Build log: Multiplex funcub

Discussie in 'Beginners' gestart door Roel H, 5 nov 2010.

  1. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hahaha, zelfde probleem met die zandbak... :rolling:

    Ik had domping nog niet ingesteld :oops:, net zoals bij een meubel van IKEA, eerst proberen zonder de manual te lezen... :rolleyes: Nu ook op die waarden gezet :thumbsup:

    Zal motor gegevens droppen in algemene FunCub draadje (zie openingspost)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. RobbievanDee

    RobbievanDee

    Lid geworden:
    26 jan 2011
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Heerhugowaard.
    Hallo allen.

    Ik ben sinds kort ook in het bezit van de Fun Cub en ben op het moment bezig met de opbouw. Gaat niet snel, maar tis wel leuk. Kom er wel achter dat mijn kennis van electronica niet heel groot is, maar gaandeweg leert men. En veel lezen op dit forum helpt ook...
     
  3. Maurice

    Maurice

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Helden

    Roel,

    Toevallig kwam ik jou bouwverslag tegen, mooi project!!
    In Panningen zelf is ook een modelvliegclub met een groot mooi veld waar het gras netjes kort word gehouden, zie onderstaande link:
    ModelVliegClub Atlantis - Home
    Je bent van harte welkom en er zijn voldoende mensen die je willen helpen, volgens mij hebben we ook een of twee funcubs vliegen.
    swinters vliegen we zaterdagmiddag van ongeveer 15:00 tot 17:30
    zondagmorgen van 10:30 tot 13:00.
    A.s. dindsdagavond hebben we een bouw-filmavond vanaf 19:00.
    Misschien ook interessant is dat we indoorvliegen in de sporthal in panningen.
    Home

    gegroet,

    Maurice
     
  4. Roel H

    Roel H

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Panningen
    Hi Maurice,

    Toppie...:cool:..Ik zal binnenkort eens langskomen met de Funcub en Hawk.


    mmzlsl Roel
     
  5. Maurice

    Maurice

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Helden
    He Roel,

    Op de site is de lokatie niet goed te vinden, dit moet nog aangepast worden.
    De club is te vinden aan de sevenumseweg (dit is de weg richting de Mac Donalds) Ter hoogte van de begraafplaatst Heiderust staan bruine borden met "modelvliegclub" volg dat bord en je komt bij de club uit.
    Bij de club word er volop met elapor en schuimtoestellen gevlogen.
    Ik vlieg nu o.a. een parzone P-47 en een P-38.

    Tip: morgenvroeg staat rond 11:00 de koffie klaar en zijn er waarschijnlijk ook een aantal elepor vliegers aktief.

    tot ziens,

    Maurice
     
  6. Roel H

    Roel H

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Panningen
    oke...tanx..

    Dat weet ik wel te vinden. Ik was een paar keer langs gereden.Maar waarschijnlijk op de tijden dat jullie niet aan het vliegen waren. Ik weet nu wanneer jullie er wel zijn..:D

    Maar morgen gaat helaas niet lukken. Ik heb een wedstrijddag met de modelauto. Als het weer eens mooi weer is zal ik eens langskomen.

    mmzzlls Roel
     
  7. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    He,he, die van mij is na bijna een jaar ook af. Had m mei 2010 al binnen, maar was er nog niet aan toe gekomen. Hier is ´ie dan. Nog niet gevlogen trouwens:

    [​IMG]
    (klaar voor de maiden)

    [​IMG]
    (met natuurlijk, zoals op alle kisten tegenwoordig, navigatieverlichting)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Rman

    Rman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Randstad
    Ziet er tof uit.

    Hoe heb je de draden voor de verlichting in je vliegtuig verwerkt?

    Ik bouw nu een mentor ook elapor en wil alvast de bedrading hiervoor aanleggen voordat ik de boel (fuselages) sluit.
    Ik vroeg me af hoe je netjes sleuven in elalpor kunt maken.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2011
  9. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik heb ook verlichting in mijn FunCub, en ik heb gewoon met een mesje gleufjes in het elapor gesneden. Daar heb ik dunne draadjes doorheen gelegd en daarna een beetje secondelijm erover gedaan.
     
  10. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ja, ik heb ook sleuven gesneden en daarna de draden er met een schroevendraaier ingedrukt. Lijm is dan niet nodig en ook niet handig. Als je het later wilt verwijderen is dat erg moeilijk dan.

    Er zijn 3 serieuze sets verkrijgbaar.
    Die van Sander (@Konijn op het forum), de set van HobbyKing en de set van Multiplex zelf. Ik heb alle 3 de sets en deze ook vergeleken)
     
  11. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    En als je het leuk vindt om te prutsen, bouw je er zelf één met een oude servo waarvan de elektronica nog goed is. Als je wilt weten hoe, kan ik dat wel even uitleggen.
     
  12. Rman

    Rman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Randstad
    Ik heb nog eeen micro servo met een kapot motertje; ben benieuwd.
     
  13. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Oké. Komt 'ie.
    Je sloopt je servo uit elkaar en zorgt ervoor dat de potmeter in de stand staat waarin je wilt dat de lampjes uit zijn. Als je de schakelaar op de zender dus in de goede stand zet, staat de servo op de goede positie en zou het motortje normaal niet draaien. Als je de goede stand hebt gevonden, lijm je het potmetertje vast. Vervolgens knip je het motortje eraf en zet je de de schakelaar op de zender in de andere stand, zodat de verlichting aan zou moeten zijn. Dan meet je op de draadjes die normaal naar het motortje gaan met een multimeter waar de plus op staat, dit is dan de plus van je verlichting en de andere is de min. Dan kun je met een voorschakelweerstand de LEDjes aansluiten.
     
  14. Roel H

    Roel H

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Panningen
    Een mooie cub, moet je nu de kabels van de navigatie lichten 1 voor 1 aansluiten bij het plaatsen van de vleugel. Of heb je het op een andere manier opgelost ?
     
  15. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Nee, ik kan de vleugel los maken en m er op leggen voor vervoer. Zo hoef ik niks aan bedrading los te maken. Ik neem overigens het liefst het gehele vliegtuig mee in de auto. Die is gelukkig groot genoeg. :)
     
  16. caliban

    caliban

    Lid geworden:
    4 okt 2010
    Berichten:
    71
    Ik ben bezig om de funcub aan te schaffen. Als motor zit ik dus aan bovengenoemde te denken. Maar zie nu dat deze wel weer dikker is als de veel genoemde turnigy 35-42D

    Hoeveel ruimte is er eigenlijk voor een motor....
     
  17. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Niet zo veel ;) Ik had niet gekeken naar de dikte alleen naar de KV-waardes..
     
  18. caliban

    caliban

    Lid geworden:
    4 okt 2010
    Berichten:
    71
    OK, dus die motor wordt niks. 35mm is dus het maximale wat er in kan??

    Is er al een ideale motor ontstaan uit alle threads die over de Funcub gaan, buiten de orig MPX?
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2011
  19. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Kijk eens in de startpost van het officiële Funcub draadje.
     
  20. Flying Johnny

    Flying Johnny

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Woonplaats Arnhem
    Wellicht een leuke aanvulling om de vleugel snel (de)monteerbaar te maken:
    Ik heb de elektrische verbinding d.m.v. een zgn. RJ45 stekker en keystone gemaakt.
    Dit is het netwerkstekkertje wat aan je PC zit, en uiteraart het stopkontakje.
    Om de flexibiliteit optimaal te houden heb ik het stekkertje aan de rompzijde gemaakt, en de keystone midden in de vleugel.
    De keystone goed vastlijmen!!
    In de vleugel alle plussen en minnen van de servo's aan elkaar solderen, en de pulsdraden gescheiden houden.
    Nu had ik dus nog 4 kotakten over, deze heb ik voor de verlichting in de vleugel gemaakt.
     

Deel Deze Pagina