Bungee launch

• Topicstarter Topicstarter William
  • Startdatum Startdatum
Het opp. van je stabilo lijkt wat klein t.o.v. de vleugel. Ook het grote verloop van root naar tip van je stabilo is iets waar ik niet snel voor zou kiezen.

Om de grote van je stabilo te controleren, kan je naar de TVR (Tail Volume Ratio kijken). Even zoeken op 'TVR'. :)

Als je er geen rolroeren in maak.
Zou ik meer V stelling geven op richting stuurt hij nu niet. 8O
Of te wel, hij zal niet vliegen.

Denk je echt dat het zo niet zou vliegen? Met die v-stelling, bedoel je heel de vleugel in V zetten? Want dat gaat nu niet meer, de carbonstaaf en de 2 vleugelhelften zitten vastgelijmd. Wat ik wel nog kan doen is de uiteinden afsnijden en schuin plaatsen. Maar onder welke hoek zou dit ongeveer moeten zijn? Of hebben jullie nog een ander idee?

Grtz William

alleen de uiteinden in een dubbele v-stelling zetten kan wel, maar is denk ik niet genoeg.
Je kan in ieder geval een groter richtingsroer maken. Daarnaast kan je natuurlijk ook altijd rolroeren erin bouwen, maar dat is al gezegd dacht ik. In dat geval heb je dus geen v-stelling nodig (wel een extra servo).

Ik ben nu bezig met een 3-meter zwever. Deze heeft hoogteroer en rolroer. Ik wilde er ook nog rolroeren inbouwen, alleen had ik daar nog geen tijd voor gehad (ben ik nu mee bezig). Toch maar ff getest natuurlijk :lol: . Nou, hij vliegt zoals ik wil, als ie eenmaal snelheid heeft blijft ie echt super ver doorzweven, alleen als ik met mijn richtingsroer stuurde schopte hij gewoon zijn staart een beetje opzij. ALs je dan een goede v-stelling heb, gaat het vliegtuig daarna gewoon rollen (bij mij dus niet).

Misschien kan je de vleugel weer in tweeën snijden, de wortelribben afschuinen en dan een gebogen stalen pen in je carbonbuisjes doen. Aan de trailingedge dan ook nog een pinnetje en dan moet dat ook wel werken.

succes!

Ik heb vandaag de maidenflight gemaakt en voor de eerste keer met hi-start gewerkt. Vooraf al een paar handlaunches gedaan en mooi afgetrimd. Dan het grotere werk. De eerste keer kwam hij halverwege los en bracht ik hem hard neer. De volgende 3 keren ging alles goed behalve het vliegen. Bertus je had volledig gelijk geen controle. Als ik hem 1 kant uit stuurde bleef hij draaien die kant :?. Gelukkig heeft de neus uit schuim veel klappen opgevangen. Wat kan ik nog doen om dit ding bestuurbaarder te maken? Ik ga alleszins alde uiteinden in dubbele v-stelling plaatsen en een grotere rudder steken.
Plz help :roll:

Grtz William

om dit model nog vliegend te krijgen zou ik het volgende voorstellen:
- vleugel verlengen met opstaande vleugeltips, ieder ongeveer 1/4 van je huidige spanwijdte, hoek moet je een beetje zelf zien... 30° lijkt me voldoende.
- omdat je vleugel een stuk groter wordt moet je staart ook een beetje vergroten en eventueel wat verder naar achter verplaatsen om de stabiliteit te verhogen

Is het een optie om de vleugels iets kleiner te maken? :roll:

Of de vleugels op plm. 20% van de tip doorsnijden, en onder een hoek er weer aanplakken.

jan.

Ik heb gisteren gevlogen met enkele modificaties. Dubbele V-stelling en rudder dubbel zo groot gemaakt. Nu is het een zalig kistje om mee te vliegen :D . Hoogstart en lekker langzaam naar beneden vliegen, ik verlang al om eens te proberen thermiek te pakken met dit ding.
Thx for the help!

Grtz William

hoe hoog krijg je hem als je je zwever met de hoogstart hebt omhoog"gebungeed"?
eneuh, heb je ook al een looping, stall turn, tail slide geprobeerd, want voor die figuren heb je geen ailerons nodig...
ik hoor het anders wel eens op msn!

mvg,
Matthias

mooi dat ie het met de nodige veranderingen toch doet! zou toch zonde van het werk zijn geweest anders. Gefeliciteerd en ik ben in ieder geval ook wel benieuwd naar je fotoos!

Voila hier de fotos met de modificaties.

De vleugel met dubbele V

DSC00030.JPG

Voorbeeld van de V-stelling aan de rechterkant onder een hoek van 35 graden

DSC00032.JPG

De schuim neus en de haak die wat horizontaler is gebracht

DSC00033.JPG

De vergrootte rudder, het is misschien wel niet echt esthetisch maar het kan erdoor vind ik :D

DSC00034.JPG

En nog een foto van het geheel

DSC00034.JPG

Het kistje oogt niet echt mooi, maar het voornaamste is dat het mijn eerste zelf ontworpen en gebouwd vliegtuig is en dat het vliegt :D

Grtz William

Back