buitenboordmotor

• Topicstarter Topicstarter offroader
  • Startdatum Startdatum
ik heb al veel 120 A regelaars gezien maar geen een kan 24 V aan.
en kan ik 24 V accu's kopen of moet ik die zelf maken , want ik heb al eens rondgekeken en de accu met het hoogste voltage die ik gevonden heb is 14.4 en dat is veel te weinig , en als ik die accu zelf maak , hoe moet ik dat dan doen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, da's een goeie vraag. Ik denk dat het synchroon lopen van deze borstelmotoren wel eens lastig kan zijn. Het mooi rechtuit varen zal wel problemen kunnen geven, mede doordat beide props/motoren dezelfde draairichting hebben. Aan te passen in 1x linksom + 1x rechtsom?

Voor zover ik weet, zijn de 820 motoren getimed, dat wil zeggen, dat ze een voorkeursdraairichting hebben.
Als je 'm ompoolt (achteruit laat draaien) zal het toerental lager zijn dan vooruit, ook de mechanische constructie van de koolborstels is niet berekend op langdurig de 'verkeerde' kant op draaien.

In een verdringerromp valt het allemaal wel wat mee, maar in deze toepassing zal het niet(lang) goed gaan.

Het mooiste is een aparte regelaar per motor, als je dan ook nog mixfuncties op je zender hebt, kun je ze behoorlijk gelijk laten lopen.

Groeten, Jan.

ik heb al veel 120 A regelaars gezien maar geen een kan 24 V aan.
en kan ik 24 V accu's kopen of moet ik die zelf maken , want ik heb al eens rondgekeken en de accu met het hoogste voltage die ik gevonden heb is 14.4 en dat is veel te weinig , en als ik die accu zelf maak , hoe moet ik dat dan doen?

Dit is natuurlijk weer een aanslag op je Duits, maar deze regelaar kan 10 tot 32 cellen aan, da's 38V (net onder de maximale laagspanningsgrens):
Modellbau-Regler.de Shop - AS32-150 Opto

Volgens mij zou je ook met deze regelaars de 820 buitenboordmotor wel aan kunnen (ééntje per motor):
Modellbau-Regler.de Shop - AS18-100WK BEC Lipo

18 cellen met, en 20 cellen zonder BEC.

Een 18 - 20 cellenpakket (per motor) soldeer je zelf uit losse cellen, of je vind een leverancier, die het vóór je doet (uiteraard tegen betaling).
Als je geen ervaring hebt met het maken van cellenpakketten, zeker in deze orde van grootte, zou ik het uitbesteden, de stromen, die dit soort pakketten aankunnen, zijn niet snotterig, daar wil je geen sluiting in hebben.

Realiseer je wél, dat 20 cellen sub-C al gauw 10 kg wegen, met twee pakketten moeten de beide motoren ruim 20 kg in beweging brengen, dat zal nooit verschrikkelijk hard gaan...

Ik zou voor zo'n grote romp liever een borstelloze inrunner met een schroefas nemen, die heeft in z'n ééntje al gauw drie keer het vermogen van twee 820 motoren.
Zoiets bijvoorbeeld, op 14-18 cellen of 5S lipo's:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : KB45-08XL 1700kv Brushless Inrunner $55.00

Wél goed koelen!

Groeten, Jan.

Outboard gezocht

hallo offroader, heb je nog niks gevonden? ik heb nog een "nieuwe" K&B 11 cc liggen.
Moet 250 euro kosten.
"nieuw" tussen aanhalingstekens omdat de motor proefgedraaid heeft.
Groeten Joop.

Twee borstelloze motoren op één regelaar lopen perfect/exact/101% synchroon, ALS ze lopen want volgens de regelen der elektronica kan het officieel niet. Daarbij moet alles wel gelijk zijn, zelfde motoren, zelfde props, zelfde bedrading (lengte) anders kan het wel eens niet lukken. Combinatie van links- en rechtsomdraaiend moet geen probleem zijn.

hallo offroader, heb je nog niks gevonden? ik heb nog een "nieuwe" K&B 11 cc liggen.
Moet 250 euro kosten.
"nieuw" tussen aanhalingstekens omdat de motor proefgedraaid heeft.
Groeten Joop.

is die buitenboord???
hoe hard zou mijn boot daarmee gaan?
is die nitro??

ik heb nog nooit gehoord als dat (elektro) KUBIEKE cc hebben hoor.
Dus is dat weer de bekende weg he
mvg
Frederik

ik vroeg me af of dat nitro of op gewone 2 takt benzine was.

en is nitro niet wat moeilijker qua afstelling??

Ja, dat is een buitenboord, loopt op methanol met wat nitro als toevoeging.
Hoe hard die kan is ondermeer afhankelijk van het soort/type boot, maar normaal gesproken mag die 50 km geen enkel probleem zijn.

Joop

Nee, iedereen is er tegenwoordig bang voor maar dat is nergens voor nodig.
Ze zijn wat gevoeliger wat het afstellen betreft, dat betekend als je gister goed gevaren hebt, moet je vandaag weer iets bijregelen kwestie van goed luisteren naar de motor en het bijregelen betreft alleen de hoofdsproeier ietsjes meer of minder.
Het is trouwens methanol met bv 10% nitro toevoeging en dat is voldoende.

Dan ben ik misschien wel geïntereseerd is die 11cc buitenboordmotor , want als ik elektro wil in mijn boot dan moet ik daar precies toch ongeveer minstens 400 euro in investeren , dus zal ik voor die 11c buitenboord gaan

Dan ben ik misschien wel geïntereseerd is die 11cc buitenboordmotor , want als ik elektro wil in mijn boot dan moet ik daar precies toch ongeveer minstens 400 euro in investeren , dus zal ik voor die 11c buitenboord gaan

124948a2cfc0476a1.jpg

Ik meende als dat het om deze motor ging hoor
mvg
Frederik:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Die Frederik is een grapjas, maar als je niet gewend bent een 11cc in je hand te houden
die trilt al uit je hand terwijl die nog niet loopt

let je wel op met nitro dat er ook een hoop kosten bij komen..
zware startmotor en start spullen. 75 a 100 euro
startaccu 20 euro ongeveer
voor z'n 11 cc heb je een zware servo nodig. minimaal 65 euro.
tank slangen etc 35 euro
brandstof 12 euro PER LITER ...
en een 11cctje verbruikt een kleine 1½ liter per uur zonder probleem.

ik blijf zeggen dat een 23cc benzine inboard veel goedkoper uiteindelijk uitkomt.
en hou er rekening mee dat voor K&B vrijwel geen onderdelen meer te krijgen zijn en zijn ze te krijgen zijn ze gigantie's duur en alleen in de usa te verkrijgen.
voorbeeld cylinder setje kost zonder problemen 120 dollar op ebay EX verzenden

ga alles voor je zelf opschrijfen wat de kosten worden per setup.
en kijk ook wat het kost om te varen.
nitro 12 euro per liter.
benzine 1,70 per liter (incl olie)

greetz jaimy

Hoi Ron, zou je dat aub iets "breder" uit kunnen leggen? Waar heeft dat dan precies mee te maken?
Een borstelloze regelaar heeft informatie over de positie (eventueel ook snelheid) van de rotor nodig zodat de regelaar goed kan bepalen wanneer hij moet schakelen (commuteren). Een borstelloze motor heeft drie-phases waarvan er afwisselend twee bekrachtigd zijn. Verder werken zowel een borstelloze als een borstelmotor altijd als generator. In de onbekrachtigde spoel wordt tijdens het lopen een spanning opgewekt. Die spanning gebruikt de regelaar t.b.v. positiebepaling. Bij twee motoren krijgt de regelaar twee van die spanningen op hetzelfde draadje binnen. Hij zou hierdoor in verwarring kunnen raken.

Daarom alles hetzelfde houden zoals ik beschreef. Dan nog is het geen garantie dat het werkt, starten kan onelegant gaan (slecht voor vertragingen). Echter als het loopt, loopt het goed. Met trim ervoor zorgen dat de motoren niet stoppen.

Als je motor 1 afremt, zal motor 2 ook even langzaam gaan lopen, en omgekeerd.

disclaimer: allemaal vanuit ervaringen met vliegtuigen, niet met boten.

met boten zal het niet gaan werken ben ik bang voor..
1 prop uit het water en motoren lopen niet syncroon.
een in bocht. met water als vaste vloeistof zullen de motoren in een bocht ook niet synchroon lopen.
buiten motor wil veel toeren draaien en de binnen motor krijgt het wat zwaarder .

greetz jaimy

Normale startmotor is goed, start ik m`n 11cc ook mee. Zware stuurservo, ja maar gebruikt max. 40 euro.
Tank max. 10 euro, brandstofslangen zul je nog wel hebben. Gloeiplug ook.
Brandstof 5 liter voor 30 euro, dat is 6 euro per liter.
Als voorbeeld cilindersetje van OS Max 3.5 outboard 120 euro.
K&B onderdelen bestellen bij Model Engine Company Of America - MECOA HP RJL model airplane engine, engines for airplanes boats and cars een paar dagen later in de bus.
Dus Jaimy het valt nog mee, als K&B pro moet je dat toch weten.
Gr. Joop

Laatst bewerkt:
Nog even nagekeken, cilindersetje van de 11 kost incl. versturen minder dan 80 euro,
en trouwens van een nieuwe motor hoef je toch geen cilindersetje te vervangen?

Joop

met elektro kom je er niet... dat is 1 ding wat 1000% zeker is.
dus schuif elektro maar aan de kant.

benzine outboard ligt ver buiten je budget namelijk boven de 1000 euro.

dan blijft er nitro over.
3,5cc zal het zeker niet redden ook niet in twin setup
7,5cc red het niet heel misschien wel in twin maar zal nog krap worden en zal buiten je budget komen,
dan hebben we nog de 11cc 13,5cc en 16,5cc die motoren liggen ook buiten je budget.
maar zullen het misschien wel redden.
de 11, 13,5 en 16,5 gaan op ebay weg voor minimaal 400 dollar

ik denk dat je er beter een zenoha 230 in kan leggen..
outboard is moeilijk aan te komen en onderdelen vaak al helemaal niet meer.
ik vaar zelf veel met outboard.
3,5cc 7,5cc 13,5cc en elektrisch
en als ik onderdelen nodig heb voor me nitro motoren ben ik vaak minimaal een 4 a 6 maanden aan het zoeken voor ik wat vind en zelfs dan word het nog schofterig duur.

greetz jaimy

?????????????????????

Hee hallo allemaal, ik ben nieuw hier maar vaar al een tijdje k&b motoren inboard en outboard, ook 11cc en ALLE onderdelen koop je zo van ebay en heb je binnen 10 dagen thuis. En niet duur, nu helemaal niet met die dollar.

Succes met je keuze, mijne weet je nu wel.
Gr. Rob

Back