Bug HLG bouwproject

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Jorrit, 14 aug 2003.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik zal is even rond vragen
    zie pb :wink:
     
  2. peytr

    peytr Guest

    Modificatie is altijd interessant maar kijk uit met toename van gewicht. Om goed te presteren is bij zulke muggen de vleugelbelasting een factor van betekenis. De boom en vleugelligger die je beschrijft zijn volgens mij wat grover dan op de tekening, de 100 gram die op de tekeningen aangegeven is is daadwerkelijk haalbaar en de moeite waard, tenzij je em op de helling gebruikt, dan maakt het minder uit. Vliegen doet het natuurlijk wel maar optimaal is het niet.

    Het is normaliter ook niet toegestaan van gekopieerde tekeningen te bouwen voor eigen gebruik. Het auteursrecht is er namelijk om de auteur de gelegenheid te geven om zijn werk te gelde te maken. Dat wordt gedaan door aan de aanschaf van een tekening het recht te verbinden om 1 vliegtuig te bouwen.
     
  3. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    @petyr

    De modificatie was voornamelijk voor het "maakgemak". Het eerste modelletje woog vliegklaar incl. 2x 6 grams servo, Hitec Feather en 4x110 mAh 108 gram...niet slecht toch?

    Auteursrecht is een ondoorzichtig en interpretatie gevoelig verhaal...als vuistregel geldt: breng ik iemand anders schade toe of loopt iemand inkomsten mis door oneigenlijk gebruik van intelectueel eigendom? In dit geval ben ik van mening dat dat niet zo is:

    De BUG tekening was een "gratis" kadootje bij een tijdschrift, anders dus dan bijvoorbeeld een tekening uit de FMT katalogus. Het voorbehoud dat wordt gemaakt door de uitgever is letterlijk het niet toestaan van commercieel munt slaan uit dit kadootje, en daar houd ik me aan.

    Toch goed dat je jouw mening hierover geeft.

    Hans
     
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    welke fmt dan?
     
  5. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    @Raymon

    De BUG stond niet in een FMT, maar ik bedoelde het volgende:

    De uitgever van de FMT heeft ook een enorm archief aan bouwtekeningen die besteld kunnen worden (5 tot 40 euro/st).

    Zou je dus zo'n tekening, die iedereen kan bestellen, gaan kopieren en bijvoorbeeld voor de helft te koop aanbieden, dan schend je het auteursrecht van de uitgever.

    Hans
     
  6. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ooow oke
     
  7. peytr

    peytr Guest

    @Hummel

    Nog even :offtopic:

    Het gratis kadootje was bij RCM en die heeft netjes auteursrecht betaald op dat ontwerp. De tekening staat inderdaad niet bij FMT in de catalogus, maar wel bij RCM.

    Het auteursrecht is biedt nauwelijks ruimte voor interpretatie maar wordt veelvuldig geinterpreteerd, dat lijkt me een juistere typering.

    RCM geeft onderaan de volgende pagina de auteurerechtelijke bescherming van door hun gevoerde produkten nog eens weer, ter voorkoming van vrije interpretatie:

    http://www.rcmmagazine.com/e/env/00...nk=/shows/2003/planswarning/planswarning.html

    Voor alle duidelijkheid: Ik moraliseer niet maar vind het niet correct om te stellen dat het gewoon mag.

    Dan weer :eek:ntopic:

    Die 108 gram is gewoon erg goed. Proficiat!
     
  8. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    @Petyr

    Dat is zeker geen moraliseren, want ik begrijp nu ook dat de tekening gewoon nog te bestellen is...ik ging er van uit dat dat niet het geval was.

    Overigens ben ik blij dat ik de omgewerkte tekening dus ook niet gepost heb...

    De discussie over auteursrecht ga ik niet verder aan, omdat we dan te ver off-topic geraken...maar het is duidelijk wat je bedoelt.

    Hans
     
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    wat voor maat is de voor en achter lijst van de vleugel ()sorry jorrit k ben t vergeten :oops: )
     
  10. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    voorlijst is rond 3mm (beuken)
    achterlijst is 3x12 wat een lastige maat is, anders 3x15 of 3x10.
     
  11. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    thinx en hoelang is de carbon staaf in de romp?
     
  12. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    de buis is rond 6 mm en 370 mm lang

    het zwaartepunt ligt tussen de 80 en 85 mm gemeten vanaf de voorlijst.
     
  13. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Neem 4mm holle carbon buis! Scheelt gewicht
     
  14. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Een Clubgenoot van me heeft een 3mm holle buis gebruikt (wist niet eens dat die bestonden), ik weet niet meer of dit in z'n vleugel of romp was. Misschien leest Nico wel mee :wink:
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    en toen was die klaar
    [​IMG]
     
  16. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    ziet er mooi uit raymon!! wat voor kleur heeft de onderkant?

    ps. Ik heb 3mm holle koolstof buis, maar dat wordt gebruikt voor stuurstangetjes, lijkt me niet genoeg buigsterkte hebben voor zo'n staart.
     
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    wit
    hij heeft gevlogen maar niet zonder problemen
    als hij weg gaat dan gaat hij even rechtdoor en daarna de bocht om
    nog ffies kijken wat het is
    mischien toch te wijning v steling wand het is iets minder geworden bij mij dan op de tekening
    (de helft voor het DLG dacht ik maar is niet nodig eigilijk )
    ik denk dat ik nog is een nieuwe maak en dat met 10cm v steling
     
  18. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    BUG

    Na enkele jaren weinig gebouwd en gevlogen te hebben ben ik afgelopen week toch maar eens begonnen aan de bouw van de Bug. Tekening in Autocad gezet en hier en daar wat veranderingen aangebracht. Dat had ik dus beter niet kunnen doen: mijn Bug weegt vliegklaar 210 gram :oops: Nou heb ik er wel nogal zware elektronica inzitten (oa. 4x nimh AAA-cellen) dus dit verklaard een gedeelte van het gewicht, maar ik vraag me ook af waar al dit extra gewicht nog meer in is gaan zitten. Daarom de vraag: wie kan zijn Bugje eens gedemonteerd op de weegschaal leggen en de gewichten van de afzonderlijke delen (romp/vleugels/accu/servo/ontvanger) hier op het forum publiceren.
    Zijn er verder nog mensen die al modificaties als besturing met alleen hoogte en rolroer o.i.d. hebben gemaakt, dit lijkt me vooral op de helling wel nuttig.

    CU, Bart
     
  19. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    servo's W060/HS50= 2x6= 12 gram
    ontvanger Hitec feather= 8 gram
    ontvanger Penta = 3 gram
    4x110 mAh sanyo = 27 gram
    4x50 mAh sanyo = 17 gram

    RC licht = 47 gram
    RC superlicht = 32 gram

    Vleugel / carbon 4 mm dunwandig / Oralite = 35 gram

    Romp / carbon 6 mm dunwandig / Oralite = 33 gram
    stuurstangen 0,5 mm verenstaal

    Totaal lichte versie (incl. 2 reperaties) = 115 gram (was 108)
    Totaal superlichte versie (incl. 2 reperaties) = 100 gram (92 gram moet mogelijk zijn)

    Je kan het nog gekker maken door 2 grams servo's te gebruiken, maar dat wordt wel erg duur.

    Ook valt er te winnen met 2 lipo cellen ipv nicads voor de ontvanger. Er is dan wel nog een schakelingetje nodig om om te vormen naar 5 V (servo's).

    Die 200 gram is echt de zwaarste waarvan ik tot nu toe van gehoord heb...

    Wij bouwen er nu een stuk of 15, zal ze eens gaan wegen.

    http://home.hetnet.nl/~pieter.klop/VRIJ.html

    Rolroeren zijn niet nodig, met uitslagen van 30 graden boven/beneden en flink wat expo kan je zo een rol draaien, mits je maar voorwaartse snelheid hebt. Mijn modificatie bestond uit het toepassen van 2 mm balsa voor alle onderdelen ipv 1,5 en 3 mm. Verder heb ik de tipconstructie een beetje aangepast ivm de voorlijst, niets ingrijpends dus verder. De indekking van de vleugelwortel heb ik uit 1 mm balsa gemaakt; meer dan sterk genoeg!

    Hans
     
  20. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Net voor het eerst met mijn bugje gevlogen: #%5!!^&%
    Door het hoge gewicht een ontzettend hoge snelheid, bij lage snelheid wil hij nogal fel wegvallen. Ben al lang blij dat ik hem heel heb weten te houden.

    Ik ben bang dat dit bugje vrijwel meteen met pensioen mag, mischien wel eens leuk voor op de helling maar op het vlakke land totaal niet bruikbaar.

    Ik ben het bugje gaan bouwen met het materiaal dat ik nog thuis had liggen en o.a. door een veel te dikke voorlijst, geen koolstof ligger maar 2 houten latjes en (mischien) de gewone folie weegt alleen mijn vleugel al zo'n 65 gram!

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina