Bugaboo van Joost Bakker

AM gebruikte metrische aanduidingen in hun motornamen. Dus een AM 10 is een 1 cc, een 25 is een 2,5, etc. Ik ben bang dat ik de verwarring heb veroorzaakt door AM 10 te schrijven toen ik het over de test in Aeromodeller had. Sorry! En het gaat hier om een 15, want de 10 had een groene kop.
 
Zonder al te eigenwijs te willen zijn, hebben we inmiddels voor een 2,5cc trainer een veel beter alternatief voor de Ringmaster ontwikkeld. Dat is de Ace trainer, in meerdere versies beschikbaar. In deze link staat er één die lijkt op een Mustang http://lijnbesturing.nl/Oud/images/Lijnbesturing/05_Werkplaats/Tekeningen/Mustang.jpg Er zijn ook andere varianten op tekening gezet. Probleem met de Ringmaster en vele daarop lijkende modellen is dat de romp te zwak is. Die breekt bij een crash (en die maak je als je LB leert vliegen) vlak achter de vleugel. Bovendien is trouwens de Ringmaster voor een 6cc glow ontworpen; voor een 2,5cc diesel moet je een verkleinde versie hebben. Als je naar de Almeerse LB dag komt laten we je met een Ace trainer vliegen. Je krijgt hem niet kapot! Toch is de Ace trainer geschikt voor zowel de eerste vluchten, als om eenvoudige stunts te leren (loopings, rugvlucht). De trainer van Bruno is ook een Ace.
Ja helemaal mee eens ga dan ook oefenen als het mag met de Ace van Bruno en zie dan verder, vroeger lukte het LB vliegen heel aardig maar weet niet of dat nu nog lukt.
Wel goed om de Ace als voorbeeld te hebben maar heb de Ringmaster , Coxy en de Suppy van Tupker nog op de to do lijst staan en teken toch een retro model dus kan alles aanpassen en verbeteren.
Dat is het voordeel van zelf tekenen kun je nog wat verbeteren en bij de Ringmaster deze voor 2,5 diesel maken en de triplex versteviging iets verder doortrekken.
Sorry weet dat sommige modellen beter zijn, maar soms moet het gewoon en is het doen en de brokken voor lief nemen.
 
Maar je hebt toch al een AM 10 ?
AM gebruikte metrische aanduidingen in hun motornamen. Dus een AM 10 is een 1 cc, een 25 is een 2,5, etc. Ik ben bang dat ik de verwarring heb veroorzaakt door AM 10 te schrijven toen ik het over de test in Aeromodeller had. Sorry! En het gaat hier om een 15, want de 10 had een groene kop.
Oei ja ik dacht echt dat de AM ook een 1,5 is als de FOK, ze zijn wat afmetingen betreft even groot.
Maar wil eerlijk gezegd nog wel meer dieseltjes maar dan bij voorkeur klein bijv de Redfin motortjes zijn perfect met zo'n klein tankje.
Henk heeft ook zo'n beauty in de DH zitten die ook nog een gemakkelijk startje prachtig toch.
 
Oei ja ik dacht echt dat de AM ook een 1,5 is als de FOK, ze zijn wat afmetingen betreft even groot.
Die veronderstelling blijkt nu ook te kloppen, je hebt een AM15.
Maar wil eerlijk gezegd nog wel meer dieseltjes maar dan bij voorkeur klein bijv de Redfin motortjes zijn perfect met zo'n klein tankje.
Henk heeft ook zo'n beauty in de DH zitten die ook nog een gemakkelijk startje prachtig toch.
Als je maar belooft dat je die stok daar niet voor gebruikt. Die drijfstangetjes zijn klein en breekbaar....
Maar neem gerust een handschoen of startvinger, dan voel je nog net genoeg wat je doet.
Sinds ik ooit een carbon prop i.p.v. hout op mijn Super Tigre 60 had, laat ik dat 'stoer met de blote vinger' wel uit mijn hoofd.
Echt wel. Mijn muzikantenhandjes zijn me inmiddels toch te lief.
Jut en Jul in actie met die ST 60....:D
Start WK 2002.jpg
 
Die veronderstelling blijkt nu ook te kloppen, je hebt een AM15.
Als je maar belooft dat je die stok daar niet voor gebruikt. Die drijfstangetjes zijn klein en breekbaar....
Maar neem gerust een handschoen of startvinger, dan voel je nog net genoeg wat je doet.
Sinds ik ooit een carbon prop i.p.v. hout op mijn Super Tigre 60 had, laat ik dat 'stoer met de blote vinger' wel uit mijn hoofd.
Echt wel. Mijn muzikantenhandjes zijn me inmiddels toch te lief.
Jut en Jul in actie met die ST 60....:D
Bekijk bijlage 333400
O dus toch, nog even op http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Index Diesels.html gekeken had een veel meer afgeronde kop en dat bracht me in verwarring.
Maar mooi dus heb dan nog een 1,5cc nu alleen nog op zoek naar die kleine schatjes , net bij MPjet gekeken maar daar is de 0,6 niet op voorraad nog maar even verder zoeken.

Had met de vinger al flink op de Fok staan timmeren toen Paul de stok voorstelde dus toen maar staan knuppelen.
Heb eigenlijk altijd met de vinger staan starten van 0.8 tot 62ccm motoren , wel af en toe een tikje op de vinger gehad maar dat hoort erbij.

Goed bezig daar en een leuke kist
 
Voor die het interessant vinden wat plaatjes van de RC inbouw.

Met schakelaar UIT
IMG_7893.jpg


En schakelaar AAN
IMG_7894.jpg


Werkt super, kreeg gelijk zin de diesel aan te slingeren maar 11 uur sávonds weet niet of dat een goed idee is.

Nu nog een onderstelletje eronder zodat de Bugaboo op wieltjes kan staan..
 
Heb afgelopen zondag veel plezier met de VV Bugaboo gehad op Old Warden. Het is meerdere malen gelukt om een paar rondjes zo laag te vliegen dat overal 'Heads' geroepen moest worden. De Indian Mills 75 startte, als ie eenmaal warm was, met 1 of 2 tikken.... Er waren daar nog twee andere VV Bugs aanwezig.
 
Leuk had dat graag willen zien heb dat op de British Nationals ook altijd prachtig gevonden.
Moet een prachtig gevoel zijn als je dat als piloot voor elkaar krijgt om iedereen "HEADS" te laten roepen
Had ook niet toen ik aan de Bugaboo begon verwacht dat dit model zo enorm populair zou zijn, want heb er al aardig wat voorbij zien komen.
En dan ja dat vrijevlucht vind dat spannend maar moet dat toch ook zeker gaan proberen.
 
Vandaag op club even de Fok op de Bugaboo proberen te laten lopen.
Maar nee wat een getob, starten prima maar niet door blijven lopen.
Ook weer getob met brandstof aanzuigen en maar niet snappen hoe dat kan.
Blijkt dat de naald in de schroefbus los zat en zodra de motor aan de spraybar begon te zuigen, de naald werd aangezogen en het gaatje afsluit.
Naald proberen te klemmen in de bus maar dat liep fout en de naald doorgeknipt met aanklemmen.
Oeps was even een foutje maar nu een nieuwe naald uit de naaidoos en sluit nu af en opent prima verwacht dat de Fok nu super gaat lopen.
 
Nog een beetje zitten prutsen aan de Bugaboo.
Van de week een steuntje gemaakt voor de tank! om die wat beter op hoogte te brengen en wat beter zichtbaar.

IMG_8018.JPG


Niet helemaal super met de 3D print want was wat te ruim, maar met wat lijm toch prima kunnen monteren.

IMG_8021.JPG


Moet nog wel een vulflesje zoeken met metalen mondstuk, want de spuit met slang is niet te doen met het vullen van de tank

IMG_8023.JPG


Ook de slang van de tank naar de motor moet beter eens kijken voor wat dunnere slang.

Ook de naald is weer gefixed en de Fok even laten draaien, start nu ook makkelijker met een paar flipjes.

IMG_8022.JPG
 
Pas wel op met de hoogte van de tank: als ie te hoog zit, zal de motor in het begin rijker lopen dan later in de vlucht. Brandstofslang: neem neopreen slang, binnendiameter 2mm. Peutfles: soldeer een stukje 1mm inwendig messing buis in een stukje 2mm inwendig messing buis, en steek dat in een stuk brandstofslang, wat je via een nippel van een plastic tank met de dop van je peutfles verbindt.....
IMG_0580.JPG
En klaar ben je...
 
Sorry blijf de Fok nummering door elkaar gooien maar fun is het wel.
Had de naald perongeluk doorgeknipt met wat aanknijpen , maar zit nu een naainaald in en werkt super.
Dus de FOK15 loopt nu 100% is gemakkelijk te starten en sleurt de Bugaboo naar grote hoogte.
Gelukkig RC want anders had ik het model al lang kwijt geweest.
 
  • Like
Reactions: jef
Pas wel op met de hoogte van de tank: als ie te hoog zit, zal de motor in het begin rijker lopen dan later in de vlucht. Brandstofslang: neem neopreen slang, binnendiameter 2mm. Peutfles: soldeer een stukje 1mm inwendig messing buis in een stukje 2mm inwendig messing buis, en steek dat in een stuk brandstofslang, wat je via een nippel van een plastic tank met de dop van je peutfles verbindt.....Bekijk bijlage 339418 En klaar ben je...

Kijk, daar heb je wat aan. Thx
 
Back
Top