Budget zelfbouw quadcopter

Van de week helaas niet meer gekeken voor materialen in verband met maandag een gesloten winkel en de rest van de week lange drukke dagen op school.

Ik heb wel het ontwerp wat aangepast, want het frame ziet er hierboven een beetje 'lomp' uit vind ik, dus heb ik de onderste 'verdieping' er uitgehaald aangezien ik die eigenlijk niet nodig heb denk ik.

Hierbij mijn aanpassing, onderkant schuift de accu in, bovenop controlboard, en de ontvanger en regelaars moet ik dan op andere plaatsen proppen.

quad11.jpg

Nadat ik het formaat van mijn materiaal weet ga ik tekeningen maken om de onderdelen te laten laseren.

Ondertussen ben ik aan het kijken voor onderdelen. Het HK Controlboard (v2) is verzonden, als motoren ga ik voor die rode e-max motoren of de 'hacker style' 20-28M , 18A regelaars. Helaas zijn die 'e-max' FC 28-22 en hacker style motoren niet op voorraad, wel bij andere webshops voor iets meer. En heb ik nog (goede) 18A regelaren nodig, want die zijn er ook niet op het moment bij hobbyking. Accu('s) word(en) 2200mah 3cel 20c denk ik. Is dat voldoende? Vandaag alvast een hoop 3,5 mm goudpluggetjes besteld en wat krimpkous, want daar had ik ook niet zo veel meer van in huis. 20 paar en 1 meter rood en 1 meter zwart 4mm krimpkous voor 5 euro incl verzenden is niets!

Laatst bewerkt:
Zojuist ook even langs de gamma geweest en een (eigenlijk 2) platen 3mm triplex gescoord. Hiervan ga ik het frame maken. Verder nog even bij de alu profielen gekeken en ik vond 15x15 mm vierkant profiel wel erg dik, en 10x10 was er helaas niet, dus ben ik met een rond buisje van 10x1 teruggekomen wat ik eigenlijk wel mooi vind. Oke, het is geen carbon, maar wel goedkoop!

Nu kan ik dus rekening houden met afmetingen van mijn materialen, en mijn tekening afmaken zodat ik kan gaan bouwen. Als ik nog een 10x10 vierkant alu profiel vind is de tekening altijd eenvoudig aan te passen gelukkig!

Misschien dat ik de tekeningen vrijgeef naderhand, moet ik nog even naar kijken. Eerst zelf eens bouwen.

Kostenlijst in post 1 word trouwens bijgehouden!

Zojuist begonnen met het tekenen van een ontwerp in illustrator (als bouwtekening waaruit ik straks de 'onderdelen' kan halen die gelasersneden moeten worden.

Nu had ik toch een beetje mijn twijfels of dat 3mm triplex sterk genoeg is. Het is een soort balsa triplex van de gamma. Ik ga het van de week proberen te laseren als de machine op school werkt. Als het uiteindelijk niet stevig genoeg aanvoelt kan ik altijd nog een ander materiaal zoeken.

Hierbij mijn tekening, ik vond de ronde vorm toch een stuk mooier dan de hoekige vormen. Hierbij dus aangepast, en hopelijk gaat het zo werken.

Bovenaan: Zijaanzicht
Midden: Geleidingsstukje voor de 'armen'
Onder: Bovenaanzicht

Het is nog niet af, maar het idee is er. Er komen meer geleidingsstukjes, en er moeten nog een hoop kleine dingetjes gebeuren, maar de groffe lijn staat er.

ScreenShot2011-10-08at183651.png

Zijn er trouwens mensen die dit project een beetje volgen? Zou wel tof zijn als ik af en toe feedback/commentaar/tips krijg, is ook wat motiverender voor mijzelf. Bijvoorbeeld de motoren en regelaren is nog geen definitieve keuze voor. Iemand tips?

Volgen doen we dat zeker .

Kwa motoren ligt het een beetje aan de grote en gewicht.

Mvg Johan

Fijn, ik begon het idee te krijgen dat er niet zoveel interesse was, maar fijn dat er meegelezen word.

Het formaat word 50 cm van motor tot motor diagonaal (dus over de arm gemeten), kortste weg van motor tot motor word dan ongeveer 35,3 cm. Ik wil gaan vliegen met 2200 Mah 3cel lipo's van rond de 180-200 gram. Gaat dat ongeveer werken?

Ik had op het moment een voorkeur bij deze motoren:
HobbyKing R/C Hobby Store : hacker Style Brushless Outrunner 20-28M
of
HobbyKing R/C Hobby Store : FC 28-22 Brushless Outrunner 1200kv

Deze kom ik veel tegen op internet op quadcopters

Hoe word er hier trouwens gedacht over 3mm hobby (balsa?) triplex van de gamma?

Laatst bewerkt:
Ik lees ook mee, en leer een heleboel.

Ik heb mijn aluminium frame (15x15mm) klaar liggen, en ik heb het V2 boardje van HK gisteren binnen gekregen. Maar ik ben nog niet uit de motoren en regelaars. De meeste motoren zijn ook niet te leveren op dit moment.

Ik ben een beetje aan het simmen geslagen met een Quadcopter in FMS maar het valt me ook nog behoorlijk tegen. Het is ook mijn eerste heli ervaring.

Leuk dat er mensen meelezen!

Ik ben nog steeds bezig met het afmaken van de tekeningen, en ik zet het ding continu in mijn gedachten in elkaar en loop telkens tegen probleempjes die ik op moet lossen.

Luigi, ik heb ook nog nooit heli gevlogen, wel vliegtuigen als een helicopter.. Ik heb 'vroeger' veel realflight (sim) gedaan, en daar ook (digitaal) helicopter gevlogen. Voor mij straks dus ook nog een hele uitdaging. 15x15 profiel vond ik er heel grof uitzien, 10x10 vierkant lijkt mij het meest praktisch, maar hadden ze niet.

Plotterwelt, ik zag in dit topic : hobby-multiplex-van-de-bouwmarkt dat jij daar ervaring mee hebt (triplex). Ik heb het 'balsa' triplex, zou dat stevig genoeg zijn voor een quadcopter frame? Ik heb geen idee wat voor krachten er vrij gaan komen op dat frame. Waarvan is het HK frame gemaakt?

Ik wil trouwens al een bestelling gaan maken voor de regelaars, alleen alle turnigy 18A regelaars zijn uitverkocht, zijn er nog andere geschikte regelaars?

Accu('s) kan ik ook alvast bestellen, ik wil langzaam alles binnen laten komen terwijl ik aan het bouwen ben. Ik heb trouwens ook nog een bestelling geplaatst welke nog niet geupdate is in de beginpost. Dat komt er zo ook bij. (lippo alarm en klittenband bandjes)

Afbeeldingen volgen straks!

Laatst bewerkt door een moderator:
Oude HK frame is ook van een zacht triplex .

De armen van het HK frame heb ik met carbonbuis 4/2 verbonden .

Het frame is anders van de construktie niet verwindings stijf .

full

Het hout is wel te nemen van de Gamma als je een goede construktie maakt die verwindings stijf is .

Ik wacht nog op de nieuwe frame,pjes van HK , komenvolgende week wel binnen .

Als regelaar heb ik op het HK model de HK-SS regelaars van 8 A .
Ik wou gewoon zo goedkoop als mogelijk een Quadcopter bouwen en vliegen .;)

Mvg Johan

Oke, mijn constructie word dus alleen het frame aan de binnenkant en de motormounts, de 'armen' worden van een aluminium buis, en die is wel 'verwindings' stijf neem ik aan. Als het niet lukt ga ik voor berken triplex denk ik. met de tekeningen zit ik nu aan 3mm materiaal vast of ik moet het gaan veranderen.

Nog 1 vraagje over de motormount, heeft iemand een tekeningetje hoe ver de schroefgaten van elkaar af zitten?

16 , 19 , 21 mm

Ligt een beetje aan de motor .

Ik zou zeggen , boor die gaten eerst als je de motoren hebt .

En 3 mm ply is wel genoeg .

Boor wel genoeg gaten in je allu buis om hem van gewicht te ontdoen .
En maak gelijk een reserve arm.:D

Mvg Johan

Oke, dan zet ik nog geen gaten op de tekening. Nu heb ik 3mm balsa triplex in huis, dit ga ik eerst even proberen om te kijken of het allemaal in elkaar past. Als de tekeningen goed zijn, maar het hout niet stevig genoeg is ga ik kijken voor ander (berken?) triplex.

In de alu buis ga ik geen gaten boren, de buis is 10mm diameter, en 1 mm wanddikte, 1 meter weegt 65 gram, is volgens mij wel acceptabel toch? Reserve arm heb ik nog niet, 4 armen haal ik precies uit 1 meter. Armen ga ik denk ik ook verlijmen, als ik hem kapot vlieg is het tijd voor een nieuwe! De volgende keer ga ik opzoek naar een 10x10mm vierkant alu profiel.

Mijn keda 2028 motoren dit weekend gaan halen. Lagen al ff op postkantoor. Dat zijn pas complete motoren! Zou ik zeker aanraden. Zijn ook elders dichterbij te verkrijgen. Google op keda. Al veel budget motoren besteld en dikwijls zit er een x mount bij en een prop adapter, soms ook al connectors op motor wires. Maar bij deze zitten dus ook nog 2 verschillende prop adapters, reserve shaft en c-clip, complete f + m 3.5mm connectors en zelfs krimpkous. 3 rubber bands voor de gws style prop saver. En zijn dikke bandjes dus gaan niet te snel versterven (zoals die bij hextronik 24g bw motoren wel).

Van esc ben je veiligst met turnigy plush/hobbywing. Die kun je voldoende programmeren en zijn fijn genoeg van snelheidswisseling enz. Kun je nadien zelfs nog verbeteren door opnieuw te flashen! Is rond de 10-12e stuk dus niet duur.

Heb ondertussen solderweerk aan m'n multiwii paris v2 board afgerond. Nog een bluetooth adapter opgesnord om in fligt gegevens te lezen op macbook. Zag tegelijk ergens een kk boardje + programmer staan voor prijs vergelijkbaar als bij HK dus meteen die mee besteld. China wel dus ff geduld.

Ik volg zeker ook mee. Nog geen deftig frame voor een v beide boardjes...

Hopelijk heb ik alle onderdeeltjes goed op de tekening staan, het past echt precies op een plaatje wat ik in mijn A3 tekenmap naar school kan nemen na wat passen en meten.

ScreenShot2011-10-09at214603.png

Van sommige onderdelen heb ik er een paar te veel, maar dat heb ik gedaan voor het geval dat er eentje kwijt zou raken of mislukken.

Ik ben benieuwd of jullie de tekening een beetje begrijpen, tijdens/na het laseren en passen zal ik wat foto's plaatsen zodat jullie zien hoe het er uit komt te zien! Voor mij is het ook een verassing, heb hier dus geen sketchup tekening van, alleen de constructie is ongeveer hetzelfde.

Ik ga denk ik ook voor de keda 2028 motoren, zien er gewoon heel goed uit en er zit inderdaad alles bij! Helaas uitverkocht bij Hobbyking. Ik had Keda gemaild, maar dan betaalde ik 20 dollar verzenden. Dan wacht ik liever even op die bij hobbyking. Kan ze ook al 'pre-orderen' maar ik heb geen idee hoe lang het gaat duren. Verkopen ze ze ook bij andere shops? Evenals die regelaars, waar vind ik bijvoorbeeld die hobbywing's?

Helaas vandaag te horen gekregen dat de laser machine wat nieuwe onderdelen nodig heeft en dus voorlopig niet werkt. Wanneer dat hij weer werkt wisten ze nog niet. Ik baal er flink van, want ik was nu wel erg benieuwd wat er uit mijn tekeningen ging komen!

Vandaag wel de aluminium buisjes op lengte gemaakt, Formaat van de quadcopter word trouwens iets groter dan de aangegeven 50 cm word 52,5 van motor as tot motor as. Ik kan nu de aluminium buisjes daarvoor gaan inkorten, maar dat scheelt een paar gram. en ze zijn nu juist zo mooi op dezelfde lengte allemaal.

Nog een vraagje, wat is er eigenlijk 'mis' met bijvoorbeeld deze regelaars?
HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 18-20A ESC (card programmable)

Back