Build log: Multiplex funcub

DSC07871.jpg

Vanavond de bevestigingen van de flaps en aileron's gelijmd op het vliegtuig. Nu wachten tot hij droog is.

Ik heb gewoon de originele MPX setup erin zitten (ik heb hem nog niet ik ga er morgen achter ) maar mijn hardware etc ligt hier al.
Ik hjeb die setup van MPX genomen omdat de meeste een slappe neus hebben en je die normaal niet hebt met die van MPX
Maar jij hebt je neus al verstevigd met carbon dus moet je normaal geen last hebben van vibraties.
Op mijn funcup staat een HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-48-A 1100kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826
met een 11x5,5 kan ik hoveren en redelijk slepen. (easy glider incl electrosetup, geen probleem, Cularis gaat ook)
met redelijk nieuwe 2200 3S lipo's

Hee dat was mijn tekst ;) (uit het watervlieg-funcub draadtje)
De neus van mijn funcub is niet verstevigd eerder nog verzwakt (heb wat epp weggeslepen zodat de motor zeker niks zou raken en zeker niet de draden)
en geen last van vibraties.

Er is al heel veel gesproken over die vibraties.
Dit komt meestal niet door een te zware motor maar door een prop met teveel spoed.

Vegelijk het met een auto:
De Funcub is een soort terreinwagen, veel trekkracht maar weinig snelheid, daar is de hele kist voor gebouwd.
De aanbevolen 13x4 prop is perfect geschikt voor dit werk, veel trekkracht en weinig snelheid.
Een 12x6 prop verbuikt ongeveer net zoveel vermogen, maar is voor snelheid en niet voor trekkracht.
Net zoiets als slick race banden monteren onder een terreinwagen.
Het gaat wel, maar is er niet voor ontworpen.
En je krijgt nooit die gigantische trekkracht.

Het type kist bepaald de prop, niet de motor!
(natuurlijk mag de prop de motor nooit overbelasten)
Al zet je een 200 grams 900KV motor in je Funcub, met een 13x4 prop krijg je geen vibraties!
En die motor gaat eeuwig mee omdat die maar licht belast wordt.

Veel mensen monteren een 12x6 prop omdat die meer bodemvrijheid in de landing heeft.
Maar de Funcub kan landen als een donsveertje, als je maar iets gas houdt tijdens de landing.
Trek je het gas dicht (zeker met wat flaps) dan krijg je zo'n stijle daalhoek dat je vaak een harde landing maakt.
(Met wat wind is een "helicopterlanding" natuurlijk wel leuk :cool:)
Het is dus echt niet nodig om het landingsgestel te versterken of een kleinere prop te monteren.

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Ok, leg mij dan maar eens uit waarom bij ons de vibraties compleet verdwenen zijn,
nadat wij simpelweg de motor omgekeerd gemonteerd hebben. ;)
Je kan er motors in hangen zo groot als je ze hebben wil, maar die neus is gewoon slappe was.

funcub-079.jpg

Mijn romp is ook af en het stabilo en hoogte roer zit erin en ga strax de vleugels doen

JE MOET WEL EEN VAN DIE FLAPSERVO GAATJES ANDERSOM MAKEN ANDERS GAAN DE FLAPS ALS ROLROEREN GAAN STAAN !!

Laatst bewerkt:
Als je je flaps monteert zoals je ze in de handleiding hebt. Dan gebeurt er als je je flaps opzet de flaps een rolroer effect gaan hebben, ik heb nu een nieuw gaatje voor 1 servo gemaakt en mijn flaps werken naar behoren.

Morgen de motor monteren en de stickers afwerken

Ik heb wel met de vleugels ineen te zetten een te snel drogende lijm gehad, waardoor ik niet snel genoeg de vleugels bijeen kreeg en er tussen de vleugels een 1.5 mm opening zit :mad: maar dat kan niet veel kwaad hoop ik :cool:

Die 1.5 mm lijkt me niet zo'n ramp, maar heb je de vleugelhelften aan elkaar vast gelijmd? Dan zijn ze dus niet meer demontabel en minder makkelijk mee te nemen.

Ja ik heb ze aan elkaar gelijkmd maar ik hem een klein trailertje om de vliegtuigjes mee te vervoeren dus plaats zat :p

Ah, oké, dan blijft het ook wat makkelijker zitten denk ik (en de sticker bovenop is makkelijker te plakken :p).

Hoe bedoel je?, zo als ik het gemonteerd heb staat het in de handleiding.

Ha Roel

als jij voor de flaps 2 kanalen gebruikt ,dan kan dat zoals in de handleiding staat, maar volgens mij heb jij een DX5 of niet ??? dan heb je voor je rolroeren een y-kabel, dit is goed , maar gebruik je voor je flaps ook een y-kabel dan moeten de servo's er niet tegengesteld in zitten ,maar gelijk....dus met het heveltje naar de zelfde kant wijzend !!!!! anders werken ze tegengesteld als rolroeren .

snappie ??

ah..zo op die fiets.. :-)

Ik denk dat ik het ga oplossen met de turnigy kanaal mixer chip. Je kan ook instellen dat dat de flaps geleidelijk omhoog of omlaag gaan. Dat lijkt me wat makkelijker vliegen, dan dat de flaps binnen 0.5 sec omlaag gaan. Of merk je daar in het vliegbeeld niet veel van ?

groetjes Roel

Dat die flaps snel omlaag gaan merk je als een anker uit een rijdende auto.
Ik heb dan het geluk er een mooie grote schuif voor op mijn zender te hebben,
maar als je die dingen in 1 klap met een schakelaar omlaag moet snokken... :S
Die turnigy chip geeft hem een mooie schaal snelheid, ik gebruik het ook, zelfs met mijn schuif.

lees de gebruiksaanwijzing eens goed, daar staat namelijk in dat je de motordomp proefondervindelijk af moet stellen, dit kan dmv de schroeven.

bij volgas gaat het toestel sterk klimmen? dan heb je te weinig motordomp.
succes

meer motordomp is dus meer voorover laten hellen, je zult dan merken dat het toestel bij volgas minder steil klimt. De prop trekt het toestel dan minder sterk omhoog.

Ik heb eindelijk de y- en verlengkabels binnen. Ik had er vijf besteld. Volgens mij is er in China iets fout gegaan..:-)

DSC07918.jpg

Vanmiddag eens de MPX stekkers aan de servo's en y-kabels gesoldeerd:
DSC07920.jpg

Nu kan ik de rest van de elektronica inbouwen..

Back