Budget hotliner

Wimh schreef :

Met de Aura van J. Petignaud (MAP) vloog het Belgisch team in Wangaratta (Australisch WC). Lang geleden dus. Ik ken niemand die al 54 jaar vliegt en daarmee 2* kampioen is geweest...William van Denderleeuw ken ik wel , en die is inderdaad verschillende keren Belgisch kampioen geweest(maar nooit met een Aura dacht ik), en heeft mij leren vliegen...De Aura lijkt inderdaad uit die reeks te komen...Misschien is Stef De Hauwere daarmee Belgisch kampioen geweest...

't was dus 1994:

Dat is al een eeuw geleden hé :rolling:

Berthill, gewoon met aceton schoonmaken.
Dat tast epoxy niet aan, je kan epoxy daar namelijk ook mee verdunnen.
Het servohuisje ruw opschuren en afnemen met een licht vochtig aceton doekje.

GJ

Berthill, gewoon met aceton schoonmaken.
Dat tast epoxy niet aan, je kan epoxy daar namelijk ook mee verdunnen.
Het servohuisje ruw opschuren en afnemen met een licht vochtig aceton doekje.

GJ

Het is wel de nagellakverwijderaar....is niet pure aceton maar ook
met andere ingredienten erin. Dit maakt neem ik aan niks uit???

Niet te druk om maken, gaat goed.
Belangrijkste is de vleugelhuid goed opruwen, net als de servobehuizing. Schuurpapier grofte P100 of groffer.
Na inlijmen van de servo, deze nog fixeren aan de onderhuid. De ruimte tussen servobehuizing en onderhuid vleugel opvullen met een beetje balsa schuurstof, vervolgens een drupje dunne secondelijm en vast zit het.
Als je dit niet doet buigt en flext de bovenhuid als de servo belast wordt, door te fixeren een de onderhuid heb je minder speling.

Groet,
Gerben

Frank, hoe meer polen hoe harder the regelaar moet werken.

Neu heeft 4 polen, Plettenberg 4 of zelfs 6 (P6).
Ook Mega heeft 6 polen.
Hacker, Kontronik slechts 2 polen.

Er is genoeg te vinden over de voor en nadelen van meer en minder polen.
Ik had eigenlijk al wel een post van Ron van Sommeren verwacht.

Maar Frank, volgend jaar mee naar Kirberg, kan je praten met Rolf Strecker, Ralph Okon en mensen van Kontronik en Plettenberg.

GJ

Het mooie van die 28 USD motoren van Hobbycity is dat het 2 polen motoren zijn. Zelfs met idioot veel vermogen werkt de rem nog prima. Met de 4 polen Neu motoren werkt dat niet zo lekker. Blijkbaar is de regelaar toch een stuk beter af met minder polen op de motor. Goed nieuws dus voor budget hotliner piloten.

Zit te kijken een Hacker B50 XL aan te schaffen voor mijn niet budget F5B model.

Vanavond de Budget maiden gemaakt met de 3000kv HK en de Robbe planet gear met een 3000Mha 40C en een 150Amp regelaar en een 13x10 prop Vermogen gemeten na eerste vlucht dus bijna lege lipo is 1250Watt en 95Amp motor was 65gr regelaar amper lauw en lipo ook handwarm, dit alles in een Aercolift van Simprop ging erg goed was met een seconde of 6-7 een klein stipje, dus de prop kan een slagje groter

gr Andre

Andre,

Gefeliciteerd!
Was je tevreden?

Er is nog enige ruimte in die setup, die doet met een warme lipo ongeveer 2600W op een 15x14 klapprop.

Wat me verbaast is die 65graden, heb je de motor lang achterelkaar aangehad of helemaal geen koeling?

Groet,
Gerben

Die 65graden Gerben was achter elkaar naar boven en dan weer naar beneden , gemeten met een HK meter rechtstreeks op de motor, hij heeft genoeg koeling want er zit een sleuf in van 20mm bij 5mm en die zit gelijk onder de spinner aan de voorzijde, het geheel klonk overigens erg goed en erg stil , ben er erg over te spreken, het is overigens wel een heel gewicht bij elkaar maar is zeer robuust en eenvoudig in te bouwen indien er genoeg ruimte is, dus nu iets grotere prop en dan weer even meten, hoeveel gr mag zoiets worden ongeveer een graad of 90-100?

gr Andre

Frank, nee een gewone B50 XL zonder vertraging en dan zelf er een P32 vertraging op zetten.

Andre/Gerben, een beetje koeling lucht doet wonderen idd.

Jos

Ik zou de motor niet heter laten worden dan 70-75 graden.
Bij 100 graden beginnen de magneten het al op te geven.

En warm je accu even op voordat je gaat vliegen.
Graad of 35-40 is mooi.

GJ

Dus meer koeling en de accu voorverwarmen maar voorlopig zit ik nog lang niet op 2600watt zoals Gerben indien ik op 1700watt zit stop ik er (voorlopig) even mee na het meten van de temp natuurlijk, dus eerst nog even een grotere prop proberen iemand nog een 13x12 toevallig liggen ????

gr Andre

Ja inderdaad en bouwt zo makkelijk in het neusje alles past en werkt, alleen de lipo ligt nu wel bijna onder de vleugel dus dat kan makkelijker, maar indien dit allemaal goed bevalt misschien volgend jaar wel een V-max (indentiek aan de Hawk) maar blijft een superkistje, moest wel even rekening mee houden dat hij langer doorgaat met het landen

gr Andre

Land je deze dan niet met spoilerons? Of knikker je dan uit de lucht?
Heb het overigens altijd een schitterende kist gevonden.

Heb nog een Simprop Silence in de kast staan... al dat spul is van prachtige kwaliteit.

Back