Budget hotliner

En weer een kist minder ;)

Begin eerst met een kleinere prop en leer je kist kennen daarna kan er altijd een grotere op voor wat meer vermogen.

ps Andre de vleugel is nu in 2 delen en de romp zit al weer redelijk in elkaar.

Jongens, ga vooral zo door met alles kapot te vliegen, dan maak ik des te meer kans om die 4de plek zeker te stellen...............:cool:

alhoewel afgelopen zondag het hier ook bijna mis ging. Tijdens een van mijn trainingsvluchten ineens een geschreeuw van de motor bij het gas geven en geen power meer. Kon nog net op ons veld landen. Bij nadere controlle thuis bleek gelukkig alleen een motorkabel los te zijn gekomen van de regelaar. Nadat ik deze weer op zijn plekje vast had gesoldeerd werktealles weer zoals het hoort.

een 15x16 is geloof ik wel een beetje teveel van het goede, en een warm gevoel erbij meer een angstaanjagend gevoel want tot wanneer blijft de boel heel ha ha, ik denk met 15x16 zeker niet te lang dan brandt de motor er in ieder geval wel uit dan hebt je het inderdaad even WARM

Onzin, ik trek tot 5KW door dezelfde motor. :)

Die oude 3.7:1 vertraging zal het misschien niet mee doen.

Regelaar kan wel over de 200A hebben dus dat gaat wel.

Jos

hm, voorlopig durf ik nog niet eens aan vermogens van 4-5kW te denken.
Een 13x10 propje lijkt me voor komende winter goed genoeg om de techniek van het rakken vliegen te oefenen en eigen te maken.

Is er iemand hier van plan om een oud afgetrapt Hawkje te verkopen? Ik wil niet teveel emotionele en financiele binding hebben met mn eerste hotliner :p

Hawkje is niet stuk.

Baudis Caleb van Adop is kapot gegaan :(
Maar is al redelijk onderhande genomen de Pa :D
Ontvangs problemen of iets met het hoogte roer servo.

Hawkje krijgt wel 2 nieuwe moeren in de romp deze waren uit gelubberd :S

Ja van die boutjes weet ik.

Ik dacht dat jij naar beneden gevallen was..
Jammer voor Theo, nou moet ie toch zijn best doen.

GJ

mark
het moet wel een servo zijn geweest
want de rest was allemaal vervangen.
en wat er verder inzat, daar heeft andre al meerdere keren mee gevlogen
alleen de servo's zijn er niet uit geweest
en de vorige keer dat hij er mee vloog had hij ook al een vreemde duik
toen zij hij ook al een keer van hij doet raar
nou dat was zaterdag dus weer, alleen ditkeer niet meer te houden
je pa kan het wel weer strak krijgen schat ik
ik ben in ieder geval weer benieuwd hoe hij dat gaat doen

was zaterdag wel gezellig effe( op die crash na dan voor andre)

gr Albert

Jos,

Die 5kw jaag je door deze motor bij 6S. Dat is mogelijke door de 6.7 vertraging.
Met een 3.7 vertraging is 4S het meest zinnige aantal om een redelijke prop over te houden (bij 5S zou je een heel stukje kleiner moeten in prop-afmetingen om geen enorme stromen te trekken).
5kw op 6S komt neer op zo'n 245A. Diezelfde stroom bij 4S komt neer op 3.3kw.
Houdt dan nog eens rekening met het feit dat je bij iets minder vermogen de motor langer aan moet laten staan, en 3kw lijkt me een zinnig maximum voor deze motor. Blijkt ook wel, met 2600W op 4S werd de motor al behoorlijk warm na een set rakken en dan nog een paar extra stijgvluchtjes.
Hoe lang de gear meedoet bij dit soort vermogens..wie zal het zeggen.

Groet,
Gerben

Ja van die boutjes weet ik.

Ik dacht dat jij naar beneden gevallen was..
Jammer voor Theo, nou moet ie toch zijn best doen.

GJ

chips, nu moet ik nog harder gaan trainen.:cool:

Van de week eens spelen met het zwaartepunt van de Siren. Ik heb het idee dat dit nog iets te ver naar achteren ligt nu. Er zit me teveel verschil in de speed trim en de thermiektrim. Kijken of ik de accu nog een cm verder naar voren kan plaatsen, als het dan nog niet werkt zoals ik wil ga ik spelen met de instelhoek.

Een update wat betreft de Budget spullen 3000kv en de Robbe Gear nu dus met 15x9,5 grauper Cfk propbladen ,124Ampere en 1620Watt met een 3000mha 40C 4S, gaat erg goed en lekker snel omhoog , voorlopig houd ik hem even zo, want alles blijft op een mooie temperatuur, en hopelijk lang heel

gr Andre

daar komen we vanzelf wel achter, ik heb die gear op een KD 36-60-08L van 4000Kv geschroefd en wil daar een 15x10 of 15x12 opzetten. Maar dat gaat pas na de speedmeeting worden, eerder kan ik niet verder met mijn nieuwe budget F5B model. Nu eerst die speed modellen vliegklaar maken.

Hallo

Even over de budget motor het klinkt allemaal wel interesant.
Maar kan iemand mij vertellen hoeveel toeren een bepaalde prop draait gemeten.
OF WORD HET VERMOGEN GROOTEN DEELS OMGEZET IN NUTTELOZE WARMTE WAT IK VERMOED !!!.
METEN IS WETEN !

GR

Gerti

Gerti,

hoeveel toeren een prop draait is afhankelijk van heel veel factoren.
Bij dit soort props (vierkant en overvierkant) zou hij op de grond wel eens veel meer toeren kunnen draaien als in de lucht omdat de prop op de grond overtrekt.
Dat is dat snerpende geluid bij sommige modellen als de gestart worden.
Ook het profiel van het blad is bepalend voor een toerental.

Dus het is niet zomaar te zeggen, dit draait die motor met die vertraging.
Daarom hebben we unilogs in de modellen zitten, die kunnen alles meten.

Dan het rendement.
Je mag er vanuit gaan dat de budgetmotor vrij veel energie omzet in warmte.
Ook dat is afhankelijk van propellor en dergelijke.
De prop die het stilste is heeft het hoogste rendement kan je wel een beetje zeggen.
Dus... geen piepende banden maar meteen grip, in vergelijking met auto's.

Een complete Plettenberg aandrijving zit zo rond de 75% rendement.
Misschien dat een budgetmotor dan op 70% zit?
Dat is moeilijk te meten.

Belangrijkste onderdeel is de prop.
Daar zal je waarschijnlijk het meeste rendement op kunnen winnen.

Maar maak je daar nog maar niet druk over, gewoon zorgen dat je motor niet te heet wordt en je prop niet te veel snerpt.

GJ

Budget motor hoeft per sé niet een lager rendement te hebben?

Rendement heeft te maken met de mate van belasting, bij een gegeven voltage afgegeven amperage.

In mijn bootje heb ik twee Mabuchi's zitten, met reductiekasten, en afgestemde scheepsschroeven (speed). Deze borstel motoren draaien bij vol vermogen 76% rendement. 24% gaat op in weerstand in de kabels, verliezen motor, regelaar wrijvingsverliezenetc. Ik kon dat doorrekenen omdat ik over een datablat van de motor kon beschikken... En kon de zaak gunstig op elkaar afstemmen. Maar dat is alweer een flink tijdje geleden. Fabrikanten geven die niet altijd een datasheet van de motor af.

Overigens... Een direct drive-unit had me een rendement onder de 50% gegeven. En ja... met veel omzetting in straalkacheleffect...

Een goede brushless zou rendementen boven de 80% moeten kunnen halen?
Zeker met een reductiekast?

Back