Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat snap ik niet. Hij wil dus nu met de neus omhoog, dat betekent toch juist dat het zwaartepunt te ver naar achter ligt? Als je nu lood in de staart plakt dan wil'ie toch juist nog meer met de neus omhoog?
Dat maakt weinig uit. De servo kabel duw je zo door naar voren.
Gelukkig niet zoals mijn Hawk. Daarmee moet ik vissen en schudden voordat de kabel erdoor heen is.
Hmm, dat klinkt mij inderdaad heel tegenstrijdig.
Als het toestel omlaag duikt bij toename in snelheid, dan is de staart te zwaar?
Ik ben bang dat ik het nog niet helemaal snap.![]()
Ja. Als de staart te zwaar is moet je down trimmen om de staart omhoog te houden. Als je dan harder gaat vliegen wordt het hoogteroer effectiever dus het gaat de staart steeds verder omhoog, ofwel de neus naar beneden. Daardoor gaat hij nog harder en nog harder duiken...enzovoort. Het toestel is dan ook instabiel en ontzettend moeilijk te vliegen want het stabiliseert niet in vlakke vlucht.
Het heeft mij ook de nodige tijd gekost voor ik de duiktest echt doorhad. Het komt omdat de duiktest ervan uitgaat dat je met de trim het toestel in een normale vluchtstand hebt getrimd, en die trimming die gaat een rol spelen in een duik. Ik heb vroeger veel vrije vlucht gevlogen en dan was het precies omgekeerd: pompen betekende dat-ie achter te zwaar was. Maar bij vrije vlucht heb je ook geen trim...Hahah, ik had even een "wow" moment. Het kwartje viel eindelijk.
Nu snap ik hoe het werkt, en ga ik dat straks ook eens fijn toepassen op mijn eigen funcub.
Moet alleen even dat rotweer ophouden.![]()
Over het algemeen is het makkelijker om een beetje down elevator bij het gas te mixen, dan om met de domping te gaan knutselen. Werkt net zo goed... (Theoretisch is het minder mooi, die elevator uitslag kost weerstand, maar knappe jongen die het verschil merkt)En rex: met gas stijgen kan 2 oorzaken hebben, daarom zegt Arjan denk ik dat je moet duiken om het te testen.
Dan krijg je namelijk snelheid zonder dat de motor aan je model "trekt".
Dat een model optrekt als je gas geeft kan ook door motor domping komen namelijk.
Over het algemeen is het makkelijker om een beetje down elevator bij het gas te mixen, dan om met de domping te gaan knutselen. Werkt net zo goed... (Theoretisch is het minder mooi, die elevator uitslag kost weerstand, maar knappe jongen die het verschil merkt)
Zal het eens teste, motordomping zit in de motorsteun gebouwd dus daar kan ik niets aan veranderen. Zal wel aan het zwaartepunt liggen, heb dit nog nooit getest/gecontroleerd
grtzzz
Is wel aan te passen, 4 van de 6 schroeven in de mount zijn om de motorhoek in te stellen.
![]()
Fun Cub (Multiplex) : Build Log
Alleen de lange middelste schroeven houden echt de motorplaat vast, de 4 schroeven op de hoeken zijn om de hoek in te stellen.