm-x-car-45a-brushless-car-esc-sensored-sensorless.html

    Jammer genoeg is de motor vrij prijzig, maar daarvoor laat 'ie zich dan ook goed regelen...

    Met een Mamba Micro X gaat dat regelen nóg beter, maar die is 'ietsje' duurder...:
    http://www.castlecreations.com/en/mamba-micro-x/mamba-micro-x-esc-010-0147-00

    Groeten, Jan.
     
    petebost en bobt vinden dit leuk.
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Wat betreft de sensored 270Kv buitenloper waar ik al naar linkte, de fabrikant maakt andere (hogere Kv) op verzoek, maar dan zit je wel met een minimale afname.
    Daar je, neem ik aan, geen groothandel bent, ben ik daar niet op in gegaan...
    Je kunt voor de 270Kv gaan en het Voltage verhogen naar 12V, of een hogere Kv motor nemen en met een reductie werken.
    Bijkomend 'nadeel' is dat deze grote buitenlopers geleverd worden met een 8 mm as, die moet je dus afdraaien wil je met in de handel verkrijgbare koppelingen kunnen werken, of er zelf een passende koppeling draaien.

    Er zijn aanzienlijk goedkopere sensored regelaars op de markt dan het exemplaar waar ik al naar linkte, zoals deze:
    https://nl.aliexpress.com/item/HAKR...lgo_pvid=636f52bf-8209-4f61-8f09-b037c268a861

    Groeten, Jan.
     
    petebost vindt dit leuk.
  7. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Hallo allen,

    Alemaal zeer waardevol advies. Dank daarvoor. Momenteel heb ik een riem overbrenging die extra weerstand geeft. Ik ga als eerste de vierblad schroef vervangen door een drieblad. Dat moet al verlichting geven. Vaart ook veel te hard momenteel dus minder spoed is misschien ook wel goed.

    Hier foto van de boot.
    [​IMG][​IMG]
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter,

    Mooie sleper!
    Als je zegt , 'vaart te hard', bedoel je dan bij vol gas, of dat je te weinig regelweg hebt onderin en op het laagst mogelijke toerental de boot al te snel is?
    In dat geval zou ik eens naar een andere/betere regelaar kijken, die blauwe exemplaren staan niet bekend om hun fijngevoelige regelgedrag op lage toeren, tenminste als het deze is:
    http://jperkins.com/marine-brushed-speed-control-50a-w-reverse

    Groeten, Jan.
     
    petebost vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Op zich mag een riemoverbrenging maar weinig weerstand geven. Staat zo te zien ook niet al te strak. Heb je al gekeken of de schroefas zelf soepel draait? Zelfde verhaal voor de motor. En een Decaperm mag geen moeite hebben met een 65 mm schroef. Wel lopen er bij 6 Volt behoorlijke stromen. Je schrijft dat de boel warm wordt. Motor, accu, regelaar? Kijk alle contacten en verbindingen eens na. Overgangsweerstanden produceren ook een hoop warmte. Weet je nog hoe de boel draaide toen alles nieuw was? Moet met een beetje moeite toch achter te komen zijn wat er mis is en dat te verhelpen. Waar je bij 6 Volt voeding wel erg in moet hebben is dat bij het leeg raken van de accu de BEC(indien gebruikt) voldoende spanning blijft leveren voor de ontvanger. Zelf zou ik eerst proberen om de originele techniek weer aan de praat te krijgen. En als het storingvrij wil werken lekker zo laten. Succes verder met dit leuke klassieke schip. Gr. Klaas.
     
    petebost vindt dit leuk.
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik begrijp niet dat de "HMBC-adviseurs" je vertellen om op BL over te stappen.
    Je hebt er een goeie motor in liggen, met een goeie vertragingskast. Zo te zien ook nog vertraagd met een riem-overbrenging... klopt dat, of zijn de tandriemschijven 1:1?
    Als ze 1:1 zijn, zou ik overwegen om het tandwiel op de schroefas een maatje groter te nemen of op de motor een maatje kleiner.
    Voordeel: minder toeren op de schroef, meer kracht en minder ampere's die je verstookt.
    En inderdaad: die blauwe "waterdichte" regelaars zijn in het lage toerenbereik niet echt nauwkeurig... Dan kun je beter investeren in https://www.modellbau-regler.de/sho...ducts_id=54&MODsid=lqcurrfs9eltunv0mqpmluqnf7
    Moet je zelf in elkaar solderen, maar zelfs mij lukt dat. Geen gepiep meer uit de motor, en een hele fijne regeling, ook in de lage toeren.

    Edit: Loop gewoon de hele aandrijflijn na.
    1) Motor met schroefas er aan meten. Hoeveel ampere trekt motor met schroefas-combinatie?
    2) motor losmaken van de schroefas (riem verwijderen) Hoeveel ampere trekt de "losse motor"? Als dat verschil erg groot is, zit er iets fout in je aandrijflijn. (verschil mag bij een goeie schroefas en schroefaskoker max 1A zijn)
    3) is je motor zelf nog goed? Geen vonken, rare geluiden, kapotte tand in de tandwielkast, te weinig of teveel vet in de tandwielkast?
    4) staat de riem goed p spanning? Niet te strak, niet te los? Slipt deze als je in een keer vol gas geeft?
    5) Als je de motor hebt losgekoppeld van de schroefas, draait de schroefas dan lekker in de schroefaskoker rond?
    Geen "zware punten" tijdens het draaien? (dat zou duiden op een kromme as, vervuilde of kapotte lagers)
    Kortom: genoeg puntjes om even na te lopen voordat je een aanschaf doet die nergens op slaat. De decaperm is een prima motor. Zonde om die te vervangen door BL als dat niet persé nodig is.
    6) is je schroefaskoker goed gesmeerd?

     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2017
    petebost vindt dit leuk.
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En als je overstapt op hogere spanning, 12volt, zal een lineaire BEC fors minder stroom kunnen leveren, ruwweg nog maar een kwart van de stroom. Dat probleem treedt niet op bij een schakelende/switching BEC.
    Uitleg en tips, met video.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2017
    mave77 en petebost vinden dit leuk.
  12. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Hoi Jan

    Te hard bij vol gas. Ver boven schaalsnelheid. Lage snelheid redelijk goed te regelen. Heb via zender curve aangepast waardoor langer in lage toeren.
     
  13. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Hallo Klaas
    De motor wordt te heet. Kabels, koppelingen en accu niet. De as loopt soepel en ook de riemoverbrenging lijkt soepel te lopen. Ontvanger heeft eigen voeding.
     
  14. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Hallo Roel

    Tandriem is 1:1. Ga ik veranderen zoals je voorstelt met kleiner tandwiel op motor. Onder last, varend, trekt de motor maximaal 2.7 amp bij full speed. As loopt soepel als motor is afgekoppelt. Ik zal meten wat de motor trekt zonder last ter vergelijk.
     
  15. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Het is inderdaad die blauwe regelaar.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Peter, Volg de goede raad van Roel bij punt 2 en 3 eens op. Waarschijnlijk is er iets met de motor aan de hand. Maar die oude Decaperms kunnen bijna helemaal uit elkaar voor inspectie en onderhoud. Als de motor los is eerst maar eens met de hand draaien. Normaal voel je wat weerstand van magnetische invloed op het anker. Aan Roel zijn punten zou ik nog toe willen voegen. Droog gelopen lagers, of corrosie in de lagers. Naar mijn weten zitten er kogellagers in. In het slechtste geval is je motor zo heet geweest dat de magneten hun kracht kwijt zijn. Maar loop eerst de andere punten maar eens na. Wel even een beetje werk, maar geeft je meer inzicht (ook letterlijk) in de aandrijving van je boot. Succes ermee en laat weten wat je tegen komt! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2017
    petebost vindt dit leuk.
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mocht na controle van e.e.a. de stroom nog steeds (te) hoog zijn ...

    En/of schroef met minder spoed? Snelheid en stroom zijn evenredig met spoed.
    Voorbeeld:
    Met halve spoed zullen zowel snelheid als stroom halveren.

    Motorstroom is evenredig met derde macht van overbrengingsverhouding (of van Kv), zéér disproportioneel.
    Voorbeeld:
    Zou je naar 2:1 gaan dan verandert je toerental met factor (1/2), en je stroom wordt (1/2)³ = 1/8, een aanzienlijke verlaging, 12,5% van wat het voorheen was.
    Echter, door de lagere stroom zullen de spanningsverliezen in accu, bedrading, connectoren, regelaar en motor minder zijn, waardoor toerental en stroom iets minder zullen zakken (stroom is evenredig met kwadraat van spanning, ook disproportioneel).

    Om het verhaal compleet te maken, stroom is evenredig met 4e macht van diameter.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2017
    petebost vindt dit leuk.
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daarbij maakt het wel verschil of de motoraansluitingen open of gesloten zijn. In het eerste geval voel je alleen de magnetische hobbeltjes (reluctantie), mits de magneten niet te zwak zijn (geworden). In tweede geval werkt de motor als kortgesloten generator, er gaat stroom lopen die de motor afremt. Het verschil is goed voelbaar wanneer je motor-as snel tussen de vingers draait.
    E.e.a. geldt voor zowel borstel als borstelloze motoren.

     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2017
    petebost vindt dit leuk.
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* Oops. Wrong planet. */
     
    petebost vindt dit leuk.
  20. petebost

    petebost

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Den haag
    Dank Ron. Nachtuil?
     
    mave77 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina