HEREN HEREN DANK U dit verzacht de pijn een beetje :? :? :wink:
Het verhaal met de problemen is natuurlijk mijn eigenschuld, had nooit moeten blijven testen in een schaalmodel van 6kg zwaar dit is vragen om problemen :? .
De eerste motor was de ASP 90 2t omdat die binnen de kap bleef, had daar zelf een uitlaat voor gebakken die ook binnen de kap bleef en dat is waarschijnlijk mijn fout geweest

. Ben er eigenlijk nooit echt achtergekomen had er zo de balen van.
Bij gasgeven spoot de carb meer brandstof in mijn gezicht dan dat er via de carb naar binnen werd gezogen, waarna de carb werd geknepen om de luchtsnelheid in de carb te verhogen.
Maar ook dat was niet de oplossing, daarbij ook nog verschillende props geprobeerd maar dat maakte niets uit.
De uitlaat maakte daar en tegen flink wat lawaai en dacht dan ook dat deze de motor niet smoorde en dus oke was :? .
Oplossing werd gezocht in een ASP 108 2t (bleef ook binnen de kap) maar ook die deed precies het zelfde en kreeg weer de brandstof in mijn bek

:evil: :evil:
Zo af en toe lukte het een fatsoenlijke vlucht neer te zetten en zo ook die dag liep de motor redelijk. Met nog twee wedstrijd vliegfiguren te gaan sloeg de motor af en werd een glijvlucht ingezet die prima verliep. De snelheid was goed, dacht ik :? en na de laatste bocht werd de landing ingezet, maar net binnen de afrastering van het veld plofte J-Meister neer op moeder aarde.
Had al eens eerder ervaren dat het model opeens sneller zakte bij de laatstelandingsmeters maar dit :? had ik niet verwacht en zo met mij meerdere omstanders. De oorzaak lag dus in de zwaardere motor die het zwaartepunt naar voren bracht en bij lagere snelheden de lift overwon en het model over de neus deed stollen en deed duiken wat lastig is bij de landing.
Op eerste gezicht viel de schade mee er waren maar drie vleugeldelen gebroken en ook het onderstel was beschadigd.
Viel dus mee en had de Meister een tijdje weggezet om af te koelen :twisted: . Met de vleugels nieuw in aanbouw bleek dat ook de binnenzijde bij het onderstel veeeeel meer schade had dan verwacht, het hele spul was uit elkaar gerukt.
Ben er toen maar mee gestopt ook omdat ik de balen had van brandstof motoren en ben er met het verhuizen naar Dordrecht maar boven opgesprongen. :twisted: :twisted: :cry: :cry:
Heb ergens nog meer foto's liggen incl bouwfase zal die's een keertje scannen en plaatsen.
Flyman ; Het model was niet van tekening het was een bouwkit van Pica (Dave Platt) die voor 95 % is weggegooit en opnieuw werd ontworpen. Niet omdat de kit waardeloos is want het tegendeel is waar, het is een prima kit en wordt een mooi goedvliegend model. Maar het moest een schaalmodel worden en wilde het goed doen en op mijn manier.
Aeronaut heeft trouwens een hele mooie maar dan voor elektro, zeker de moeite waard.
Jacques : De trimvlakjes zijn niet functioneel maar als schaaldetail, het hoorde bij de kist en voor de schaalwedstrijden moest het erop zitten. Het aanbrengen van dit soort details is leuk en maakt het model althans voor mijn super :lol:.
P.S. Heb overigens later de ASP motoren prima lopend gekregen met een .60 (10cc) Webra Dynamic schuifcarb maarja toen zat tie in een biglift.
Ton