Build log: Multiplex funcub

@ Klaassie: Voor mijn doen is een funcub een grote bak idd. ;)
Verder dan een meter kom ik bij mijn andere modellen niet.

Vandaag de romp gelijmd..

DSC07862.jpg

Ik lees op verschillende flora dat de neus van de funcub kan gaan vibreren bij sterke motoren en propellers dan de standaard multiplex kit.
Ik heb nu gelijk wat carbon staafjes (2 mm) in de neus gelijmd.
Verder heb ik in de lengte richting circa 10cm lange staafjes erin gedraait. De neus moet nu wel stijver zijn.

DSC07863.jpg

DSC07864.jpg

Dat maakt weinig uit. De servo kabel duw je zo door naar voren.
Gelukkig niet zoals mijn Hawk. Daarmee moet ik vissen en schudden voordat de kabel erdoor heen is.

Dat snap ik niet. Hij wil dus nu met de neus omhoog, dat betekent toch juist dat het zwaartepunt te ver naar achter ligt? Als je nu lood in de staart plakt dan wil'ie toch juist nog meer met de neus omhoog?

Nee...
Je hebt het toestel uitgetrimd voor normale, vlakke vlucht bij normale snelheid. Het stabilo/hoogteroer drukt in die uitgetrimde toestand de staart altijd iets omlaag, het gewicht in de neus drukt de neus omlaag dus er is evenwicht.
Als je de neus voor een "duikproef" naar beneden drukt zal de snelheid oplopen (neus naar beneden drukken en dan de knuppel weer centreren). De staart zal harder naar beneden gaan drukken dus de neus komt weer omhoog tot de snelheid iets afneemt, dan zal de neus weer iest zakken en het toestel gaat vanzelf weer vlak en met constante snelheid vliegen. Zo hoort het.

Als je teveel gewicht in de neus hebt (zwaartepunt te ver naar voren) moet je voor die eerste uitgetrimde vlucht extra veel up trimmen. Doe je dan de duikproef dan zal de neus héél snel omhoog komen, alle snelheid zal er uit gaan en het toestel overtrekt.

Als je het zwaartepunt te ver naar achter hebt liggen moet je juist down trimmen om de staart omhoog te houden. Als je dan de duikproef doet zal het toestel steeds steiler gaan duiken. Het lijkt in eerste instantie tegenstrijdig maar dat is het niet.

Wel even opletten; die duikproef is ALLEEN bruikbaar als je het toestel eerst zorgvuldig in vlakke vlucht op kruissnelheid aftrimt.

Laatst bewerkt:
Hmm, dat klinkt mij inderdaad heel tegenstrijdig.
Als het toestel omlaag duikt bij toename in snelheid, dan is de staart te zwaar?
Ik ben bang dat ik het nog niet helemaal snap. :oops:

Hmm, dat klinkt mij inderdaad heel tegenstrijdig.
Als het toestel omlaag duikt bij toename in snelheid, dan is de staart te zwaar?
Ik ben bang dat ik het nog niet helemaal snap. :oops:

Ja. Als de staart te zwaar is moet je down trimmen om de staart omhoog te houden. Als je dan harder gaat vliegen wordt het hoogteroer effectiever dus het gaat de staart steeds verder omhoog, ofwel de neus naar beneden. Daardoor gaat hij nog harder en nog harder duiken...enzovoort. Het toestel is dan ook instabiel en ontzettend moeilijk te vliegen want het stabiliseert niet in vlakke vlucht.

Ik snap het!, wist het eigenlijk voor dit ook al;)

Dit fenomeen heb ik ook bij men trojan, op halve gas perfect, wanneer ik meer gas geef klimt hij lichtjes. Ik zal dan tog maar eens men lipo wat naar voren moeten schuiven. Komt er maar niet van:p

grtzzz

Ja. Als de staart te zwaar is moet je down trimmen om de staart omhoog te houden. Als je dan harder gaat vliegen wordt het hoogteroer effectiever dus het gaat de staart steeds verder omhoog, ofwel de neus naar beneden. Daardoor gaat hij nog harder en nog harder duiken...enzovoort. Het toestel is dan ook instabiel en ontzettend moeilijk te vliegen want het stabiliseert niet in vlakke vlucht.

Hahah, ik had even een "wow" moment. Het kwartje viel eindelijk.
Nu snap ik hoe het werkt, en ga ik dat straks ook eens fijn toepassen op mijn eigen funcub.
Moet alleen even dat rotweer ophouden. :(

En rex: met gas stijgen kan 2 oorzaken hebben, daarom zegt Arjan denk ik dat je moet duiken om het te testen.
Dan krijg je namelijk snelheid zonder dat de motor aan je model "trekt".
Dat een model optrekt als je gas geeft kan ook door motor domping komen namelijk.

Zal het eens teste, motordomping zit in de motorsteun gebouwd dus daar kan ik niets aan veranderen. Zal wel aan het zwaartepunt liggen, heb dit nog nooit getest/gecontroleerd:p

grtzzz

Hahah, ik had even een "wow" moment. Het kwartje viel eindelijk.
Nu snap ik hoe het werkt, en ga ik dat straks ook eens fijn toepassen op mijn eigen funcub.
Moet alleen even dat rotweer ophouden. :(
Het heeft mij ook de nodige tijd gekost voor ik de duiktest echt doorhad. Het komt omdat de duiktest ervan uitgaat dat je met de trim het toestel in een normale vluchtstand hebt getrimd, en die trimming die gaat een rol spelen in een duik. Ik heb vroeger veel vrije vlucht gevlogen en dan was het precies omgekeerd: pompen betekende dat-ie achter te zwaar was. Maar bij vrije vlucht heb je ook geen trim...

Rotweer vandaag? Ik moest wat doen in het clubhuis; ik dacht, ach ik gooi maar even een model achterin de auto, je weet nooit. Nou het was droog en woei niet te hard, dus nog even gezellig staan vliegen...

En rex: met gas stijgen kan 2 oorzaken hebben, daarom zegt Arjan denk ik dat je moet duiken om het te testen.
Dan krijg je namelijk snelheid zonder dat de motor aan je model "trekt".
Dat een model optrekt als je gas geeft kan ook door motor domping komen namelijk.
Over het algemeen is het makkelijker om een beetje down elevator bij het gas te mixen, dan om met de domping te gaan knutselen. Werkt net zo goed... (Theoretisch is het minder mooi, die elevator uitslag kost weerstand, maar knappe jongen die het verschil merkt)

Nou...als hij met half gas uitgetrimd mooi vlak blijft vliegen en hij gaat licht stijgen zonder te versnellen of te vertragen als je meer gas geeft is het prima. Als hij vanuit die uitgetrimde stand dan ook nog langzaam gaat dalen zonder te versnellen of te vertragen als je minder gas geeft is alles in orde.

In een "echt" vliegtuig werkt het ook zo. Je trimt het toestel om een bepaalde snelheid aan te houden zonder te klimmen of dalen. Als je omhoog wilt geef je gas bij, als je wilt dalen neem je gas terug. Het hoogteroer is eigenlijk bedoeld voor correcties, niet om omhoog of omlaag te gaan :-)

Als het bij gas geven te stijl gaat klimmen en snelheid verliest moet je de domping groter maken (dus meer naar beneden). Als het toestel versnelt zonder te gaan klimmen, of zelfs gaat dalen als je meer gas geeft, moet je de motor meer naar boven richten (dus minder domping geven).

Dit werkt allemaal vrij nauw samen met het zwaartepunt, dat maakt het zo lastig.
Om het zwaartepunt goed te krijgen moet je het toestel op kruissnelheid (bijvoorbeeld met half gas) uittrimmen, dan het gas dicht en de neus 45 graden naar beneden zetten. Dan het hoogteroer neutraal (stick loslaten) en kijken wat er gebeurt. Gaat hij steeds steiler duiken dan moet het zwaartepunt wat naar voren (daarna wel opnieuw trimmen voordat je het opnieuw probeert). Komt hij heel snel omhoog en valt hij dan "dood" dan moet het zwaartepunt iets naar achter.

Overigens zullen mensen die aan kunstvlucht doen het toestel zo uittrimmen dat het bij alle snelheden en gasstanden niet reageert met een veranderende neusstand. Als je dat prettig vind kun je daar ook op mikken. Het vliegt wel iets lastiger dan een toestel wat zichzelf stabiliseert.

Over het algemeen is het makkelijker om een beetje down elevator bij het gas te mixen, dan om met de domping te gaan knutselen. Werkt net zo goed... (Theoretisch is het minder mooi, die elevator uitslag kost weerstand, maar knappe jongen die het verschil merkt)

Dat heb ik ook met mijn microjetje gedaan. ;) Ik was dat gefrummel met ringetjes zo zat..

Maar die duik test zal ik eens toe gaan passen binnenkort.
Ik heb namelijk meerdere grote modellen klaar voor een (re)maiden,
maar wist eigenlijk nooit hoe ik nu echt kon testen of het zwaartepunt goed ligt.
Nu heb ik HELEMAAL veel zin om eens met mijn funcub buiten te springen.

Maar op ons veld sta je al tot je knieen in de blubber als je er ook maar een beetje cola morst. :(
Dat het maar gauw gaat vriezen, dan wordt die bende keihard en kun je je gang gaan.

Zal het eens teste, motordomping zit in de motorsteun gebouwd dus daar kan ik niets aan veranderen. Zal wel aan het zwaartepunt liggen, heb dit nog nooit getest/gecontroleerd:p

grtzzz

Is wel aan te passen, 4 van de 6 schroeven in de mount zijn om de motorhoek in te stellen.
1186__320x_funcub-028.jpg

http://sven.rc-madmen.com/?p=1563
Alleen de lange middelste schroeven houden echt de motorplaat vast, de 4 schroeven op de hoeken zijn om de hoek in te stellen.

Is wel aan te passen, 4 van de 6 schroeven in de mount zijn om de motorhoek in te stellen.
1186__320x_funcub-028.jpg

Fun Cub (Multiplex) : Build Log
Alleen de lange middelste schroeven houden echt de motorplaat vast, de 4 schroeven op de hoeken zijn om de hoek in te stellen.

Ik bedoelde bij mijn trojan, waar ik het zwaartepunt/trim probleem ook heb. Maar leten we maar terug on topic gaan, denk dat de meeste het wel snappen!
Heerlijk zo'n forum, leer je veel van bij!

grtzzz

Ik ben weer wat verder met bouwen.

DSC07867.jpg

De staart en hoogteroer erop gelijmd en de wielen eronder.

DSC07869.jpg

De vleugels erop gezet om te kijken hoe het uitziet. Wat is hij groot tegenover de Hawk sky.

De elektronica is ook binnen.
DSC07866.jpg

De motor, erg groot.

DSC07870.jpg

De motor erop gemonteerd. Ik vind hem erg groot. Aan de binnenkant heeft hij erg weinig speling. Ongeveer 2mm aan de boven en onderkant.
Ik vraag mij af of ik wel de goede motor besteld heb. Het is de TR 35-42D 1000kv Brushless Outrunner eq: AXi 2820

De kabels moet ik buiten om leiden omdat deze anders tegen de motor schuren.
Ik kan de motor ook maar met twee schroeven vast zetten op de motor plaat. Ik vraag me af of dat voldoende is?

Iemand tips wat betreft de motor ?

Er zijn meerdere die met die motor vliegen, alleen hebben de meeste na een tijdje een slappe neus en die vibreert heel hard.
Waarom trek je je kabels niet gewoon naar binnen ?
of ga je de regelaar in het koelgat plaatsen ?

Back