Build MiMI shortkit

8evy2ydu.jpg

een beetje cf daar waar de peg komt

Ha Franck,

Het carbon is niet echt nodig maar schaad ook niet.
Het weefsel op de vleugeldeling, is dat onder 45 graden???

Frans

yjuhe6u3.jpg

69 gram bij elkaar...netjes.....mooi spul dat oralite.....spant als een dolle en makkelijk te verwerken. Ik heb heb echt super mn best gedaan het zo netjes mogelijk te bespannen...en dat is denk ik wel gelukt.

Laatst bewerkt:

Vanwaar de carbon versteviging aan de rechterzijde van de vleugel, hier komt toch vrijwel geen trekkracht op te staan?

Ik begrijp dat dit aan de zijde van de werppin ter versteviging van de vleugel dient, zo wordt de last ten gevolge van het zwiepen beter overgebracht. Dit speelt aan de andere zijde van de vleugel niet?

Zit er wel mooi strak in :proost:

Ha Franck,

Het carbon is niet echt nodig maar schaad ook niet.
Het weefsel op de vleugeldeling, is dat onder 45 graden???

Frans

Klopt Francisco....is idd niet nodig...maar ja...t ligt hier toch, dus waarom niet ? Op de vleugeldeling zit idd 45...niet handig maar ja tis ook niet echt nodig...maar idem/zie boven...t ligt hier toch :-) En tmaakt wel verschil hoor....met CF voelt het toch ff net wat stijver /steviger aan.

Hey, de strook berkenhout aan de achterlijst van de vleugel is verdwenen?

hmm, kweet het niet...ik heb t gewoon ff zonder gedaan.

Vanwaar de carbon versteviging aan de rechterzijde van de vleugel, hier komt toch vrijwel geen trekkracht op te staan?

Ik begrijp dat dit aan de zijde van de werppin ter versteviging van de vleugel dient, zo wordt de last ten gevolge van het zwiepen beter overgebracht. Dit speelt aan de andere zijde van de vleugel niet?

Zit er wel mooi strak in :proost:

Klopt, eigenlijk hoef je aan de _niet_ werpzijde helemaal geen CF te plakken...(sterker nog, ik denk dat de mimi helemaal geen CF nodig heeft) mgoed.....ik dacht bij mezelf ....ik heb nog een halve vierkante meter CF voorbewerkt liggen...ik plak het er gewoon op.

En inmiddels zwiep ik al wat harder dan de gemiddelde MiMi zwieper....ik heb in swalmen mn niobe tip aan barrels gegooid....dat is schuim met 2*CF ligger, 2*60 gr 45 gr.CF + 2* 40 gr kevlar + 2* 45 grams glas + ingeweven disser.... en dat dus kapot gooien........

Dus een beetje extra stevigheid is geen luxe.....Tis ook een beetje kwestie van "looks"...deze "V for vintage" MiMi komt wel van een "pro-bagger-high-tech-niobe-CF-aramide-kevlar-enzovoort...ruimtevaart technologie" bouwtafel ey ;-) ;-)

Laatst bewerkt:
ehyjeve6.jpg

pennetje zit gefixeerd, natuurlijk gelijk ook mn vleugel vastgebruisd aan de romp. :hammer:
no problem, de lijm is nog taai, beetje loswrikken. nu nog wat ca om t pennetje echt muurvast te plakken...

check!

Laatst bewerkt:
Met bruislijm heb ik nog nooit gewerkt.
Ik kan me wel bepaalde eigenschappen voorstellen.
Kunnen jullie ze toch vertellen en eventueel een tip van een merk?

Is houtlijm nog aan te raden voor het "gewone werk" of wordt het te zwaar?

b_704.jpg

Voordeel; bruist met voldoende vochtigheid (ff tuffen op het werkstuk werkt prima) , en vult daarmee alle hoekjes en gaten op. Voldoende vocht en kamertemperatuur en het is met 2 uur hard.

Gewone houtlijm droogt te traag...de express versie werkt beter en is bruikbaar voor het rompje. Voor de mimi vleugel gebruik ik dikke CA . Dunne CA is "tak" in een keer vast, dikke CA geeft wat tijd positioneren van onderdelen, en het vult evt spleeetjes beter.

Zo heb ik voor de MiMi dus 5 soorten lijm om de job uit te voeren !

Houtlijm express --> rompje
Bruislijm (daar waar gaten moeten worden opgevuld)
dikke CA -->vleugeltje
dunne CA --> alles wat "tak" in een keer vast moet zitten.
Epoxy (30 min) voor sterkere verbindingen die wat tijd hebben.

Kek, mijn opa maakte vroeger zn modelbouwlijm zelf....van bananen! Echt !! ;-)

Laatst bewerkt:
Back