Bugaboo van Joost Bakker

Discussie in 'Vrije vlucht / VRA' gestart door Ton van Munsteren, 26 mrt 2018.

  1. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Zelf had ik dit probleem onlangs met een AM25. De Engelse schroefmaat (6 BA?) kwam overeen met M3! Dit vertelde mij forumdeelnemer "Dieselracer", waarvoor dank! Moest wel even opletten dat de schroeflengte niet afweek en ook de vorm/diameter van de kop van de M3 schroef. Wanneer ik mij niet vergis gebruikte Allen-Mercury dezelfde draad in de hele MKII reeks van zijn motoren (waartoe jouw 1.5 cc ook behoort). Dus: probeer even voorzichtig of M3 er in past en kijk goed naar de lengte en kopmaat van een van de overgebleven originele schroeven.
     
  2. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.387
    Locatie:
    Hulshout België
    In principe past het niet , indien je 6BA herrekend naar metrisch is de buitendiameter draad 2,8 mm ipv 3 (M3) , spoed 0,53 ipv 0,5 , dit lijkt niet veel maar op 10 gangen zit je er toch al 0,3 mm naast , en ook de tophoek van de schroefdraad is 55° ipv 60°, dus toch maar voorzichtig proberen lijkt me .

    Groeten Jef
     
  3. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Amersfoort
    De test van de AM 10 staat in Aeromodeller juli 1958. Die heb ik er even bijgepakt, en daar staat dat de kopbouten 7 BA zijn, het tankje in het achterdeksel gemonteerd zit met een 6 BA, en de propmoer een 1 BA is. Lengte van de boutjes is niet opgegeven. BA boutjes zijn in Engeland makkelijk te verkrijgen, bijvoorbeeld https://maccmodels.co.uk/ba-fastner...agon-steel-ba-fastners/7ba-hexagon-steel.html Voor Vrije Vlucht (en dat geldt ongetwijfeld ook voor je RC Bug) wordt een 8x4 prop aanbevolen.
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.213
    Locatie:
    Dordrecht
    Bedankt heren voor het meedenken de M3 was te dik maar had ook nog een M2,5 en dat liep nog heel aardig in het carter huis.
    Trouwens wel verbaasd dat de M2,5 schroef aardig in het huis liep maar een moer op de motorbout niet eens 1 slag deed.
    Maar eens kijken of via de tip van Henk wat boutjes verkrijgbaar zijn want wil toch graag het juiste schroefdraad op de boutjes hebben.

    Ton
     
  5. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Rotterdam
    Een beetje slordige test als ze de lengte van de boutjes er niet bij zetten, ik zou hem terugbrengen naar de kiosk en je geld terugvragen :p.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.886
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    He he....
    Jij hebt duidelijk geen idee hoever het wel lopen is naar 1958....:D
     
    ArthurP en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.886
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik bedoel, wij zijn daar afgelopen zaterdag nog geweest en ik kan je verzekeren, het was een roteind, maar wel heeeeel erg leuk.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.213
    Locatie:
    Dordrecht
    maar ja dan heb ik over een tijdje de AM draaiend maar wat moet ik daar dan weer voor bouwen.
     
  9. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Amersfoort
    O, dat weet ik wel, hoor. Gewoon 1 jaartje verder de toekomst in, uit Aeromodeller november 1959, de Gasser! Geschikt voor 1,5 tot 2,5 cc, snel, wendbaar en erg makkelijk te bouwen. Geschikt voor 1 of 2 kanaals besturing. Staat al tientallen jaren op mijn lijstje van te bouwen modellen, maar een mens heeft het druk en de keuzes zijn legio. Zal ik een 1 op 1 kopie voor je laten maken?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Harderwijk
    Hė druk baasje. Mag ik dit draadje even hyjacken om je te vragen je email en of PM op dit forum te checken?
    Henk B
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.886
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Die Gasser is zeker leuk, maar volgens mij wil hij een Sharkface, MET een 1 cc diesel en, niet kinderachtig, zonder hoogteroer....:p
    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4416
    Dat wordt minstens zo'n geleid projectiel als die Bugaboo on steroids.
    Alleen kan deze barrelrolls op rudder alleen....:D
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.213
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja is zeker leuk Henk en dank voor het aanbod, heb de tekening ook op Aerofred gevonden in pdf en kan die zo in cad omzetten.
    https://aerofred.com/search.php?search_keywords=Gasser&search_terms=all&submit=Search
    Heb gelukkig nog even de tijd eerst van de week de boutjes bestellen en kijken of de AM wil lopen.
    Wil het kistje zo wie zo wel in cad zetten voor een freessetje, je hoeft dan alleen maar te plakken.

    Hahaha ja Bruno heb die ook al 100 keer bekeken met die bek vol met tanden, prachtig lijkt me een echte Duivelse Shark.
    Ziet er naar uit dat ik ook nog eens op zoek moet naar een 1cc diesel.
    Heb wel al zoiets met een E-motor en dat ook zaterdag gevlogen, mijn stikje en die barrelt als een duivel.
    IMG_7831.jpg


    Waar ik eigenlijk aan denk is een kistje dat met lage compressie als met VV rustig rondknettert en dat ik op rudder dichtbij kan houden.
    Was ook een beetje de bedoeling met de Bugaboo had niet verwacht dat ik regelrecht de wolken in zou knallen.

    Ton
     
  13. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Amersfoort
    10x4 prop op de Fok zetten en je hebt de Bug tam....
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.213
    Locatie:
    Dordrecht
    O leuk en moet de compressie dan ook nog omlaag
     
  15. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Amersfoort
    Het leuke van dieseltjes is dat je het vermogen kunt regelen met de compressie; en dat daar dan een bijpassende stand van de brandstofnaald bij hoort. Als je terugdenkt naar zaterdag, dan zul je 'pruttelende' dieseltjes op VV modellen voorbij zien komen. Dus met weinig compressie. Daar zijn ze niet allemaal voor geschikt. Jouw AM is een vrij snelle diesel, dus deze afremmen gaat het beste met een wat grotere prop met weinig spoed. Maar ook dan kun je compressie terugnemen voor een langzamere motorloop.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  16. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik weet denk ik een veel betere oplossing voor Ton, een kleinere diesel op de Bugaboo zetten en voor de snelle AM snel een nieuw snel LB model bouwen. Moet net lukken voor Almere. :)
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.213
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja zaterdag gezien met jouw Bugaboo die prachtig vloog en heb dat eerder gezien met name ook op de British Nats. Heeeel lang geleden toen ik nog pylonrace vloog en eerlijk gezegd waren de dieseltjes avonden de mooiste momenten.
    Als je dan ongestraft met een grotere prop zo'n motortje kan temmen dan is dat perfect en zeker leuk om te doen.
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.213
    Locatie:
    Dordrecht
    Bouwen voor Almere gaat niet lukken maar ga wel bezoeken om hopelijk met de trainer van Bruno wat te vliegen. Weet niet of het rondjes draaien nog wil lukken.
    Heb uiteraard wel al een tekening van een Ringmaster bijna in cad om later te kunnen bouwen en heb daarvoor een 2.5cc diesel liggen.
     
  19. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Amersfoort
    Zonder al te eigenwijs te willen zijn, hebben we inmiddels voor een 2,5cc trainer een veel beter alternatief voor de Ringmaster ontwikkeld. Dat is de Ace trainer, in meerdere versies beschikbaar. In deze link staat er één die lijkt op een Mustang http://lijnbesturing.nl/Oud/images/Lijnbesturing/05_Werkplaats/Tekeningen/Mustang.jpg Er zijn ook andere varianten op tekening gezet. Probleem met de Ringmaster en vele daarop lijkende modellen is dat de romp te zwak is. Die breekt bij een crash (en die maak je als je LB leert vliegen) vlak achter de vleugel. Bovendien is trouwens de Ringmaster voor een 6cc glow ontworpen; voor een 2,5cc diesel moet je een verkleinde versie hebben. Als je naar de Almeerse LB dag komt laten we je met een Ace trainer vliegen. Je krijgt hem niet kapot! Toch is de Ace trainer geschikt voor zowel de eerste vluchten, als om eenvoudige stunts te leren (loopings, rugvlucht). De trainer van Bruno is ook een Ace.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.886
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Luister naar Henk (hij denkt niet alleen dat 'ie het beter weet, soms klopt dat ook nog:confused:), dat scheelt een hoop gekloot...:D
    Ik wel, maar dat verklap ik nog even niet...:rolleyes::rofl:
    Er zijn op de LB dag zeer waarschijnlijk meerdere trainers aanwezig, dus je kunt zelfs kiezen.....:yes:

    Mijn Ace is al aan z'n tweede leven bezig.
    Tijdens een vliegend circus kwam ik een keer niet meer uit een line tangle en schoof onder het gras.
    Het rompje was al zo verzadigd met olie, dat repareren geen verstandige optie meer was.
    In die tijd ( ja, wanneer eigenlijk niet?:rofl:) was ik erg druk met allerlei projecten en had de ACE even niet de eerste prioriteit.
    Ineens verraste Henk mij met een rompje in precies dezelfde kleuren.:worship:
    Even onderstel, tank en de horn overzetten en de vleugel erin lijmen en daar gingen we weer....:thumbsup:
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina