Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mis nog de foto van de oude romp...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Waalwijk
    De oude romp was achteraan in 2 stukken en de neus was helemaal in de kreukels. Was geen eer meer aan te behalen voor mij. Ligt al enige tijd in de kliko. Ik heb na de crash een nieuwe besteld, maar die bleef maar in backorder tot ik bericht kreeg dat hij echt niet meer ging komen. Ik ben niet handig met composieten repareren of aanpassen. Te weinig ervaring denk ik.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.337
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Op een keer is het over... en dan zijn het de uren en de potten epoxy die je investeerd.

    GJ gaf al aan waar en hoe.
    Wildflug heeft ook rompen. Als het bedrijf nog is.

    Kavan is ook naar de hemelen. Tsjechische Pelican neemt de samenraapsels over.
    Nu is Pelican wel een onderneming met kunners.
    Veel van de Graupner spullen, Simprop etc kwamen al uit dat land... vanuit de vroege jaren al... zo ook al die gelikte modellen als de Foka 4 etc.

    Regelmatig wat besteld in Tsjechië.
    Prima modelbouwzaken.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.337
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Emanuel vindt dit leuk.
  5. dirk bd

    dirk bd

    Lid geworden:
    25 feb 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerhugowaard
    ik ben nieuw op dit forum
    vlieg al jaren rc en nu over gestapt op een 2e hands hawk 2
    heb nu een vraagje over de ontvanger stroom voorziening
    vorige eigenaar had er een 2s 800mah met een 10a castle bec in zitten
    hoeveel vluchten kan ik hier mee maken voor deze moet herladen worden ?
    mvg dirk
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2023
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.337
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Eindeloos... Krijg je in een middag niet leeg.
    Vlieg je met telemetrie... bijvoorbeeld Jeti... of een hack-module met Jeti Box, dan kan je de spanning meten via de zender.
    GJVO vloog met 350 mA geloof ik. Maar dat kon mijn lader niet laden.
    Maar zo een accu weegt niks. Dus 500? Heb ik geloof ik, krijg ik op een middag niet leeg.
    En je vliegt ook niet zoveel uren achtereen...
     
  7. dirk bd

    dirk bd

    Lid geworden:
    25 feb 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerhugowaard
    geen telemerie .... vloog vroeger f3a dus electro is nog nieuw voor mij ... had ergens gelezen dat die castle bec zo veel stroom verbruikt dus wou het even verifieren
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.337
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb ook zo een UBEC. Stomen trek je met zware sevo’s. En als die te hoog zijn, gaat het mis.
    Spanning: Standaard staan ze op 5v.
    Wil je dat anders hebben, moet dat via datakabel en via de PC.

    Je hoort dat ze wel eens door piefen op modelauto’s. Dan overbelast men ze te zeer.

    Gebruik ze sinds 2009, blijft gewoon heel.
    De Hawk vliegt prachtig op 1450 gram.
    Ook op 1150 gram gevlogen, maar dat was te licht. Op 3S.
    Nu op 4S. En geared met een Kontronik reductie. 14.5 x 14 Freudenthaler smal.
    Daar fliegt het onderhoudend op.

    Het is geen bovenklasse hotliner.
    De snelheid is er te snel uit.
    Dat is weer het vleugelprofiel dat dat bepaald.

    Helaas vlieg ik met mode 2, en kon de kist niet lekker werpen met links.
    Das wel weer jammer er aan. Altijd een werper.
    En niet iedereen durft 1 kw af te mikken.
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2023
  9. dirk bd

    dirk bd

    Lid geworden:
    25 feb 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerhugowaard
    ik vlieg ook mode 2
    benieuwd wat het gaat worden op 4s
    zit ook rond de 1450 gram

    heb deze gekocht als leer toestel dus snelheid moet nog niet overdreven zijn
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.337
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Teer is het niet. Wel zorgvuldig landen.
    Remmen doe je op spoilerons. Niet flapperons. Je haakt hem haaks de bocht om op hoogte, op volle snelheid, en het blijft gewoon heel. De staart is traditioneel zwak.
    Die brak bij de eerste landing al af.
    Daarna dat gewoon verbeterd gerepareerd.

    Uitslagen… Die waarden weet ik niet meer uit mijn hoofd. Wel in de draad op te neuzelen.

    Vliegen… Ze zijn rap, je moet ze in de smiezen houden. Zo glad als een aal optisch.

    Maar… het vliegt beter dan een Calmato. Ook goed door de turbulentie.

    Contrast is schraal. De gele Hawk blijft beter zichtbaar dan mijn oranje. Nimmer de ogen er van al.

    Ik heb gas op schakelaar, en spoilerons op de gasknuppel.

    Aan of uit, als een buitenboordmotor van een zeilbootje…
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2023
  11. dirk bd

    dirk bd

    Lid geworden:
    25 feb 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerhugowaard
    iemand hier ervaring met een castle 100A regelaar ?
    als ik alles aansluit / bind met externe batterij en externe bec 10A
    en mijn motorbatterij aankoppel werkt alles perfect tot ong 1/2 gas ... erboven begint de motor raar te doen en te pulsen
    dan trekt hij maar tot 1/3 gas ...daarboven gaat hij niet
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog een beetje weinig info om hier iets van te zeggen..
    Welke instellingen heb je in de regelaar, welke motor, prop en lipo?
     
  13. dirk bd

    dirk bd

    Lid geworden:
    25 feb 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerhugowaard
    is een tweedehandsje dus moest de motor demonteren ...
    blijkt om een mvvs redline 56-960 te gaan
    vorige eigenaar had hem op 4s maar lees nu dat het een 3s motor is
    voorgestelde schroef is een 13/7 ...gemonteerd is een 13/8
    regelaar is een castle lite 100

    motor is deze
    https://www.t9hobbysport.com/mvvs-5.6-960-redliner-brushless-motor
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.910
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb niet direct de calculator bij de hand maar die motor kan prima op 4S.
    Op 3S is ie leuk voor een trainertje.
    Prop en regelaar lijken me zeker hotlinergebruik ook prima.
    Je motor staat maar een paar seconden aan en kan dan niet overbelasten, regelaar kan ook makkelijk 150A kortstondig aan.
    Ik denk dat het probleem in de accu zit.
    Als die het vermogen (spanning) niet kan leveren heb je kans dat de regelaar terug gaat regelen.
    Je moet je accu minimaal 45 minuten op 35 graden voorverwarmen anders zakt ie in en gaat ie stuk.
    Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar dit niet gedaan dus is de accu al overleden.
    Je kan je regelaar zo instellen dat ie niet terug gaat regelen, zo staat elke hotliner regelaar ingesteld.
    Een goede accu blijft zo rond de 3,5 Volt per cel onder hoge belasting.
    Toen ik F5B vloog op 4 cellen trok ik ruim 400 Ampere uit een 3300 mAh lipo.
    Spanning zakte tot iets van 3,4 Volt per cel aan het einde van de vlucht
    Maar wel voorverwarmen!
    En in de regelaar stonden alle beveiligingen uit.
    Maar wij hebben altijd alles gemeten met de Unilog met stroom en toerensensor.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ervanuitgaande dat je het model als een hotliner vliegt (verticaal stijgen met motor aan, daarna met motor uit zwevend of stunted omlaag), kan die combo prima op 4S. Rond de 1.5kW, dat gaat lekker vlot in een Hawk.
    Net over de 110A, maar dat moet een Castle 100 prima redden bij de korte looptijden in een hotliner. Als hij uitschakelt vermoed ik dat de instellingen niet helemaal in orde zij. Current limit, voltage limit, timing, etc.
    In F5B gebruik ik een Castle 120HV bij stromen ruim boven 200A, gaat probleemloos als alles correct ingesteld is.

    Eigenlijk is de spoed wat laag voor een dergelijk model. Beter zou een 12x10 of een 11x12 zijn.
    12x10 is nog wel te vinden, 11x12 wordt lastiger vermoed ik.

    Wil je het model meer als pylonracer vliegen (continue volgas), zou 6S en een 8x8 of iets in die buurt een betere optie zijn.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. dirk bd

    dirk bd

    Lid geworden:
    25 feb 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerhugowaard
    is bedoeld als beginnende hotliner / speeltje ... kan er iemand die castle voor me afstellen ?

    waar en welke lipos kopen ?
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2023
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.910
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je even doorgeeft welke regio je zit dan is er vast wel iemand te vinden die je helpt.
    Ik heb gewoon met Turnigy gevlogen, doen het prima mits je ze goed behandeld, dus opwarmen voor de vlucht en weglessen met 3.8 volt per cel.
    Storage heet dat op de meeste laders.
    Iets duurder en beter vind je ze bij Mylipo.de.
    Gerben weet nog wel een andere leverancier maar ze hoeven echt niet peperduur te zijn, SLS is vaak gewoon een Turnigy met een andere sticker en 2x zo duur.
    Oh, Turnigy is Hobbyking..

    GJ
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.910
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh ja, nog een tip.
    Ik heb de Hawk jaren geleden geintroduceerd in F5B en je moet wat aanpassen.
    Ten eerste, de achterste schroef kan je weglaten.
    De bevestiging kan je wegslijpen.
    De hele romp opening onder de vleugel kan je groter maken, dan past er makkelijk een 3300 4S lipo in.
    En achterop de zitting van de vleugel, dus waar de 3e schroef zat, plak je 3 stroken isolatietape.
    Dan word de invalshoek kleiner en vliegt ie veel neutraler maar vooral veel sneller.
    Dat heb ik destijds ontdekt en getest en de meeste Hawks in Duitsland doen dat ook nog steeds zo.
    Hier staat een soort beschrijving.
    https://www.f5b.nl/hawkbouw

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. dirk bd

    dirk bd

    Lid geworden:
    25 feb 2023
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerhugowaard
    die verbouwingen zijn allemaal al gedaan ...
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.910
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, dan snap ik niet waarom de vorige eigenaar die aandrijving erin gezet heeft want dan heeft ie wel bepaalde adviezen gevolgt.
    Het is een leuke motor voor een electrozwever maar komt voor een hotliner echt tekort.
    Beter zou een motor met vertraging zijn met een grotere prop met hoge spoed.
    16x16 of zo is een normale gangbare maat of minstens een 17x13.
    Anders komt de Hawk niet echt tot zijn recht.
    Verticaal omhoog lukt nu zeker niet, een hoek van 45 graden is gok ik het maximum.

    GJ
     

Deel Deze Pagina