Budget hotliner

Even een stukje logging van de Himodel regelaar.
Ruim 260A piek bij de start.
Het rode lijntje is de stroom, het blauwe lijntje de spanning.

Himodel-GX200.gif



of de directe link http://www.f5b.nl/foto/Himodel-GX200.gif


GJ
 
zo vandaag nog 3 vluchten gemaakt.

ook een gemeten.

28.7 sec gas.
en er ging 989 mah in, hij was nog 60% vol.

is hier ongeveer de amere uit te rekenen? hoeveel ik ongeveer trek?
 
Ja, dat is makkelijk uit te rekenen.

0.989Ah / 28.7sec x 60sec x 60minuten = 124A gemiddeld.

Groet,
Gerben
 
okee dat valt reuze mee!

ik heb al met johan contakt om er een logger tussen te hangen..
ik zal woensdag avond even precies uit meten hoeveel er bij de tijd in gaat
 
Raymon,

Dat is het gemiddelde. Reken maar op een kleine 200A piekstroom dan, oftewel 2.5kw.

Groet,
Gerben
 
Gister de 16x16s er op gezet :)

Van de week ook maar is meten hoeveel die trekt.
Logger wel al in de calibra gehad gemiddeld trekt die 44amp piek 58amp.

Gr Mark
 
Ja is ff kijken hoe die ging.

Gaat wel stukkie sneller de lucht in.
Zondag maar weer even de 14,5x14 er op voor het rakken vliegen.
 
Moet even kijken of het zondag allemaal gaat.
Er is een markt op het erf van de boerderij en ik weet niet wie er allemaal is om te helpen.
Morgenavond weet ik meer.

GJ
 
Hallo allemaal,

Zou graag wat ervaringen met F5b modellen willen opsommen om de twijfelende mensen die eraan denken om ermee te beginnen te helpen, ook diverse setups met regelaars ed

Mijn ervaring met een duitse vliegcollega is:
* Wildflug Aktivist met Kira fai ( 5s 3000 35c ) en regelaar Jazz Fai.
Regelaar en motor geen probleem, de Aktivist heeft met 100 meter aanduik de oren laten
hangen toestel total los. Toestel koste €279,-

Dus als anderen ervaring hebben met andere toestellen, combi`s gaarne dit op t forum zetten.

groten frank
 
Nou net even een mazzeltje gehad.
Ik vond al dat de motor nogal resoneerde als ik deze aan had.
Zal er wel bij horen dacht ik. Dus na een aantal stijgvluchten weer eens de motor aan
en ineens een raar geluid.
Dus motor uit en bleek dat de servo van het hoogteroer eruit lag !!!!!!!!!
Dus nu maar proberen te landen zonder hoogteroer. Het hoogteroer staat gelukkig neutraal als er geen besturing aan zit. Ik ben dus geland met een natuurlijke daling van het model.
Ik heb de kist dus schadevrij aan de grond gezet.

De servo was dus losgetrilt, de achterste bout van het hoogteroer en het motorschot was losgetrilt.
Alles had ik gelijmd met 5 minuten epoxy.
Kan dat zo snel losbreken/trillen.
Is 24 uurs epoxy dan ook elastischer???
 
Heb je de verbindingsvlakken licht opgeschuurd en ontvet?
Dan zou goede 5 minuten epoxy niet los mogen komen.
Wij gebruiken altijd ZAPpoxy.
24 uurs epoxy is harder, dus minder flexibel maar prima te gebruiken.
Hoe dan ook moet je de verbindingsvlakken weer opschuren en ontvetten.
Eventueel kan je de vlakken wat etsen met CA lijm.

GJ
 
Ik ga er weer mee aan de gang.
Dus resoneren van de motor krijg je toch vaak wel???
Ik heb nog een aluminium motorschot liggen. Deze is ook te gebruiken??
Hier zitten ook de kartels aan de zijkant van het schot voor betere hechting.
 
Lijkt me niet goed dat je motor zo resoneert dat je motorschot en servo er los van raken. Zijn je prop/spinner/as wel in balans/recht?
Kartels in het motorschot zijn ook wel nodig, die maak je er bij een gfk zelf in. Een alu motorschot lijkt mij maar niks, ik vraag me af of dat op langere termijn wel goed hecht met epoxy. Hoewel, de lotus elise is ook helemaal gelijmd en die rijden ook nog steeds.
 
Kan epoxy ook te broos worden als er te veel harder in zit???
Het epoxy knapt gewoon van de servo af.
Iets minder harder erin.....zodat het elastischer blijft??
 
Had je de servo wel ontvet (waarmee?) en grondig grof geschuurd (korrel 80 a 100) ?

Epoxy is inderdaad gevoelig op verkeerde mengverhoudingen, alles wat er teveel zit, kan nergens mee reageren en verzwakt je eindresultaat.

Is je motoras wel recht en heb je de spinner op de juiste manier vastgezet (eerst boutje op vlakke kant erg goed vastzetten, 2e boutje goed vastzetten) ?

Groet,
Gerben
 
IK heb alles ontvet met alcohol. De as is naar mijn weten goed....motor is nieuw.
De spinner van staufenbiel (turbo spinner) is naar mijn weten niet al te centisch.
 
Hmm, het probleem van je plakwerk zit dus in je verhouding hars/harder.
Deze moet exact zijn, met polyester kan je nog wat spelen maar met epoxy niet.

En als je echt trillingen in je vliegtuig hebt, dat klopt niet, hij moet trillingvrij lopen.
Dan zal het wel de spinner zijn.
Ik denk dat Gerben er binnenkort wel 1 te leen heeft kan je die proberen.

GJ
 
Hoe bepalen jullie met epoxy de exacte verhouding dan??
Ik probeer de beide druppels die ik nodig heb ongeveer gelijk te krijgen.
Of is een 30 minuten epoxy in 2 tubes naast elkaar beter. Zodat met 1 druk uit beide evenveel komt??
 
Met een weegschaaltje.
Maar 2 gelijke druppels gaat ook, of 2 slierten trekken die even lang en dik zijn.
Als je wat meer aanmaakt dan wordt het verschil ook kleiner.
Dus gewoon een iets grotere hoeveelheid aanmaken.
En welk merk heb je, toch geen Wilsor of zo?


GJ
 
Back
Top