Bugaboo van Joost Bakker

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Heb bijna alle modellen van Vic Smeed gedownload en was al wat in cad aan het zetten.

Maar blijf dan toch een beetje zitten snuffelen op Outerzone en ja hoor foute boel.

Komt de Bugaboo van Joost Bakker voorbij op Outerzone en dacht wat een grappig (lelijk) ding die moet ik hebben.

Dacht ook dat moet echt oud zijn, maar nee hoor is van 1992 en was daardoor een beetje verrast.

Is het ook nog eens een Art Project van Joost die hij in zijn viewpoint op outerzone omschrijft.

En ja als het dan ook nog eens Art is, dan moet het gebeuren en gaan we de Bugaboo bouwen.

2.jpg

3.jpg


Komt er een diesel op nee nog niet, maar de motorbok komt er wel want, wie weet komt er toch een keer een diesel voorbij en gaat de E-motor er alsnog vanaf.

Nu eerst even de ribben in cad zetten en materiaal verzamelen voor de bouw.

Ton
 
De Bugaboo is een prachtig sportmodel! Eenvoudig te bouwen, bakken vol karakter, en vliegt prima. En het dieseltje klinkt extra mooi door het tissue op de romp! Hier staat de mijne samen met een Poppet en een Answer.
Foto VV Sport.jpg

Met dat naar voren stekende onderstel en die grote wielen landt de Bugaboo soms rechtop! En ik heb hem ook wel vanaf een paadje op de hei laten opstijgen, als de wind gunstig is. Voor een grondstart is natuurlijk meer motorvermogen nodig, met als nadeel dat het model te snel klimt.... Handstarten gaat ook goed.
Bugaboo.jpg

Ik heb nog een tweede gebouwd, die moest in een koffer passen. Dus heb ik de vleugelhelften los gebouwd, en ze op stalen pennen in de romp gezet. Het kielvlak zat ook los van het stabilo. Met de gewichtsverhoging die dat met zich mee bracht, was de Indian Mills 75 te klein maar vloog de Bug prima met een Frog 100.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de plaatjes ziet er goed uit de modellen en een leuk setje modellen zo bij elkaar.
Hoe lang heb je de motor draaien in een vlucht en laat je het model klimmen of op een paar meter hoogte rond pruttelen.

Ton
 
Hoe ik mijn VV Sportmodellen laat vliegen, hangt helemaal van de omstandigheden af. Ideaal is natuurlijk een groot terrein en weinig wind. Dan is het leuk om wat meer toeren te geven en het model te laten klimmen. En de motorloop mag dan tot een minuut gaan. Ik moet er bij zeggen dat al mijn sportmodellen een thermiekrem hebben! De ene keer dat ik vergeten had die aan te zetten, vloog het model, een Tomboy met een DC Merlin, prompt weg. Het model was op de motor geklommen tot een meter of 80, schat ik, en daarna in zweefvlucht gedaald tot een meter of 10. Toen kreeg het thermiek, cirkelde weer omhoog en was verdwenen. Gelukkig kreeg ik een week later bericht dat het model was gevonden, 30 km. van de startplaats! Wat maar weer aantoont dat je ook altijd een adreslabel moet gebruiken.
Meestal mik ik erop dat de motor zo staat afgesteld dat het model in de eerste linkerbocht na de handstart net over de grond scheert. Dan blijft het de rest van de vlucht leuk laag rondjes vliegen, mag de tank wat voller en kun je genieten van het vliegbeeld en het motorgeluid.
Bij het rechter model op de foto, de Answer, een Amerikaans ontwerp uit 1940, lukt dit niet! De Answer is een echte wedstrijdkist, die wil niet laag rondjes vliegen, maar klimmen en daarna lang uitzweven! Ideaal voor VRA, denk ik.
 
Sorry voor de late reactie, dank voor de uitleg klinkt echt leuk om te proberen.
Maar moet bekennen dat ik vrijevlucht echt op de VRA manier ga doen.
Donderdagavond met een heel klein beetje wind nog geprobeerd met de Frechdax en met het draaien met wind mee is het model zo weg.
Ons veld is te klein om de vrije vlucht echt uit te voeren, dus met VRA ondersteuning is het zeker voor mij evenveel fun.

Heb de Bugaboo al in cad staan dus eerdaags even naar rbc voor een freessetje en we kunnen starten.

Ton
 
Is alweer even geleden maar heb niet stil gezeten en de Bugaboo begint al lekker vorm te krijgen.

Na de meeting van afgelopen zaterdag alleen nog maar meer gemotiveerd, om snel af te bouwen en te gaan vliegen.

Helaas geen diesel vanwege het geluid bij ons op club, maar je weet maar nooit en misschien ooit.

Bugaboo (1).jpg


In cad zetten was niet veel werk maar wel leerzaam om het model een beetje te leren kennen.

Bugaboo (2).jpg


De onderdeeltjes en wat planken om latjes van te snijden.

Bugaboo (6).JPG


De onderdeeltjes

Bugaboo (7).JPG


Was toch aan het tekenen dus een malletje gemaakt om de 1mm stripjes in de vorm te zetten, werkt lekker makkelijk en leuk.

Bugaboo (12).JPG


Ook gelijk maar een plank aan stukken gesneden voor de nodige latjes, 1 plank is ruim voldoende.

Bugaboo (13).JPG


Folie over de tekening, bovenste romp latjes uitleggen en vastpinnen, de onderste van de boden even onder de kraan en ook die kan op zijn plek.

Bugaboo (14).JPG


Wel wat spanning maar het latje liet zich prima zetten en met de spelden en gewichten blijft deze prima op zijn plek.
Een prima optie zou ook 2 latjes van 3mm verlijmen kunnen zijn, zou ook minder spanning geven.

Bugaboo (16).JPG


Heerlijk toch bouwen met latjes blijft leuk werk.

Bugaboo (17).JPG


Zo begin is er later nog wat meer plaatjes.

Ton
 
Hoi Ton,
Bij de mijne heb ik de onderste romp latjes in de kromming gestoomd, dan heb je er geen spanning meer in. Verder ben ik altijd wat benauwd om spelden dwars door latjes te prikken, twee spelden aan weerskanten van het latje heeft het zelfde effect, maar verzwakt het latje niet. Met de 5x5 (of was het 6x6?) latjes van de Bug is het misschien niet zo erg om er doorheen te prikken, maar bij dunnere latjes geeft zoiets al snel een zwakke plek. Verder veel plezier met de Bug!
 
Helaas geen diesel vanwege het geluid bij ons op club, maar je weet maar nooit en misschien ooit.

Dieseltjes kunnen ook een acceptabel geluid maken. Het type dat zich goed leent voor dit soort modelvliegtuigen, bijvoorbeeld het "sideport" type van o.a. Mills, is zonder demper niet aanstootgevend. Een tamme Davies Charlton (geen sideport) met simpele buisdemper is ook goed te doen, zeker bij lagere toeren. De geur van deze motoren is een groter probleem want verslavend voor de gebruiker en slecht voor de relatie met huisgenoten.
 
Daar staat dan weer tegenover, zoals ik eerder schreef, dat een met tissue beklede latjesromp zoals de Bugaboo een PRACHTIGE klankkast maakt die het geluid van een Millsje op sublieme wijze weet te verdiepen! Voor liefhebbers mooie muziek.... Het volume valt erg mee, maar er zullen vast lieden te vinden zijn die zich er aan ergeren (zoals er tegenwoordig vrijwel over alles lieden te vinden zijn die zich ergeren).
 
Hoi Ton,
Bij de mijne heb ik de onderste romp latjes in de kromming gestoomd, dan heb je er geen spanning meer in. Verder ben ik altijd wat benauwd om spelden dwars door latjes te prikken, twee spelden aan weerskanten van het latje heeft het zelfde effect, maar verzwakt het latje niet. Met de 5x5 (of was het 6x6?) latjes van de Bug is het misschien niet zo erg om er doorheen te prikken, maar bij dunnere latjes geeft zoiets al snel een zwakke plek. Verder veel plezier met de Bug!
Helemaal mee eens maar mijn bouwplank is te hard en daarop valt lastig te werken met telkens twee spelden. Werk het meeste met gewichten maar de spelden die ik heb zijn erg dun en heb er wel vertrouwen in dat dit minimaal schade geeft aan de latjes.
Latje rond stomen ja zou beter zijn, maar met een zeiknat latje ging het ook prima en beter dan verwacht, is na goed drogen ook redelijk spanning vrij.

En dan ja de diesel, mogen niet met tweetakt vanwege de vergunning, maar er komt echt wel een keer een diesel voor een klein modelletje.
Anders bouw ik iets voor 2,5cc diesel want die heb ik liggen, even weilandje rond Dordt moet dan best kunnen om even wat te pruttelen.
Zit na al die jaren wel een beetje vast maar zal zeker met wat liefde wel weer lopend te maken zijn.
Combat.jpg

Ton
 
Hier nog wat meer plaatjes van het bouwen
Bugaboo (18).JPG

Laag 2 de andere romp zijde

Bugaboo (19).JPG

Gaat prima met wat folie ertussen en zo zijn ze mooi gelijk.

Bugaboo (21).JPG


Bugaboo (23).JPG


Zo ook klaar

Ton
 
Een Liquidator met een PAW! Neem die mee naar de LB dag op Almere op 1 september! Kun je weer eens lekker rondraggen, en alle advies en hulp is aanwezig!
Bouwplank: de beste investering die ik ooit gedaan heb, is mijn hele bouwtafel te bekleden met 10 mm balsa plankjes en dat vlak te schuren. Is na tientallen modellen bouwen nog steeds in goede staat.
 
Klinkt wel leuk, lijkt me wel weer grappig om lb te vliegen, is wel weer heel lang geleden.
Wel van plan om een keer een elektro Suppi te bouwen, toch maar eens in verdiepen.
De Liquidator gaat niet meer vliegen hangt veilig aan de muur.

Zou eigenlijk wel een goede bouwplank moeten maken, met balsa erop nooit eerder gehoord klinkt wel handig.
Heb altijd meer een kastplank gepakt dat werkt maar moet toegeven is niet altijd even handig.

Ton
 
een goede bouwplank moeten maken, met balsa erop
Sinds een paar jaar gebruik ik twee op elkaar geplakte groene ondervloerplaten (ondervloer voor laminaat). Twee op elkaar opdat de spelden, die er lekker makkelijk ingaan, de tafel niet raken. Voorwaarde voor succes is een vlakke ondergrond (tafelblad) om de plaat op te leggen. Bouwplank + model-in-aanbouw laat zich makkelijk opbergen als de tafel ergens anders voor nodig is.
 
Wel van plan om een keer een elektro Suppi te bouwen, toch maar eens in verdiepen.
Daar had ik ook al aan gedacht , maar de romp leent zich niet echt om een 3s 2200 lippo in weg te krijgen. Met een blue pants lukt het wel.
Ik ben ervan overtuigt dat een suppi beter kan vliegen , maar over het ontwerp is niet echt lang nagedacht.
De bevestiging van het landingsgestel b.v.b. zit erg in de weg , zowel voor een tank en zeker voor een lippo.En zo zijn er nog een paar zaken die beter en eenvoudiger kunnen.
Dirk
 
Ja alles is te verbeteren en of de Suppi wel of niet praktisch is maakt me niet uit, wil die gewoon een keer vliegen.
Is vanwege een herinnering van iets van 40 jaar terug, toen was Rody Roem een LB leerling van Paul Tupker de ontwerper van de Suppi.
Rody vloog de Super Suppi met een 5cc Enya en dat vloog erg goed.
Lijkt me leuk om de Suppi als E-retro model een keer te vliegen.
Hoeft ook niet een heel stunt programma want dat kan ik toch niet is meer wat rondjes draaien.

Ton
 
Back
Top