Bugaboo van Joost Bakker

De Diesel gaat er voor zeker op en zal zeker ook een keer geluid meten.
Mogen geen tweetakt vliegen op ons veld maar over Diesel wordt niet gesproken.

Ton
 
Mogen geen tweetakt vliegen op ons veld maar over Diesel wordt niet gesproken
Dat is nou weer zo'n domheid ten top.:confused:
Het gaat om de maximale toegestane hoeveelheid spectraal geluid op de plaats waar de gehinderde zich bevindt.
Hoe je dat voor elkaar krijgt, moet je zelf weten en dus niet op grond van (zoals ook hier blijkt, maar andere clubs -eveneens ongehinderd door enige kennis van zake- kunnen er ook wat van :mad:) met de natte vinger maar iets vaststellen.
Je moet meten op de plaats waar het probleem wordt geconstateerd, niet bij de bron.
Soms zijn modelvliegers, daarbij geholpen door al even slecht geinformeerde overheden, elkaars eigen grootste natuurlijke vijand.:(
 
Doe daar de bewoners van de buurt bij en je hebt een recept voor conflict.

Vooral de nieuwe bewoners die 50 keer krijgen te horen er zit een vliegveld in de buurt enzovoort. Toch kopen en dan klagen, daar kan ik dan weer niet bij. Je wist t toch???
 
Jammer dan toch maar Electro in plaats van een Diesel
Heb tenslotte niet voor niets al me brandstof motoren 25 jaar geleden weggedaan.
Ton
 
Oeps nee toch niet heb nog een OS.10 in een Amateur en die vliegt nog steeds heerlijk, die OS'jes zijn echt super stil.

19 Moet nog een AMATEUR sticker op.JPG




16 Gat in de motorspant maakt alles passend.JPG


Ton
 
De Diesel gaat er voor zeker op en zal zeker ook een keer geluid meten.
Mogen geen tweetakt vliegen op ons veld maar over Diesel wordt niet gesproken.

Ton
t'ja , helaas is een diesel ook een tweetakt.
Maar soms is het reglement dubbelzinnig , b.v.b. " verboden te vliegen met draadloos bestuurde modelvliegtuigen voorzien van een verbrandingsmotor"
Dus control line mag wel , want dat is niet "draadloos":banana:
 
Mogen geen tweetakt vliegen op ons veld
Onlangs beluisterde ik een 7,5 cc OS tweetakt met verlengde uitlaat. Niets uitzonderlijks, deze demper - gewoon te koop, vertelde de eigenaar. Geruisloos was het niet, maar wel héél beschaafd.
Het vanwege het geluid uitbannen van alle 2taktmotoren voor de modelvliegerij is een onnodige maatregel. Beter zou het zijn om te meten en te weten hoe de overlast tot stand komt en dus ook bedwongen kan worden - serieuze modelbouwers zijn tenslotte probleemoplossers.
 
Leuk een viertakt diesel of een 7,5cc OS 2t met stille uitlaat maar nee toch maar niet , had 25 jaar terug al me 4Takt en 2Takt motoren al op 78db.
Was prima te vliegen maar daarna lekker overgegaan op electro en daar nooit spijt van gehad.

Maar blijf die kleine dieseltje toch nog steeds erg leuk vinden en wat wil het geluk, krijg ik van een clubgenoot dit schatje in me handen gedrukt.

IMG_7332.JPG


Heb der ook wat brandstof en heb der zin in om het motortje eerdaags een keertje te laten snorren.

Weet niet of de brandstof nog goed is want hij had de motor niet aan de praat gekregen.

Wordt dus wat stoeien maar maak niet uit heb de tijd en de motivatie.

Ton
 
Ik heb jaren geleden toen Ton Nog in Leiden woonde( en ik denk ik een jaar of 14 was ) een Fok van hem over genomen die met een Orange kop, 1 cc ? . Hij zat in der tijd op een Stinger lijn bestuurd model. Het model is niet meer ,die is na heel veel rondjes in het park voor versleten verklaart. Motortje is netjes opgeborgen in mijn verzameling op zolder :-) .
 
Ja zou bijna zeggen minimaal 40jaar, vloog toen LB samen met Evert Jan en Arie, leuke tijd en vooral langgeleden.

Ga je nog iets bouwen voor de Fok 1cc zou het leuk doen op een Veron Cardinal.
Heb die in Cad staan kan je zo laseren.

Ton
 
Twijfel twijfel maar de keuze is gemaakt de diesel gaat op de Bugaboo.

Zou het liefst iets van zijde , vlies of dergelijk erop hebben, maar dat is voor nu teveel werk en komt wel op een volgend model.

Dan maar Solartex erop heb dit liggen en even een test gedaan met wat olie en terpetine om te kijken of het dicht is.
Nee dus liep der net niet aan de andere kant uit, maar dat spul verdeelt een druppel olie binnen notime over het oppervlak.
Dacht zelfs even het peil in me oliekan te zien zakken door de zuigkracht van de Oratex.

Dan maar de HK folie erop lekker snel en heb nog zat liggen en moet zeggen de Bugaboo wordt alsnog best grappig.

Hier wat plaatjes;

IMG_7743.jpg


IMG_7745.jpg


IMG_7748.jpg


We zijn weer een stapje verder dus.

Ton
 
Solartex heeft eigenlijk een laagje spanlak nodig voor het mooiste effect. Dan lijkt het wel wat op zijde. Het is aan de andere kant wel wat zwaar voor een Bugaboo.
 
Toch blij gekozen te hebben voor folie, is dan niet echt vintage maar kon daardoor wel een poging wagen te vliegen op de DOW.
Motor 2 opties een Fok of AM beide eigenlijk te zwaar voor de Bug, dat op de DOW zou blijken.
Helaas is de AM niet compleet mis wat boutjes en de vraag is nu hoe kan ik die weer compleet maken.
Het is dan ook de Fok geworden.
IMG_7749.jpg

Leuk motortje jammer van de ontbrekende schroeven, iemand nog een tip voor de schroeven. Spuitje als tank even een beetje passen.

IMG_7750.jpg


IMG_7753.jpg


En ja na hard doorwerken is de Bugaboo klaar voor de maiden.

IMG_7755.jpg


IMG_7757.jpg


Toch eerst nog even een plaatje .

IMG_7758.jpg


En dan het gevecht om de Fok te starten eerst met de vinger maar die werd steeds korter dus dan maar een stok.
Paul nog bedankt voor je hulp was toch wel erg handig met de start.
De oude brandstof was niet echt super dus nieuwe bij Bruno weten te scoren en Bruno was ook zo vriendelijk de Fok goed af te stellen. Bruno bedankt.

IMG_7761.jpg


De Fok had genoeg power en werd ook al een beetje gewaarschuwd dat het mogelijk wat veel was.
Nou dat heb ik geweten want de Bugaboo ging bijna de wolken in en was blij dat de tank leeg was.
Na nog wat thermiek pakken kwam de Bug binnen en man wat is dat een leuk model om te vliegen.
Super stabiel en prima te sturen.

IMG_7780.jpg


IMG_7804.jpg


Even bijkomen van de start en daarna weer vol ertegenaan.

Dan nu de twijfel wel of geen onderstel, maar denk toch van wel.

Wordt nog vervolgt

Ton
 
Back
Top