Budget hotliner

Johan,

Ik neem mijn Hawkje mee naar Bad Bruckenau ( als t allemaal in de auto past )
Dan kun je er wel ff mee vliegen.

Gr Frank

Oh ja, het was jouw 17x18..
Maar er is alweer een partij props onderweg, hoop ik.

uh,, Johan ik bedoel de servo's , die kunnen in een RW1 want die zitten al in een S16 geplakt.
En dan kan je in de RW gewoon een simpele motor stoppen, 1000-1200 watt of zo.
Kan je in ieder geval de rakken strak leren ronden.

We hebben het er wel onder het genot van een enorme schnitzel even over in Bad B.
En misschien is er daar wel wat te koop.

GJ

@Johan... je kan in je kist toch ook gewoon een lichtere set-up plaatsen. Ja... S16... is natuurlijk hoogglanskleurenpracht... daar mag gen mug op te pletter slaan! Breek een staart... à la Wilco... en hij gaat als de brandweer... hahaha...

Minder massa in de kist, dan gaat het ook wat minder vlot.
Dat is wat ik nu met mijn kist ervaar.
Hoewel vlot en je hem in de smiezen moet houden, krijg ik steeds meer vertrouwen en grip op de vliegkarkteristiek. Ook al heeft deze nog geen snack-flaps ;) Moet echt domme fout maken of pech hebben wil ik hem nu slopen...
Thans kan ik de kist zonder werper, zelf de lucht in mikken. (moed verzameld, hoppah!!!!) De prop stallt niet bij de start, en trekt de kist netjes uit de handen weg... Moet links gooien... dus ben mijn arm aan het krachttrainen op de doordeweekse fitnezzzz...

De scorpion van GJ en ook de AXI vlogen vorig jaar vertrouwen wekkend.
Meer power dan ik nu heb... meer vermogen komt volgend jaar wel...

Al met al...het gevoel... hulptrainertje... dat herken ik heel goed.
Dan is het denk ik geen weggegooid geld. Vliegplezier voorop gesteld. Ik heb thuis nog steeds een brandstofmotortrainer staan. Daar vlieg ik regelmatig mee. Die is belastingtechnisch al afgeschreven... vliegt op geleende tijd... voor het oefenen en nog eens oefenen.
Ter overweging.....

Laatst bewerkt:
Wellicht dat ik aan het einde van de laatste F5B wedstreid wat dingen te koop heb en mee op het veld. Buitenkansje en gezien ik in Engeland woon zal het niet vaak voorkomen.

Je moet dan denken aan een S13 vleugel en mijn versie van de budget aandrijving.

Jos

edit; Mijn post was niet bedoeld om specifiek dingen te verkopen of mensen speciaal daar voor te laten afkomen. Mensen kunnen een serieus bod doen op de dag zelf. Het is de bedoeling de budget aandrijving tot zijn max te demonstreren.

Laatst bewerkt:
Jos, is dat die vleugel van vorig jaar tijdens de meeting ;-)

Misschien is het handig om nu alvast wat vraagprijzen neer te zetten, kunnen mensen meteen geld meenemen.

GJ

GJ, nee dit is een S13 vleugel. Vorig jaar heb ik een S11 aan snert gevlogen.

Heb jij trouwens nog een S16 romp liggen?

Tot dan.

Ik ga ook proberen aanwezig te zijn bij de laatste F5B wedstrijd. Niet om te vliegen maar wel om te kijken. Dan komende winter wat spullen bij elkaar sparen en volgend jaar meedraaien!

Ook een Hawk gekocht en vandaag ingevlogen. Mooi model. Zeker weten. Tape en klitteband etc. houden slecht op de romp binnenkant. Ook last van? Nw zender accu, nw TX Jeti module gen2. Range check gedaan. 70m en alle servo's werken prima. Dus zend/ontvanger technisch nu in orde. Daar kan het niet meer aan liggen. Toch ben ik nog wat onzeker. Tweede vlucht een keer bewust overtrokken op flinke hoogte. En model kiept over linker vleugel weg en is na pakweg 10m vallen weer onder controle. Prima. CG ligt nu op 67mm. Model weegt nu 1450gr met 3S 3300mAh accu (1200watt). Plannning is 4S 4200mAh (X watt). Instelhoek is nu +/- 1.5 graad (5mm tussen voorkant en achterkant vleugel bij stabilo horizontaal). Daarom toch redelijk wat down nodig voor het rakken vliegen. Ga de instelhoek naar 0.5 graden brengen. Bij het thermiek vliegen valt het niet mee de snelheid uit het model te halen zonder dat ie ""wiebelig"" wordt (bij 1.5graad instelhoek). Nog tips?

MvG Ronald

Die van mij is het stabilo aangepast voorkant iets om hoog en aan de achterkant er iets afgehaald.

Dat stond op 0
Daarna de vleugel gemeten die die aan de achterkant iets (1mm ong.) opgehoogd.

Groeten Mark

Ik zoek na heel lang twijfelen toch een hawk F5B aan te kopen en heb het volgende al besteld:
KD36-60-08L 3000kv Brushless Inrunner
Himodel 200A regelaar
Spectrum AR6200
TURNIGY 5-7.5A (8~42v) HV UBEC for Lipoly
En een aantal sterke digitale servo's

Tot hier ben ik volledig mee maar betreffende de vetragingen ben ik echt in de knoop :-(
Ik wil de setup graag op 3 cellen lipo's draaien en met een lekker grote prop.

Welke is dan de aangewezen vetraging ?
Waar kan ik die best aankopen ?

Ronald,
Gefeliciteerd met je Hawk. Nu weer lekker wat vertrouwen opbouwen, sta je binnenkort weer relaxt te vliegen.
1200W is al leuk met de Hawk, op 4S met voor de rest dezelfde setup zou je zo rond de 2700W uitkomen schat ik.
Onze Hawks kondern vrij langzaam voor ze wiebelig werden. Heb je wel voldoende differentiatie op de ailerons in de zweefstand (ongeveer 50%)?
De Hawk van Frank staat zo'n beetje op 0 graden, en die vliegt erg neutraal in speedvlucht, ik vond het lekker vliegen.
Hechting tape en klitteband: romp ontvetten en lichtjes insmeren met CA, helpt al een stuk.

Johan, gefeliciteerd met je aankoop!

Vertraging: Proberen ergens een gebruikte Robbe Planeta te vinden (forum, mplaats, ebay Duitsland).
Andere optie is een AXI PG3 vertraging, kost zo rond de 80 euro.

Voor 3S heeft die motor een iets te laag kv voor het mooie, hangt ook vanaf hoeveel vermogen je zoekt...

Met die Turnigy U-Bec eerst een paar goede reikwijdtetest doen. En opletten dat hij de ontvanger accu niet leegtrekt, van clubleden begreep ik dat hij ook als hij uitstaat stroom uit de RX accu trekt.

Hoe dik zijn die digitale servo's?

Zien we jullie beiden in Stompetoren op de 25e september?

Groet,
Gerben

Laatst bewerkt:
Nou, weer 2 Hawkjes erbij.

Ronald, waarom niet gewoon met de RW vliegen?

Johan, ik zou toch maar op 4S gaan vliegen, stromen blijven lager en je kan met een 15x13 prop beginnen, dan zit je ook niet zo hoog in vermogen.
De planetagear van Robbe is niet meer nieuw te koop.
opties zijn:
AXI PG/4 33
Plettenberg
Kontronik
Waarvan de AXi het goedkoopst is, ergens rond de 70 euro.

Verder is er behoorlijk wat aan te passen aan de Hawk.
Zoals ie uit de doos komt is het een lief beginnerskistje, zoals Mark hem nu heeft is het een aardige hotliner.
Het zwaartepunt niet te ver naar achteren leggen, niet verder dan 69mm, dan is hij nog redelijk lief met werpen en overtrekken.

Hier staat nog een stukje over de bouw.

Opbouw van een Hawk F5B

GJ

Back