Bugaboo van Joost Bakker

iemand nog een tip voor de schroeven
Zelf had ik dit probleem onlangs met een AM25. De Engelse schroefmaat (6 BA?) kwam overeen met M3! Dit vertelde mij forumdeelnemer "Dieselracer", waarvoor dank! Moest wel even opletten dat de schroeflengte niet afweek en ook de vorm/diameter van de kop van de M3 schroef. Wanneer ik mij niet vergis gebruikte Allen-Mercury dezelfde draad in de hele MKII reeks van zijn motoren (waartoe jouw 1.5 cc ook behoort). Dus: probeer even voorzichtig of M3 er in past en kijk goed naar de lengte en kopmaat van een van de overgebleven originele schroeven.
 
Zelf had ik dit probleem onlangs met een AM25. De Engelse schroefmaat (6 BA?) kwam overeen met M3! Dit vertelde mij forumdeelnemer "Dieselracer", waarvoor dank! Moest wel even opletten dat de schroeflengte niet afweek en ook de vorm/diameter van de kop van de M3 schroef. Wanneer ik mij niet vergis gebruikte Allen-Mercury dezelfde draad in de hele MKII reeks van zijn motoren (waartoe jouw 1.5 cc ook behoort). Dus: probeer even voorzichtig of M3 er in past en kijk goed naar de lengte en kopmaat van een van de overgebleven originele schroeven.

In principe past het niet , indien je 6BA herrekend naar metrisch is de buitendiameter draad 2,8 mm ipv 3 (M3) , spoed 0,53 ipv 0,5 , dit lijkt niet veel maar op 10 gangen zit je er toch al 0,3 mm naast , en ook de tophoek van de schroefdraad is 55° ipv 60°, dus toch maar voorzichtig proberen lijkt me .

Groeten Jef
 
De test van de AM 10 staat in Aeromodeller juli 1958. Die heb ik er even bijgepakt, en daar staat dat de kopbouten 7 BA zijn, het tankje in het achterdeksel gemonteerd zit met een 6 BA, en de propmoer een 1 BA is. Lengte van de boutjes is niet opgegeven. BA boutjes zijn in Engeland makkelijk te verkrijgen, bijvoorbeeld https://maccmodels.co.uk/ba-fastner...agon-steel-ba-fastners/7ba-hexagon-steel.html Voor Vrije Vlucht (en dat geldt ongetwijfeld ook voor je RC Bug) wordt een 8x4 prop aanbevolen.
 
Bedankt heren voor het meedenken de M3 was te dik maar had ook nog een M2,5 en dat liep nog heel aardig in het carter huis.
Trouwens wel verbaasd dat de M2,5 schroef aardig in het huis liep maar een moer op de motorbout niet eens 1 slag deed.
Maar eens kijken of via de tip van Henk wat boutjes verkrijgbaar zijn want wil toch graag het juiste schroefdraad op de boutjes hebben.

Ton
 
De test van de AM 10 staat in Aeromodeller juli 1958. Die heb ik er even bijgepakt, en daar staat dat de kopbouten 7 BA zijn, het tankje in het achterdeksel gemonteerd zit met een 6 BA, en de propmoer een 1 BA is. Lengte van de boutjes is niet opgegeven. BA boutjes zijn in Engeland makkelijk te verkrijgen, bijvoorbeeld https://maccmodels.co.uk/ba-fastner...agon-steel-ba-fastners/7ba-hexagon-steel.html Voor Vrije Vlucht (en dat geldt ongetwijfeld ook voor je RC Bug) wordt een 8x4 prop aanbevolen.

Een beetje slordige test als ze de lengte van de boutjes er niet bij zetten, ik zou hem terugbrengen naar de kiosk en je geld terugvragen :p.
 
Ik bedoel, wij zijn daar afgelopen zaterdag nog geweest en ik kan je verzekeren, het was een roteind, maar wel heeeeel erg leuk.
 
O, dat weet ik wel, hoor. Gewoon 1 jaartje verder de toekomst in, uit Aeromodeller november 1959, de Gasser! Geschikt voor 1,5 tot 2,5 cc, snel, wendbaar en erg makkelijk te bouwen. Geschikt voor 1 of 2 kanaals besturing. Staat al tientallen jaren op mijn lijstje van te bouwen modellen, maar een mens heeft het druk en de keuzes zijn legio. Zal ik een 1 op 1 kopie voor je laten maken?
 

Bijlagen

O, dat weet ik wel, hoor. Gewoon 1 jaartje verder de toekomst in, uit Aeromodeller november 1959, de Gasser! Geschikt voor 1,5 tot 2,5 cc, snel, wendbaar en erg makkelijk te bouwen. Geschikt voor 1 of 2 kanaals besturing. Staat al tientallen jaren op mijn lijstje van te bouwen modellen, maar een mens heeft het druk en de keuzes zijn legio. Zal ik een 1 op 1 kopie voor je laten maken?
Hė druk baasje. Mag ik dit draadje even hyjacken om je te vragen je email en of PM op dit forum te checken?
Henk B
 
O, dat weet ik wel, hoor. Gewoon 1 jaartje verder de toekomst in, uit Aeromodeller november 1959, de Gasser! Geschikt voor 1,5 tot 2,5 cc, snel, wendbaar en erg makkelijk te bouwen. Geschikt voor 1 of 2 kanaals besturing. Staat al tientallen jaren op mijn lijstje van te bouwen modellen, maar een mens heeft het druk en de keuzes zijn legio. Zal ik een 1 op 1 kopie voor je laten maken?
Die Gasser is zeker leuk, maar volgens mij wil hij een Sharkface, MET een 1 cc diesel en, niet kinderachtig, zonder hoogteroer....:p
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4416
Dat wordt minstens zo'n geleid projectiel als die Bugaboo on steroids.
Alleen kan deze barrelrolls op rudder alleen....:D
 
Ja is zeker leuk Henk en dank voor het aanbod, heb de tekening ook op Aerofred gevonden in pdf en kan die zo in cad omzetten.
https://aerofred.com/search.php?search_keywords=Gasser&search_terms=all&submit=Search
Heb gelukkig nog even de tijd eerst van de week de boutjes bestellen en kijken of de AM wil lopen.
Wil het kistje zo wie zo wel in cad zetten voor een freessetje, je hoeft dan alleen maar te plakken.

Hahaha ja Bruno heb die ook al 100 keer bekeken met die bek vol met tanden, prachtig lijkt me een echte Duivelse Shark.
Ziet er naar uit dat ik ook nog eens op zoek moet naar een 1cc diesel.
Heb wel al zoiets met een E-motor en dat ook zaterdag gevlogen, mijn stikje en die barrelt als een duivel.
IMG_7831.jpg



Waar ik eigenlijk aan denk is een kistje dat met lage compressie als met VV rustig rondknettert en dat ik op rudder dichtbij kan houden.
Was ook een beetje de bedoeling met de Bugaboo had niet verwacht dat ik regelrecht de wolken in zou knallen.

Ton
 
Het leuke van dieseltjes is dat je het vermogen kunt regelen met de compressie; en dat daar dan een bijpassende stand van de brandstofnaald bij hoort. Als je terugdenkt naar zaterdag, dan zul je 'pruttelende' dieseltjes op VV modellen voorbij zien komen. Dus met weinig compressie. Daar zijn ze niet allemaal voor geschikt. Jouw AM is een vrij snelle diesel, dus deze afremmen gaat het beste met een wat grotere prop met weinig spoed. Maar ook dan kun je compressie terugnemen voor een langzamere motorloop.
 
Het leuke van dieseltjes is dat je het vermogen kunt regelen met de compressie; en dat daar dan een bijpassende stand van de brandstofnaald bij hoort. Als je terugdenkt naar zaterdag, dan zul je 'pruttelende' dieseltjes op VV modellen voorbij zien komen. Dus met weinig compressie. Daar zijn ze niet allemaal voor geschikt. Jouw AM is een vrij snelle diesel, dus deze afremmen gaat het beste met een wat grotere prop met weinig spoed. Maar ook dan kun je compressie terugnemen voor een langzamere motorloop.

Ik weet denk ik een veel betere oplossing voor Ton, een kleinere diesel op de Bugaboo zetten en voor de snelle AM snel een nieuw snel LB model bouwen. Moet net lukken voor Almere. :)
 
Het leuke van dieseltjes is dat je het vermogen kunt regelen met de compressie; en dat daar dan een bijpassende stand van de brandstofnaald bij hoort. Als je terugdenkt naar zaterdag, dan zul je 'pruttelende' dieseltjes op VV modellen voorbij zien komen. Dus met weinig compressie. Daar zijn ze niet allemaal voor geschikt. Jouw AM is een vrij snelle diesel, dus deze afremmen gaat het beste met een wat grotere prop met weinig spoed. Maar ook dan kun je compressie terugnemen voor een langzamere motorloop.
Ja zaterdag gezien met jouw Bugaboo die prachtig vloog en heb dat eerder gezien met name ook op de British Nats. Heeeel lang geleden toen ik nog pylonrace vloog en eerlijk gezegd waren de dieseltjes avonden de mooiste momenten.
Als je dan ongestraft met een grotere prop zo'n motortje kan temmen dan is dat perfect en zeker leuk om te doen.
 
Ik weet denk ik een veel betere oplossing voor Ton, een kleinere diesel op de Bugaboo zetten en voor de snelle AM snel een nieuw snel LB model bouwen. Moet net lukken voor Almere. :)
Bouwen voor Almere gaat niet lukken maar ga wel bezoeken om hopelijk met de trainer van Bruno wat te vliegen. Weet niet of het rondjes draaien nog wil lukken.
Heb uiteraard wel al een tekening van een Ringmaster bijna in cad om later te kunnen bouwen en heb daarvoor een 2.5cc diesel liggen.
 
Zonder al te eigenwijs te willen zijn, hebben we inmiddels voor een 2,5cc trainer een veel beter alternatief voor de Ringmaster ontwikkeld. Dat is de Ace trainer, in meerdere versies beschikbaar. In deze link staat er één die lijkt op een Mustang http://lijnbesturing.nl/Oud/images/Lijnbesturing/05_Werkplaats/Tekeningen/Mustang.jpg Er zijn ook andere varianten op tekening gezet. Probleem met de Ringmaster en vele daarop lijkende modellen is dat de romp te zwak is. Die breekt bij een crash (en die maak je als je LB leert vliegen) vlak achter de vleugel. Bovendien is trouwens de Ringmaster voor een 6cc glow ontworpen; voor een 2,5cc diesel moet je een verkleinde versie hebben. Als je naar de Almeerse LB dag komt laten we je met een Ace trainer vliegen. Je krijgt hem niet kapot! Toch is de Ace trainer geschikt voor zowel de eerste vluchten, als om eenvoudige stunts te leren (loopings, rugvlucht). De trainer van Bruno is ook een Ace.
 
Luister naar Henk (hij denkt niet alleen dat 'ie het beter weet, soms klopt dat ook nog:confused:), dat scheelt een hoop gekloot...:D
Bouwen voor Almere gaat niet lukken maar ga wel bezoeken om hopelijk met de trainer van Bruno wat te vliegen. Weet niet of het rondjes draaien nog wil lukken..
Ik wel, maar dat verklap ik nog even niet...:rolleyes::rofl:
Er zijn op de LB dag zeer waarschijnlijk meerdere trainers aanwezig, dus je kunt zelfs kiezen.....:yes:

Mijn Ace is al aan z'n tweede leven bezig.
Tijdens een vliegend circus kwam ik een keer niet meer uit een line tangle en schoof onder het gras.
Het rompje was al zo verzadigd met olie, dat repareren geen verstandige optie meer was.
In die tijd ( ja, wanneer eigenlijk niet?:rofl:) was ik erg druk met allerlei projecten en had de ACE even niet de eerste prioriteit.
Ineens verraste Henk mij met een rompje in precies dezelfde kleuren.:worship:
Even onderstel, tank en de horn overzetten en de vleugel erin lijmen en daar gingen we weer....:thumbsup:
 
Back
Top