Budget hotliner

Leuk he, zo een RFM spinner. Heb je een prima werkend model, binnen enkele honderden seconde heb je niks meer.

Ik vindt het echt heel erg voor jullie. Leef met je mee.

Jos

Tja Jos,

Helaas ;-) moet ik je nu even gelijk geven.
Wat een K*T boutje al niet kan veroorzaken.
Heb net een bestelling van RFM geannuleerd, alleen wat ik voor anderen nodig had komt nog.
Er komen nu andere props, andere spinners.
Mijn spullen zijn nog heel, op de leenmotor na maar Gerben zijn Avionik is so shaken, not stirred dat alle tandwielen in de servo's eruit gerateld zijn.

Ik heb de motor naar Plet gestuurd, gevraagd of het garantie is..

Ach, het is leergeld he...
Denk dat ik maar een studiebeurs aan moet gaan vragen.

GJ

Hmmm... AS-breuk! Whow! Planeet wellicht droog gelopen, erna vastgeslagen?
Dit was Gerben's motor? Hmmmm... matig.

Spul zier er overigens solide uit. Goed afgedicht. Lagers en tandwielen krijgen bij die top vermogens flink op hun sodemieter. Een metaalsplintertje dat los komt... Whack!

Boutje? Van de spinner?

Je hebt de planeet zelf niet open getrokken?
Eerste onderdeel dat het begeeft is vast het motorronsel (of is het 'rondsel') dat kan gaan torderen, dat krijgt de grootste klappen door het koppel van de motor.
Hoe dik is de as die uit de motor komt overigens?

Laatst bewerkt:
Gisteren helaas gezien dat niet alleen de romp afscheurt maar gewoon de motor in 3 delen getrokken wordt ;-( en van alle servo's de tandwielen kapot schudt.

Maar je komt niet aan 1800 toeren hoor, je zal maximaal 14000 rpm halen bij 3.6V per cel.
(KV x 0,8 )

Het blijft raar dat ie loskomt uit je Hawk.
Heb je een propbalancer?
Hang de spinner en prop daar eens in?

GJ

Ik heb staufenbiel ook nog even een berichtje gedaan en ze zeggen
dat de aeronaut props niet tegen deze toeren bestand zijn.
Ik moest maar kijken naar de freudenthaler carbon props.
Nou moet het niet mooier worden......ze adviseren zelf de 9x5 props. De props van
freudenthaler beginnen bij 9x6.
Het kan dus best zijn dat bij de 3 keer dat het motorschot eruit kwam de prop eerst brak en
zoveel onbalans veroorzaakte dat het schot eruit geschud is.
Wat is nu het meest wij om te doen......een 9x6 freudenthaler prop proberen??

De eerste keer meen ik mij te herinneren was ook 1 blad kapot...en de 3e keer ook.
De 2e keer weet alleen de bodem van het kanaal antwoord op.

Nou, zal ik het hele verhaal maar vertellen, voordat er geruchten ontstaan.
Gerben had zaterdag een verse motor nodig.
Ik had toevallig nog een Pletje liggen, gloednieuw.
Die zat in mijn verse romp.
Dus, zaterdag naar het veld, de Surprise met die motor getest.
Ding liep echt bloedhard, en het geluid was ook erg mooi.
Dus Gerben ervan overtuigd dat hij die setup in zijn Avionik moest zetten.

Einde van de middag zat alles erin en met trillende handen (Gerben) en ik met trillende benen de Avionik de lucht ingegooid.
Als ik de kist vastgehouden had was ik meegegaan, zoveel trekkracht.

Alles liep super!
346A op 4S, viel nog mee.

Gisteren naar Andenne, bij de zuiderburen vliegen.
Eerste ronde ging traag, het was dikke lucht.
2e Ronde liep ook niet lekker.
In de zweeftaak zet Gerben de motor aan.
Gekraak en knetter en de kist komt in een spiraal naar beneden, onbestuurbaar.
In het mais...

Met alle vliegers aan het zoeken gegaan en ja, op de laatste 10m2 lag de Avionik.
Schade viel mee, zo te zien.
Luc gaf een slinger aan de prop en zei, de gear is stuk.
Tja, dat is niet zo erg.
Op het veld bekeek Gerben de kist.
Alle servo's waren stuk, das raar!
Ik schroef de motor los, trek aan de regelaar en haal een halve motor uit de romp.
Na wat schudden komt er een pinion uitvallen en de vertraging.
Uhhh.. das nog raarder.

Na analyse blijkt het boutje wat het propblad vasthoudt gebroken te zijn.
1 blad is eraf geslingerd, heeft zoveel trilling veroorzaakt dat alle servo's kapot getrild zijn dus dat verklaard ook waarom hij onbestuurbaar was.

Dat is het verhaal.

Nou niet allemaal bang worden!
Het was een enorme sterke motor, de WK motor van Guntmar Rub met een 5:1 vertraging, dus 10000 of meer rpm op de prop.

Maar om dingen voor te zijn gaan we nu maar over naar andere props en spinners.
Voor normaal gebruik, tot 4000 watt kan je gewoon RFM blijven gebruiken, dat zit ook nog steeds op mijn S14 met normale motor.

GJ

Bassman, je conclusie is goed op het eind en de oplossing ook.

Busking, the prop brak eerst geloof ik. De motor is daarna kapot gegaan.

GJ, lijkt me geen garantie maar misschien doen ze lief. :)

Wat betreft RFM en zijn "special verzetz" spinners. Dikke ontwerpfout maar ja, ze luisteren niet.

Zo zijn er nog wel meer, CC luisterd niet dat 6S absoluut niet kan op hun P80/P125/P180 regelaars en Kontronik luisterd niet dat hun vertraging niet veel kan hebben.

Ja... vandaar een 'studiebeurs... afdeling metallurgie'

Knetters! Het gaat mij zowaar verstandig lijken, dat jullie twee voor iedere vlucht de kist CSI-radiologisch onderzoeken op materiaal en metaalmoeheid! :rolleyes:
Alzo, jullie werken op de grenzen van de atomaire bindingen. ;)

1x S16 saved by the bell!

Noot: Als een planeet vast slaat, staat mogelijk de zaak in een milliseconde stil? Dan zou een prop ook een eigen leven kunnen gaan leiden?
Er hoeft maar iets te wrikken in een planetair.... en je hebt hommeles.

Als mottorrondsel en motor-as uit een stuk hardmetaal zouden zijn opbebouwd, is de constructie mechanisch sterker en is er minder kans op flex in de as.

Ander zwak punt is de planeet zelf. De flens waar de 3 planetaire tandwielen aan verbonden zijn.
Met 5 tandwielen kan de box weer een hoger koppel verwerken... maar heb je weer meer wrijving.... en gewicht.

Is wat!
Groet Bas

Laatst bewerkt:
Ach ja, het blijft zoeken naar het perfecte materiaal.....

Zolang we de limieten op blijven zoeken zullen er spullen kapot gaan.
Als ik "veilig" op 4 Kw was blijven zitten was m'n motor nu ook nog heel.

Jw

Niet helemaal mee eens.

Ook met minder dan 3KW kan een RFM verzetz spinner kapot gaan en ook kunnen de RFM breed prop bladen breken. Het hangt af van een stukje geluk / pech maar ook een hoop van de opstart snelheid. Ga je van 0 naar 4KW in 0,1 seconde vraag je om problemen. Doe je er rustig 0,5 seconde over heb je veel minder kans dat het mis gaat. Dit regel je met de instellingen op de regelaar en/of via je zender.

Als de gear vast slaat of de magneet ontploft dan heb je kans dat de prop ook breekt, maar dan wel bijde bladen. Aan de andere kant heb ik een magneet laten ontploffen met een Sergey prop en die prop gebruik ik nu nog steeds. De prop heeft zich toen wel 90 graden gedraaid op de motor as, de worm schroef heeft een mooie baan gevreesd op mijn motor ass. Dat had een RFM prop NOOIT overleefd.

Koop met wijsheid, gebruik het geinformeerd.

Grote kans dat de planeet is vastgeslagen? Kan?
Tell-tale kan de ook spinner zijn? Zat er nog even naar te turen...
Daar is een lug weggeslagen.... dat daarna pas het boutje gebroken is...
Wellicht moeten ook die spinners van staal gemaakt worden?... of titanium (legering)?

Laatst bewerkt:
Was weer een lang en bewogen weekeind. Blijft een interessante hobby.
Ik had er gister behoorlijk de balen van, maar ja, nu weer verder en kijken wat de opties zijn. Toch proberen een vliegklaar toestel te hebben voor Bad Bruckenau.

De BBQ lunch in Andenne was trouwens wel lekker. En een hele verbetering, vorige keer in Belgie 24 seconden vliegtijd, nu 24 minuten, gaat de goede kant op. En het was natuurlijk weer erg gezellig bij de Belgen. Luc en Willy hebben mooi verteld over het WK. Werd toch nog laat, we waren tegen 23:00 weer thuis.

We hobbyen lekker verder.

Groet,
Gerben

Laatst bewerkt:
De nieuwe props..

Een tipje van de sluier..
Te zien in Stompetoren op de finale NK F5B.

prop.png

GJ

GJ, is dat nou een nieuwe GM prop of een nieuwe RFM ?!

In elk geval lijkt het me tijd dit naar een ander draadje te verplaatsen / voort te zetten.

Hoi
Gerben heb hier een setup liggen een plettenberg heb hier mee gevlogen in mijn liftoff op 3s.
wou eerdaags hem gaan gebruiken in mijn hawk maar ik zag op de site van plettenberg dat de motor goed inzetbaar is op 4 s.
Vraag is welk soort lipo van welde bekende hongkong site zijn goed ? zit zelf te denken aan 4s rond de 3000mah en dan 40 c .
Welke zijn voor jou de beste welk merk !
motor setup HP 220/20/A2 P4 5:1 TEST 14,4V 73,3 A 11010 TOEREN 82% EFF TRUST N 39,2 . PROP CAM 13*7 .

GROETEN
GERTI

Ik vlieg met de Turnigy 3300 30C cellen.
270A op 5s, dat kunnen ze makkelijk aan.
Gerben vliegt meestal met Bionic packs.

GJ

Gerti,

40C Hobbycity accu's moeten prima gaan.
Zelf vlieg ik met Bionic accu's, bevalt me tot nog toe erg goed.

Ik wil best even aan die motor rekenen, maar nu even geen tijd, wegens schade afgelopen weekeind moet ik eerst een nieuwe kist opbouwen voor de Eurotour dit weekeind. Moet wel leuk kunnen vliegen in een Hawk.

Wat ik wel mee wil geven: bedenk goed wat je wilt. Het is hotliner eigen dat het vermogen snel wilt en je na vrij korte tijd meer wilt. Het risico is dat je op en met een beetje pech over de grens van de motor gaat en hem oprookt.
Waar ik naartoe wil: je zou kunnen overwegen je plet te verkopen, en een motor aan te schaffen die een ruime marge heeft. Als je eerst steeds meer vermogen uit de plet probeert te halen en hem uiteindelijk oprookt, heb je niks meer, in plaats van nu een relatief beperkte investering te hoeven doen. Het is maar een gedachte, maar neem het wel even mee...

Groet,
Gerben

Nog even over de GX200 budget regelaar:
De mijne is na een bewogen leven vandaag aan zijn einde gekomen. Hij heeft zijn laatste adem in de vorm van de Magic Smoke uitgeblazen.
Testje met een netniet volle 6S accu ging nog goed op een kleine 4kw, met een volle accu was het bij de 2e motorstart over bij 4.2kw, 200A. Een spectaculaire rookwolk was het laatste wapenfeit van deze regelaar.

Nog even ter herinnering, deze regelaar had geen problemen met 4S en 300A, in F5B gebruik. Alleen de rem liet iets te wensen over, die was net niet sterk genoeg.

Groet,
Gerben

Back