Bug HLG bouwproject

Vanmiddag is m'n Bug op de hucklepack geweest. Was benieuwd hoe dat fragiele vleugeltje zich zou houden... :) Alles is echter goedgegaan en heb vluchttijden gehaald die normaal gesproken niet voor handen liggen. Jammer alleen van de hoeveelheid wind die het model constant achterover bleef blazen waardoor ik steeds hoogte verloor. Ideale situatie: Windstille, warme zomerdag met veel termiek!

bug_17.jpg

bug_18.jpg

Bij de tweede vlucht bleef 1 elastiekje zitten. Geen probleem, geen schade!
bug_19.jpg

Ziet er heel vet uit....
Hoe werkt dat huckepack systeem? Zijn dat gewoon 2 elastieken die met een klein pennetje vastzitten en die losgeduwd worden door de servo of zit er een veel ingewikkelder systeem achter?

Ja, had ik ook al gelezen. Probleem is alleen dat een servo voor het ontkoppelmechanisme bij zwevers met een spanweite van 6 meter niet zoveel uitmaakt, maar probeer maar eens een extra servotje erbij te duwen bij de Bug....
Daarvoor vroeg ik het me namelijk af.

P.S. Wat is het nut ervan om een motorkist met een huckepack op hoogte te brengen? Oefenvlucht?

Owja, had ik geloof ik al ergens eerder gelezen op het forum. Slim!

Om trouwens even helemaal ontopic te gaan, heb ik ontzettend lompe handen, of is het een ontzettend gefriemel om de stuurstanden bij de Bug vast te krijgen? :roll:

is het misschien mogelijk om de ontkoppelingsservo in het sleep toestel te doen, en dan doormiddel van een extra draad de haak bij het te slepen toestel te openen?

Ik ga maar eens wat verdiepen in het sleep/huckepack gebeuren. Lijkt me echt heel gaaf....
Maar hier weer ontopic verder...
:)

Is deze geschikt als beginnersvliegtuig ? Want ik zie wel een v-stelling.

Icm 2x een S3001 servo, maar welke ontvanger. Als zender wordt de FF9 gebruikt, 35 mhz. Dus in ieder geval een ontvanger, waar een futaba kristal in kan.

Mijn zenderset wordt nog uitgeleverd, daar zit een 700 mah accutje bij, heb hiervoor al een 2400 mah voor een raptor, dus kan die 700 mah in de bug ?

Gaat niet passen en is veel te zwaar vrees ik.

RC richtlijnen voor de BUG:

servo's: 2× 4-9 grm
ontvanger: ca. 7 gram
accu: 30 gram MAX!

Als beginner vliegtuig is hij wel geschikt denk ik, als je hem licht bouwt kan hij vrij veel hebben ;)
Of je er als beginner wat aan hebt weet ik niet, een vluchtje duurt uit de hand ongeveer 20 sec. Je moet dus aardig wat keren gooien voor je het vliegen zelf onder de knie hebt.

Of je er als beginner wat aan hebt weet ik niet, een vluchtje duurt uit de hand ongeveer 20 sec. Je moet dus aardig wat keren gooien voor je het vliegen zelf onder de knie hebt.

De bug is naar mijn idee bijna ideaal om mee te beginnen, juist omdat je er zo lekker mee kunt smijten. En wil je langere vluchten dan is een mini bungee de oplossing. Wel zijn er een paar dingen om in gedachten te houden:

Een Bug zit dan wel in twee avonden in elkaar maar echt goed trimmen vraag toch wel wat ervaring;

Een rasechte beginner doet er goed aan een zacht zomers grasveldje op te zoeken om onzuivere landingen niet in een (romp) kraakje te laten eindigen;

Leg het zwaartepunt 3-5 mm voorlijker dan op de tekening. Als je wat meer ervaring hebt kan het terug naar waar het op tekening staat. De kist vliegt daarmee beter maar is ook wat nerveuzer op het hoogteroer. Niet iets voor een echte beginner.

Zoek dus hulp bij bouw en trim en ga daarna lekker smijten.

@petyr

Helemaal mee eens, we hebben de BUG al als clubavondbouwproject geadopteerd... Inmiddels hebben een paar leden die nog bezig zijn met het motorbrevet het kistje ook al gevlogen, en zijn erg enthousiast!

Bovendien introduceer je het bouwen ook als iets dat leuk is om te doen...het zijn tenslotte maar een stuk of 20 onderdelen die in/aanelkaar gelijmd moeten worden.

Op een van de clubsites staat een verslag:

http://home.hetnet.nl/~pieter.klop/index.html
even naar beneden scrollen.

@ Raymon:

Het is cnc gefreesd, niet gelaserd... De constructie is een beetje aangepast, zodat alles nu van 2mm balsa is ipv 1,5 en 3 mm. De gebruikte carbon is 6mm dunwandig voor de staartboom en 4 mm dunwandig voor de hoofdligger.

Ik ga heel bewust geen tekeningen/bestanden posten/uploaden, dus vraag mij daar aub ook niet om.

Voor onze club heb ik een serie'tje gefreesd en als compleet pakketje incluis carbon/triplex/neusblok etc. tegen onkosten samengesteld.

Hans

Back