Build-off contest II - 1/6 Scale de Havilland DH.88 Comet

Dat gaat weer wat moois worden!:yes:
Geweldig mooie kist, één van mijn favorieten

En natuurlijk een abootje.

succes verder!

Heb het kunnen scoren...

Nu nog leren gebruiken!!! Waar zijn Flamingo, Bongo en Pinguin voor? Er zit ook Rhino Marine (voor boten denk ik), Rhinonest en Versie 4.00 bij...
Ik stel wel veel vragen maar daar is het forum denk ik voor.. En Tom kan reageren als of wanneer hij dat zelf wil...
Beter een nieuwe 'Rhino' thread starten.

Zijn er eigenlijk DeHavilland toestellen die NIET elegant zijn? Ik kan er zo gauw niet één bedenken.

Er is weer wat werk verzet.

Eerst en vooral blijkt het dat ik geen vliegtuig kan bouwen zonder de nodige fouten te maken of problemen te ondervinden. Bij de Dewoitine had ik iets mis gedaan met de 'cut files', bij de Macchi was de hoek van de stabilo fout en nu is er de Comet.... De beplanking van de vleugel is losgekomen van een paar ribben. Waar de motorgondels komen steken er twee triplex ribben in de vleugel. Daar is de beplanking losgekomen. (en nog 2 ribben ernaast) Waarschijnlijk als gevolg van het veranderen van vochtigheid en temperatuur en omdat ik af die ribben de roet van het branden niet heb afgeschuurd. Ik heb in de beplanking dan maar gaatjes geboord van 1.5 diameter, net boven die spanten, op de plaatsen waar de beplanking los kwam. Dan heb ik in die gaatjes epoxy laten lopen, en die epoxy er met een stokje ingeduwd. Dit heb ik herhaald tot de gaatjes echt vol waren. Nadien een heel klein beetje plamuur en schuren en nu zie je het al niet meer.

Daarna heb ik de aanvalsboord en de tippen van de vleugels geschuurd. Wanneer dit gedaan was kon ik onder in de vleugel sleuven en gaten maken om het frame van de motorgondels erop te bevestigen. Op elk frame staan 4 tanden die in uitsparingen in de triplex ribben in de vleugel pakken. De frames werden dan op de vleugel gelijmd met epoxy. Terwijl dit aan het drogen was ben ik begonnen met de landingstellen te assambleren. Deze passen nu droog al in elkaar, maar er is nog werk aan. Het schuivende stuk schuift nog niet omdat er te weinig speling is etc, maar het ziet er al goed uit. Als alles droog was heb ik het maar eens in elkaar gevezen om te zien hoe groot ze gaat worden.
Het ziet er echt fantastisch uit.

Mijn ouders zijn tot donderdag naar Madrid en ze hebben de digitale fotocamera mee, dus ik kon enkel fototjes nemen met de webcam van de laptop. Sorry dus voor de slechte kwaliteit. (Waarom stelen ze er in godsnaam zo'n rommel in?)¨

Picture 100.jpg

Picture 101.jpg

Picture 102.jpg

Tom

Ik volg dit al va in het begin, ik zou namelijk ook graag eens iets zelf gaan tekenen (mss wel in autocad 3D).
Maar hij ziet er echt prachtig uit, de vormen van hoe hij moet worden zijn nu wel al heel goed zichtbaar.:thumbsup:
Ik blijf dit zeker volgen.
veel succes nog en hopen op een mooie prijs.

ik vind hem steeds mooier worden eigenlijk :cool:

ik vraag me af of dit toestel ook met brandstofmotoren zou kunnen vliegen, dan zou ik een van de eersten zijn die er een kit van koopt mocht er eentje komen;)

ga zo door, wordt een prachtkist!!!

Tuurlijk Danny,
Hooguit de motorgondels een beetje stijver maken, en hier een daar een versteviging om de extra trilling op te vangen.
Maar dan zou het gewoon moeten kunnen.
Veel extra werk kan dat niet zijn.

Bedankt voor de positieve commentaar.

En ik denk inderdaad dat de comet redelijk eenvoudig naar benzine te converteren is. De borstelloze motoren gaan nu ook al achterstevoren gemonteerd worden op de motorspanten. Dus als u benzinemotoren ongeveer even lang zijn als de e-motoren kunnen ze rechtstreeks op die spant. Een paar extra verstevigingen misschien zoals Robke al zei en dan komt dat wel ok denk ik.

Tom

Nog een paar crappy webcamfoto's

Picture 105.jpg

Picture 106.jpg

Picture 108.jpg

De bovenkant van de romp, voor de cockpit, is beplankt.

Heeft er iemand goeie fotos van de cockpit van ne Comet.
Het lijkt erop dat het allemaal rechte vlakken zijn. Behalve het achterste stuk. Maar ik weet niet goed hoe dat de voorkant enz eruit ziet. Hier is al een fotoke.

IMG_0511sm.jpg

Tom

Laatst bewerkt:
Prachtig bouwverslag. En wat een mooie tekeningen, daar zitten vele uren tekenen in als je het mij vraagt.

nog een kleine tip:

Ik heb ook ooit eens een plan overgetkend. Ik heb het laten inscannen via het copycenter op A0 formaat. Kosten waren 5euro dacht ik en je greeg het bestand op een cd. Voordeel is dat je in autocad dan haarscherp kan inzoomen op de lijnen en nagenoeg perfect kan natekenen. Moet je zeker eens vragen als je eens tijd hebt.

ik volg hem

gr

Mathias

Deze test wil ik jullie zeker niet onthouden

De barbie test :D

Picture 109.jpg

Picture 111.jpg

Ik had hier nog 2 barbie's liggen die ik ooit eens heb gekocht om in een zwever te steken. Ze waren toen te groot. Voor de Comet zijn ze ongeveer goed denk ik. Een barbie is 28 a 29 cm hoog. Op schaal 1/6 dus. Als ik nu nog 2 verschillende mannelijke poppen vind, en deze wat meer aankleed als jaren 30 piloten dan komt het wel goed denk ik.

Zo moeten ze eruit gaan zien

Flight_oct1934.jpg

Tom

Laatst bewerkt:
ik wou net gaan vragen waarom je die barbies had maar je had het smoesje al klaar liggen zag ik;)

gaat verder goed zo te zien:thumbsup:

ik wou net gaan vragen waarom je die barbies had maar je had het smoesje al klaar liggen zag ik;)

gaat verder goed zo te zien:thumbsup:

Haha, ja dat heb ik nog al moeten horen!
De voorste is zelfs al doorgezaagd met de ijzerzaag :D:D:D
Gelukkig had ik alle stukken bijgehouden en kon ik ze nog terug bij elkaar tapen

Het gaat inderdaad goed. De stabilo is helemaal bekleed met glasmat en heeft al 2 lagen G4 gehad. Straks gaat hij er met epoxy op als alles recht is.
De neus is ook al verder beplankt.

Tom

De stabilo zal erpas morgen op kunnen.
Hij is helemaal opgeschuurd en de aansturing naar de servo die helemaal intern gaat gebeuren is ook af, maar ik heb een klein stukje hout nodig om er aan een zijde onder te leggen om het mooi recht te maken. Dit ga ik morgen doen als ik wakkerder ben.

De neus is nu ook helemaal beplankt.

SIMG5290.jpg

SIMG5291.jpg

SIMG5292.jpg

SIMG5293.jpg

Ja, je kan die ook volgen op RCG

Hier is een spruce goose waar ik niet omheen ga kunnen. Dat is Rhino ontwerpen op het hoogste niveau
Build Off II: 100" Span Spruce Goose/ Hughes Hercules H-4 - RC Groups

En deze vliegt al en is ook heel mooi. Een Beech Baron 58
Build Off II - 42" Baron 58 - RC Groups

Het gaat er op aan komen om hem vliegend te krijgen tegen 31 mei. En dan gaat het echt volledig van de mensen die stemmen afhangen want de anderen zijn ook goed bezig.

Hier Second Scale Model Build Off - Ground Rules - RC Groups is een thread met de meeste links naar entry's in alle categorien.

Tom

Dat moet toch wel ongelooflijk veel voldoening geven.

Om zelf de 'kit' voor het model van je dromen te ontwerpen . . .

Mooi hoor. :yes:

jan.

Back