Nou, zal ik het hele verhaal maar vertellen, voordat er geruchten ontstaan.
Gerben had zaterdag een verse motor nodig.
Ik had toevallig nog een Pletje liggen, gloednieuw.
Die zat in mijn verse romp.
Dus, zaterdag naar het veld, de Surprise met die motor getest.
Ding liep echt bloedhard, en het geluid was ook erg mooi.
Dus Gerben ervan overtuigd dat hij die setup in zijn Avionik moest zetten.
Einde van de middag zat alles erin en met trillende handen (Gerben) en ik met trillende benen de Avionik de lucht ingegooid.
Als ik de kist vastgehouden had was ik meegegaan, zoveel trekkracht.
Alles liep super!
346A op 4S, viel nog mee.
Gisteren naar Andenne, bij de zuiderburen vliegen.
Eerste ronde ging traag, het was dikke lucht.
2e Ronde liep ook niet lekker.
In de zweeftaak zet Gerben de motor aan.
Gekraak en knetter en de kist komt in een spiraal naar beneden, onbestuurbaar.
In het mais...
Met alle vliegers aan het zoeken gegaan en ja, op de laatste 10m2 lag de Avionik.
Schade viel mee, zo te zien.
Luc gaf een slinger aan de prop en zei, de gear is stuk.
Tja, dat is niet zo erg.
Op het veld bekeek Gerben de kist.
Alle servo's waren stuk, das raar!
Ik schroef de motor los, trek aan de regelaar en haal een halve motor uit de romp.
Na wat schudden komt er een pinion uitvallen en de vertraging.
Uhhh.. das nog raarder.
Na analyse blijkt het boutje wat het propblad vasthoudt gebroken te zijn.
1 blad is eraf geslingerd, heeft zoveel trilling veroorzaakt dat alle servo's kapot getrild zijn dus dat verklaard ook waarom hij onbestuurbaar was.
Dat is het verhaal.
Nou niet allemaal bang worden!
Het was een enorme sterke motor, de WK motor van Guntmar Rub met een 5:1 vertraging, dus 10000 of meer rpm op de prop.
Maar om dingen voor te zijn gaan we nu maar over naar andere props en spinners.
Voor normaal gebruik, tot 4000 watt kan je gewoon RFM blijven gebruiken, dat zit ook nog steeds op mijn S14 met normale motor.
GJ