Budget zelfbouw quadcopter

Scheelt toch weer een paar dollar, hehe, bestellen dan maar! Nu nog wachten dat die keda 2028 motoren op voorraad zijn! Ik bestel direct kabel en pluggetjes mee om straks het control board aan te sluiten op de ontvanger. Heb ik dat ook alvast in huis.

Nu nog de accu('s) en motoren)

Laatst bewerkt:
Ik kan trouwens ook gaan voor een ge-3d print frame, wel vrij uniek denk ik, maar moet ik wel een mooie 3D tekening gaan maken. Het gewicht zal dan echter een stukje zwaarder worden, en er gaat meer tekenwerk inzitten.

Nog een vraagje, ik zat vandaag te kijken naar een programmer voor het controlboard. Nu zit er een '6-pins' aansluiting op het controlboard om hem te programmeren, maar alle controllers die ik op ebay vind hebben meer pins dan die 6, hoe los je dat op? Want die dingen kosten nog geen 4 euro. Of kijk ik naar de verkeerde?
Ebay controller en nog een ebay controller.

Makkelijker:
10PIN to 6PIN ISP Adapter board for ATMEL AVRISP USBASP | eBay

Maar even bestellen, kan ik ook nog voor een X-setup gaan

Besteld! Komt bij de beginpost. Model 1 (tekening) is getekend voor een + Setup (accu mount is horizontaal/verticaal) en voor een X-model zou diagonaal mooier zijn. Dus ik heb eigenlijk alweer zin om een 2e model te ontwerpen voor een diagonaal model. En dat is nu mogelijk gemaakt door de usb programmer. Dus wie weet bouw ik 2 modellen, helaas is mijn budget groot genoeg voor 2 model, maar dat kan ik dus nog veranderen als ik model 1 de grond in boor.

Laatst bewerkt:
Vandaag weer 'thuis' van een weekje studentenleven. Er waren 2 pakketjes binnen, beiden van HobbyKing, 1 met het controlboard, en 1 met de goudpluggetjes en krimpkous.

Controlboardje ziet er best aardig uit, ben benieuwd hoe het allemaal gaat werken. Motoren komen eind oktober binnen bij Hobbyking als het goed is, dus dan direct maar bestellen denk ik. Ik moet ook nog een accu en prop's bestellen, deze moet ik alleen nog even uitzoeken. Welke props draaien het beste op de keda 20 28 als quad? De aanbevolen 9x4.7 heb ik nog niet counter-rotating gevonden. Of zie ik iets over het hoofd?

Lasermachine is nog steeds buiten werking, en de persoon die er over gaat op school is ziek. 3D printen is een optie, maar de machine word nog afgesteld, en er komen regelmatig mislukte modellen uit, verder is laseren makkelijker, en als er iets kapot gaat aan het model makkelijker te fixen. Ik ga wel nog tekenen voor een model in X-configuratie, Kan ik altijd nog kiezen. Als het model geslaagd is kan ik ze misschien nog verkopen voor een mooi prijsje ook! Ik weet niet of hier interesse in is?

Update:
Omdat ik wel benieuwd was hoe het er ongeveer uit zou gaan zien met moeite de tekeningen uit illustrator in sketchup gekregen, helaas is de kwaliteit in sketchup erg belabberd, en past niet eens alles meer in elkaar (digitaal). Gelukkig is dat met lazeren niet zo!

Het zit allemaal niet optimaal in elkaar op de foto's omdat er allemaal 'segmenten' zijn gemaakt in plaats van 'lijnen' uit illustrator waardoor hij allemaal hoeken krijgt die nieteens symetrisch zijn.

Om toch een beeld te geven:
Frame
Quadtotaal1.jpg

Motormount
Motormount1.jpg

Frame
frame1.jpg

Laatst bewerkt:
Zojuist 10x4.5 props besteld op ebay, (ook counter rotating) Ik wilde dit weekend eigenlijk de accu's gaan bestellen, dan weet ik ook dat die er aan komen. En dan is het wachten op de motoren.

Even een vraagje over de accu, wat word mijn vliegtijd ongeveer als ik 3cel 2200 Mah accu's neem, en moet ik gaan voor de 20C, 25C of hoger?

Heb ook even gekeken naar de 2650Mah accu's, maar dan word de prijs meteen een stuk hoger (verzendkosten duurder, accu's duurder)

Even een vraagje over de accu, wat word mijn vliegtijd ongeveer als ik 3cel 2200 Mah accu's neem, en moet ik gaan voor de 20C, 25C of hoger?

Vermoedelijk zo'n 7 à 8 minuten, beetje afhankelijk van hoe zwaar je copter wordt.

Volgens mij is 20C net te weinig, neem zeker 25C.
Je motoren zullen waarschijnlijk maximum tot een 12 ampère trekken op hun piek, dit voor enkele seconden max. met gas volledig open.
Dan zie je dat je al direct dat je boven de maximumcapaciteit van je lipo's gaat: 12A x 4 = 48A en je lipo kan maximaal 20C x 2200mAh = 44A vrijgeven. Ook al duurt dat maar heel even, ik zou wat meer marge nemen.
Het verschil met 25C is 25C x 2200mAh = 55A, dat lijkt er al meer op!

Oke, ik denk dat ik het begrijp, maar nog niet helemaal.

Als ik voor deze accu (3000mAh 3S 20C) zou gaan zit ik ook nog goed, toch? (3000mAh x 20C = 60A?) Of is minder mAh en meer C toch beter?

Maar wat is nu het verschil als ik voor nog meer C zou gaan? Heb ik dan meer vermogen, een langere vliegtijd lijkt me niet, of is het overbodig?

Edit;
Accu's besteld, met nog wat kabel, krimpkous en nog een voltage detector omdat dealextreme mijn paketje maar niet verzend.

Nu enkel nog de motoren volgens mij! Kan niet wachten!

Laatst bewerkt:
Pakketjes stromen nog langzaam binnen. Regelaars en wat onderdeeltjes inmiddels ook al binnen. De aluminum 'armen' heb ik oranje en blauw gespoten voor de coordinatie. Model #1 word dus in + gevlogen, en ik zit nog te denken over een model #2 (voor als model 1 gesneuveld is).

Ik verwacht komende week(en) de accu's, props, klittenband accubandjes, lipo alarm, USBasp nog, (ben vast nog wat vergeten)...

Ook ben ik aan het wachten tot de motoren weer op voorraad zijn. Dan is het enige wat nog besteld moet worden voordat ik verder kan.

Photo%2022-10-11%2014%2000%2017.jpg

Op school is mij verteld dat de lasermachine het na deze week weer doet, ik kan niet wachten tot het gelaserd is!

Maar wat is nu het verschil als ik voor nog meer C zou gaan? Heb ik dan meer vermogen, een langere vliegtijd lijkt me niet, of is het overbodig?

Volgens mij moet je eerst je lipo selecteren op de gewenste vliegtijd, dus capaciteit van de lipo. De capaciteit zal afhangen van wat de motoren gemiddeld zullen gebruiken.
Daarna kies je de C-waarde die genoeg is voor je verbruik. Kies je voor het minimum, dan zal je multicopter gewoon presteren. Kies je een iets hogere C-waarde, dan krijgt je copter meer "punch"!
Aan een overkill heb je waarschijnlijk niet veel, die extra punch gaat maar zover de motoren zelf stroom vragen.

Oke, ik ben toch gegaan voor een ruimere vliegtijd, bewust gekozen, en 20C zou dan genoeg moeten zijn. 3000 mah 3cel 20C lipo's zijn al onderweg. Staan ook aangeraden op kkmulticopter.com .

Het begint met de dag meer te kriebelen om alles op te bouwen, helaas wacht ik nog op de motoren en de lasermachine op school. Maar dat komt allemaal goed.

Gebruikt er trouwens nog iemand een 35mhz zender? Ik zie dat bijna elke quad op 2.4Ghz vliegt. En wat gebeurt er als ik een keer een kleine glitch heb op mijn 35mhz frequentie?

Ik wil proberen om mijn zender te verkopen en er een 2e hands spectrum dx6i of dx7 voor te kopen, al heb ik het idee dat er echt geen interesse meer is in 35Mhz zenders. Of zal ik het gewoon mijn mijn futaba t7cp 35mhz zender houden?

Verder vandaag al mijn modelbouwspul uit de kast gehaald, een hoop gebruik ik niet meer, dus kan ik te koop zetten hier op het forum. Heb ik meteen wat meer budget voor de quad. Dat FPV vliegen of/en filmen/fotograferen vanaf een quad spreekt me heel erg aan! Dus misschien een keertje zo'n gopro camera'tje scoren, hoop ik wel die quad een beetje stabiel te kunnen krijgen!

Als je wilt gaan fpv vliegen houd dan die futaba t7cp. 35 mhz is de beste frequentie om te fpven. Ver bereik en geen last van andere storingsbronnen van je fpv set.

Afgelopen week mijn laptop naar de knoppe geholpen, gelukkig valt het onder de garantie en word het allemaal gemaakt.

Ik baalde eerst flink aangezien ik een hoop schoolwerk maar ook de tekeningen van de quad kwijt zou raken. Uiteindelijk mijn harde schijf uit mijn laptop gehaald om de belangrijkste gegevens te backuppen, en de quad tekeningen zijn er nog! Al zit ik er al wel weer aan te denken om nieuwe tekeningen te maken.

Verder wacht ik nog steeds op de motoren, ze zouden er eind oktober zijn, hopen dat ze ook daadwerkelijk komen.

Achteraf had ik ook beter even kunnen wachten met de regelaars want de turnigy plush zijn ook alweer langsgekomen. Maar ach, dat doen we dan wel een keer als 'update' of voor een volgend project(???). Want dat zit ook al in mijn hoofd. Maar eerst de quad eens vliegend zien te krijgen.

Inmiddels ook alweer wat andere onderdelen binnen zoals het dealextreme paketje wat schijnbaar toch verzonden is het lipo alarm, en klitteband dingen, en het 10 naar 6 pins conectortje voor de programmer die nog niet binnen is.

Verder heb ik al wat stekkertjes gesoldeerd, en de controlboard-ontvanger kabeltjes gemaakt.

Edit:
Props vandaag ook gearriveerd, en ik heb keda gemaild of ik de motoren direct uit de fabriek kan bestellen, dat kon, alleen ben ik dan 70 dollar kwijt in plaats van de 55 dollar op HK. Ik twijfel nu wel aangezien ik heb gechat in de hk chat, daar kreeg ik te horen dat ik het beste pas kan bestellen wanneer ze weer op voorraad zijn, maar dat dat soms heel lang duurt omdat zoveel mensen ze in backorder bestellen dat ze nieteens meer in stock komen.

Motoren is nog het enige wat besteld moet worden. Accu's verwacht ik volgende week ongeveer, de tracking werkt voor de verandering een keer goed en volgens mij is mijn pakketje nu in duitsland.

Laatst bewerkt:
Weer even een kleine update. Ik heb de motoren toch maar direct bij Keda besteld, misschien is het een domme zet, misschien een slimme. Geen idee waneer de motoren bij hk weer op voorraad komen. Hopen dat ik deze snel binnen heb.

Helaas is de laser snij machine op school nog steeds kapot, dus ik ga van het weekend denk ik maar beginnen aan een eenvoudiger frame uit aluminium profielen en triplex. Eens kijken of ik toch ergens dat 10x10mm alu profiel kan vinden, hornbach is niet echt in de buurt helaas.

leuk dit :)

ik hoop binnenkort ook een quadcopter te kunnen gaan bouwen (ook fpv)

Leuk! Als jullie die fpv meeting organiseren kom ik even langs om te kijken! Eerst dit ding vliegend krijgen! De filmpjes van RCexplorer zijn trouwens ook erg gaaf! Die hebben een erg goedkope/stabiele quadcopter!

Weer even een kleine update. Ik heb de motoren toch maar direct bij Keda besteld, misschien is het een domme zet, misschien een slimme. Geen idee waneer de motoren bij hk weer op voorraad komen. Hopen dat ik deze snel binnen heb.

Ah, daar heb ik vandaag ook over lopen denken, waren ze veel duurder dan bij HK?

Het valt mee, $11,29 per motor, alleen de verzendkosten vallen vies tegen, $23,81 in plaats van de $9,99 bij hobbyking.

Ik heb al enkele keren gevraagd in de chat van hobbyking of ze wisten of de keda motoren zouden kopen, en die vertelden dat het zo zou kunnen zijn dat als ze op voorraad komen, ze meteen weer allemaal weg zijn naar de mensen die ze bestellen in backorder. Op die manier zou je lang kunnen blijven wachten.

Ik kreeg net een telefoontje van mijn moeder, die vertelde dat er weer 3 of 4 paketjes binnen waren, ik heb geen idee wat in al die paketjes zit aangezien ik er volgens min maar 2 verwacht, haha. Ik neem dus aan dat de usb programmer
en het paketje met de accus ook binnen is. Misschien zitten in 1 van de paketjes nog wat reserve props die ik nog besteld had. , die 10x4.5 props zagen er best aardig uit voor de prijs, wel nog even balanceren.

Laatst bewerkt:
Ik kon niet langer wachten en heb via ebay zojuist 4x een hobbywing 30A ESC ($12,92) en 4x een rctimer 2830-1000kv ($11.24) besteld (beiden met gratis verzending).

Ook ik moet op zoek naar die 10x10 alu profielen maar gelukkig zit er in Zwolle nog wel een ijzerwaren zaak waar ze dit waarschijnlijk wel op voorraad hebben.

Back