Budget hotliner

Dit schijnt licht stijgend te lukken.
Maar als je bedenkt dat het een buitenloper is, 5:1 gear.
Je moet voor 260 minimaal 11000 op de prop hebben.
Dat is 55000 op de motor, waarschijnlijk nog meer.
We kennen de man, heb net ook weer wat vernomen.
Geloof er dus helemaal niets van.
De GPS logging schijnt ook niet te kloppen.
Dat wil niet zeggen dat de GPS niet goed logt maar de gegevens schijnen niet te kloppen.

GJ

Tja en voor F5B gaat het er nog steeds om hoe snel je het model versneld. Met 1750W en 10 seconde kom je misschien wel bij die 260 Kph maar dan heb ik al reeds 2 rakken gevlogen. ;)

Overigens vindt ik de prijs een beetje hoog voor een motor waar je maar 1750W in kan stoppen en zelfs bij dat vermogen ligt het rendement behoorlijk laag. Volgens mijn metingen presteerd de 28 dollar KDA 36-60 motor een stuk beter en ook nog bij veel meer vermogen.

In deze video hoor je de RFM 15x16 met iets van 5KW;
5EOSDCUcqYk[/media] - DSCF8182

Laatst bewerkt door een moderator:
Zodra er weer in dalfsen een wedstrijd gehouden gaat worden dan hoor ik dat graag nog even van jou Jan ! dan kom ik zeker even kijken .
GR GERTI

Een wedstrijd zal het dit jaar niet zijn, misschien een training.
Maar we gaan het hele land door hoor, en ook naar Belgie.
Dus even de agenda bekijken op de site, je bent altijd welkom.

GJ

Motorschot

Heren, even een vraagje.

In mijn Hawk heb ik het standaard bijgeleverde motorschot gebruikt. Deze begint inmiddels aardig gaar te worden en moet zodoende vervangen worden.

Uit mijn Fokker-tijd heb ik een demoplaatje GLARE overgehouden. Dit plaatje is 2mm dik en opgebouwd uit 3 lagen 0,4mm aluminium met daartussen glasvezel. Voor mijn gevoel moet dit voldoende sterk zijn. Wat zeggen jullie hiervan? Doen, of toch maar een stuk 2mm GFK-plaat aanschaffen?

Lijkt me geen probleem Jitze, wel zou ik het dubbel maken, zodat je een 4mm plaatje hebt, heb je een stuk meer lijmoppervlak. Eventueel zelfs driedubbel.

Goed ontvetten en vlak voor het verlijmen de aluminium kanten goed schuren, zodat er geen oxidehuid opzit ten tijde van verlijmen.

Groet,
Gerben

Dit is de plaat waar het om gaat:
full

(dit is in het toestel de buitenhuid, daarachter zit honingraatplaat)

Dubbel maken is geen gek idee, lekker veel 'vlees' om te lijmen.

Nu maar hopen dat een kennis van me het kan frezen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tof spul! UHU Endfest verlijmen niet?
Zit in Glare honingraad? Ik dacht carbonweefsels met epoxy. Daar ontleent het z'n treksterkte aan. Het geheel geperst en gebakken. TU-Delft vinding niet?
Het spul is niet diep te trekken of te zetten. Als er dus een vorm moet worden gemaakt, gaat de hele sandwich in de persvorm, daarna uitgehard te worden...?

Laatst bewerkt:
Inderdaad met Endfest of Schnellfest.

Glare kan in combinatie met hongingraat gebruikt worden ja. Zie:
800px-Glare_honeycomb.jpg

Die honingraat is meestal gewoon van aluminium (wel speciale legering natuurlijk) gemaakt. Dat is waanzinnig, want die honingraat wordt gewoon uit een plaat gefreesd. Daarbij heb je bijna 100% afval... Gelukkig hou je dr ook een vederlichte oersterke plaat aan over.

Het spul wordt als batch (stapeltje 0,4mm platen) gevormd en grof op maat gefreesd. Daarna wordt het in de mal gelamineerd en gaat het de autoclaaf in. Na de autoclaaf wordt het nauwkeurig op maat gefreesd en worden bijvoorbeeld de raampjes uit de romppanelen gefreesd. Van de stukken die uit de ramen komen maken ze koffiebekerhoudertjes, en uit dat koffiebekerhoudertje kan ik een stuk of 6 motorschotten halen :D

Heb dat Glare in mijn handen gehad, taai goedje en super sterk, zou inderdaad meerdere lagen gebruiken om wat meer stijfheid te krijgen.

Heb dat Glare in mijn handen gehad, taai goedje en super sterk, zou inderdaad meerdere lagen gebruiken om wat meer stijfheid te krijgen.

Het gaat meer om het extra lijm oppervlak met de romp dan de stijfheid van de plaat. Twee laagjes (4mm) is prima.

Bij een Hacker B50 met vertraging krijg je een 2mm plintplaat met gaten op de juiste plek. Die kan je mooi als template gebruiken.

De gegevens op de HK site kloppen niet of het is een ander model.
De Hawk heeft een MH32 profiel, dit heeft een MH43.
Een MH32 zweeft, een MH43 is een pylonprofiel, dat zit op de MiniHawk.
Ik zal eens kijken of ik hem in het echt kan bekijken.
De prijs vind ik trouwens totaal niet interessant, bij Stauf is ie 239 Euro en dan heb je geen risico van gebroken onderdelen of enorme heffingen van de douane / belasting.

Ander nieuws, de Plasma Edge van Staufenbiel is leverbaar.
Het model lijkt me sterk genoeg voor F5B maar de bevestiging van de vleugel op de romp vind ik nogal onhandig.

Ik ga kijken of ik er 1 op de Eurotour kan krijgen.

GJ

Volgens mij staat hij er nu dan ook niet meer bij...
Via zoekresultaat Inertia Full Composite High Performance Electric Glider 1700mm ARF te vinden op Google -plaatjes- terug te vinden... of via cache
http://webcache.googleusercontent.c...700mm+ARF&cd=1&hl=en&ct=clnk&client=firefox-a

Zo op eerste blik lijkt het de voormalige Hobby Lobby Tiger F5B (2006) ook na te speuren op RC-Groups
Stonden 5 ook te koop hier... nu out of stock... iets meer strepen
http://www.t9hobbysport.com/item.asp?catid=102&subcatid=192&prodid=779

Jammer dat Stauf niet meer kleuren aanlevert... dat gehannes met tenaamstellingen... alles om dezelfde kist... onzin...

Laatst bewerkt:
Ik zie dat de Inertia nu ook in het NL warehouse van HK te vinden is. Dat zou het risico op breuk flink moeten verkleinen en de verzendkosten zijn ook nog een stuk beter. Ik om uit op net geen € 190,- incl verzenden. Maar ik begrijp dat hij niet geschikt is als instapper in F5B?

Dat is hij wel... mits leverbaar.
Kist is identiek aan de Wilco, Hawk, Evo Max, Tiger etc.
Maker is Launch Model in China. Dat het iets gunstiger in prijs is, is natuurlijk weer aardiger dan Lindinger of Staufenbiel. Lindinger levert hem verzendkostenvrij. Topmodel.fr leverde hem (Wilco) tot 2011 voor 260 euro!
Risico op breuk? Zaakjes worden keurig verpakt. Zeker door Stauf of Lindinger. Thans nimmer slechte ervaring gehad, tenzij douane PTT/TNT/PietjePost of wat het nu weer is... Afkloppen? GLS, DHL (Deutsche Post) altijd perfect.
HK werkt met GLS vanuit NL magazijn.
Gr Bas

Back