Budget hotliner

Ik heb de 5 minuten epoxy van staufenbiel........hun eigen diamond serie.

Ik zal het motorschot ook een ietsje groter moeten maken omdat ik de oude
eruit heb moeten breken....en dus ietsje meer speling op de neus. De aluminium
motordrager zit er nu niet echt lekker klem in. Of is dit ook op te vangen met
epoxy??

En kun je de servo misschien voor de zekerheid ook nog vastzetten met transparante kit.
Uiteraard na het met epoxy vastgezet te hebben?
 
Laatst bewerkt:
Die Dymond epoxy ken ik niet, durf daar ook niks over te zeggen.

Ik vind dat aluminium motorschot niks, gfk is mijns insziens beter.
Stukje printplaat en daar een schotje uit zagen.
Opvullen met pure hars heeft geen zin, hars heeft geen sterkte, de sterkte komt uit vezels.
Je zou balsa schuurstof kunnen gebruiken om de hars in te dikken en dat als vulmiddel gebruiken.

Als je servo met goede epoxy, en ook goed gedoseerd, vastzit komt hij niet makkelijk los.
Bij een gemiddelde crash zit de servo nog vast.
Dus extra lijm hoeft niet.


GJ
 
Als je de mengverhouding redelijk netjes aangehouden hebt, is de overgang van vloeibaar/verwerkbaar naar stroperig en taai vrij vlot. (bij 5 minuten epoxy binnen minuut ofzo, na uurtje zeker schuurbaar)
Had je de servo en de romp wel goed aangeruwd met grof schuurpapier?
Als er niet of niet genoeg geschuurd is, komt je servo zo los.

Kit heeft geen enkele zin. Als je wilt versterken, wat schuurstof door de 5 minuten epoxy mixen en een rupsje rond de servo leggen. Daar wordt het wel zo stevig van, dat als je ooit bij servo moet, deze er maar moeilijk uit te halen is.

Groet,
Gerben
 
Zo...het motorschot zit er weer in.
Epoxy aangemengt met balsaschuursel. Daarna een carbon roving
erin.
Ik heb het idee dat mijn motordomping nu een ietsje pietsje omhoog is.
Is dit een probleem??? Dan moet ik het voorvlak wel ietsje bijschuren.

Ik had trouwens in mijn eerste motorschot geen kartels gemaakt aan de zijkant van het schot. Dat is zeker ook mede een reden dat het sneller losraakt.
 
Ja. het is wel te plakken, voor de Lotus (en Opel Speedster) is een speciale lijm ontwikkeld.
Maar 2 dezelfde materialen is beter dan 1 alu deel en 1 gfk deel.

GJ
 
Heb je 5 minuten epoxy gebruikt om het spant in te lijmen?
Is niet direct de meest geschikte lijmsoort hiervoor.

Als de motor iets omhoog staat is dat niet goed. Liever een ringetje tussen schot en motor, om de hoek te corrigeren, dan de voorkant bijschuren.

Groet,
Gerben
 
5 minuten epoxy is niet sterk genoeg voor een motorspant. De hechting is minder, en het wordt minder hard dan 24 uurs epoxy. Een roving krijg je met 5 minuten epoxy nooit goed verzadigd, probeer het maar eens.
Prima voor servo's, voor een motorspant kun je beter 30minuten/24uurs epoxy of Uhu Endfest nemen.

Eventueel kan het ook met CA/secondenlijm. Vastlijmen, randjes goed vullen met balsa schuurstof, weer CA, vervolgens met balsa schuurstof een fillet maken en weer CA toevoegen. Lastige is om de achterkant van het spant goed vast te krijgen.
Voor echte F5B aandrijvingen met veel vermogen en harde start/rem zou ik de voorkeur geven aan de 24uurs epoxy/Endfest verlijming.

Groet,
Gerben
 
Maar ik denk niet dat ik het motorspant er nu weel heel uit krijg.
Gewoon eerst maar vliegen en kijken hoe het gaat.
Ik heb er ook niet zo'n sterke motorisering op zitten......zo'n 450 watt.

Of is het beter om het spant er wel uit te halen??
 
Goeie site.
Daar had ik de instellingen voor de Raketenwurm 1 vandaan, die waren erg goed!

Groet,
Gerben
 
Frank, dat is niet alleen een leuke, maar ook een goede oude bekende.
Hij gaat goed op de materie in. Verder heeft hij een Go One! Zijn er niet veel.
GJ kent em vast wel. Zeker het doorspitten waard.

Bassmann.

Aluminium is wel te verlijmen met epoxy. Maar niet optimaal.
Het beste is Araldite. Maar dan moet je op de site kijken voor de juiste type. Onder die vlag vallen een enorme hoop slimme lijmsoorten. Nadeel. Alle industrie... dus prijzen echt niet in verhouding.. tenzij je een eBay koopje hebt. Dus....
Het beste is om de te verlijmen flens goed ruw te maken met de dremel. Dan lijmt en vooral... borgt het beter. 24 uurs epoxy is serieus sterker dan de 5 minuten.
Wel afhankelijk van het merk. West 5 minuten epoxy, niet de goedkoopste, hard wel zeer goed uit. Beter dan Hobby Poxy. Doch niet geschikt voor rovings...
Maar met het wattage dat je gaat inzetten zou ik me geen zorgen maken.

5 minuten epoxy kan je los smelten. Bij 100 graden verliest het al een hoop sterkte. (net als CA) Zeker als het nog kakel vers is. Overigens hebben oven gebakken epoxies een vele malen hoger smeltpunt en een hogere hardheid en sterkte.

Ik zou het echter niet proberen los te stoken, omdat je daarmee mogelijk je rompje zou kunnen verprutsen als je niet heel secuur te werk gaat.

Verder kan je het weg dremelen... maar dan stook je weer wat steentjes weg... verzadigd van het aluminium...

En dat alles voor een bling-bling ringetje.....

Snel lekker verder bouwen! Wel de tips van Gerben en Gert-Jan volgen. Die jongens hebben al heel wat af gekutseld en geëxperimenteerd...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het motorschot nu uit een stuk printplaat gemaakt.
De randen heb ik ook nu goed rondom ingekerft. Dit had ik niet gedaan de eerste keer.....vandaar dat je dan ook minder grip hebt.

Het lijkt nu super vast te zitten (hopelijk blijft dat ook zo)
Vanavond maar weer eens het luchtruim kiezen.
 
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een nieuwe lader aanschaffen omdat ik mijn Ultramat 16 door verkoop
aan een clubgenoot.
Mijn eisen zijn:
* moet minimaal 2 lipos kunnen laden
* moet kwaliteit zijn en div programa`s hebben ( ontladen, bewaar stand ed )
* Goede prijs kwaliteit

Gaarne jullie adviezen
 
ik heb de hyperion 610 duo2
Andere goede optie is de duo3

Ik zit nu ongeveer op de 20 vluchten.
De regelaar endergelijke houd het allemaal goed:D

Ik wil binnenkort een unilog er tussen hangen om te kijken wat hij precies doet.
Alleen heb k net de brief van de RDW binnen,, dus moet hij even wachten.
 
1 a 2 keer een iCharger 106b Plus.
Als het voor F5B is, heb je aan 1 lader zat. Een 4S pack laden met 10A, is het zo vol. 2e pack laden terwijl je met het eerste pack vliegt, nauwelijks tot geen wachttijd tussen de vluchten.
Een 2e lader heb je alleen nodig als je met grotere packs gaat vliegen, 6S 5000mAh ofzo, en veeeel wilt vliegen.

Groet,
Gerben
 
Net nog even gevlogen.........en dat was al weer 2 keer mazzel op rij.
Mijn broertje wilde wel wat foto's maken dus ik langzame flyby's vliegen.
Maar ook 1 flyby waarbij het model overtrokken werd en dus wegviel in een spiraal op
10 meter hoogte. Ik dacht dat wordt een nieuwe bestellen maar tot mijn verbazing was
de hawk in een distelstruik met gras gekomen en recht met de neus erin.
De struik en het gras hebben de klap opgevangen. Ik kon het model eruit halen
en meteen doorvliegen. En dat terwijl het 3 meter vanaf het kanaal was .....en
het was het enige struikje in de omtrek.

Je hoeft dus niet altijd pech te hebben :-)

Het model is dus wel erg gevoelig als de snelheid er wat uit ligt.
Zal ook mede komen omdat het haast windstil was.
 
Back
Top