Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo Klaas,Zelf wil ik een test gaan doen met een 750 KV 28-36 motor van Hobby K. aan een 60 mm schroef in een straalbuis. Als accu een 7,2 Volt 4 Ah Nimh pakket. Denk dat op 12 Volt het toerental en stroomsterkte te hoog worden en de regelaar kan die spanning net niet aan. Ben bang dat het 7,2 V accupakketje te kort gaat schieten
En als je overstapt op hogere spanning, 12volt, zal een lineaire BEC fors minder stroom kunnen leveren, ruwweg nog maar een kwart van de stroom. Dat probleem treedt niet op bij een schakelende/switching BEC.... Waar je bij 6 Volt voeding wel erg in moet hebben is dat bij het leeg raken van de accu de BEC(indien gebruikt) voldoende spanning blijft leveren voor de ontvanger. ...
Hallo Peter,
Mooie sleper!
Als je zegt , 'vaart te hard', bedoel je dan bij vol gas, of dat je te weinig regelweg hebt onderin en op het laagst mogelijke toerental de boot al te snel is?
In dat geval zou ik eens naar een andere/betere regelaar kijken, die blauwe exemplaren staan niet bekend om hun fijngevoelige regelgedrag op lage toeren, tenminste als het deze is:
http://jperkins.com/marine-brushed-speed-control-50a-w-reverse
Groeten, Jan.
Peter, Op zich mag een riemoverbrenging maar weinig weerstand geven. Staat zo te zien ook niet al te strak. Heb je al gekeken of de schroefas zelf soepel draait? Zelfde verhaal voor de motor. En een Decaperm mag geen moeite hebben met een 65 mm schroef. Wel lopen er bij 6 Volt behoorlijke stromen. Je schrijft dat de boel warm wordt. Motor, accu, regelaar? Kijk alle contacten en verbindingen eens na. Overgangsweerstanden produceren ook een hoop warmte. Weet je nog hoe de boel draaide toen alles nieuw was? Moet met een beetje moeite toch achter te komen zijn wat er mis is en dat te verhelpen. Waar je bij 6 Volt voeding wel erg in moet hebben is dat bij het leeg raken van de accu de BEC(indien gebruikt) voldoende spanning blijft leveren voor de ontvanger. Zelf zou ik eerst proberen om de originele techniek weer aan de praat te krijgen. En als het storingvrij wil werken lekker zo laten. Succes verder met dit leuke klassieke schip. Gr. Klaas.
Ik begrijp niet dat de "HMBC-adviseurs" je vertellen om op BL over te stappen.
Je hebt er een goeie motor in liggen, met een goeie vertragingskast. Zo te zien ook nog vertraagd met een riem-overbrenging... klopt dat, of zijn de tandriemschijven 1:1?
Als ze 1:1 zijn, zou ik overwegen om het tandwiel op de schroefas een maatje groter te nemen of op de motor een maatje kleiner.
Voordeel: minder toeren op de schroef, meer kracht en minder ampere's die je verstookt.
En inderdaad: die blauwe "waterdichte" regelaars zijn in het lage toerenbereik niet echt nauwkeurig... Dan kun je beter investeren in https://www.modellbau-regler.de/sho...ducts_id=54&MODsid=lqcurrfs9eltunv0mqpmluqnf7
Moet je zelf in elkaar solderen, maar zelfs mij lukt dat. Geen gepiep meer uit de motor, en een hele fijne regeling, ook in de lage toeren.
Edit: Loop gewoon de hele aandrijflijn na.
1) Motor met schroefas er aan meten. Hoeveel ampere trekt motor met schroefas-combinatie?
2) motor losmaken van de schroefas (riem verwijderen) Hoeveel ampere trekt de "losse motor"? Als dat verschil erg groot is, zit er iets fout in je aandrijflijn. (verschil mag bij een goeie schroefas en schroefaskoker max 1A zijn)
3) is je motor zelf nog goed? Geen vonken, rare geluiden, kapotte tand in de tandwielkast, te weinig of teveel vet in de tandwielkast?
4) staat de riem goed p spanning? Niet te strak, niet te los? Slipt deze als je in een keer vol gas geeft?
5) Als je de motor hebt losgekoppeld van de schroefas, draait de schroefas dan lekker in de schroefaskoker rond?
Geen "zware punten" tijdens het draaien? (dat zou duiden op een kromme as, vervuilde of kapotte lagers)
Kortom: genoeg puntjes om even na te lopen voordat je een aanschaf doet die nergens op slaat. De decaperm is een prima motor. Zonde om die te vervangen door BL als dat niet persé nodig is.
6) is je schroefaskoker goed gesmeerd?
Hoi Jan
Te hard bij vol gas. Ver boven schaalsnelheid. Lage snelheid redelijk goed te regelen. Heb via zender curve aangepast waardoor langer in lage toeren.
Mocht na controle van e.e.a. de stroom nog steeds (te) hoog zijn ...... Tandriem is 1:1. ...
Daarbij maakt het wel verschil of de motoraansluitingen open of gesloten zijn. In het eerste geval voel je alleen de magnetische hobbeltjes (reluctantie), mits de magneten niet te zwak zijn (geworden). In tweede geval werkt de motor als kortgesloten generator, er gaat stroom lopen die de motor afremt. Het verschil is goed voelbaar wanneer je motor-as snel tussen de vingers draait.... Normaal voel je wat weerstand van magnetische invloed op het anker. ...
/* Oops. Wrong planet. */